93 Ten behoeve van de personeelsuitbreiding bij de brandweer met één functionaris ten behoeve van brandpreventie is 50.000,opgenomen. Er moeten natuurlijk prioriteiten worden gesteld, maar wij hebben eerlijk gezegd niet de indruk dat het zo verschrikkelijk schort aan brandpreventie in Leeuwar den. Van de andere kant kan men natuurlijk stellen dat die preventie nooit goed genoeg is. In dit kader en in deze situatie vinden wij deze prioriteit niet zo nodig. Bij de behandeling van de geclaimde pun ten zal de heer Niemeijer ingaan op de gescheiden vuilinzameling. Een van de onderdelen daarvan is het gevaarlijke stoffendepot dat naar onze mening, afwegende tegen de post Personeelsuitbreiding brandweer met één functionaris ten behoeve van brandpreventie, een veel hogere prioriteit moet heb ben. Wij gebruiken het bedrag ad 50.000,--, dat is opgenomen voor eerdergenoemde personeelsuit- bréiding bij de brandweer, liever voor de zojuist door mij genoemde post. Daarover zal straks bij de be handeling van het betreffende geclaimde punt een motie worden ingediend. Voor het instellen van een werkgelegenheidsfonds wordt 500.000,opgenomen. Ik heb begrepen dat het om een eenmalig bedrag gaat. Als je voor het gemak een percentage van 10 neemt dan zou er per jaar 50.000,-- in het fonds moeten worden gestort. Wij vinden dat een minimale storting. Voor het entameren van voorlichtings- en acquisitie-activiteiten is een bedrag opgenomen van 10.000,-- voor 1984 en oplopend tot 30.000,-- in 1985. Wij gaan akkoord met het bedrag voor de voorlichtingsactiviteiten. Het acquisitiebeleid, met nog meer glimmende folders, hoeft voor ons niet zo nodig. Ik dien daarover nu geen voorstel van onze kant in, want dat komt wel wanneer dit punt ter sprake komt. Uit de extra gelden die wij in onze motie hebben opgenomen voor nieuw beleid willen wij onder anderen een subsidieverhoging ten behoeve van de Stichting Hothouse Redbad bekostigen. Het gaat om een verhoging van 11.000, Verder hebben wij wat betreft het nieuw beleid nog heel wat andere wensen, zoals subsidiëring kinderopvang, overblijven op school, Fries Filmhuis, atelierruimten, soci aal-opvangcentrum Friesland en dergelijke. Misschien kunnen niet alle wensen worden ingevuld, maar wel een deel daarvan. Op het moment dat de betreffende subsidie-aanvragen binnenkomen zullen wij een en ander afwegen. De heer Ten Hoeve heeft inmiddels de vergadering verlaten. De heer Siemonsma: Gelet op de samenhang in het betoog van onze fractie, zou ik de voorstellen die gedaan zijn ten aanzien van het onderwijs als volgt willen karakteriseren: een gemeentelijke dienst met een waterhoofd houdt schoolkinderen uit het zwembad. In feite staan deze bezuinigingsalternatie ven tegenover elkaar. De door mij genoemde karakteristiek geeft zeer terecht in een notedop aan de problematiek van de bezuinigingen bij het onderwijs. Bezuinigen op het schoolzwemmen is voor ons niet acceptabel, omdat daarmee de veiligheid van zeer veel kinderen getroffen wordt. Uit gegevens van wat in de wandelgangen "de zwemcommissie" wordt genoemd blijkt dat na 1 jaar schoolzwemmen, dat ge beurt volgens de voorstellen in het schooljaar 1985-1986, nog geen 30% van de kinderen een A-diploma behaalt. Voor de goede orde vermeld ik hier nog bij dat, wanneer het overlevingsaspect, het veilig heidsaspect, op ongeveer 100% gesteld zou worden, dan een B-diploma nodig is. Uit ervaringen blijkt dat het schoolzwemmen daarvoor op het huidige niveau gehandhaafd moet blijven. Ons voorstel is dan ook om de huidige situatie ten aanzien van het schoolzwemmen niet verder te verslechteren. Daar komt nog bij dat het aantal particulieren dat zwemles neemt op dit moment ook terugloopt. Nog niet eens zo erg lang geleden waren er lange wachttijden voor het krijgen van particuliere zwemles. Nu is het zo dat je dat bij wijze van spreken morgen al kunt krijgen. Het is wel duidelijk welke groep uit de samen leving nu niet meer particuliere zwemles neemt. Als bovendien het schoolzwemmen verminderd zou wor den dan wordt het opnieuw duidelijk welke groepen uit de samenleving - volgens mij moeten deze groe pen als in het collegeprogramma worden aangeduid als "zwakkere groepen" - daarvan de dupe worden. Het Is ook nog de vraag in hoeverre de opengevallen tijd in de zwembaden gefinancierd kan worden vanuit gebruik door andere groepen. Zoniet, dan zal er wel een bijzonder grote overhead gaan drukken op het gebruik van het zwembad. Wij willen het schoolzwemmen op het huidige peil handhaven. Voor een deel willen wij daarvoor de meevaller gebruiken die er is op grond van de motie, die in de Tweede Kamer is afgewezen, over een bezuiniging op het schoolzwemmen van het buitengewoon onderwijs. Deze bezuiniging wordt ge raamd op ongeveer 70.000, Ik zal hierover straks een motie indienen. In de Commissie voor het Onderwijs/de Commissie voor de Financiën is duidelijk geworden dat kortingen in een bepaalde sector steeds dienen te worden doorberekend - dat is het uitgangspunt van beleid -, maar dat dat niet het ge val is wanneer er meevallers zijn. Wij zouden wel graag willen dat dan ook meevallers worden doorbe rekend, want in dit geval zou het gaan om een meevaller ten aanzien van de bezuiniging op het onder wijs van ongeveer 70.000, Omdat wij de huidige situatie willen handhaven zullen wij 94 ƒ34.000,van de voorgestelde bezuinigingen overeind houden. Aan de hand hiervan kan het bedrag van 103.000,-- worden verklaard dat de heer Van der Wal zojuist heeft aangekondigd in de tweede motie. De thans door mij in te dienen motie luidt als volgt. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 11 en 12 april 1983, behandelende de herwaardering 1983-1987 (bijlage nr. Ill), overwegende dat: - de rijkskorting op het schoolzwemmen van het buitengewoon onderwijs, groot 70.000,bij motie in de Tweede Kamer is afgewezen; - de stelregel, dat rijkskortingen in de onderwijssector in de gemeentelijke onderwijssector opgevangen dienen te worden, ook in omgekeerde zin dient te gelden, besluit het voorgestelde bezuinigingsbedrag van 207.000,in de onder wijssector met 70.000,te verlagen." De motie is mede-ondertekend door de heer Van der Wal Mevrouw De Jong: In 1987 worden de ombuigingen met betrekking tot de rijksuitkeringen aan de la gere overheid geraamd op 6 miljoen. Wij moeten echter rekening houden met nog een aantal tegenval lers. Dat is een triest beeld. Wethouder Kessler heeft gezegd dat herwaarderen een middel is, een mid del waarvan wij helaas in de nabije toekomst een gewoonte zullen moeten maken. Ook de stadsverwar ming zal daarin moeten worden opgenomen, hetgeen wel een zeer bijzonder triest vooruitzicht geeft. Wat betreft de herwaarderingsvoorstellen ten aanzien van de sector Ruimtelijke Ordening, Openba re Werken, Verkeer en Vervoer, het volgende. Ik vind het jammer dat het college de tweesporenge- dachte heeft verlaten. Door het inschakelen van een extern bureau voor het onderzoek bij de Dienst Stadsontwikkeling lijkt het alsof het intern aan moed ontbreekt om de topzware boom te snoeien. Ik ben van mening dat de bezuinigingen vooralsnog intern moeten worden opgevangen. Als wij met zijn allen constateren dat er een topzware dienst is, dan moeten wij ook de moed hebben om die in banen te gaan leiden. Een en ander brengt mij op het voorstel van het college over een verdere verlaging van de stor ting in het Fonds voor stadsvernieuwing. Die verlaging is voor mijn fractie niet aanvaardbaar, want wij vinden dat die met name binnen de dienst zelf moet worden gezocht. Met de verlaging van het onder- houdsniveau van straten, pleinen, parken en plantsoenen hebben wij de allergrootste moeite. Wij gaan daarmee, zij het schoorvoetend, echter wel akkoord, met de wens uitsprekend dat die verlaging de ver loedering niet verder in de hand zal werken. Wij hebben wat dat betreft helaas ook niet een andere in vulling. Mevrouw Visscher heeft enkele suggesties gedaan met betrekking tot het schoolzwemmen. Ook mijn fractie is van mening dat het voorstel van het college om het schoolzwemmen terug te brengen tot 1 jaar te rigoureus is en dat lijkt ons niet gewenst. Het voorstel zoals mevrouw Visscher dat gedaan heeft en vastgelegd heeft in een motie zullen wij ondersteunen. Wij achten het acceptabel om een kleine bijdra ge van de ouders te vragen om daarmee de kinderen alsnog een redelijke kans te geven om langer zwem les te krijgen V/at betreft de Buitenschool zijn wij van mening dat Leeuwarden in de huidige omstandigheden niet opmoet draaien voor de kosten van opvang van kinderen van buiten. Wij vinden dat een te grote aan slag op de gemeentelijke portemonnaie en vinden dat niet acceptabelWij zijn van mening dat de kos ten van opvang van kinderen van buiten onze gemeente voor rekening moeten komen van de gemeente waar deze kinderen vandaan komen. De voorstellen die het college gedaan heeft met betrekking tot de huisvesting van de Stichting Beeldende Kunst (SBK) vinden wij zeer positief. Niet alleen bespaart een dergelijke huisvesting kosten, maar bovendien vinden wij dat de SBK, die wordt ondergebracht in het gebouw van de Openbare Biblio theek, een breder publiek kan bereiken. Wij willen hierbij echter wel de kanttekening plaatsen dat de SBK haar eigen identiteit moet behouden en niet opgeslokt moet worden door de bibliotheek. Wij wachten de concrete plannen van de Stichting Echo af, mijnheer de voorzitter. Zodra die plannen er zijn zullen wij gaan afwegen. Wat de beleidssector Nutsbedrijven betreft blijkt dat het college de 250.000,-- niet bij de Frigas kan halen. Het college wil dit bedrag nu bij het Gemeentelijk Electriciteitsbedrijf (GEB) halen. Dat lijkt reëel, hoewel de problematiek rond het GEB wat warrig is en volgens mij niet los te koppelen is van de stadsverwarming. Ik heb daarover gisteren enkele vragen gesteld en ik heb wel eens het vermoe den dat Leeuwarden zich op zal werpen als producent van stroom en dergelijke en dat het behoud van het GEB in Leeuwarden daar alles mee te maken heeft. Vooralsnog gaan wij met het voorstel van het college akkoord.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1983 | | pagina 48