20 21 Daarover nu dus weinig, maar toch nog dit: met verbazing en ook met een zekere verontwaardiging hebben wij bij de afdelingsvergadering geluisterd naar de woordvoerster van D'óó. Zij hield toen een niet ter zake dienend betoog. In dit betoog poogde zij op doorzichtige wijze haar eigen verantwoorde lijkheid omtrent dit gebeuren achter een rookgordijn te verbergen. Ik denk dat het deze partij meer zou sieren als men alle aandacht zou besteden aan het opruimen van de brokken die mede door haar zelf veroorzaakt zijn. Het leek nu op een verwerpelijke wijze van weglopen voor haar verantwoordelijkheid. Ik kan dit hier best naar voren brengen, want het was juist de VVD-fractie in haar geheel die, goed ge argumenteerd, het voorstel destijds heeft afgewezen. Nu Leeuwarden naar alle waarschijnlijkheid bin nenkort een nota van een aantal miljoenen krijgt gepresenteerd moeten de verantwoordelijken voor dit drama wel thuis zijn. Mijn fractie staat gereserveerd tegenover een eventuele verkoop van het Gemeen telijk Electriciteitsbedrijf (GEB) zolang zij de voorwaarden omtrent de verkoop niet kent. Uw opmerking, mijnheer de voorzitter, over de terugloop van de aanvoer op de veemarkt maakt ons bezorgd. Juist onze veemarkt heeft hoofdzakelijk het karakter van handel in slachtvee. Nu een verkor ting van de werkweek, noodgedwongen misschien, tot de mogelijkheden behoort zal dat naar alle waar schijnlijkheid gebeuren op de vrijdagmiddag. Het resultaat zal dan zijn dat de slachtbedrijven het vee voor het weekend niet meer kunnen verwerken. Dat zal voor die bedrijven kostenverhogend werken en misschien verleggen zij hun aankoopactiviteiten wel in de richting van markten elders op andere dagen, hetgeen voor ons funest zou zijn. Wij dringen hierbij dan ook op uiterste waakzaamheid aan. Omtrent economische aangelegenheden wil ik nog het volgende opmerken. De bestrijding van werkloosheid moet voorrang hebben. Mijn fractie heeft daar in een veel eerder stadium reeds meer aan willen doen. Bij de laatste herwaarderingsvergadering in november hebben wij dit aspect, door midde! van een motie, duidelijk naar voren gebracht en er geld voor willen reserveren. Het college meende echter deze motie te moeten ontraden. Het feit dat het college nu zelf met plannen komt om deze pro blematiek meer voorrang te verlenen verheugt ons uiteraard, maar wij vinden het afwijzen van de WD- motie toen een zwakke houding van het college. Bij de herinrichtingsplannen voor de binnenstad hebben wij er onze verwondering over uitgesproken dat van de aanliggende eigenaren in dit gebied een financiële bijdrage wordt gevraagd. Wij achten dit principieel onjuist omdat dat elders ook niet gebeurt. Dat eindelijk de markthandel een maandagmiddagmarkt mag beginnen op het Wilhelminaplein ver heugt ons. Te lang is naar ons gevoel door andere partijen tegenwerking in deze gegeven. Maar beter laat dan nooit. Bij de bejaardenzorg blijkt dat een alarmeringssysteem via het kabelnet mogelijk is. Dit moet voor rang krijgen. Logisch kan daarvoor een bijdrage worden gevraagd. Hoe hoog is overigens deze bijdrage? De Gemeentelijke Sociale Dienst is op meer dan een punt in het nieuws geweest. Waarschijnlijk zal de werkdruk daar nog toenemen. Het college stelt voor over te gaan tot minder controle bij het her onderzoek. In geen geval mag dit leiden tot onzorgvuldigheid en uitholling van het systeem, zeker niet nu een woordvoerder van dit instituut elders openlijk verklaarde burgerlijke ongehoorzaamheid niet te verwerpen Nu de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ons in staat wil