18
De heer Timmermans: Ongeveer 400.000,-- mag dan geen kapitaal bedrag zijn voor een werk als
dit, maar het is altijd nog een zo omvangrijk bedrag dat wij van mening zijn dat het zeer nuttig zou
kunnen zijn, zeker ook gezien de behoefte aan werk bij een groot aantal bedrijven, om meerdere be
drijven in de gelegenheid te stellen op dit werk in te schrijven. Het argument dat er toevallig een be
drijf in de buurt is dat die restauratie uit kan voeren, is een argument dat wij de komende jaren mis
schien regelmatig zullen horen omdat er in de binnenstad nog een aantal pijpen moet worden opgeknapt.
Ik vind het bovendien een argument dat los staat van deze discussie.
Ik heb niet gezegd dat een dergelijk bedrijf zo'n onderzoek niet zou kunnen doen, ik heb gezegd
dat na een dergelijk onderzoek afgerekend dient te worden om vervolgens in een wat opener situatie tot
een prijsstelling te komen.
Ik heb begrepen dat het college niet voornemens is om onze suggestie te volgen. De meerderheid
van onze fractie zal dan ook tegen punt III van het besluit stemmen.
De heer De Jong: De wethouder wordt bedankt voor de toezegging aangaande de restauratie van de
Vischmarktpijp. In de Commissie voor Openbare Werken hebben wij uitvoerig gesproken over de onder
handse aanbesteding. Daarin is voorgesteld om, bij uitzondering, aan de man die het onderzoek heeft
uitgevoerd ook het werk op te dragen. Wij zijn daarmee akkoord gegaan en wij hebben dan ook geen
enkele behoefte om dit standpunt thans te wijzigen.
Mevrouw Van Dijk-van Terwisga: In dit bijzondere geval ben ik in de Commissie voor Openbare
Werken akkoord gegaan met deze onderhandse aanbesteding. Ook onze fractie gaat hiermee akkoord.
De heer Niemeijer: Het probleem is dat elk geval bijzonder is. Ik was van plan om morgen in de
Commissie voor Openbare Werken voor te stellen - maar ik doe dat dan nu maar -, om als commissie
eens een keer, los van een bepaald werk, richtlijnen te gaan bespreken hoe werk aanbesteed wordt,
wanneer dat wel en niet moet gebeuren en op welke manier er aanbesteed moet worden. Ik heb zo lang
zamerhand wel behoefte aan richtlijnen dienaangaande, aangezien deze discussie zich steeds, zowel in
de commissie als in de raad, herhaalt.
De heer Janssen: Ik zal direct niet met de meerderheid van onze fractie meestemmen en wel om de
volgende redenen. De restauratie van de Vischmarktpijp is besproken in de Commissie voor Openbare
Werken. Er is een aannemer waar het werk mee doorgesproken is. Wanneer er een openbare aanbeste
ding moet plaatsvinden, zal er een heel bestek gemaakt moeten worden. De man waar het werk mee be
sproken is en die een en ander heeft onderzocht, weet steen voor steen wat er te doen is. Wanneer een
vreemde aannemer op dit werk inschrijft, zal het bedrag ongetwijfeld hoger worden omdat die aannemer
niet de risico's kent die aan een dergelijk werk verbonden zijn. Daarom denk ik dat het goedkoper is om
in dit geval het werk onderhands aan te besteden en ik zal dan ook niet met de meerderheid van onze
fractie meestemmen.
Mevrouw Wielinga— Graansma: Dat geldt ook voor mij, mijnheer de voorzitter. Ik was donderdag niet
bij het fractieberaad aanwezig, maar ik ben in de Commissie voor Openbare Werken ook akkoord ge
gaan met een onderhandse aanbesteding.
De heer Geerts (weth.): Ik heb de indruk dat er nauwelijks iets nieuws gezegd is. Het is meer een
herhaling van argumenten geweest.
De Voorzitter: Ik breng dan nu het voorstel van b. en w. gescheiden in stemming.
Ten aanzien van de punten I en II van het besluit wordt z.h.st. besloten overeenkomstig het voor
stel van b. en w. met inachtneming van de toezegging van de wethouder.
Punt III van het besluit wordt aangenomen met 22 tegen 14 stemmen.
(Tegen dit punt stemmen van de fractie van de PvdA de dames Brandenburg-SjoerdsmaDe Haan-Laag
land, Jongedijk-Welles, Visscher-Bouwer en Vlietstra en de heren Bron, Ten Hoeve, Schagen en Tim
mermans, alsmede de leden van de fracties van PAL en D'óó.)
De Voorzitter schorst, om 21.00 uur, de vergadering voor de pauze.
De Voorzitter heropent, om 21.25 uur, de vergadering.
19
Punt 16 (bijlage nr. 213).
De Voorzitter: Aan de orde is thans: De verkeersstructuur voor het gebied Huizum-Bornia/Huizum-
Dorp.
