127 De heer De Jong: In eerste instantie kan ik mij aansluiten bij de woorden van mevrouw Brandenburg om de eerste en tweede motie van de heer Niemeijer samen te voegen. De overweging in de eerste mo tie, dat chemische verontreiniging van afval een toenemend gevaar voor de samenleving met zich mee brengt, zou als zesde punt, punt f, aan de tweede motie kunnen worden toegevoegd. De opdracht die in de tweede motie gegeven wordt, namelijk het op korte termijn samenstellen van een beleidsnotitie over dit onderwerp, vinden wij te zwaar. Wij vinden dat er een onderzoek moet plaatsvinden, want een be leidsnotitie kan niet op korte termijn gerealiseerd worden. Wij willen aan de PAL-fractie voorstellen om dit onderwerp te bespreken in de Commissie voor de Dienst Reiniging en Brandweer en als zodanig de motie aan te passen. Het woord "beleidsnotitie" zal dus uit de motie moeten worden geschrapt. Voor stellen met betrekking tot het gescheiden afval kunnen op die manier veel sneller worden gerealiseerd, als wij dat met elkaar willen, dan dat wij eerst een beleidsnotitie moeten maken. Aan het maken van zo'n notitie zijn bovendien kosten verbonden. Wij stellen voor om de motie op de door mij zojuist aan gegeven wijze te veranderen. Als de PAL-fractie dat niet wil dan zijn wij tegen de moties. Mevrouw De Jong: Tegen een beleidsnotitie op zich heb ik geen bezwaar. Het maken daarvan zal ook niet op al te grote bezwaren stuiten. Op dit terrein zijn veel notities gemaakt, wij hoeven dus niet opnieuw het wiel uit te vinden. Wij kunnen in feite erg veel materiaal hergebruiken, hetgeen de moties ook bepleiten. Wat betreft punt b van de tweede door de heer Niemeijer ingediende motie zie ik grote problemen, gezien de ervaringen in met name Groningen. Wij moeten daar erg voorzichtig mee zijn en wij moeten daarbij ook denken aan de financiële mogelijkheden of onmogelijkheden die onze gemeente heeft. Verder lijkt het mij een goede zaak om de moties in elkaar te schuiven. Tegen de aangegeven dekking heb ik ook bezwaar. Ik wil voorstellen helemaal geen dekking aan te geven en in overweging te nemen in hoeverre wij het inzamelen van gevaarlijke stoffen kunnen realiseren op bepaalde punten waar mensen komen, bij voorbeeld garages. Ik noem maar iets, want ik kan mij ook andere punten voorstellen. De punten moe ten liggen in de buurt waar mensen wonen en moeten ook in overleg met de mensen worden vastgesteld, want uiteindelijk moeten zij inzamelen. Wij kunnen alleen waardescheppend bezig zijn, de burgers moeten het doen. Het lijkt mij een erg goede zaak dat wij inzamelpunten realiseren op plaatsen waar geregeld mensen komen en waar mensen wonen. Ik kan mij namelijk moeilijk voorstellen dat er erg veel animo voor is om bijvoorbeeld je batterij naar een inleverdepot op de Hemrik te brengen. Het gaat hier ook om zaken die volgens mij weinig kosten met zich meebrengen. Als wij op een gegeven moment overal containers voor dit doel willen plaatsen - ik denk dan even aan de glascontainers -, dan zal dat in overleg kunnen met bijvoorbeeld de middenstand. Uiteindelijk zullen wij deze materie met elkaar moeten oplossen. Ik wil het college vragen om een en ander in de overwegingen mee te nemen. De heer Burg: Wij hebben met veel waardering de PAL-notitie over huisvuil gelezen. Er staan en kele uitstekende suggesties in, die ik dan ook graag in de Commissie voor de Dienst voor Reiniging en Brandweer geagendeerd zie. Als ik de redevoering van de heer Niemeijer zo beluister, dan zie ik wel het schrikbeeld, zoals dat is uitgebeeld op de eerste pagina van genoemde PAL-notitie, voor ons opdoe men Wij kunnen niet meegaan met de voorgestelde dekking in de eerste door de heer Niemeijer inge diende motie. Wij hebben wat dat betreft duidelijk een prioriteit voor de brandweer. Wij willen het voorstel van de heer De Jong ondersteunen om hierover geen beleidsnotitie te laten maken, maar de verschillende punten die door de heer Niemeijer genoemd zijn in de Commissie voor de Dienst voor Reiniging en Brandweer aan de orde te stellen. De heer Buurman: Wij staan sympathiek tegenover de ideeën en het voorstel van de heer Niemeij er. Ik vind dat wij als gemeentelijke overheid gevoelig moeten zijn en blijven voor milieuvraagstukken. Bij het voorstel om deze zaak aan de orde te stellen in de Commissie voor de Dienst voor Reiniging en Brandweer wil ik mij aansluiten. Maar het lijkt mij wel toe dat er toch een bescheiden beleidsnota op gesteld kan worden, want volgens mij kunnen b. en w. lering trekken uit het rapport dat omtrent Gro ningen is verschenen. Ik wil de conclusies van de heer Niemeijer niet in twijfel trekken, maar het is goed om nog eens even af te checken wat daar precies fout is gegaan. De heer Miedema (weth.): Wij hebben een tweetal moties voor ons liggen, waarover door de woord voerders van de verschillende fracties opmerkingen zijn gemaakt. Het college hecht eraan om de 50.000,ten behoeve van de personeelsuitbreiding bij de brandweer te gebruiken en is dus niet be reid om dat geld vrij te maken voor het doel dat de heer Niemeijer heeft aangegeven. Van verschil lende kanten is gesproken over het samenvoegen van de twee moties. 