stellen over te gaan tot een Centrum voor Beroepsoriëntatie en Beroepsoefening (CBB) vragen wij ons af of ook overwogen moet wor den de reeds bestaande Stichting project Mensen zonder Werk daarin te integreren. Integratie zal mis schien kostenbesparend werken en het kan een doublure voorkomen. Het Frysk Orkest wordt omringd door donkere wolken. In het herwaarderingsvoorstel blijft het colle ge bij zijn eerder ingenomen standpunt. Datgene wat wij in november reeds gezegd hebben herhalen wij nu. Wij vinden deze beperking en afbouw onverantwoord. In ieder geval gaan wij met de voorstellen niet akkoord en handhaven onze toen ingenomen standpunten en voorstellen. Hetzelfde geldt voor onze standpunten ten opzichte van Cambuur: daarin gaan wij niet met het voorstel van het college mee. Ook voor Cambuur hebben wij toen dekkingsvoorstellen ingeleverd. De samenvoeging en de onderbrenging van de Kunstuitleen in de Beursbibliotheek is een goede zaak. Zonder anderen te kort te willen doen merk ik op dat het Princessehof van onschatbare waarde is. Wij menen te weten dat de EEG hier en daar steun verleent aan zaken onder de noemer: Europees erfgoed. Wellicht is een aanvrage van het college in die richting zinvol. In de sector sport worden vele subsidies gegeven, ook eenmalige. Het komt ons voor dat soms op die eenmalige subsidies geen of althans weinig controle wordt uitgeoefend. Wij verzoeken deze controle nu te verstevigen. Ook hier geldt het motto: Op de kleintjes passen. Dit geldt om misverstand te voorko men ook voor betere controle op andere subsidieaanvragers! Eindelijk, eindelijk zal de zogenaamde subsidieverordening worden gepresenteerd. Het is broodnodig. Misschien had een tijdige invoering het drame bij Hippo helpen voorkomen. In ieder geval zal het college er zorg voor moeten dragen dat bij de centra Krats en Biels niet een situatie ontstaat als destijds bij Hippo. Als blijkt dat de wijkorganisaties niet zorg kunnen dragen voor een sluitende begroting dan is dat in de eerste plaats hun verantwoordelijkheid en misschien wel hun tekortkoming. Wij voelen er niets voor hierin bij te springen, ledereen in Nederland, ook de organisaties, moet orde op zaken stellen en de kosten scherp bewaken. Vervolgens wil ik weergeven hoe wij denken over de begroting en de herwaarderingsvoorstelIen Zoals gezegd hebben wij waardering voor de sluitende begroting. Toch kunnen wij met alle in de begro ting en in de herwaardering gepresenteerde posten niet meegaan. Op een aantal punten staan wij een accentverandering voor en/of willen wij andere prioriteiten stellen. Het betreft hier de begroting voor onderwijs, cultuur en sport en recreatie. Voor motivering en dekkingsmiddelen verwijs ik naar mijn be toog bij de herwaarderingsvoorstellen eind vorig jaar. Veel waardering hebben wij voor het totale ambtenarenapparaat dat ook dit jaar weer een enorme hoeveelheid werk heeft moeten verrichten. Een aantal malen heb ik kritiek uitgeoefend op het niet zakelijk karakter, althans een zeker gemis aan zakelijkheid in het college. Naar ons gevoel begint dit gebrek ook zijn weerklank te vinden in de ze raad, zeker bij sommigen. Als wij horen hoe uitvoerig en langdurig men over sommige zaken praat rijzen mij de haren ten berge. Bovendien blijkt heel vaak dat de zaak in de diverse commissies al uit voerig is besproken. Wat in de raad dan naar voren wordt gebracht is gewoon een herkauwen van zaken. Ik hoop dan ook dat men van deze weg terug gaat komen. Wij kunnen ons dan meer direct bezighouden met het daadwerkelijk en efficiënt besturen van de gemeente. Velen in deze