12
Er zijn nog enkele praktische problemen die moeten worden opgelost. Wij zullen straks ook aan de
herinrichting van het gebied Tweebaksmarkt-Turfmarkt moeten werken. Van de kant van de verkeersdes-
kundigen is mij verzekerd dat dat gebied zo is in te richten dat de bussen er door heen kunnen. In dat
kader zou misschien ook nagegaan kunnen worden of er praktische oplossingen te bedenken zijn voor de
schoolEr zijn hier dienaangaande enkele suggesties gedaan. Wij willen graag bekijken of de kinderen
van deze school gebruik kunnen maken van een gedeelte van het nieuw in te richten gebied. Het is in
derdaad vervelend dat de kinderen bij die school niet op een fatsoenlijke wijze kunnen spelen.
De heer De Jong heeft nog een keer het fietsverkeer tegenover het openbaar vervoer gezet. Vol
gens mij ligt de prioriteit zowel bij het fietsverkeer als bij het openbaar vervoer. Wij moeten daarom
praktische oplossingen zoeken voor beide soorten vervoer. Ik weet niet of de stelling van de heer De
Jong waar is dat het fietsverkeer hier geen ruimte meer krijgt. Dat zullen wij nader moeten detailleren.
In dit geval is inderdaad de keuze gemaakt voor het openbaar vervoer. Voor het fietsverkeer zijn er in
dit gedeelte van de stad echter behoorlijke alternatieven te realiseren.
Kortom, ik wil er toch voor pleiten het voorstel van het college te accepteren, terwijl ik de motie
die door de heer Van der Wal is ingediend wil ontraden.
De heer Janssen: De heer De Jong heeft namens de CDA-fractie nogal wat overhoop gehaald. Hij
heeft een vergelijking gemaakt tussen de Nieuwestad en de Voorstreek. De Nieuwestad is evenwel 40
meter breed, dus daar kan het trottoir ook breder zijn dan op de Voorstreek. Verder worden er door de
heer De Jong allerlei frustraties uit de loop der jaren bijgesleept van de "sigaar" bij de Beursbrug tot de
Schrans aan toe. Ik vind het bijzonder jammer dat de CDA-fractie zich tegen het voorstel van het col
lege opstelt, want daarmee worden toch wel enkele hoofddoelstellingen van het Verkeersstructuur- en
Uitwerkingsplan aangetast. De heer De Jong houdt een pleidooi voor de fietsers en wijst het openbaar
vervoer af zodat de binnenstad meteen een beetje verkeersluw kan worden gemaakt. Het lijkt er op alsof
de CDA-fractie zich onder de hoofddoelstellingen van het Verkeersstructuur- en Uitwerkingsplan uit wil
wurmen, terwijl ik had gedacht dat men meer zou handelen in navolging van eerder genomen raadsbe
sluiten. (De heer Pruiksma: Ik had gedacht dat de heer Janssen een minder suggestief verhaal zou ver
tellen!) U kunt wel meer denken, mijnheer Pruiksma, dit is geen nadere bijstelling meer, maar het is
gewoon het weghalen van de poten onder het Verkeersstructuur- en Uitwerkingsplan en dat vind ik jam
mer. (De Voorzitter: Maar zover is het nog niet!) Nee, maar wanneer het CDA veel medestanders zou
krijgen dan zou het zover wel kunnen komen en dat zou ik jammer vinden. (De heer Pruiksma: Dat zou
ondemocratisch zijn!) Ik vind het jammer, mijnheer Pruiksma, laat uw oren uitspuiten! (De heer Pruik
sma: U moet de tekst goed lezen, mijnheer Janssen!) Ik heb uw tekst voor mij liggen, mijnheer Pruik
sma
PAL komt met een motie die nogal ingrijpend is, want daarmee wordt het hele rapport Voorstreek-
Verkeer overhoop gehaald. Het gaat om een afsluiting van een gedeelte van de Voorstreek o.z. tussen
de Korfmakerspijp en de Vischmarktpijp. Het lijkt mij overigens wel aantrekkelijk om daar een wandel
gebied te hebben, maar de bereikbaarheid komt daardoor wel in gevaar. De heer Van der Wal heeft ge
zegd dat alleen het bestemmingsverkeer moet worden toegelaten. Nou, dat heeft niet veel zin want,
wanneer wij alleen bestemmingsverkeer toelaten en wij plaatsen een bord waarop staat dat het verboden
is om in te rijden met daaronder een bord waarop staat dat dat niet geldt voor bestemmingsverkeer, dan
rekent iedereen zich tot het bestemmingsverkeer. Men zegt gewoon "nou ik mut hier weze" en dan is er
sprake van bestemmingsverkeer. De controle op overtredingen op dat kleine gedeelte van de Voorstreek
kunnen wij wel vergeten, want iedereen weet hoe moeilijk het is om in de binnenstad controle te hou
den op dergelijke dingen.
