IJ drijfsleven hier meer directe steun te verlenen? Gelukkig begint het college nu actiever acquisitie te bedrijven. Naar onze mening al zo lang een noodzaak, maar voor het college moet het een revolutio naire ommezwaai zijn. Sommigen hebben wel eens gezegd: In Leeuwarden gebeurt alles een aantal ja ren later. Wij hopen dat het het college zal lukken, naast ambtelijke instellingen, ook bedrijven warm te maken voor vestiging in Leeuwarden, hoe moeilijk het ook zal zijn. Eigen activiteit brengt altijd rente op. Een kritisch geluid wil ik laten horen omtrent de Commissie voor de Werkgelegenheid. Naar mijn gevoel verzandt zij meer in het onderzoek naar subsidiëringsmogelijkheden, dan dat zij de werkgele genheid stimuleert. Het blijkt dat in andere gemeenten dit meer van de grond komt. Het is hier nog steeds geen "doe"-commissie. Zoéven sprak ik over de klachten van het bedrijfsleven. De laatste tijd klagen burgers en bedrijven over de voortzettende verloedering, vernielzucht en diefstal, vooral in de binnenstad, maar ook daar buiten. Het wordt tijd dat wij onze bezorgdheid daarover nu eens in daden omzetten. Menigeen is of wordt wanhopig en vraagt: Waarom is er nog geen permanent bezette politiepost in de binnenstad? Waarom zien wij zo weinig politie te voet of op de fiets? (De heer Ten Hoeve: Of te paard.) Dat kan uw fractie straks met mij invullen, mijnheer Ten Hoeve. Ik weet wel dat de handhaving van de openbare orde en veiligheid in de eerste plaats een zaak is van de burgemeester ener gemeente. Als zodanig heeft de raad daarom geen directe zeggenschap en verantwoordelijkheid. Echter de raad heeft wel een mening en moet de gedachten van de bevolking vertolken. Wij denken dat de raad zelfs een actief steunbeleid in deze kan voeren. Met u, mijnheer de voorzitter, denk ik dat het handhaven van de openbare orde en veiligheid, of het nu diefstal, vernieling, het bekladden van muren of verkeersovertredingen betreft, niet alleen een zaak van inzet van meer politieagenten is. In de eerste plaats moet de wil er zijn de moeilijkheid maximaal te bestrijden. Men moet de middelen daartoe ter beschikking willen stellen. Al te vaak wordt bij de behandeling van deze problematiek verwezen naar de rijksoverheid. De vraag of wij zelf iets kunnen doen raakt dan naar de achtergrond. Mijn fractie is van mening dat zelf iets willen doen, zelf offers brengen en zelf middelen ter beschikking stellen kunnen leiden tot een verbetering van deze zo langzamerhand onhoudbare toestand. U, mijnheer de voorzitter, staat daar helaas steeds afwij zend tegenover. U wilt niet eens bekijken wat wij zelf meer kunnen doen. Mijn fractie vindt dat de raad best eens een uitspraak kan doen. De Leeuwarder burgerij kan dan zien hoe het gesteld is met ie ders bezorgdheid over de onveiligheid in de stad. De VVD fractie is in ieder geval bereid geld uit de algemene middelen voor politiezaken aan te wenden. Wat hebben wij aan fraaie lanen en pleinen als het daar onveilig toeven is? Omdat wij geen ad hoe beleid voorstaan willen wij een motie indienen welke leidt naar een onderzoek en voorstel in deze. De motie luidt als volgt. "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 11 april 1983, overwegende dat: - vernielzucht en onveiligheid in de stad zeer sterk zijn toegenomen; - de taak der politie onder andere het handhaven der rechtsorde is, constaterende dat de rijksmiddelen daartoe onvoldoende zijn, verzoekt de burgemeester: a. een onderzoek in te stellen naar de door de politie gewenste en benodig de middelen welke kunnen leiden tot een terugdringen inzake de eerste overweging; b. zulks voor te leggen aan de gemeenteraad, opdat deze kan oordelen of hij hiertoe financiën ter beschikking wil stellen, en gaat over tot de orde van de dag. De motie is mede-ondertekend door de heer De Beer. Sprak ik zoëven over zelf orde op zaken stellen, dan zal het u, mijnheer de voorzitter, niet ver wonderen dat wij zeker waardering hebben voor de sluitende begroting. Naar onze mening de enig juis te handelwijze. Opvallend is het daarbij dat de sector sport, recreatie en toerisme bij de herwaardering in verhouding veel meer in moet leveren dan de sector ruimtelijke ordening. Naar onze mening zal deze laatste sector zich voor moeten bereiden op een inkrimping. Het valt op dat de betreffende dienst in zijn totaliteit topzwaar is. Wij dringen er op aan nu reeds een herstructurering van de top voor te berei den. Binnen niet al te lange tijd zal er personeel worden gepensioneerd. Nu reeds duidelijk maken dat ook een eventueel inkrimpen van de top tot de mogelijkheden behoort zal teleurstellingen voorkomen. Ook inkrimpen zal kostenbesparend werken. Het maken van bestemmingsplannen kost veel tijd en geld. Een meer globale opzet van de plannen past in de dereguleringsgedachte. 