Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de dames De Jong en Van der Werf wensen te worden geacht tegen te hebben gestemd. Punt 19 (bijlage nr. 293). De Voorzitter: Dit punt luidt: Aanbesteding aanleg riolering in de Eewal c.a. De heer De Jong: Het is geen enkel punt dat deze aanbesteding onderhands zal plaatsvinden. Ik heb nog wel een vraag, mijnheer de voorzitter. Wanneer gaat men met het werk beginnen? Wetende dat op dit moment een gedeelte van de Voorstreek open ligt en dat er een aanvoer en afvoer moet zijn voor de bouwput aan de Sint Jacobsstraat, lijkt het mij verstandig dat wij de uitvoering van dit werk uitstellen totdat de herinrichting van de Voorstreek en het werk aan de bouwput aan de Sint Jacobsstraat gereed zijn. Ik ben namelijk bang dat wij het straks benauwd krijgen met de aanvoer en afvoer van goederen en bouwmaterialen. De heer Rijpma (weth.): Die laatste zorg van de heer De Jong deel ik niet. In ieder geval zeg ik de heer De Jong toe dat wij niet beginnen voordat de raad in de volgende zittingsperiode voor het eerst heeft vergaderd. De heer De Jong: Ik verlang wel dat wij, als het werk wordt aanbesteed en uitgevoerd, uitvoerig met de belanghebbenden hierover gaan praten. Er gaat hier namelijk straks duidelijk nood heersen. Wij moe ten dit probleem serieus aanpakken en met de bewoners en de bedrijven aan de Eewal en omgeving dui delijk afspraken maken hoe dit werk uitgevoerd zal worden. De heer Rijpma (weth.): Dat doen wij en dat zullen wij blijven doen, mijnheer De Jong. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van de toezeg ging van de wethouder. Punten 20, 21 en 22 (bijlagen nr. 294, 295 en 272). Z.h.st» wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 23 (bijlage nr. 302). De Voorzitter: Aan de orde is thans: Resultaten van het evaluatie-onderzoek parkeren en het wijzi gen van de Parkeer- en parkeergeldverordening. Mevrouw Wielinga—Graansma: Uit het evaluatie-onderzoek parkeren blijkt dat in het algemeen de inwoners van en de bezoekers aan Leeuwarden positief staan tegenover deze parkeerverordening. Uit het evaIuatie —onderzoek blijkt ook dat de mensen liever een eindje langer lopen dan dat zij gebruik moeten maken van de parkeermeters. Ik heb het idee dat de wetenschap dat men dan niet over de afloop van de parkeertijd hoeft te denken daarbij ook een rol speelt, de gemiddelde parkeerduur is immers nog geen twee uur. Over de parkeercontrole is de nota over het evaluatie-onderzoek minder positief. Het voorstel om de kortparkeerplaatsen vaker te controleren dan de langparkeerplaatsen lijkt een heel logisch voor stel. Waarschijnlijk hebben de parkeercontroleurs ook wel suggesties hoe er efficiënter gewerkt kan wor den. Het lijkt mij toch wel mogelijk om met vijftien parkeercontroleurs een efficiëntere parkeercontrole te realiseren in de binnenstad die binnen de stadsgrachten maar ongeveer één m2 kilometer groot is. Bui ten de stadsgrachten zou de parkeercontrole misschien per fiets kunnen gebeuren, want dan kan men een wat groter gebied controleren. In de raadsbrief wordt voorgesteld om voor de Oosterkade, de Nieuwekade/Baljeebuurt/Hoekster- pad, de Westerkade en de Willemskade nz de parkeerduur op drie uur en het parkeertarief op 0,25 per half uur te brengen. Voor de Willemskade zz en het Zuiderplein wordt voorgesteld om de parkeerduur op vier uur en het parkeertarief op 0,25 per veertig minuten te brengen. De Vereniging Voorstreek Voor uit vraagt in een brief om ook voor de eerst genoemde straten langs de oostelijke stadsgracht een par keerduur van vier uur en een parkeertarief van 0,25 per veertig minuten te realiseren. Dit verzoek lijkt ons een goed idee, want de parkeeroverlast in de schil door de ongeveer 400 personen die in de binnenstad werken is behoorlijk groot. Als de fiets-/voetgangersbrug tegenover het Cambuursterpad ge realiseerd zal zijn, zal het nog aantrekkelijker worden om in de wijk Cambuursterpad te parkeren waar door de parkeeroverlast daar waarschijnlijk nog groter wordt. 