De heer Sijbesma: Dit punt is in onze fractie aan de orde geweest. In zijn algemeenheid vragen wij
ons af of men, op basis van een klacht, vooruit moet lopen op toekomstige ontwikkelingen die men
denkt te realiseren. Ook inhoudelijk hebben wij binnen onze fractie over dit voorstel gesproken. De
vraag is toen aan de orde gesteld of er niet een andere oplossing mogelijk is, met name in de Huizumer-
laan, waardoor alleen het vrachtverkeer wordt geweerd. De discussie in onze fractie was voor een enkel
lid van onze fractie aanleiding om het verdere verloop van de behandeling van dit voorstel in de raad af
te wachten alvorens een standpunt in te nemen.
Dit voorstel heeft ook een geschiedenis. Naar aanleiding van een klacht is in deze raad afgespro
ken om een onderzoek in te stellen naar de verkeersstructuur van Huizum-Bornia en Huizum-Dorp. Een
en ander is voor het overgrote deel van onze fractie aanleiding om met het voorstel van het college in
te stemmen
Wij hebben kennis genomen van de kritiek van de contactgroep op het feit dat met name de interne
ontsluitingsweg Sierksmastraat zwaar belast zal worden. Het vrachtverkeer heeft niets te zoeken in deze
straat en het is alleen maar onaantrekkelijk om via deze straat te rijden. Het aantal personenauto's dat
deze straat passeert kan die straat wel verdragen. Wanneer men een bepaald gebied verkeersluw wil ma
ken, dan is de consequentie daarvan dat bepaalde straten het grotere aanbod van verkeer moeten ver
werken
Wat betreft de Borniastraat zijn wij met het college van mening dat deze straat een groter verkeers
aanbod wel kan verdragen. Ik wil wat dat betreft nog wel even herinneren aan de discussie in de betref
fende commissie. Wij hebben daarin besproken dat nagegaan zal worden hoe het verdere verloop zal
zijn de komende tijd, nadat een en ander is ingericht. Daarbij zal ook de mogelijkheid worden nage
gaan of de door PAL vermaledijde fietsstroken in de Borniastraat goede diensten zouden kunnen bewij
zen
Nogmaals, het overgrote deel van onze fractie gaat akkoord met het voorstel van het college.
Mevrouw Van Dijk-van Terwisga: Ook in de voorafgaande commissievergaderingen heb ik bezwaren
naar voren gebracht tegen deze verkeersstructuur. De VVD-fractie heeft derhalve bezwaar tegen de
voorliggende voorstellen. Onze bezwaren zijn wellichtal bekend. Het autoverkeer van de Huizumer-
laan wordt voor een deel afgewenteld op de Sierksmastraat/Borniastraat. De bewoners van die straten
krijgen dus meer verkeer te verwerken langs hun huizen en hebben ook bezwaren ingediend. Wij vinden
met name de Sierksmastraat ongeschikt voor dat doel, gezien het bochtige en smalle verloop van deze
straat en vooral omdat in het oude gedeelte van deze straat voor een deel geen voetpaden zijn. Wij
zouden dan ook graag willen zien dat onderzocht wordt of de Sierksmastraat ook kan worden opgenomen
in het woonerf van Huizum-Bornia.
De Huizumerlaan vinden wij nog wel geschikt voor toelating van beperkt personenautoverkeer. In
deze straat willen wij echter liever een sluis dan een knip aanleggen, gecombineerd met een verbod
voor vrachtautoverkeer.
Ik heb al eens vaker bezwaren geuit tegen het kruispunt Borniastraat-Verlengde Schrans. Mijn frac
tie vindt dit kruispunt onveilig worden wanneer het drukker wordt op de Borniastraat. In de betreffende
nota wordt gezegd dat dit verkeer in kan voegen tussen de groepen auto's op de Verlengde Schrans. Men
verwacht dat daar wel openingen tussen zitten. Ons bezwaar is echter dat die openingen niet gecoördi
neerd zijn. De verkeerslichten op het kruispunt bij de Aldlansdyk, op het Oostergoplein en bij de Hui
zumerlaan werken namelijk onafhankelijk van elkaar. Deels worden die openingen ook nog opgevuld
door langzaam verkeer dat op de ventweg rijdt en door overig verkeer uit onder anderen Huizum-West
dat zich op de Verlengde Schrans voegt. Wij willen daarom graag een onderzoek naar mogelijkheden
voor een betere beveiliging van het kruispunt Borniastraat-Verlengde Schrans. Er zal later wel een aan
sluiting op de Oostergoweg komen, maar volgens ons is die weg voorlopig nog niet in zicht. Vandaar
dat wij deze punten opnieuw naar voren brengen. Misschien komen wij in tweede instantie met een mo
tie hierover, maar dat hangt af van het antwoord van de wethouder.
De heer Van der Wal: Ook wij hebben vrij uitgebreid over dit voorstel in onze fractie gesproken.
Dat de Huizumerlaan moet worden afgesloten voor snel verkeer staat als een paal boven water. Over de
Huizumerlaan loopt een van de drukste fietsroutes van de stad en bovendien is de profilering van deze
straat van dien aard dat daar dagelijks gevaarlijke situaties ontstaan. Het vrachtverkeer is op bepaalde