19 Ten aanzien van de sector onderwijs blijven wij van mening dat het overschrijden van de rijksuitke ringen in onze gemeente de normale proporties op onverantwoordelijke wijze te boven gaat. Betere be waking en een gedegen onderzoek in deze op korte termijn is gewenst. Wij hopen dat de nieuwe Comp tabiliteitswet velen meer duidelijkheid zal brengen. Wat betreft deeltijd arbeid, juist in deze sector is dat zo goed mogelijk, blijkt dat de informatie daartoe niet optimaal is. Verbetering zullen wij op prijs stellen. Een andere zaak het onderwijs betreffende, is het plotseling links en rechts afkeuren van gym nastieklokalen volgens strengere toepassing van de normen. Resultaat: het lokaal moet dicht en de leer lingen moeten met de bus naar een andere school voor dit onderwijs. Tijd en vooral veel geld gaan ver loren. Kan dit nu echt niet wat anders in deze tijd? Zoals reeds eerder gezegd blijven wij dus van me ning dat de overschrijding van de doeluitkering in deze sector aan een maximum moet worden verbon den. Wij hebben destijds bij de herwaarderingsvoorstellen een percentage naar voren gebracht. Wij handhaven dat standpunt van toen. De volkshuisvesting blijft ons nog steeds voor problemen stellen. Waakzaamheid is ook geboden bij het bouwen van woningen voor een- en tweepersoonshuishoudens. Ook andere sprekers hebben dit punt naar voren gebracht. Wellicht is herijking van het toenmalig onderzoek in deze gewenst. Het fenomeen "kraken" heeft het laatste jaar in deze gemeente meer aandacht gekregen. Wij zijn er niet van overtuigd dat de krakers vanuit een grote nood handelen. Evenmin denken wij dat ze allen bezeten zijn van ideële motieven. Hiertegenover behoort in ieder geval een goede bescherming van ei gendommen te staan. In de gemeente Arnhem is daar iets aan gedaan door in de Algemene Politieveror dening een zogenaamde anti-kraakbepaling op te nemen. Wij zijn voorstanders van een dergelijke be paling in de Leeuwarder politieverordening. Wij zullen hiertoe een motie indienen, die als volgt luidt. "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 11 april 1983, overwegende dat: - het kraken van gebouwen ook in de gemeente Leeuwarden het eigendoms recht aantast; - dit recht door de bestaande wetgeving onvoldoende wordt beschermd, draagt het college op het navolgende in de APV te doen opnemen: Artikel Het is verboden een gebouw als bedoeld in artikel I, eerste lid van de Wo ningwet, dat niet in gebruik is en waarin men zonder toestemming van de eigenaar is binnengedrongen, zonder toestemming van de eigenaar in ge bruik te nemen of te houden, dan wel zich aldaar zonder toestemming van de eigenaar te bevinden, nadat door of vanwege de eigenaar is bevolen zich uit het gebouw te verwijderen. Toelichting bij artikel Artikelen van deze strekking hebben de betiteling gekregen van anti- kraakbepalingen. De redactie is zodanig gekozen dat geen terrein wordt be treden dat het Wetboek van Strafrecht bestrijkt. Voorts is beoogd te verbie den, rekening houdende met de wederzijdse belangenbescherming van eige naar en gebruiker te goeder trouw. Volgens dit artikel is men pas strafbaar wanneer men, na aanzegging, zich niet verwijdert uit een gebouw alwaar men zonder toestemming van de rechthebbende is binnengedrongen. Toetsing door de Hoge Raad wees uit dat de gemeenteraad bevoegd is een dergelijke bepa ling in de APV op te nemen. Zodra de Leegstandwet in werking treedt wordt deze bepaling van rechtswege achterhaald en zal verwijdering uit de APV volgen, en gaat over tot de orde van de dag. De motie is mede-ondertekend door de heer De Beer. Wij laten graag aan het college over onder welk artikel het in de motie gestelde moet worden gebracht. Bij een van de afdelingsvergaderingen is naar voren gebracht dat een derde vuilverbrandingsoven naar alle waarschijnlijkheid niet geplaatst zal worden. Een en ander speelt mee in het project stadsver warming. Heeft dit echter ook gevolgen voor het huidige ovenbestand, bijvoorbeeld: eerdere slijtage? Een waarschuwend geluid willen wij laten horen in de richting van diegenen die nog meer experimenten wensen op het gebied van vuilverwerking. Ik bedoel hiermede de gescheiden vuilophaalmethode. Wij hebben in Leeuwarden dacht ik al genoeg leergeld betaald door kostenverslindende experimenten, die veelal gestoeld waren op emotie en waarbij dan de werkelijkheid werd vergeten. Over het drama van de stadsverwarming zal later nog uitvoerig worden gesproken heb ik begrepen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1983 | | pagina 10