12 De Jong: Het gaat om de verhoging van het tarief van het belanghebbenden-parkeren niet toe te passen, mijnheer de voorzitter.) Don is het duidelijk, mijnheer De Jong. De heer Rijpma (weth.): Uit het evaluatie-onderzoek parkeren is in feite naar voren gekomen dat het parkeersysteem op zich nog niet zo gek in elkaar zit, hetgeen betekent dat wij kunnen volstaan met zo beperkt mogelijke aanpassingen in het systeem. De wijzigingen die nu aan de orde zijn betreffen niet veel meer dan het mogelijk te maken de parkeerstraten/de parkeerkaden die onvoldoende gebruikt wor den door een tariefsaanpassing beter te laten gebruiken. Met "beter gebruik" gaan wij er vanuit dat dat ook een gegeven is om de binnenstad op zich goed te laten functioneren. Gebleken is dat het parkeren op plaatsen met een maximale parkeerduur van twee uur in sommige gevallen angstreacties oproept bij degenen die van zo'n parkeerplaats gebruik maken. Ook al is men binnen anderhalf uur terug, je weet immers maar nooit. Een en ander betekent dat veel parkeermeters die wel gebruikt hadden kunnen wor den uit angst voor een bekeuring niet gebruikt worden. Vandaar ook de aanpassing van de parkeerduur van twee uur naar vier uur. Een verdere verlaging van tarieven lijkt ons ter wille van het functioneren van het parkeersysteem niet noodzakelijk. De raad moet toch ook wel weten vanuit welke achtergrond b. en w. een zodanige stelling moeten innemen. Wij zijn bezig met bezuinigingsplannen en met het invul len van het inkomsten- en uitgavenplaatje van de gemeente. Een en ander betekent dat wij, daar waar het niet noodzakelijk is om tarieven verder te verlagen in verband met het functioneren van de parkeer plaatsen, die tarieven ook niet verlagen. Ik wil ook nog een opmerking maken over het belanghebbenden-parkeren. In de beleidsvoornemens die de raad al onder ogen heeft gehad is nadrukkelijk aangekondigd dat het tarief voor het parkeren voor zakelijk gerechtigden verdubbeld zal worden. Van die intentie is in dit plan gebruik gemaakt, niet meer en ook niet minder. Wat betreft het parkeren in de woongebieden zijn verschillende ideeën de revue gepasseerd. Geen enkel idee geeft echter een volledig bevredigend resultaat. Wij denken daarom dat er in de gebieden die het zwaarst belast zijn, het gebied Transvaalwijk, de omgeving van de Reijndersbuurt - hoewel de overlast hier al afneemt -, het gebied Cambuursterpad, Bleeklaan en omgeving, het beste kan worden geopereerd door nu zo snel mogelijk te komen tot aanleg van het parkeerterrein aan de Bleekerstraat. Het plan dienaangaande is klaar, alleen de uitvoering kan nog niet van start gaan omdat het wachten is op de beschikking van de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening ter zake van de aan wijzing van het gebied als ISR-gebied. Vorige week is mij verzekerd dat wij er vanuit mogen gaan dat de beschikking binnen veertien dagen in ons bezit is. Als dat het geval is - ik neem aan dat de stellige toezegging die gedaan is waar is - dan kunnen wij het parkeerterrein, waarop gratis geparkeerd kan worden, aan de Bleekerstraat aanleggen. Volgens mij heeft dit parkeerterrein een goede invloed op de werkenden in de stad die anders parkeren in de gebieden die rondom het parkeerterrein liggen. Een soort gelijke maatregel is in voorbereiding voor Tulpenburg. Tot dusverre zijn wij er niet in geslaagd om een ontwerp te maken dat geschikt is om als Blokhuisbrug uitgevoerd te worden. Inmiddels zijn er weer ge sprekken over gevoerd en ik meen te mogen concluderen dat het nu toch wel aanstaande is dat wij met