30 hanteren dan zou dat ongunstiger kunnen uitwerken op de arbitrage, hetgeen iets is dat noch door het college hard is te maken noch van deze kant hard is te bestrijden. Wij hebben even met de gedachte gespeeld om de beslissing over dit voorstel drie weken te laten uitstellen omdat er volgende week een gecombineerde vergadering is van de Commissie voor het Electri- citeitsbedrijf en de Commissie voor de Financiën. Ik heb echter gezien dat zo'n uitstel ons, uitgaande van het tarief voorstel zoals dat hier ligt, 26.000,kost. Ik heb ook begrepen dat er dan weinig nieuwe informatie zal zijn. Blijft over het feit dat wij vanavond of besluiten het college te volgen of besluiten voor 1983 de tarieven van 1982 te hanteren plus 3% en dan in de loop van 1983 te bezien of wij dusdanig uit de arbitrage kunnen komen dat wij alsnog, zij het achteraf, de tarievenstructuur van de provincie gaan volgen. Na veel overwegingen, ook binnen de fractie, heb ik een motie gemaakt waar van ik niet weet of iedereen in mijn fractie daar achter staat. De motie luidt als volgt. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 13 decem ber 1982, gelezen het voorstel van b. en w. van 8 december 1982 (bijlage nr. 495), besluit: I. met ingang van 1 januari 1983 als tarieven voor de levering van elektri sche energie aan kleinverbruikers te hanteren de tarieven zoals die gel den voor 1982 verhoogd met 3%; II. in 1983 alsnog, indien de financiële voorwaarden daarvoor gerealiseerd worden, de tarieven van de provincie over te nemen." De motie is mede-ondertekend door mevrouw Brandenburg-Sjoerdsma. (De Voorzitter: Niet met terugwerkende kracht, mijnheer Meijerhof?) Nee, niet met terugwerkende kracht, want dat is ook niet mogelijk volgens de voorwaarden. Ik wil nog even een toelichting geven op punt II van de motie. Met dit punt willen wij de intentie uitspreken dat wij bereid zijn de provincie te volgen in haar tariefstelling en dat dit ook in de richting van de arbitragecommissie een element is. Aan de andere kant vinden wij de consequentie die het voor stel van het college heeft voor onze financiële situatie, een gat van bijna een half miljoen, toch te ris kant. Vandaar de motie. Ik wil mijn excuus maken voor het feit dat ik de wethouder waarschijnlijk overval met deze motie. (De Voorzitter: Een motie overvalt ons meestal, mijnheer Meijerhof.) De heer Visser: Dit voorstel vertoont twee facetten die bikkelhard zijn. Het eerste facet is dat het geen vreugdevol voorstel is en het tweede facet is dat het voorstel de raad wel op een zeer laat tijdstip heeft bereikt. Dit laatste zeg ik in verband met het oog op 1 januari. De problematiek waar het hier over gaat is de structuurwijziging in de tarieven die de provincie Friesland hanteert. Mijn fractie heeft altijd het standpunt gehuldigd om de provincie in haar tarieven te volgen, hetgeen betekent dat wij de provincie ook in dit geval volgen, maar daar kom ik bij de eind conclusie nog wel op terug. Het is niet zinvol dat ik nog inga op de cijfers en de getallen die de heer Meijerhof heeft genoemd. Ik ben het wat dat betreft helemaal met hem eens. Waar ik wel op wil wijzen is het beleid van het PEB met betrekking tot de dekking van het eigen verliessaldo. Het blijkt namelijk dat ook het PEB met verlies werkt. Om nu de tariefverhoging zoveel mogelijk te beperken doet de pro vincie kennelijk een beroep op haar eigen fondsen. Een en ander brengt meteen met zich mee dat de gemeente Leeuwarden, gelet op haar budgettaire positie - de gemeente zit ook met een begrotingste kort -, in grote moeilijkheden komt