op 25 augustus 1982 dêr't yn it antwurd oer praat wurdt hat yntiid west. Ut dit oerlis is düdlik wurden dat der mei faasje arbeide wurdt oan de ütwurking fan de plannen ta oanbesteging. De saken moatte foar 15 septimber op papier stean. It Gemeentlik Wenningbedriuw set alles op haren en snaren om ien en oar run te krijen. Nochris, mynhear de foarsitter, üs wurdearring dêrfoar. Hoewol't dit punt grif yn in folg- jende riedsgearkomste wer oan de oarder komme sil, wol üs fraksje no al utsprekke dat de utfiering fan it underhaldsplan in fersterking is fan de wurkgelegenheid. Sa as jo witte, mynhear de foarsitter, is it punt fan de wurkgelegenheid foar us fraksje fan grutte betsjutting. Wy fine it tige wichtich dat de utfiering fan it grut underhald safolle mooglik troch Ljouwerter bedriuwen barre sil. It is bekend dat wy in grut foarstanner binne fan de ütwurking fan de nota Bouwen werkt. Wy hiene graach sjoen dat dy nota ek foar Heechterp ütwurke wurde soe, mar dat is noch net bard. Hopelik sil itjinge yn de nota stiet yn de takomst wol earne troch it ministearje tapast wurde. Wa wit sil dat jilde foar us gemeente. De Foarsitter: De behanneling fan it troch jo oanhelle punt yn de earstfolgjende riedsgearkomste is wol wat te gau, mynhear Bilker. De behanneling sil lykwols wol sa gau as mooglik is pleatsfine. De heer Schagen: Ik ben het uiteraard met de heer Bilker eens dat wij die zes miljoen gulden goed kunnen gebruiken. Tegenover dit bedrag staat echter ook een eigen gemeentelijk aandeel. Wat voor consequenties heeft een en ander voor andere complexen van het Gemeentelijk Woningbedrijf waarbij ik dan met name denk aan het Valeriuskwartier? De financiering van dit groot onderhoudsplan kost nogal wat, hetgeen ongetwijfeld gevolgen zal hebben voor andere complexen van het Gemeentelijk Woning bedrijf. De zes miljoen gulden voor het groot onderhoud komt uit de ISP-pot. De heer Bilker heeft de uitvoering van de nota Bouwen werkt al aangehaald. Die nota wordt natuurlijk niet op Heechterp toege past. Het lijkt mij een goed idee om voor het Valeriuskwartier op basis van de principes van de nota Bouwen werkt een financiering van de grond te krijgen zodat ook die wijk opgeknapt kan worden. Een ander punt naar aanleiding van de brief van de huurdersvereniging Heechterp is het volgende. Wij hebben hier al eens vaker gepraat over de contactcommissie die in Heechterp bestaat. Van die con tactcommissie heb ik al eens meer gezegd dat die een wat vreemde loot is aan ons systeem van contact en projectgroepen. De wethouder heeft gezegd dat dat inderdaad zo is, maar dat wij ons, zodra er wat meer zicht is op een daadwerkelijke uitvoering van verbeteringsplannen zoals hier het geval is, moeten bezinnen op het instellen van een andersoortige commissie die meer conform het systeem is dat wij nu hanteren. Het lijkt er nu haast op dat wij daaraan toe zijn en dat in ieder geval samen met de verbete ring van de woningen ook de nodige aandacht besteed gaat worden aan de woonomgeving. Ben ik hierin te optimistisch of wil het college vooralsnog wachten om daarmee verder te gaan? De heer Van der Wal: Ik sluit mij aan bij het betoog van de heer Schagen. De heer Geerts (weth.): Ongeveer zes 6 zeven weken geleden bereikte ons het bericht dat wij een behoorlijk bedrag konden verwachten voor het groot onderhoud van woningen. Werd er eerst nog in het algemeen gesproken van "woningen", later is door allerlei gesprekken het getal van 576 woningen in Heechterp ingevuld waar groot onderhoud verricht moet worden. Van rijkswege wordt voor het groot on derhoud een bedrag van ongeveer zes miljoen gulden beschikbaar gesteld. Op dit ogenblik is er overi gens nog maar een bedrag van vier miljoen gulden toegezegd. Op basis van uitspraken die de minister gedaan heeft aan de gedeputeerde toen hij hier op bezoek was is het de verwachting dat het bedrag van vier miljoen gulden aangevuld zal worden tot zes miljoen gulden. Tesamen met ons eigen aandeel kun nen wij met dat bedrag het groot onderhoud plegen. Hoewel het oorspronkelijk ingediende plan wel wat meer inhield dan wat er nu van is overgebleven denk ik dat wij de woningen toch wel op een redelijk grondige wijze kunnen opknappen. Toen wij dienaangaande echter de eerste berichten hoorden hebben wij toch wel wat teleurgesteld gereageerd. De heren Bilker en Schagen hebben gezegd dat de nota Bouwen werkt niet op Heechterp wordt toe gepast, dat is inderdaad het geval. Het gaat hier gewoon om een versnelde toepassing van de beschik king MG 81-13, met andere woorden wij moeten zelf een aandeel leveren. Dat aandeel zal moeten ko men uit de algemene bedrijfsreserve. Globaal kan ik zeggen dat dat betekent dat de