een plan kunnen komen dat uitvoerbaar is. Als Tulpenburg op een zodanige wijze is ingericht dat er be hoorlijk geparkeerd kan worden dan zijn wij voor een lange tijd uit de problemen. Straks moet er mis schien gebouwd worden, hoewel dat nog wel enige tijd duurt. Op deze wijze wordt een parkeerterrein gecreè'erd dat heel dicht bij de functies van de binnenstad ligt en dat wezenlijk een goede invloed heeft op de woongebieden vanaf het Vliet tot en met het Zuiderplein en alles wat daar achter ligt. Er is ook een plannetje in voorbereiding om het terrein aan de Bleeklaan hoek Cambuursterpad, dit terrein wordt op het ogenblik verhuurd aan iemand die het voor permanente stalling gebruikt, uit de verhuur te nemen en het voor belanghebbenden-parkeren in te richten. Hierdoor kan dit terrein de druk in de buurt van dat gedeelte van de Bleeklaan wegnemen. Het systeem met bewonersparkeerkaarten zal alleen werken als er voldoende controle is. Aangezien ik van niemand de zekerheid heb gekregen dat die controle er zal komen staat er ook niets over de be- wonersparkeerkaart in het voorstel vermeld. Ik wil ook nog een paar opmerkingen maken over het parkeren tijdens de werkzaamheden in de bin nenstad. Deze problematiek hoort niet in de parkeernota thuis. Dit probleem is ook niet zo verschrikke lijk urgent. Wij hebben bij de werkzaamheden aan de Voorstreek geconstateerd dat er wat het parkeren betreft voldoende uitwijkmogelijkheden rondom zijn. Het aantal parkeerplaatsen dat bij de werkzaamhe den op de Voorstreek betrokken is ligt tussen de dertig en de veertig. De omliggende straten biedén nog redelijke mogelijkheden om te parkeren. Het parkeerterrein aan de Minnemastraat is redelijk bezet, maar dat betekent niet dat er nooit een plek te vinden zou zijn. Verder is het zo dat er, als de Eewa! uit zijn voegen ligt, bij de Wissesdwinger voldoende parkeerplaatsen zijn. Nu de DSO niet meer op de Wis- sesdwinger is gehuisvest, zijn er daar meer parkeerplaatsen beschikbaar dan ooit het geval is geweest. 13 Voor de stadhuisbewoners en voor de mensen die in deze omgeving wonen of moeten zijn is het geen ramp wanneer men zijn auto in die periode parkeert op de Wissesdwinger. Als men de auto daar parkeert is men op een overkomelijke loopafstand van het stadhuis. Ter zake verwacht ik geen bijzondere moei lijkheden en het is ook niet noodzakelijk om ingrijpende of zeer bijzondere maatregelen te treffen. Ik denk dat een en ander zich van zelf oplost. Dan wil ik nog iets zeggen over het parkeren van fietsen. In de inrichtingsmodellen die in deze raad zijn geweest voor de Nieuwestad, voor de Wirdumerdijk en voor een paar aanliggende gebieden, is op royale wijze rekening gehouden met het stallen van fietsen. Het is niet zo dat in deze straten de fiets een ondergeschikte en weggestopte rol krijgt. De fiets krijgt een royale plaats ten koste van de parkeer- mogelijkheden op de Nieuwestad. Mijnheer de voorzitter, ik denk dat het raadsvoorstel toch voldoende evenwichtig is en dat er in feite geen behoefte is aan de voorstellen die vanuit de raad zijn gedaan. Mevrouw Wielinga—Graansma: Ik heb eigenlijk helemaal geen antwoord gehoord op mijn vraag waar om het parkeren op het parkeerterrein achter de Beurs goedkoper is dan bijvoorbeeld op het parkeerter rein achter het Paleis van Justitie en aan de Minnemastraat. Deze vraag sluit aan bij wat de motie van de heer De Jong ook aangeeft. Het parkeerterrein aan de Bleekerstraat is volgens mij niet direct een oplossing voor het Cambuur sterpad en het Molenpad. De wethouder geeft ook aan dat er op de