te verkeren. Wij zitten dan dus midden in het probleem. Men kan natuurlijk naar alternatieven zoeken, de heer Meijerhof heeft er zojuist al een genoemd, maar elk al ternatief moet men bekijken in het licht van het eigen begrotingstekort. Dat betekent dat zo'n alterna tief bestaat uit een hoger tarief dan de provincie voorstelt. Ik denk dat mijn fractie op het standpunt staat - ik heb hierover nog niet met de fractie kunnen spreken - dat het zakelijk gezien onjuist is om af te wijken van het tarief van de provincie. Ook sociaal gezien is dat niet verantwoord in deze tijd van enorme lastenstijging. Het gaat dan omgerekend misschien niet eens om zulke heel grote bedragen, maar toch heeft een en ander een psychologische uitwerking op de burger. Als gemeente Leeuwarden kunnen wij ons niet veroorloven een hoger tarief te hanteren dan de provincie. Ik kom dan nu bij de motie die is ingediend door de heer Meijerhof om voor een jaar, vanaf 1 janu ari 1983, de tarieven van 1982 te handhaven plus 3%. Op grond van de overwegingen die ik zonet heb genoemd, heb ik de indruk dat mijn fractie daar niet achter zal staan. Het is misschien verstandig om de motie na de tweede koffiepauze in stemming te brengen, zodat wij nog enig overleg kunnen plegen. (De heer Meijerhof: Het tarief hoeft niet te gelden voor geheel 1983. Als de omstandigheden zich wijzigen per 1 februari 1983, dat is natuurlijk een heel gekke situatie, dan betekent dat dat wij dan weer een ander tarief hanteren. Deze situatie hoeft niet een jaar te duren. Wij moeten vanavond wel een besluit nemen.) Ja, dat ben ik met de heer Meijerhof eens, want elke maand dat men langer wacht kost geld. 31 De Voorzitter: De heer Meijerhof heeft duidelijk aangegeven wat zijn intentie is. Een maand is na tuurlijk wel een beetje theorie, maar hij heeft gelijk als hij zegt dat het tarief niet voor het gehele jaar hoeft te gelden De heer Bijkersma: Ik denk dat er hier toch een versluiering van de gang van zaken is opgetreden. Het lijkt alsof alleen de elektriciteitstarieven voor 1983 worden vastgesteld, maar ik moet er op wijzen dat naast deze verhoging, die komt tengevolge van het afschaffen van het vastrecht, ook nog de brand stoftoeslag in rekening zal worden gebracht. Mijn fractie kan zich moeilijk vinden in het voorgestelde en wel om de navolgende redenen. In de eerste plaats hebben wij grote bezwaren tegen datgene wat de heer Meijerhof heeft voorge steld omtrent de begroting van de gemeente Leeuwarden. Wij denken dat er voor het Gemeentelijk Electriciteitsbedrijf (GEB) een groter tekort zal gaan ontstaan dan het zich nu laat aanzien. Bovendien, dat heeft de heer Meijerhof ook al gezegd, ben ik bang dat de minister van Economische Zaken een verhoging van meer dan 3% niet zal toestaan. De minister heeft dat in een circulaire geschreven en volgens mij doet hij dat toch niet voor niets. Ik zie daar ook voor onze begroting grote gevaren in. In de tweede plaats vind ik - het gaat hier om een administratieve zaak waar ik vaak op hamer - dat iedereen de wet moet hanteren. In de wet/de regelingen staat dat tariefverhogingen gepubliceerd moeten worden 30 dagen voordat zij ingaan. De gemeente mag niet van de mensen in de gemeente vra gen dat zij de wet en de regelingen volgen, terwijl de gemeente dat zelf niet doet. Als het college voorstelt om de tarieven per 1 januari te verhogen dan gaat men duidelijk tegen de richtlijnen in. Dat weet het college ook wel en ik vind dit voorstel daarom niet juist. In de derde plaats betekent het afschaffen van het vastrecht het afschaffen van een basisinkomen