De heer Van der Wal heeft het ook nog even gehad over de stremmingen die zich voordoen op het
gedeelte van de Voorstreek in de nabijheid van de Nieuweburen. Er kan natuurlijk wel iets op gevonden
worden om die stremmingen op te lossen. Wanneer bepaalde zaken regelmatig gebruik moeten maken van
een bedrijfswagen dan zou men kunnen overwegen om speciaal voor die zaak een parkeerplaats te maken
direct om de hoek van de Nieuweburen. Men geve de man van die zaak een steekwagen en dan is de
hele soesa afgelopen. Dergelijke problemen zijn op te lossen en ik hoop ook dat wij er in zullen slagen
om de stremmingen die zich voordoen op te lossen.
Het zal duidelijk zijn dat mijn fractie niet voor de motie van PAL zal stemmen.
De heer Dubbelboer: Ik heb in eerste instantie een aantal argumenten aangehaald waarom ik vind
dat de lijnvoering van de bussen teruggebracht kan worden naar de Tweebaksmarkt. Ik heb daarbij onder
anderen gezegd dat er veel verkeer van de Tweebaksmarkt zal verdwijnen wanneer de binnenstad-oost-
tangent is gerealiseerd. De bussen kunnen dan rustig over de Tweebaksmarkt blijven rijden. Op een ge
geven moment wordt er van alles bijgehaald, zoals de Nieuwestad, de Tweebaksmarkt en de Schrans. Je
13
vraagt je dan af of je nog wel over hetzelfde plan praat, maar ik heb begrepen dat wij nu weer terug
zijn op de Voorstreek.
Ten aanzien van de Voorstreek worden ook allerlei problemen aangehaald, zoals stremmingen die
daar plaats zouden kunnen vinden. Ik heb in de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening begrepen dat
er met name met de FRAM overleg is gepleegd over het gevaar van stremmingen op de Voorstreek en
over de tijdsduur van die stremmingen. De FRAM ziet daar totaal geen problemen in en volgens mij
moeten wij ons daardoor gesterkt voelen ten aanzien van het voorstel zoals dat er nu ligt.
Dan wil ik nog een opmerking maken over de motie van de PAL-fractie. Ik heb altijd begrepen dat
PAL tegen doorgaande routes was in de binnenstad en ik verbaas mij dan ook een beetje over deze mo
tie. Op het eerste gezicht zou je zeggen dat het in de motie voorgestelde op zich wel logisch is, maar
als je een en ander nader bestudeert dan lost het voorstel helemaal niets op. Ik heb gepleit voor de lijn
voering over de Tweebaksmarkt omdat een gedeelte van het verkeer af zal buigen naar de binnenstad-
oosttangent. Op het moment dat wij in zouden stemmen met de motie van PAL, waardoor er weer veel
meer verkeer op de Tweebaksmarkt zou komen, zou ik mijn eigen argumenten ondergraven en daar ben
ik eerlijk gezegd nog niet aan toe. Ik heb dan ook geen behoefte aan de motie van PAL.
De heer Van der Wal: Soms moet je je afvragen of de collega-raadsleden de stad wel goed kennen.
