36 De heer Siemonsma: Wij kunnen akkoord gaan met het voorstel over de te volgen gedragslijn bij de afhandeling van moties. De voorgestelde gedragslijn lijkt ons vooralsnog de meest werkbare. Alvorens ik mijn betoog zal houden, wil ik mij eerst even wenden tot de heer Pruiksma. Hij verbaast mij toch wel, niet zozeer vanwege het formele karakter van zijn betoog maar vanwege het feit dat de inhoud van zijn betoog niet overeenstemt met het gedrag van het CDA bij een vorige gelegenheid over dit onderwerp. Het CDA heeft toen ook een motie ingediend, maar kennelijk acht de heer Pruiksma de materie niet meer zo urgent dat. (De heer Pruiksma: Als de heer Siemonsma goed had gelezen dan had hij het ver schil tussen taak en bevoegdheid gezien, maar dat is hem ontgaan. Er is toen namelijk in het kader van een algemene bevoegdheid en in het kader van algemene beschouwingen een motie van algemene strek king ingediend. Ik heb in mijn betoog uiteengezet dat de maatregelen zoals u die waarschijnlijk straks zult blijken voor te staan niet kunnen en niet in overeenstemming zijn met de wettelijke taak van de gemeente.) Volgens mij betreft het toch wel een landelijke zaak en als ik mij niet vergis sprak de heer Pruiksma net over taken die bij de rijksoverheid horen en waar wij ons als gemeente - ook als het gaat om het onderwerp waar wij nu over praten - niet mee zouden moeten bemoeien. (De heer Pruiksma: Uit spreken van zorg, mijnheer Siemonsma, is heel iets anders dan als gemeente verklaren dat wij die din gen hier willen hebben, gesteld dat wij dat zouden willen.) (De Voorzitter: Nu spreekt de heer Sie monsma weer tot de voorzitter want dan schieten wij een beetje op.) Ik wil ook graag ingaan op de brief van de Werkgroep energie Wirdum/SwichumWij maken ons grote zorgen over de toenemende kernbewapening in Oost en West, in supermogendheden en in kleinere landen en over defensi eb lokken die tot een dergelijke toeneming leiden. De wereld kan al een aantal keren vernietigd worden met kernwapens die aanwezig zijn. De "rijkdom" aan wapens die wij hier heb ben steekt heel schril af tegen de armoede in andere delen van de wereld waar men aan de meest ele mentaire levensbehoeften eenvoudigweg niet toekomt. Een nieuwe generatie atoomwapens, bestemd voor gebruik op het slagveld, werkt drempelverlagend en de gevaren van daadwerkelijk gebruik van atoom wapens nemen daardoor toe. Gezien de aanwezigheid van de vliegbasis is deze ontwikkeling van groot en direct belang voor onze gemeente in tenminste twee opzichten. In de eerste plaats is er de kwestie van atoomtaken voor bijvoorbeeld de F— 1 6 op de vliegbasis en in de tweede plaats worden wij, doo de atoomtaken, een belangrijk doelwit bij een onverhoopt oorlogstreffenWel is dan belangrijk wat ons perspectief is in het licht van het regeerakkoord van CDA en VVD. De regering stelt haar beleid inzake kernwapens afhankelijk van de uitkomsten van de onderhandelingen in Geneve. Deze onderhandelingen bieden nog bijzonder weinig vooruitzicht op enig resultaat. In afwachting van de resultaten van de on derhandelingen wordt er nauwelijks een actief vredesbeleid gevoerd. In het regeerakkoord kunnen wij lezen dat bestaande nucleaire taken van luchtmacht en marine ge handhaafd worden en dat de voorbereiding voor plaatsing van kruisraketten gewoon doorgaat. Naar onze mening is het actueel en noodzakelijk als gemeente een duidelijke uitspraak te doen. Zo er nog geen atoomtaken zijn toebedeeld aan de vliegbasis, worden ze dat misschien morgen of overmorgen wel. De bewoners rond de vliegbasis Volkel hebben al meerdere malen duidelijk gemaakt dat zij de atoomtaken wel kwijt willen. Als wij ons zorgen maken over de kern wapen wed loop in het algemeen en over onze eigen veiligheid in het bijzonder dan zullen wij iets concreets met die bezorgdheid moeten doen. On derhandelingen over wederzijdse wapenbeheersing en vermindering hebben ondanks wereldwijde be zorgdheid bij lange na niet het gewenste resultaat. De ervaring leert dat het optreden en het denken in bondgenootschappen en blokken de bewapeningsspiraal juist in stand houdt. Om zo'n spiraal te kunnen doorbreken zijn andere stappen nodig, zoals eenzijdige stappen. Herhaaldelijk is gebleken dat de Ne derlandse bevolking een eigen opstelling wil kiezen en in Friesland is dat onlangs ook duidelijk gewor den door de geweldige manifestatie die wij nog geen maand geleden in Leeuwarden hebben gehad. Het is vanavond aan de raad om duidelijk te maken of men zich met die bevolking actief wil opstellen en wil helpen om die noodlottige bewapeningsspiraal te doorbreken. Er zijn initiatieven nodig van de !age- re overheid, als het ware in de trant van: in eigen huis het gevaar zo goed mogelijk weren. De burge meester zal straks wellicht opmerken - in navolging van de heer Pruiksma - dat wij weinig meer kunnen doen dan onze zorg uitspreken omdat het hier om een rijksaangelegenheid gaat. Wij menen dat wij bij een onverhoopt vernietigingsbesluit van bepaalde besluiten die wij als gemeenteraad nemen, niet met een onder curatele gesteld worden, maar