8 van parkeerplaatsen daar lijkt een (goede) doorstroming beslist onmogelijk. Verder hebben wij in het Uitvoeringsplan Binnenstad-Oost routes ingetekend waar de fietser zich veilig kan voortbewegen. Kort om, op de Nieuwekade en de Oosterkade is veel ruimte aanwezig voor busverkeer, vrachtverkeer en autoverkeer en daar kan dan ook een veilige route voor de fietser worden uitgezet. Als wij al deze facetten op een rijtje hebben gezet dan moet men tot de conclusie komen dat het voorstel van het college onuitvoerbaar lijkt. Daar komt dan nog bij dat het Provinciehuis straks een par keergarage gaat openen voor maximaal honderd auto's. De bereidheid van de provincie is aanwezig om deze garage donderdagavond en de gehele zaterdag voor het publiek open te stellen. Al deze extra au tobewegingen vinden plaats op de Tweebaksmarkt, want zowel de inrit als de uitrit zijn gelegen naast het gebouw van de voormalige bibliotheek en bovendien vlakbij de zebra die de Oosterstraten verbindt. In de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening stelt de wethouder - ik verwijs hierbij naar de notulen van die vergadering - dat met het oog op de belevingswaarde van de binnenstad het een juist voorstel is om de bussen weer via de Tweebaksmarkt te laten rijden. Volgens de wethouder dienen de bussen door de stad te rijden. Wethouder Geerts een beetje kennende, moet ik aannemen dat hij dit zo niet kan be doelen. Het gaat immers echter niet om de 260 rijdende stadsbussen door het centrum langs het postkan toor en langs twee scholen, maar het gaat om de halteplaatsen. Ik zie dat de wethouder zijn hoofd schudt en dan verbaas ik mij nog meer. Met de route Hoeksterpad-Oosterkade-Blokhuisplein blijft de halte Hoeksterpad in beide situaties gehandhaafd. Ook de halte Blokhuisplein blijft in beide situaties op dezelfde plaats gehandhaafd. Het enige verschil wordt de halte Oosterkade die wij ongeveer honderd meter verplaatsen in de richting Tui nen. Slechts door het wijzigen van deze halteplaats halen wij heel wat ongemakken extra in huis en be vorderen wij beslist niet de veiligheid voor fietsers en voetgangers. Al deze motieven geven onze frac tie niet de vrijheid in te stemmen met het voorstel van het college en wij dienen derhalve de volgende motie in. "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag 14 maart 1983, besluit de route van de stadsbussen (lijn 1, 3, 4 en 5) vast te stellen langs Hoeksterpad-Nieuwekade-Oosterkade-Keizersgracht-Blokhuisplein v. v. De motie is mede-ondertekend door de heer Sterk. Met deze motie dienen wij tweeërlei doel. Als de busroute namelijk op de Oosterkade blijft, dan vervalt ons inziens de noodzaak het autoverkeer naar de Tuinen, dat komt vanaf de Turfmarkt, uitslui tend in de richting Oosterkade te zenden. Het verdient daarom aanbeveling het gedeelte tussen Voor streek en Turfmarkt in beide richtingen berijdbaar te laten voor autoverkeer. Dit zal te meer een goede zaak zijn daar het college het voorstel doet de Korfmakersstraat in één richting voor auto's berijdbaar te houden, namelijk alleen vanaf de Voorstreek naar de Tweebaksmarkt. Als men de Tuinen niet in beide richtingen openstelt dan kan het autoverkeer en het vrachtverkeer de Voorstreek, de Wortelhaven, de Eewal, het Gouverneursplein en het Hofplein alleen bereiken via de Ossekop, de Uniabuurt en Over de Kelders. Of men dient een hele omweg te maken met alle autobewegingen vandien om via Tuinen-Oos- terkade-Nieuwekade-Hoeksterpad-Hoeksterend-Noorderweg op Voorstreek-Wortel ha ven-EewalGou- verneursplein-Hofplein te komen. (Mevrouw Brandenburg—Sjoerdsma: Komt iedereen altijd uit het zui den?) Als men uit het zuiden komt, mevrouw Brandenburg, is er straks maar één keus om in de binnen stad te komen namelijk via de Ossekop en de Uniabuurt of men moet een verschrikkelijke omweg maken om daar en op de Wortelhaven, de Eewal, het Gouverneursplein en het Hofplein te komen. Ook dit mo tief dient mede beoordeeld te worden en verdient overweging bij de besluitvorming aangaande het voor stel van het college. De heer Dubbelboer: Het Verkeersstructuur- en Uitwerkingsplan gaat uit van een totale afsluiting van de Korfmakersstraat in beide richtingen. De fractie van de VVD heeft zich in het verleden meestal verzet tegen dit soort rigoureuze afsluitingen in de binnenstad. Ook nu hebben wij daar nog steeds be zwaren tegen. Ten aanzien van punt 1. van de raadsbrief zou ik echter willen zeggen: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Beter de Korfmakersstraat in één richting open dan afsluiting in beide richtingen. Bovendien kan het verkeer, indien het vanaf de Tweebaksmarkt wel de Korfmakersstraat in zou mogen rijden, toch nergens heen omdat de parkeerplaatsen op de Brol en op het Minnemaplein op deze wijze niet te bereiken zijn. Bij de verlegging van de buslijnen vanaf de Tweebaksmarkt naar de Oosterkade kwam nogal wat verzet vanuit de kring van de middenstanders. Achteraf bleek waarschijnlijk dat het ach en wee van toen wat voorbarig was geweest en dat aan de tijdelijke maatregel - ik ga ervan uit dat het een tijdelij ke maatregel geweest is en niet dat wij nu een compleet nieuwe route maken zoals de heer De Jong sug gereert - toch minder nadelen verbonden waren dan in eerste instantie werd verondersteld. Ook van ge meentezijde werd een aantal bezwaren erkend. Er werd overleg gevoerd met de FRAM die vervolgens overging tot de aanschaf van geluidsarme en kleinere bussen. Wie schetst dan ook mijn verbazing dat nu vanuit dezelfde hoek opnieuw bezwaren naar voren worden gebracht, maar nu tegen de lijnvoering in de oude vorm. Over punt 1 van de raadsbrief heb ik reeds gezegd dat mijn fractie nog steeds tegen rigoureuze af sluitingen in de binnenstad is. Maar daar waar men nog winkelend publiek kan krijgen, met de bus wel iswaar, moet men dat niet laten. Er worden door de tegenstanders van dit voorstel argumenten gebruikt zoals korte loopafstanden en dergelijke. Gemakshalve gaan zij dan echter voorbij aan die categorie be jaarde en minder valide mensen die afhankelijk is van dit openbaar vervoer om bij de winkels te kunnen komen. Elke verlenging van de loopafstand, al is dat ook maar naar de Oosterkade, vormt toch een be lemmering voor deze categorie om bij de winkels te komen. Mijn fractie vindt nog steeds dat men het winkelend publiek tot in de stad moet laten komen, desnoods met het openbaar vervoer. Dan zijn er tegen de voorgestelde lijnvoering bezwaren gemaakt door het bestuur, het onderwijzend personeel en de ouders van leerlingen van de Willem LodewijkschoolUitgangspunt moet volgens ons zijn het gegeven dat de school daar staat en dat discussies over andere lokaties wel achterwege kunnen blijven, vooropgesteld of wij daarover naar aanleiding van dit raadsvoorstel zouden moeten discussiëren. Wij zijn het er wel over eens dat de situatie bij de Willem Lodewijkschool natuurlijk niet ideaal is. Een klein pleintje, tevens trottoir, afgebakend door een kettinkje, levert toch wel een zeer vervelende speelsituatie voor de kinderen op. Ik ben het echter met de heer Janssen eens dat die situatie wel op meerdere plaatsen voorkomt en dat wij een en ander toch als een gegeven moeten