91 ons voorbarig en niet goed onderbouwd. Dit bedoel ik met een ondoorzichtige, onduidelijke en soms ook naar onze smaak niet haalbare taakstelling, waarover ik het in mijn inleiding heb gehad. In de Commis sie voor Welzijnsaangelegenheden is ook over dit punt gesproken. Wethouder Heere heeft daarin gezegd dat, wanneer blijkt dat de Openbare Bibliotheek alleen maar wil integreren - dat is een mooi woord voor "opslokken" - met de SBK, dan de identiteit van de SBK in gevaar komt en wij voor een nieuwe keuze komen te staan. Wij moeten dan maar zien of wij de taakstellende bezuiniging van 80.000,— handhaven. Op zich zijn wij van mening dat de SBK haar eigen identiteit moet behouden en vandaar dat wij op dit moment, zonder een duidelijk alternatief, tegen de taakstellende bezuiniging van 80.000,zijn. Straks zal er een verzamelmotie over dit soort zaken worden ingediend. Dan kom ik nu bij de sector Sport, Recreatie en Toerisme. Over de Stichting Cambuur hebben wij in november 1982 al betoogd dat hier wordt gegokt - hiervoor geldt hetzelfde als voor de SBK - op het overnemen van de gemeentelijke subsidie door iemand anders. Het is volstrekt onduidelijk door wie die subsidie moet worden overgenomen. Wordt die overgenomen door het rijk of door de sponsors? In een in terview met de voorzitter van de Stichting Cambuur in het PvdA-blad Rooie Pepers komt in niet mis te verstane bewoordingen naar voren dat, wanneer de gemeente doorgaat met het afbouwen van de subsi die, het in 1986/1987 afgelopen is met het betaald voetbal, zonder dat er ook maar enig zicht is op overname van de subsidies door anderen. Wij zijn tegen, dat waren wij in november ook, het afbraak beleid van het betaald voetbal in Leeuwarden zoals dat nu wordt voorgesteld. Wij hebben tot nu toe geen enkele re'éle alternatieve inkomstenbron voor Cambuur door het college zien aandragen. Wij blij ven bij ons standpunt. In november 1982 waren wij tegen de bezuiniging op het toezicht op het gebruik van sportaccom modaties. Ook nu zijn wij daar tegen. Wij snijden ons zelf in de vingers met die bezuiniging en boven dien heeft die een relatief zwaar negatief werkgelegenheidseffect. Wij waren in november 1982 ook tegen de verkorting van de openstelling van het zwembad Kleine Wielen. De gedachten over die verkorting zijn inmiddels veranderd. Nu wordt er iemand bij het zwem bad Nijlan ontslagen, zodat er een bezuiniging van 20.000,kan worden bereikt. Ook daar zijn en blijven wij op tegen. Ons voorstel met betrekking tot de bouw van een berging op de atletiekbaan is door het college overgenomen, maar goed dat gaat ook maar om 5.000, Dan kom ik nu bij de sector Samenlevingsopbouw en Jeugdwerk. Tijdens de algemene beschouwin gen heeft onze fractievoorzitster al de nodige woorden gewijd aan de Stichting Echo. Wij staan achter de vorm en de inhoud van het plan van de stichting. Dat een en ander zich binnen de randvoorwaarden, ook de financiële randvoorwaarden, afspeelt die in november zijn gegeven, is eigenlijk een enorme meevaller, want niemand had dat op dat moment verwacht. Wij zijn blij te horen dat ook de PvdA met de vorm en de inhoud van de voorstellen zoals die er nu liggen akkoord gaat. De lokatiekeuze is op dit moment niet aan de orde, maar zal op een later moment nog wel uitgewerkt worden. Maar goed, het gaat nu om de financiële taakstelling die lijkt te kunnen worden gehaald met de ingediende plannen en dat is alleen maar verheugend. De gelden uit het Fonds energiebesparende maatregelen worden op 3 ton na overgeboekt naar de ri sicoreserve. De gedragslijn van b. en w. is tot nu toe dat alleen renderende investeringen in de sector energiebesparing voor uitvoering in aanmerking komen. Daarom blijft er zoveel geld over in dat fonds en daarom kan er veel uit. Deze gedragslijn van het college vind ik heel eigenaardig. Men stelt toch een fonds in om onrendabele toppen van dergelijke investeringen te kunnen bekostigen? B. en w. zijn enerzijds voor het fonds, maar anderzijds worden onrendabele investeringen in deze sector niet in de raad gebracht. Op een gegeven moment is er natuurlijk een heel groot bedrag over in zo'n fonds dat er volgens het college uit zou kunnen. Wij vinden dat een zeer eigenaardige gedragslijn. Wij kunnen vooralsnog instemmen met het voorstel van b. en w. - er zit nu eenmaal zoveel geld in het Fonds ener giebesparende maatregelen -, mits het college uitspreekt, dat doet men in feite ook al omdat er 3 ton in het fonds blijft zitten, om ook onrendabele toppen van de investeringen voor uitvoering in aanmerking te laten komen. Op het ogenblik spelen de energiebesparende maatregelen nogal bij wijkcentra en bij het sociaal-cultureel werk. In dit opzicht hebben wij een concrete vraag. Is het college van plan om de genoemde gedragslijn te veranderen en ook onrendabele investeringen in deze sector voor uitvoering in aanmerking te laten komen? De heer Ten Hoeve heeft een suggestie gedaan over het samenvoegen van het Fonds voor stimu'ering monumentenzorg