10
Motie I.
"De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag
12 juli 1982,
besluit het parkeertarief bij de meters op Willemskade zz, Zuiderplein, Wes
terkade, Nieuwekade, Baljeebuurt, Hoeksterpad en Oosterkade te stellen op
0,25 per 40 minuten."
Motie II.
"De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 12 juli
1982,
besluit het parkeerterrein achter het Paleis van Justitie en het parkeerterrein
Minnemastraat te brengen in tariefklasse III waardoor tariefklasse II kan ko
men te vervallen."
Motie III.
"De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 12 juli
1982,
besluit het belanghebbenden-parkeren voor de bedrijven thans niet toe te
passen.
Alle drie moties zijn mede-ondertekend door de heer Boelens.
De heer De Beer: Uit het evaluatie-onderzoek parkeren blijkt dat er nogal wat verkeerd is gegaan,
hetgeen geldt voor de tarieven, voor de parkeerduur en voor de controle op dit alles. Ik kan mij niet aan
de indruk onttrekken dat alleen met passer en liniaal de tarieven en de parkeerduur worden vastgesteld.
Een ieder die onze stad kent weet dat er ook andere factoren een rol spelen, waarbij te denken valt aan
de bereikbaarheid van de diverse gebieden en de af te leggen route tussen parkeerterrein en centrum die
al of niet voorzien is van winkels, enzovoort. Ook is de loopafstand, dat is in dit rapport duidelijk on
derkent, van minder invloed op het parkeergedrag. Ik denk in dit verband overigens ook aan de busroute
over de Oosterkade die men zo graag over de Voorstreek wil hebben. Onbegrijpelijk is het dan dat na
deze conclusie verschil wordt gemaakt tussen Willemskade zz, Willemskade nz en ten opzichte van het
Hoeksterpad en dat dit tot verschil in tarieven heeft geleid. Dit verschil in tarieven geldt ook voor de
parkeerterreinen achter de Beurs, op het Blokhuisplein, op het Oldehoofsterkerkhof en aan de Minnema
straat. Wij stellen het college dan ook voor het tarief dat geldt voor het parkeerterrein aan de Minne
mastraat aan te passen en te brengen op het niveau van tariefklasse III en het tarief voor het parkeerter
rein aan het Hoeksterpad te brengen op 0,25 per veertig minuten.
Op bladzijde vijf van de raadsbrief wordt voorgesteld om het geldende tarief voor het zogenaamde
belanghebbenden-parkeren voor bedrijven te verdubbelen. Juist nu, ik denk dan aan de economische re
cessie, het herstel van kademuren, de aanleg van riolering, en de zeer nadelige invloed van het Ver-
keersstructuur- en Uitwerkingsplan, komt het college met deze maatregel die onze instemming niet
heeft. Wij zijn voor het handhaven van de thans geldende tarieven.
Ik vind het overigens een uitstekend idee om de parkeercontrole te verbeteren. Het gaat echter niet
alleen om de controle bij de parkeermeters. Minstens zo belangrijk is de controle op het parkeren op
plaatsen waar dit niet is toegestaan. Deze controle moet niet alleen plaatsvinden op werkdagen maar
zou ook kunnen worden uitgebreid tot de zondag, gezien de verkeerschaos op de Nieuwestad en op de
Wirdumerdi jk.
Om een en ander gestalte te geven heb ik drie moties gemaakt die ik echter niet zal indienen. Het
gevraagde in deze moties sluit namelijk uitstekend aan bij de moties die de heer De Jong heeft inge
diend en die wij zullen steunen.
Mevrouw Van der Werf: Ik wil toch nog wel een paar kanttekeningen maken bij de gehanteerde
overwegingen in de evaluatie-nota en in de raadsbrief voor de voorgestelde wijzigingen. De basis van
de voorliggende wijzigingen is de volgende. Ik citeer eerst de raadsbrief: .dat parkeerplaatsen waar
een maximale parkeerduur van twee uur geldt minder worden gebruikt dan was verwacht." Ik citeer nu de
evaluatie-nota: "De stellige indruk bestaat dat de tarieven (die verschillen van 2,per uur tof 1,—
per dag) een relatief grotere en de loopafstanden (die variè'ren tussen 200 en 500 meter) een relatief
kleinere invloed hebben op het parkeergedrag." Over het algemeen kan men dus zeggen dat er rondom
het centrum van Leeuwarden een zeker overaanbod is van parkeerplaatsen en dat de meeste mensen, als
zij gaan winkelen, kiezen voor de goedkoopste parkeerplaatsen. Een zeker overaanbod van parkeer
11
plaatsen constaterende, kan men twee dingen doen. In de eerste plaats kan men kiezen voor het "alles
moet weg"-principe, kortom, de prijs verlagen en dumpen op de markt. Voor dit principe lijken b. en w.
te kiezen. In de tweede plaats kan men ook opnieuw gaan overwegen, want het blijkt immers dat de
mensen wel degelijk verder willen lopen dan was gedacht. Nou, dat is mooi en het is bovendien nog ge
zond ook. Daardoor worden echter sommige parkeerplaatsen niet benut. De vraag is dan of wij al die
parkeerplaatsen die dicht tegen of in de stad liggen nog wel moeten handhaven. Zijn er geen andere ur
gente zaken die op de vrijkomende ruimte kunnen worden gerealiseerd? Ik meen dat er in het PvdA-ver-
kiezingsprogramma iets stond over het feit dat vermindering van het autogebruik nagestreefd moet wor
den en dat die dan ook tot uiting moet komen in de planning van minder m2 bestrating ten behoeve van
auto's. Als PAL kunnen wij het hier volledig mee eens zijn en in onze steunfractie heeft dat zelfs geleid
tot de gedachte om iedere parkeerplaats die een week niet gebruikt wordt te vervangen door een boom.