dat wij nog best verder kunnen. Al vinden wij natuurlijk o'n vernietigingsbesluit ontzettend jammer, het maakt volgens mij aan de regering duidelijk dat men wel van bijzondere huize moet komen wanneer men juist Leeuwarden zou uitzoeken voor haar plaatsingsbe leid. Voor ons heeft een aantal gemeenten ook reeds verklaard, met alle wettelijke middelen, vervoeren opslag van kernwapens tegen te willen gaan. De gemeente Wychen heeft geprobeerd een en ander ie concretiseren in bestemmingsplannen. Volgens de Provinciale Planologische Commissie van de provincie Gelderland kan misschien via de milieuwetgeving ook het een en ander geregeld worden. Vanavond 37 kunnen wij een basis leggen voor een gemeentelijk vredesbeleid door Leeuwarden tot kernwapenvrije gemeente uit te roepen. Daarna kan gekeken worden welke concretiseringen mogelijk zijn, waarbij wij denken aan het plaatsen van borden - de burgemeester heeft vanavond al een fraai exemplaar van zo n bord aangeboden gekregen -, consequenties met betrekking tot bestemmingsplannen en milieuwetgeving, vredesonderwijs, contacten met gemeenten in landen van het Warschau Pact enz. PAL wil hierop op korte termijn nog eens terugkomen, eventueel via een initiatiefvoorstel. Wij komen daarom nu met een eenvoudige motie die voor ons gevoel niets aan intenties te raden laat en die uitdrukking wil geven aan het feit dat wij ons één voelen met al degenen die de afgelopen jaren voor een kernwapenvrij Friesland, Nederland, Europa en de landen daarbuiten in actie zijn geweest. In de motie van de PvdA vinden wij een en ander te weinig terug en wij vinden het teleurstellend dat wij geen gezamenlijke motie met de PvdA hebben kunnen indienen. (De heer Schagen: U mag onze motie wel mee ondertekenen!) Als wij de uitspraken in de motie van de PvdA bij elkaar optellen dan komen wij jammergenoeg nog niet aan een kernwapenvrij Leeuwarden. Ik wil hierbij opmerken dat, als men van opvatting zou zijn dat landelijk een of twee kerntaken gehandhaafd zouden moeten worden, dat toch niet uitsluit dat plaatsing in de gemeente Leeuwarden ongewenst kan zijn. In dit verband is het ook van belang dat wij in Leeuwarden zitten met het feit van de aanwezigheid van de vliegbasis. Wij vragen ons af wat de be tekenis is van de oproep die de gewestelijke vergadering aan de gemeenteraadsleden van de PvdA heeft gedaan om moties over kernwapenvri je gemeenten te steunen. Wat kan en wil men daarmee doen? Wat dit punt betreft wil ik nog een opmerking maken in de richting van een aantal PvdA-raadsledenElders in het land ondersteunen collega PvdA-raadsleden wel dergelijke moties. Als dat zo doorgaat dan bete kent dat volgens mij dat automatisch die een of twee kerntaken die moeten overblijven uiteindelijk in Leeuwarden terecht gaan komen. Wij zijn van mening dat er geen enkele opening mag worden gelaten waardoor Leeuwarden direct betrokken kan worden bij het kernwapenbeleid en wij hopen dan ook dat het fraaie bord waarover ik het zojuist had aan de rand van onze gemeente geplaatst kan worden. Ik zal dan nu de in te dienen motie voorlezen. "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 13 december 1982, overwegende dat: - het huidige niveau van kernbewapening in de wereld een allesvernieti gende oorlog mogelijk maakt; - de strategie van een beperkte atoomoorlog en de daarbij te gebruiken nieuwe kernwapens het gevaar van daadwerkelijk gebruik van atoomwa pens dichterbij brengt; - de aanwezigheid van de vliegbasis onder meer vanwege atoomtaken van de F— 16 extra gevaren voor Leeuwarden met zich meebrengt; - de afbouw van kernbewapening niet afhankelijk gemaakt mag worden van onderhandelingen over tweezijdige ontwapening tussen de supermogendhe den; - eenzijdige stappen van Nederland gewenst zijn ter vermindering van de kans op een atoomoorlog; - ook initiatieven van lagere overheden gewenst zijn om de regering van de bezorgdheid onder de bevolking te doordringen, besluit: 1 alle wettelijke middelen te hanteren om zijn grondgebied vrij te maken en/of te houden van kernwapens; 2. een actief voorlichtings- en bewustwordingsbeleid te voeren over de ge varen, verbonden aan het bezit en het gebruik van kernwapens; 3. deze besluiten ter kennis te brengen van de regering en de raden van de andere Friese gemeenten." De motie is mede-ondertekend door mevrouw Van der Werf. Als de voorzitter het mij toestaat wil ik nog graag een opmerking maken naar aanleiding van de uitspraak van de gemeenteraad van Westerbork met betrekking tot de opslag van radio-actief afvalWat dit punt betreft zou ik de gebeurtenis over hetzelfde onderwerp in de gemeente Velsen in herinnering willen roepen. Kortheidshalve zou ik willen zeggen dat wij moeten vermijden dat iets dergelijks ons in Leeuwarden overkomt. Uit de pers hebben wij begrepen dat in dergelijke gevallen contact wordt opge nomen met de burgemeester. Aan onze burgemeester willen wij graag vragen of hij wil toezeggen dat de raad wordt ingelicht zodra hij met een dergelijke vraag benaderd wordt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1982 | | pagina 19