128 In de tweede door de heer Niemeijer ingediende motie wordt gesproken over het op korte termijn samenstellen van een beleidsnotitie. Ik heb daar grote moeite mee. Gezien hetgeen ik gisteren heb ge zegd over deze materie, die erg belangrijk is, ben ik echter wel bereid te bevorderen dat er op korte termijn definitieve voorstellen in de Commissie voor de Dienst voor Reiniging en Brandweer komen over een drietal zaken, waaronder een voorstel over het depot voor gevaarlijke stoffen. Wij zullen wat dit punt betreft moeten kijken hoe een en ander in andere gemeenten geregeld is. Mevrouw De Jong zegt dat er verzamelpunten moeten worden gerealiseerd, zoals dat ook met de glasbakken het geval is, op plaatsen waar veel mensen komen. Ik heb daar wel wat moeite mee, want dan krijgt men een net van ophaalpunten waar men met een auto langs moet rijden. De kosten zullen dan vermoedelijk vrij hoog worden. Wij zullen ons moeten oriënteren hoe het inzamelen van gevaarlijke stoffen in andere gemeenten gebeurt. Het is evenwel een goede zaak dat wij ook hier mogelijkheden voor een dergelijke inzameling scheppen. Wij gaan die mogelijkheden bekijken en in de Commissie voor de Dienst voor Reiniging en Brandweer aan de orde stellen. Mocht die commissie positief zijn dan volgt er dienaangaande een voor stel aan de raad. Het voorgaande moet ook mogelijk zijn voor een aantal plaatsen waar blik en plastic ingeleverd kunnen worden. Ik ben bereid dat met de dienst te bekijken en een en ander in de Commissie voor de Dienst voor Reiniging en Brandweer aan de orde te stellen. Een van de woordvoerders heeft gezegd dat het wiel al is uitgevonden en dat wij dat niet opnieuw hoeven te doen. Wij hebben een goede nota op de tafel liggen en ik zie geen reden om een nieuwe nota te schrijven. Wij gaan dit punt agenderen in de Commissie voor de Dienst voor Reiniging en Brandweer en de notitie die PAL op tafel heeft gelegd gaat voor deze commissie als leidraad dienen. De Voorzitter: Gaat u daarmee akkoord, mijnheer Niemeijer? De heer Niemeijer: Ik kan het niet helemaal overzien. Ik heb begrepen dat er weinig inhoudelijke kritiek geleverd is op datgene wat ik te berde heb gebracht. D'66 stelt zich wat voorzichtig op ten op zichte van de gescheiden vuil inzamel ing. De glascontainer wordt ook al gebruikt als vorm van geschei den vuil inzamel ingWat dat betreft gaat het hier dus om een heel breed veld. Ik heb de moties afzonderlijk ingediend, omdat er voor de uitvoering van het depot voor gevaarlij ke stoffen modellen genoeg zijn zodat een en ander niet verschrikkelijk veel tijd behoeft te vergen. In de tweede door mij ingediende motie wordt gevraagd om een veel bredere studie. Bovendien is gepro beerd om een formuleringsverschil te maken in de tijd, namelijk door de woorden "op korte termijn". Uit de woorden van de wethouder proef ik een beetje dat er aan de hand van allerlei informatie die er op dit moment is vrij snel een notitie is samen te stellen over het depot voor gevaarlijke stoffen, dat wij ons daarover op korte termijn kunnen buigen en dat wij daarover op korte termijn kunnen beslissen. Daarom is het zinvol om de moties gescheiden te houden. Uitvoering van de tweede door mij ingediende motie vraagt meer tijd en eigenlijk neig ik er toe om de moties gescheiden te houden, want ik probeer pragmatisch tot ons doel te komen. Het voorstel van de raad over de dekking is voor ons geen probleem. Wij dachten echter dat ons voorstel een goede suggestie zou zijn. De dekking van 50.000,-- willen wij wel schrappen als onder deel van de eerste door mij ingediende motie. De Voorzitter: Die zinsnede wordt dus geschrapt in de eerste motie van de heer Niemeijer. Dat be tekent dat er één motie overblijft. Kunnen wij afspreken dat deze zaak verder in de reeds genoemde commissie wordt behandeld of wilt u de motie in stemming brengen, mijnheer Niemeijer? Mevrouw Van der Werf: De eerste motie blijft wel gehandhaafd, alleen het onderdeel van de dek king wordt geschrapt. De Voorzitter: Kan deze zaak in de Commissie voor de Dienst voor Reiniging en Brandweer worden behandeld of moeten de moties in stemming worden gebracht? Ik constateer dat de moties overeind blij ven, maar dat de dekking wordt geschrapt in de eerste motie. Ik breng dan nu de moties in stemming. De heer De Jong: Ik zou dolgraag willen weten of de heer Niemeijer deze materie in de Commissie voor de Dienst voor Reiniging en Brandweer wil brengen of dat hij zijn moties wil handhaven. Ik heb nem namelijk gevraagd om de tweede door hem ingediende motie op een bepaald punt te wijzigen. (De neer Van der Wal: Dergelijke notities komen toch altijd in de betreffende commissie?) De Commissie voor de Dienst voor Reiniging en Brandweer kan veel sneller werken. Het duurt veel te lang wanneer er eerst een beleidsnotitie moet komen, daar gaat het om.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1983 | | pagina 65