Bleeklaan hoek Cambuursterpad een parkeerterreintje komt. Ook dit terreintje biedt geen oplossing voor het Molenpad. Ook zie ik het niet zitten dat de parkeerdruk door de aanleg van de Blokhuisbrug in die omgeving zal afnemen. Ik weet niet of de verlaging van de parkeertarieven een grote consequentie heeft op financieel ge bied. Daarover zouden eerst de cijfers eens moeten worden bekeken, want anders voel ik heel veel voor de suggestie om het parkeren binnen de stadsgrachten op 0,25 per veertig minuten te stellen. De heer De Beer: De wethouder sprak tot slot de woorden dat hij het niet nodig acht om ingrijpende maatregelen te nemen. Dat vind ik ook en ik moet zeggen dat de voorstellen die de heer De Jong via moties heeft ingediend bij mij niet overkomen als verschrikkelijk ingrijpende maatregelen. Bovendien spreekt de wethouder ook over de intentie met betrekking tot de verhoging van het tarief voor belanghebbenden-parkeren die gelegen zou hebben in de herwaarderingsnota. Ik heb dat uiteraard nagezocht. In de herwaarderingsnota wordt alleen gesproken over een suggestie dienaangaande en dat er pas een beslissing wordt genomen over de verdubbeling van het tarief voor het belanghebbenden-parke ren wanneer de evaluatie-nota ter tafel komt. Welnu, de evaluatie-nota ligt thans ter tafel en wij kun nen dus een beslissing nemen over de suggestie die in de herwaarderingsnota gedaan is. Ik ben van me ning dat de suggestie die destijds gedaan is een verkeerde suggestie is. Wij zullen daarom niet meegaan. De heer De Jong: De wethouder heeft gezegd dat het parkeersysteem niet zo gek in elkaar zit. Door niemand in deze raad is beweerd dat het systeem niet evenwichtig zou zijn. Ik sluit mij graag aan bij de woorden van de heer De Beer. De wethouder heeft het ook gehad over het inkomstenplaatje van de gemeente. Als wij spreken over een kwartje per half uur of over een kwartje per veertig minuten dan denk ik dat het inkomstenplaatje van de gemeente dienaangaande niet zo heel veel zal veranderen, dus dat kan gerust buiten de beoorde ling blijven. De heer De Beer heeft opgemerkt dat de verdubbeling van het tarief voor belanghebbenden-parke ren voor bedrijven een suggestie is en dat die dan nu op tafel ligt. Wij moeten nu beslissen of wij het tarief wel of niet willen verhogen. Ik heb de situatie al geschetst hoe de binnenstad er op dit moment bij ligt. Ik vind het onbillijk dat wij op dit moment de verhoging toepassen en nog wel met 100%. Wij zullen onze moties handhaven. Mevrouw Van der WerfIn eerste instantie heb ik gevraagd of b. en w. nog van plan zijn om met voorstellen te komen om het parkeren in de schil tegen te gaan. Ik heb begrepen dat dat niet de bedoe ling is en ik heb dan toch wel de behoefte om de motie in te dienen. Het is niet zinvol dat wij nu heel uitvoerig gaan discussiè'ren over de vraag of er kaartjes, paaltjes of iets dergelijks voor parkeermaatre- gelen moeten worden gebruikt. Ik zou toch graag willen dat b. en w. alsnog wat serieuzer gaan bestude ren of er mogelijkheden zijn om het parkeerprobleem in de schil terug te dringen. Wij hoeven niets te verwachten van de verlaging van de tarieven, dat is wel gebleken. Het tarief wordt nu gelijk geschakeld aan de terreinen voor langparkeren. De mensen gaan ook niet op de langparkeerterreinen staan. Uit het evaluatierapport blijkt dat de mensen wel een eindje willen lopen. Dat is het probleem niet, dus zal er iets anders moeten gebeuren. Ik heb daarom een motie gemaakt die als volgt luidt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1982 | | pagina 7