en het Fonds voor restauratie van monumenten tot één nieuw fonds. Wij kunnen met zijn suggestie en met een herziening van de criteria dienaangaande - een en ander zal nog nader binnen de monumentensector besproken moeten worden - wel instemmen. Het laatste punt uit de A-lijst van de herwaarderingsvoorstellen in de nota Herwaardering 1983- 1987 waar ik het nog even over wil hebben is de groeivermindering van het investeringsvolume. Met die 92 vermindering zijn nogal wat negatieve werkgelegenheidseffecten gemoeid. Om deze reden waren wij in november 1982 tegen dit voorstel en ook nu zijn wij daar tegen. Een en ander wordt meegenomen in de verzamelmotie die wij straks zullen indienen. Ik wil nu nog even ingaan op de herwaarderingsvoorstellen zoals die genoemd staan in de B-lijst van de nota Herwaardering 1983-1987. Ook wij hebben de B-lijst niet nodig, dus op zich hoeven wij ons daar niet zo verschrikkelijk druk om te maken. In de nota Herwaardering 1983-1987 staat op blad zijde 26 vermeld dat met name de voorgestelde bezuinigingen bij de Openbare Bibliotheek zouden kun nen leiden tot een ledenstop. Een dergelijk gevolg vinden wij totaal onaanvaardbaar en wij zullen ons, als die bezuiniging ooit nog eens echt wordt voorgesteld, daar driftig tegen blijven verzetten. In de sector Samenlevingsopbouw/Jeugdwerk wordt gesproken over een bezuiniging op het sociaal- cultureel werk. Reeds eerder hebben wij al uitgesproken dat wij tegen deze bezuiniging zijn, want deze sector heeft ook in 1982 een zeer groot bedrag ingeleverd. Hoewel het nu maar gaat om een-tiende deel van dat bedrag, een ton, blijven wij tegen de bezuiniging. Wij zitten nu meteen wel voor een dilemma voor wat betreft de motie die de heer Schagen heeft ingediend. In de motie wordt namelijk gesteld: "Dat, wanneer het noodzakelijk is binnen het sociaal-cultureel werk bezuinigingen toe te passen, deze door een afweging van prioriteiten binnen het sociaal-cultureel werk gevonden moeten worden, waarbij de Uitgangspuntennota en de daarin vervatte prioriteiten leidraad dienen te zijn." Wij zijn tegen het eerste deel van de motie dat gaat over de bezuinigingen binnen het sociaal-cultureel werk. Met de rest van de motie zijn wij het wel eens. Wij zijn sowieso tegen de bezuiniging op het sociaal-cultureel werk, maar wij zullen wel voor de motie stemmen, tenzij.Ik neem aan dat begrepen wordt voor welk dilemma wij zitten. Op zich vinden wij het politieke uitgangspunt van de motie juist, hetgeen volgens ons ook de bedoeling van de motie is. Het eerste gedeelte van de motie ligt evenwel wat moeilijk bij ons. Dan zal ik nu de motie voorlezen en indienen waarin de vorengenoemde punten staan vermeld. De motie luidt als volgt. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 11 en 12 april 1983, behandelende de herwaardering 1983-1987 (bijlage nr. Ill), besluit: a. het voorgestelde bedrag van winstuitkering door het Gemeentelijk Elec- tricïteitsbedrjfgroot 250.000,-- te verhogen met een bedrag van 1.250.000,-- tot totaal 1.500.000, welk bedrag dan tevens geldt als minimum taakstellende winst bij de zogenaamde arbitrage met betrek king tot de problemen rond het stroominkoopcontract met het PEB; b. de volgende voorgestelde bezuinigingen niet over te nemen: I. Stichting Beeldende Kunst voor 80.000, II. Stichting Cambuur voor 356.000, III. Toezicht sportaccommodaties 104.500, IV. Verkorting openstelling zwembad Kleine Wielen c.q. 1 formatieplaats zwembad N ijlan 20.000,— V. Groeivermindering investeringsvolume 403.000, VI. Schoolzwemmen 103.000, Totaal 1.066.500' c. in het beleidsplan op te nemen een bedrag, groot 183.500,ten be hoeve van nog nader in te vullen nieuw beleid." De motie is mede-ondertekend door mevrouw Van der Werf. Over punt VI, genoemd onder b van de motie, dat gaat over het schoolzwemmen, zal de heer Sie- roonsma nog iets zeggen. Tot slot wil ik nog iets zeggen over het nieuw beleid. In het Beleidsplan 1983-1987 heeft het col- 'e9e een lijst met 22 nieuwe beleidspunten opgesteld. Als wij die lijst eens doorlezen dan is het nieuw beleid voornamelijk oud nieuws. In 1981 hebben wij een subsidie van 2.000,— ten behoeve van de Overleggroep Leeuwarden en Ontwikkelingssamenwerking afgevoerd, terwijl daarvoor nu 1.500, wordt opgevoerd. Kan men dat nog wel nieuw beleid noemen? In strikte zin natuurlijk wel, maar eigen lijk gaat het om het herstellen van oud beleid op een lager niveau. Een ander voorstel ten behoeve van het nieuw beleid is om 7.000,op te nemen voor diverse aanschaffingen ten behoeve van het Gemeente-Archief. Jonge, jonge, nieuw beleid. De lijst gaat zo nog even door. Voor bijvoorbeeld de inrichting van een bewaakte fietsenstalling in de binnenstad is 10.000,opgenomen. Parkeerruimte voor auto's betalen wij echter uit de post Civiel-techniek. Het ls prima dat de fietsenstalling er komt, maar moet men die inrichting onder de vlag "nieuw beleid" naar voren brengen?

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1983 | | pagina 47