9 Uit onze fractie komt de suggestie om de mogelijkheid van een bewonersparkeerkaart te onderzoe ken voor die wijken waar de parkeeroverlast te groot is. Is ook na te gaan wat er dienaangaande in an dere plaatsen gebeurt? Het is ons nog steeds niet duidelijk waarom er achter de Beurs langer en goedkoper geparkeerd kan worden dan bijvoorbeeld achter het Paleis van Justitie en in de Minnemastraat, terwijl de afstand tot het centrum kleiner is. De stelregel is toch: hoe dichter bij het centrum hoe duurder het parkeren en hoe korter er geparkeerd kan worden? Wij hebben in februari bij de behandeling van de Parkeer- en parkeergeldverordening gevraagd of het college van b. en w. ook tijdelijk afwijkende maatregelen gaat treffen zolang de werkzaamheden in de binnenstad aan de walmuren en aan de riolering de hele zaak overhoop gooien. In deze raadsbrief staat daarover echter helemaal niets vermeld. Welke maatregelen denkt het college te treffen? De heer De Jong: In het evaluatie-rapport wordt voorgesteld om de maximaal toegestane parkeerduur bi; een deel van de parkeermeters aan de rand van de binnenstad te verhogen van twee uur naar vier uur en de parkeertarieven te verlagen. De straten waar een en ander betrekking op heeft zijn de Willemska de zz, de Willemskade nz, de Westerkade, de Nieuwekade/Baljeebuurt/Hoeksterpad en het Zuiderplein. De Oosterkade is hierbij niet genoemd, hoewel ook voor deze straat een lage bezettingsgraad wordt ge constateerd waarvoor op bladzijde drie van de raadsbrief enkele argumenten worden genoemd. Ondanks genoemde argumenten is men van mening dat de Oosterkade wel op een lijn gesteld moet worden met de reeds genoemde straten. Nu enkele leden van mijn fractie dezelfde mening zijn toegedaan zal ik mede namens hen straks een motie indienen om het tarief voor al deze straten gelijk te stellen en wel op 0,25 per veertig minuten. Voor de tariefstelling worden drie tariefklassen gehanteerd. Voor parkeren op een parkeerterrein bedraagt het parkeergeld in tariefklasse I 1,per dag, in tariefklasse II 0,25 per tien minuten of 50 per uur en in tariefklasse III 0,25 per vijftien minuten of 1,per uur. De kleine parkeerter reinen achter het Paleis van Justitie en aan de Minnemastraat vallen onder tariefklasse II. Daar de logi ca mij geheel ontgaat waarom het parkeren op deze twee terreintjes duurder moet zijn dan het parkeren achter de Beurs en op het Oldehoofsterkerkhof, zal ik straks een motie indienen om deze twee parkeer- terreintjes onder tariefklasse III te brengen waardoor een eenheidstarief voor deze parkeerterreinen wordt bewerkstelligd. Als negatief effect van het nieuwe parkeerregime wordt op bladzijde twee van de raadsbrief onder meer gesignaleerd dat men minder vaak het hoofdwinkelcentrum in de binnenstad bezoekt, hoewel niet bekend is of en in hoeverre de koopkrachtbinding van en de bestedingen in de binnenstad zijn afgeno men als gevolg van een daling van het aantal bezoeken aan het hoofdwinkelcentrum. Bij het invoeren van de eerste fase van het Verkeersstructuurplan in november 1979 heeft het bedrijfsleven in vele toon zettingen aangedrongen om in ieder geval het invoeren van deze eerste fase uit te stellen tot na de drukke verkoopmaanden november en december. Noch het college noch de raad hebben deze dringende verzoeken willen honoreren. De gewenning aan deze nieuwe verkeerscirculatie heeft niet weken maar maanden geduurd. Binnen het bedrijfsleven gaan zelfs stemmen op dat de toen ontstane achterstand nog nauwelijks is ingehaald. Een deel van onze prachtige binnenstad beleeft thans de fase van het aanleggen van een diepriole- ring en het aanbrengen van acht nieuwe walmuren met al het ongerief van dien. Volgend jaar beleven wij het herinrichten, met de daaraan verbonden werkzaamheden en met al het ongerief dat de winkel stand te verwerken krijgt, van de Nieuwestad, de Wirdumerdijk, de Peperstraat en de Sint Jacobsstraat. Bovendien hebben wij juist vanavond besloten tot het leggen van een diepriolering in de Wortelhaven, de Eewal, het Hofplein en het Gouverneursplein. Deze werkzaamheden vallen mogelijk samen met de werkzaamheden aan de Voorstreek en aan de bouwput aan de Sint Jacobsstraat hoek Gouverneursplein. Op technisch niveau peinst men zich suf op welke manier men het stadhuis en omgeving bereikbaar kan houden. Men peinst zich ook suf over de richting die het bouwverkeer straks zal moeten nemen. Nu straks de parkeerhavens op de Voorstreek, de Wortelhaven, de Eewal en het Hofplein en het parkeerter rein Minnemastraat niet of nauwelijks bereikbaar zullen zijn, weet men geen plaatsen aan te geven waar de belanghebbende parkeerder, de bewoner of het bedrijf, zijn auto moet zetten. Juist tijdens dit massa le ongerief voor de bedrijven in de binnenstad, die nog steeds bezig zijn achterstanden in te lopen, komt men op het onzalige idee om het tarief voor het belanghebbenden-parkeren voor bedrijven te verhogen van 180,tot 360,per jaar. Een minder gunstig tijdstip had men uit een oogpunt van onbillijk heid haast niet kunnen bedenken. Mijnheer de voorzitter, u kunt deze onbillijkheid wegnemen door deze verhoging thans niet toe te passen. U wordt derhalve verzocht de motie die ik direct indien over te ne men. De door mij in te dienen moties luiden als volgt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1982 | | pagina 5