gemeente vragen daarom. Ik dank u wel, mijnheer de voorzitter. Mevrouw Van der Werf: Mijn fractie zal, buiten de herwaardering, geen financiële beschouwingen houden. Wij willen daarvoor verwijzen naar onze bijdrage in de discussie van november 1982. Het gemeentelijk beleidsplan zal, aldus b. en w., in de jaren 1983-1987 geplaatst moeten worden binnen de context van twee met elkaar samenhangende centrale hoofduitgangspunten, te weten: a. solidariteit met en bijzondere aandacht voor financiële en sociale bestaansvoorwaarden van de zwak keren; b. het benutten van de mogelijkheden op gemeentelijk niveau om te streven naar een meer gelijke ver deling van arbeid, kennis, inkomen en macht. Het zijn doelstellingen waar de PAL-fractie volmondig mee kan instemmen, maar het zijn ook doelstel lingen die uit de mond van de CDA-vertegenwoordigers in dit college toch op zijn zachtst gezegd hypo criet klinken. Datzelfde CDA namelijk breekt, samen met de VVD, van alles af wat er in de laatste tientallen jaren door landelijke politieke besluitvorming tot stand is gebracht aan financiële en sociale bestaansvoorwaarden van de zwakkeren. Het no-nonsense kabinet, onder leiding van de CDA-voorman Lubbers, voert wat dat betreft een keihard en ijskoud berekenend beleid. De landelijke politieke ver houdingen en het regeringsbeleid bepalen meer dan ooit tevoren het kader waarin wij als gemeente moe ten werken. Zeker als wij aan de zojuist door mij genoemde hoofduitgangspunten van b. en w. meer in houd willen geven dan puur defensief puinruimen en met de minst mogelijke pijn de armoe verdelen, dan is een felle aanklacht tegen het huidige regeringsbeleid vanuit de gemeente op zijn plaats. Evenals het ontwikkelen van een actiestrategie om de huidige machtspositie van de rechtse partijen op regeringsni veau te doorbreken. Steeds meer lijken de regering en trouwens ook de publieke opiniemakers de massale werkloosheid als een gegeven te accepteren. Beperking van het financieringstekort en de blinde bevordering van de rendementen van met name de grotere energie- en kapitaalintensieve en arbeidsarme bedrijven, worden als belangrijker doelstellingen gezien dan bestrijding van de werkloosheid. De er aan ten grondslag lig gende bewering dat dit automatisch tot meer werkgelegenheid zou leiden, klopt in de praktijk op geen enkele manier, integendeel: het komt maar al te vaak neer op toenemende uitstoot van arbeid door au tomatisering. Tegen deze achtergrond lijkt de gemeentelijke doelstelling "naar een meer gelijke verde ling van arbeid" een illusie. De kranten staan toch iedere dag vol met berichten over afbraak van de werkgelegenheid door en bij de overheid en bedrijfssluitingen. Nu hebben wij al meer dan 750.000 werklozen. Tegen het eind van dit jaar zouden wij moeten re kenen op 900.000 werklozen. Tel daar dan nog eens bij de ruim 700.000 arbeidsongeschikten en de snelle toename van de niet-geregistreerde werklozen! Een dergelijke immense werkloosheid in een maatschappij waar nog zo ontzettend veel te doen is - denk maar aan het opruimen van de gifbelten, de bestrijding van de woningnood, het verbeteren van het openbaar vervoer, het onderwijs, de gezond heidszorg, de bestrijding van armoede en de onderdrukking en honger in de Derde Wereld -, toont het failliet van dit economisch systeem wel aan. Bijzondere aandacht voor financiële en sociale bestaansvoorwaarden van de zwakkeren willen wij? Het tegendeel gebeurt: de stijgende werkloosheid gaat gepaard met aantasting van de sociale zekerheid.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1983 | | pagina 11