voor het elektriciteitsbedrijf. De heer Meijerhof heeft hierop ook al even geduid. De mening van de PvdA over het afschaffen van het vastrecht verschilt echter van die van mijn fractie. Mijn fractie vindt dat de vaste vergoeding voor het elektriciteitsbedrijf wel moet blijven bestaan. Het is simpel gerede neerd dat het afschaffen van het vastrecht budgettair teniet zal kunnen worden gedaan door een prijs verhoging. immers, door een prijsverhoging geef je de bedrijven waar het om gaat niet de basiszeker heid van een vast inkomen voor de vaste lasten. Met een vastrecht geeft men die basiszekerheid wel. Bovendien laat men de verbruikers die meer dan 2.100 kWh per jaar gebruiken betalen voor hen die minder verbruiken, hetgeen een vorm van inkomennivellering is die mijn fractie niet wil volgen. Beslis singen over inkomennivellering worden elders genomen en daarin gaan wij dan soms wel mee, maar de verandering in de tariefstelling door het afschaffen van het vastrecht en een verhoging van het verbrui kerstarief vinden wij niet juist. Deze verandering is een vorm van verkapte nivellering. In de vierde plaats - voor dit punt vraag ik goede aandacht - komt in de raadsbrief naar voren dat het gemiddelde verbruik van 2.100 kWh ongeveer gelijk blijft. Nu zijn er in deze gemeente inwoners die gedwongen zijn om elektrisch te koken. Op dit feit wordt in de raadsbrief echter niet ingegaan. Deze verbruikers vallen eigenlijk buiten het plaatje van het gemiddelde van 2.100 kWh omdat dit ge middelde geldt voor verbruikers die de elektriciteit gebruiken voor verlichting en misschien voor wat bijverwarming. Elektrisch koken kost natuurlijk heel wat kWh's en het college zadelt de inwoners van Carr.minghaburen dan natuurlijk wel op met een last als men boven het gemiddelde van 2.100 kWh komt! Ik had over dit punt graag iets in de raadsbrief gelezen, want ik vind dat een belangrijk aspect. Er had een vergelijking in de raadsbrief moeten worden gemaakt, want de mensen in Camminghaburen moeten weten wat hun te wachten staat en die weten dat nu niet. Kortom, de genoemde punten brengen mijn fractie ertoe - ik wil eerst uiteraard het antwoord af wachten maar ik denk dat dat toch erg onbevredigend zal zijn - niet met het voorstel in te stemmen. (De Voorzitter: Wat wilt u dan wel, mijnheer Bijkersma?) Wij moeten nog eens goed over het hele voorstel praten in de commissie en niet ad hoe. De heer Van der Wal: Mijn fractie heeft grote aarzeling bij dit voorstel, echter niet wat betreft het afschaffen van het vastrecht. Het effect van individuele energiebesparing wordt directer doorberekend aan de klant en kan ook nog een gunstige invloed hebben op een eigen elektriciteitsvoorziening. Zo'n elektriciteitsvoorziening zal in de stad wel niet zo vaak voorkomen, maar wij hebben ook nog buiten- dorpen. Wat de afschaffing van het vastrecht met inkomennivellering te maken heeft ontgaat mij volle dig en ik wil het woord "onzinnig", dat vanavond door de VVD ook al is gebruikt, even terugkaatsen. Ik begr ijp niet hoe men daarbij komt. (De heer Bijkersma: U kunt mij ook niet volgen, mijnheer Van der Wal, dat weet ik allang.) Legt u dan het verband maar eens uit tussen inkomennivellering en meer of minder stroomverbruik. Het verband is mij in ieder geval niet duidelijk, maar ik hoor dat dan nog wel. Veel meer problemen hebben wij met de voorgestelde verhoging van 1% van het basistarief voor kleinverbruikers die een negatief effect heeft op de verliespositie van het GEB van ongeveer

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1982 | | pagina 16