aanvaarden. Wellicht kan bij de komende herinrichting van de Tweebaksmarkt de nodige aandacht aan dit onderwerp worden besteed. Het gaan naar en het komen van de school door de kinderen zal bij de oversteek ter hoogte van de Oosterstraten mijns inziens door het inzetten van een ouderbrigade al een stuk beveiligd kunnen worden. Op diverse andere plaatsen in de stad zien wij daar al goede voorbeelden van. De geluidsoverlast in de school, waarop door de ouders en het onderwijzend personeel wordt gewe zen, is volgens hen op dit moment tot een aanvaardbaar niveau teruggebracht. Gevreesd wordt evenwel dat door de thans voorgestelde lijnvoering de geluidshinder weer sterk zal toenemen. Ik durf dat te be twijfelen en wel om de volgende redenen. De FRAM maakt gebruik van geluidsarme bussen terwijl een groot gedeelte van het thans op de Tweebaksmarkt rijdende verkeer deze route niet meer zal rijden om dat, na het nemen van deze beslissing, doorgaand verkeer via de Tweebaksmarkt-Tuinen z.z.-Voor- streek niet meer mogelijk is. Dit verkeer zal worden afgewikkeld via de Oosterkade of de binnenstad- oosttangent of centrumverdeelring of welke naam er te zijner tijd ook aan gegeven wordt, waardoor een veel betere doorstroming gegarandeerd is. Kortom, mijn fractie kan het eens zijn met het gestelde onder de punten 1en 2. van de raadsbrief. De heer Van der Wal: Het gaat in deze raadsbrief om twee, weliswaar niet onbelangrijke, deelop lossingen die overgebleven zijn van het plan voor de Tweebaksmarkt en omgeving. De raadsbrief valt uiteen in twee onderdelen, namelijk het instellen van eenrichtingsverkeer voor de Korfmakersstraat en het terugleggen van de busroute op de oorspronkelijk gedachte plaats. Mijn fractie kan het eens zijn met het openstellen voor het autoverkeer van de Korfmakersstraat in oosteiijke richting. De argumenten die dienaangaande genoemd zijn zal ik niet herhalen. Wij hebben daaraan echter in eerdere instantie een voorstel gekoppeld om op het gedeelte van de Voorstreek, tussen de Korfmakersstraat en de Wortelhaven, een knip voor het autoverkeer te maken. Er moet dan uiteraard wel een alternatieve binnendoorroute gezocht worden voor de bereikbaarheid vanuit het zuiden van de Eewal en de Nieuweburen en omgeving, maar een en ander is helaas bij de opstellers van het rapport Voorstreek-Verkeer niet duidelijk overgekomen. Een dergelijke route is naar onze mening mogelijk door in één richting, zuid-noord, de Tweebaksmarkt-Turfmarkt open te blijven stellen - deze straten zijn nu zelfs in twee richtingen opgengesteld -, zodat men via Turfmarkt-Tuinen z.z.-Voorstreek w.z. op de Eewal kan komen of via de Voorstreek o.z. op de Nieuweburen kan komen. De "doorgaande" route zo als die in het rapport Voorstreek-Verkeer wordt voorgesteld loopt via de slalom Ossekop-Uniabuurt-Ber- likumermarkt-Over de Kelders-Voorstreek o.z. linksaf via de Wortelhaven naar de Eewal en rechtdoor naar de Nieuweburen en omgeving. Vooral de slalom bij de Ossekop-Uniabuurt en het heel smalle ge deelte Over de Kelders en de Voorstreek o.z. worden regelmatig geblokkeerd door aan- en afvoerver- keer - dit is heel begrijpelijk want aan- en afvoer van goederen moet ook gebeuren - en door fietsen die op de veel te smalle trottoirs geparkeerd staan. Hierdoor komt het meer dan eens voor dat winkelen de voetgangers, achter de vrachtwagens wegkomende, de rijbaan oversteken. Door zo'n manoeuvre ge beurt het dan ook weieens dat een fietser in het water van de Voorstreek belandt. Deze situatie is onge wenst.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1983 | | pagina 5