Deze gedachte is niet direct bedoeld als een serieus voorstel, maar ik wil er mee aangeven dat wij ons
afvragen of wij met de voorliggende wijzigingen wel op de goede weg zijn. De mensen willen immers
wel verder lopen. Men moet dat zo laten en niet met goedkope prijzen alsnog de auto's dicht naar de
stad toehalen zoals nu gebeurt. Er zou overigens ook best eens onderzocht kunnen worden of de leegblij-
vende parkeerplaatsen bijvoorbeeld voor fietsparkeren gebruikt zouden kunnen worden. De evaluatie
nota heet een parkeernota maar is een autoparkeernota. Over fietsparkeren wordt helemaal niet gespro
ken, want fietsparkeren is een ondergeschoven kindje. Als er ergens toevallig een leeg plekje is dan mag
er wel een fietsenrek staan, maar verder dan dat komen wij in feite niet. Wat ons betreft hoeven de wij
zigingen in de parkeertarieven niet. Als ik de moties van het CDA goed begrijp dan betekenen die in
feite alleen maar een versterking van het autogebruik. Daar heb ik geen behoefte aan.
Voor ons is ook niet iedere parkeerplaats heilig. Als er andere doelen zijn dan zou een parkeer
plaats daar ook heel goed voor opgeheven mogen worden. Komt er ook een soort evaluatie-nota fietspar
keren?
In de raadsbrief worden de parkeerproblemen in de schil wel gesignaleerd maar er wordt geen oplos
sing voor aangedragen. Ik herinner mij dat er al verschillende keren door diverse wijken in de schil
brieven aan de raad zijn geschreven waarin gewezen werd op de enorme overlast waar zij mee te maken
hebben. Steeds werd dan in het antwoord verwezen naar deze evaluatie-nota. In deze nota wordt echter
helemaal geen oplossing voor deze problematiek gegeven. Ik vind dat heel teleurstellend en ik zou b. en
w. willen vragen of zij op korte termijn met voorstellen kunnen komen voor mogelijke oplossingen om de
parkeeroverlast in de schil terug te dringen. Eventueel heb ik daarvoor in tweede instantie nog een mo
tie.
Mevrouw De Jong: Bij de behandeling van het agendapunt over het pleinafsluitend gebouw heb ik
wethouder Miedema horen zeggen dat de benadering van de winkeliers aan de Voorstreek, de Tuinen en
omgeving een zorgvuldige benadering moet zijn. Ik ben geneigd om te zeggen dat het jammer is dat die
benadering niet getoond is bij dit voorstel over de parkeertarieven.
Eigenlijk kan ik volstaan met te zeggen dat ik motie I van het CDA over het stellen van het par
keertarief bij de meters op Willemskade zz, Zuiderplein, Westerkade, Nieuwekade, Baljeebuurt, Hoek
sterpad en Oosterkade op 0,25 per veertig minuten van harte ondersteun. Ik ben namelijk van mening
dat winkels wel degelijk per auto bereikbaar moeten zijn, hetgeen helemaal niet wiI zeggen dat er vlak
tegen de winkel geparkeerd moet worden. De parkeervoorzieningen moeten er echter wel zijn. Als wij
het hebben over de Voorstreek en omgeving dan mogen de parkeertarieven wel zodanig zijn dat ze niet
bepaald belemmerend werken.
Ik begrijp ook niet goed - het is mij ook niet duidelijk geworden uit de evaluatie-nota - waarom
het parkeerterrein aan de Minnemastraat zonodig in een andere tariefklasse moet vallen. Ik zal daarom
ook motie II van het CDA ondersteunen.
De verhoging met 100% van het geldende tarief voor belanghebbenden-parkeren vind ik nogal wat.
Als men ziet wat er op dit moment in de binnenstad overhoop is gehaald - dit is vanavond door andere
sprekers ook al gesignaleerd - en nog afgezien van de ellende waar de bedrijven momenteel mee te ma
ken hebben, dan vind ik een verhoging van het tarief met 100% ongehoord. Motie III van het CDA zal
ik dan ook ondersteunen.
Door de PvdA is de bewonersparkeerkaart genoemd. Zo'n kaart zou een goede zaak zijn als die een
oplossing kan bieden voor met name die wijken die te lijden hebben onder de parkeeroverlast. Ik wil de
suggestie van de PvdA van harte ondersteunen.
De Voorzitter: Voordat ik het woord geef aan wethouder Rijpma wil ik nog even iets vragen aan de
heer De Jong. In de derde door hem ingediende motie staat: besluit het belanghebbenden-parkeren
voor bedrijven thans niet toe te passen." U stelt dus niet voor om de verhoging niet toe passen? (De heer