algemene bedrijfs- reserve dan uitgeput zal zijn. Voor volgende complexen zullen wij gebruik moeten maken van renteloze leningen die de minister ons moet verstrekken hetgeen uiteraard wel consequenties heeft, want wij zit ten dan in een situatie die vergelijkbaar is met een gemeente die in een artikel 12 situatie terechtkomt. Daarmee gaat een stuk beleidsvrijheid verloren. Het college is echter van mening dat het groot onder houd in het kader van de werkgelegenheid een belangrijke zaak is. Uiteindelijk gaat het hier om werk gelegenheid voor 150 manjaren. Dat is dus de moeite waard en een belangrijke stimulans voor de werk gelegenheid. Het college heeft ook op het groot onderhoud van de woningen zelf willen inspelen omdat dat bijzonder belangrijk is. 5 Wanneer er van groot onderhoud sprake is wordt er geen subsidie verstrekt in het kader van de rege ling voor verbetering van de woonomgeving. Die regeling, waarbij een bedrag van 2.500,per wo ning ter beschikking wprdt gesteld voor verbetering van de woonomgeving, geldt alleen voor renovatie van woningen. Voor de 576 woningen kunnen wij dus niet rekenen op 576 maal 2.500,voor de ver betering van de woonomgeving. Er is overigens nog iets anders. Wij willen wel doorgaan met het verbeteren van de 192 laagbouwwoningen en de 157 houtrijke wo ningen. Nog voor het eind van het jaar is het de bedoeling dat ook daarvoor een aanvraag wordt inge diend. De financiering van die verbetering zal niet op dezelfde wijze gebeuren zoals nu het geval is. Voor de 192 woningen kunnen wij wel rekenen op 2.500,per woning voor de verbetering van de woonomgeving. Voorts is er kortgeleden een aanvraag ingediend in het kader van de zogenaamde BREV- rege'ing die experimenten regelt binnen de bebouwde kom tot verhoging van de verkeersveiligheid voor voetgangers en voor fietsers. Die regeling zou ons een bedrag kunnen opleveren van ongeveer vier ton. Dit bedrag gecombineerd met het bedrag dat wij mogelijkerwijs in het kader van de renovatie van de 192 woningen kunnen krijgen geeft ons een potje waarmee wij in ieder geval wel wat voor Heechterp kunnen doen. ik denk dat het niet zinvol is om nu al een gesprek met de contactcommissie te openen. Wij moeten eers weten wat onze financiële mogelijkheden zijn. Ik zeg nogmaals toe dat wij, wanneer wij echt concreet weten waar wij aan toe zijn, erg snel het overleg met de wijk zullen openen. De heer Schagen: De wethouder heeft mijn vraag over het Valeriuskwartier niet beantwoord. Mijn vraag was eigenlijk of het college ook initiatieven zal nemen om de planontwikkeling in het Valerius kwartier volgens de principes van de nota Bouwen werkt verder te doen laten lopen en daarmee ook de financiering aan te geven. De heer Geerts (weth.): Wat de toekomst is van de nota Bouwen werkt is mij niet duidelijk. Het is wel zo dat wij, wanneer blijkt dat de rijksoverheid op deze nota wil inspelen, gezien onze problemen daarop zeker zullen inspelen. Ik heb wel even geprobeerd om de vraag over het Valeriuskwartier te be antwoorden. Voor het Valeriuskwartier blijft natuurlijk altijd de mogelijkheid over om gebruik te maken van de beschikking MG 81-13. Wij zullen dan de eigen financiering moeten regelen met renteloze le ningen die ons door het rijk worden verstrekt. Nogmaals, als wij mogelijkheden zien om de principes van de nota Bouwen werkt op het Valeriuskwartier te laten doen gelden, dan is dat natuurlijk veel voor deliger en zullen wij er zeker op inspelen. Het verzoek wordt voor kennisgeving aangenomen met inachtneming van de toezegging van de wet houder. Sub O. De brief en de motie worden voor kennisgeving aangenomen. Sub P. De Voorzitter: Dit punt luidt: Beslissing van 26 juli 1982 van de Afdeling Rechtspraak van de Raad var late inzake beroep van Montakon Techniek tegen weigering van een bouwvergunning. De heer Bijkersma: Toen wij destijds het bezwaarschrift van Montakon Techniek hebben behandeld is toegezegd dat de Montakon-kwestie in de Commissie voor de Werkgelegenheid zou worden behandeld. Tot nu toe is dat echter nog niet gebeurd. Ik verzoek de voorzitter daarom mij toe te zeggen dat die kwestie binnen afzienbare tijd in de Commissie voor de Werkgelegenheid wordt behandeld. De Voorzitter: Er is inderdaad toegezegd dat deze kwestie in de Commissie voor de Werkgelegen heid zou worden behandeld. Ik zal de secretaris vragen om dit punt op de agenda van die commissie te zetten. De Commissie voor de Werkgelegenheid kan dan zelf uitmaken in welke vergadering een en an der wordt behandeld. De beslissing wordt voor kennisgeving aangenomen met inachtneming van de toezegging van de voorzitter.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1982 | | pagina 3