Dat de Korfmakersstraat in oostelijke richting wordt opengesteld is wel duidelijk. Ik ga nu even in op de
tegenargumenten die zijn aangevoerd ten aanzien van mijn motie. Het enige tegenargument van de wet
houder is dat er, wanneer de motie wordt uitgevoerd, een pracht van een doorgaande route zuid-noord
wordt gecre'éerd die dwars door de stad loopt. Daarmee geeft de wethouder kennelijk de andere argu
menten toe die ik genoemd heb, zoals de hoofdfietsroute die straks ook via de Ossekop-Uniabuurt moet
lopen. Als men een beetje in de stad bekend is en er regelmatig komt, dan kan men constateren dat de
problemen ontstaan op Over de Kelders en op de Voorstreek o.z. Daar zijn heel smalle trottoirs waar de
winkeliers niet eens de mogelijkheid hebben om hun waren buiten aan te prijzen. Het schijnt erg lucra
tief te zijn om de waren buiten aan te prijzen. Van mij mag dat, maar het kan daar niet en toch doet
men het. Fietsen worden op de trottoirs geplaatst waardoor voetgangers in ons centrumwinkelgebied vaak
worden gedwongen de geparkeerde auto's die moeten laden of lossen via de rijweg te passeren. Deze
problemen ziet men nu al dagelijks en die zullen in de nabije toekomst bij de uitvoering van de plannen
ontzettend versterkt worden, want al het verkeer dat nu via de Tweebaksmarkt naar de Eewal en de
Nieuweburen en omgeving gaat moet dan volgens het rapport Voorstreek-Verkeer via de slalom Osse
kop-Uniabuurt. Ik zie dat gewoon niet gebeuren, want daar komen de grootste ongelukken van.
Het enige tegenargument dat ik gehoord heb van b. en w. is dat er een pracht van een doorgaande
route zuid-noord ontstaat. De heer Dubbelboer zegt dat mijn fractie altijd tegen zo'n doorgaande route
was. Ik heb in eerste instantie gezegd dat het woord doorgaande route tussen aanhalingstekens moet
staan. In het rapport Voorstreek-Verkeer wordt die route namelijk zo genoemd. Het is natuurlijk niet de
bedoeling om een doorgaande route te maken als concurrent van de binnenstad-oosttangent. Het woord
"doorgaande route" kan men misschien beter vervangen door "bereikbaarheidsroute". In mijn voorstel
blijven Over de Kelders, de Voorstreek o.z. en de Brol bereikbaar, de lus blijft dus ook gehandhaafd.
Men kan alleen niet doorrijden over dat smalle stukje, men is gedwongen om weer rechtsaf te gaan om
via de Korfmakersstraat o.z. op de Tweebaksmarkt te komen waar men zijn weg verder kan kiezen. Die
omgeving blijft dus bereikbaar.
Dan wil ik toch nog even verder ingaan op het genoemde tegenargument. Die route ligt er trouwens
nu ook al en ik heb niet de indruk dat dat zo'n pracht route is. De wethouder zegt dat het gebied Twee
baksmarkt-Turfmarkt nog moet worden heringericht, waarbij hij ook de school en de buslijnen aanhaalt.
Er zijn legio tructjes te bedenken om die pracht van een doorgaande route of bereikbaarheidsroute min
der prachtig te maken. Ik wil dienaangaande een suggestie doen. Trek het gedeelte waar de Tuinen
aansluit op de Voorstreek, de Amelandspijp met die nutteloze rotonde, door richting Tuinen en leidt
daar een fiets-/voetpad over zodat fietsers en voetgangers gewoon rechtdoor kunnen. Het autoverkeer
moet, als men naar de Nieuweburen wil, een slalom maken net zoals bij de Ossekop-Uniabuurt het ge
val is. Dit is maar een voorbeeld. Als men hierover met een beetje stedebouwkundig inzicht filosofeert
in de Commissie voor Openbare Werken dan zijn er legio van dergelijke voorbeelden te noemen. Het
enige tegenargument dat ik gehoord heb is die pracht van een doorgaande route zuid-noord. Wel, die is
gemakkelijk bij die herinrichting te ontkrachten. Er blijven dus allerlei voordelen over die niet bestre
den worden en waaraan ik, een en ander afwegende - het is in de binnenstad met dit soort dingen altijd
een kwestie van afwegen -, verre de voorkeur geef boven het voorstel zoals dat er nu ligt. Daarom wil
len wij onze motie van harte aanbevelen in de aandacht van de raad.
Wij zijn ook van mening dat de trottoirs, op met name het gedeelte van de Voorstreek waar de knip
komt, behoorlijk verbreed kunnen worden. De heer Janssen gebruikt daarvoor als tegenargument dat