21
20
delen van de dag heel ernstig in deze straat. Omdat de Huizumerlaan een grote, rechte, lange straat is,
wordt die de gehele dag en ook 'savonds door niet al te welwillende automobilisten - want die zijn er
ook, mijnheer Geerts - als een racebaan gebruikt. Aan die situatie moet eens iets gebeuren. B. en w.
stellen voor om een volledige knip in de Huizumerlaan aan te brengen en dat is voor die straat zonder
meer de beste oplossing op een klein detail na, maar daar kom ik zo nog wel even op terug. De bewo
ners vrezen daardoor een te grote druk op de Sierksmastraat vanwege het bestemmingsverkeer naar de
Klaas Hartsweg en naar het doodlopende stukje van de Huizumerlaan. Wij kunnen ons de angst van die
bewoners wel voorstellen. De bewoners stellen daarom als alternatief voor om een halve knip of een
soort sluis te maken, wat ook de motie die door de VVD-fractie misschien wordt ingediend beoogt. Wij
hebben vrij lang over dat punt gepraat en dat gesprek komt er op neer dat, wanneer men daar een halve
knip aanbrengt, dat betekent dat men elders in de Huizumerlaan meer drempels moet maken. Anders
blijft het namelijk veel te aantrekkelijk om, wanneer men eenmaal de knip heeft genomen, de lange
Huizumerlaan door te racen om zo ook bijvoorbeeld bij de Miro en in Huizum-Dorp te komen. Er zullen
dan dus meer zaken moeten gebeuren, maar je loopt de kans dat je dat zo goed doet dat het bestem
mingsverkeer weer via de Sierksmastraat gaat. Met meer geld ben je dan eigenlijk nog verder van huis.
Bovendien is er dan sprake van dubbel werk.
Alles afwegende, ook de belangen van de twee wijkverenigingen die hierbij betrokken zijn, kom ik
toch tot de conclusie dat er een volledige knip in de Huizumerlaan moet worden aangebracht. Daarbij
dient de situatie wel nauwlettend in het oog te worden gehouden, want als het zo mocht zijn dat het erg
druk wordt in de Sierksmastraat - ik verwacht dat vooralsnog niet - dan zullen wij daaraan wat moeten
doen. Het doorgaand verkeer over de Huizumerlaan zal sowieso geen gebruik meer maken van de Sierk
smastraat. In die zin is het dus niet zo dat het doorgaand verkeer over de Huizumerlaan - het gaat voor
het grootste deel om doorgaand verkeer - wordt afgewenteld op de Sierksmastraat. Dat is volstrekt on
aantrekkelijk en zal ook niet gebeuren. Het gaat in dit geval alleen om het bestemmingsverkeer. Wij
schatten in dat die problemen wel wat zullen meevallen. Mocht dat niet zo zijn, want zeker weten
doen wij het natuurlijk ook niet, dan vinden wij dat er alsnog iets aan die situatie moet worden gedaan.
Men kan daarbij denken aan onder anderen het doortrekken van trottoirs en dergelijke.
De Borniastraat krijgt wel het doorgaand verkeer van de Huizumerlaan voor een groot gedeelte te
verwerken. Die straat is daar op zich, qua fundering en breedte, ook wel geschikt voor. Alleen doen
zich daar ook problemen voor met snelverkeer en langzaam verkeer.
Wij stellen voor om het plan uit te voeren en heel duidelijk in de gaten te houden hoe zich een en
ander ontwikkelt. Wanneer onze fractie hierover klachten krijgt, dan zullen wij, nadat wij hebben ge
toetst of die klachten gegrond zijn, bij de behandeling een keer per jaar in de Commissie voor Openba
re Werken van het prioriteitenlijstje voor civieltechnische werken voorstellen om de aanleg van fietspa
den in de Borniastraat een hogere prioriteit te geven, zodat die problemen daar kunnen worden opgelost.
Ik sluit niet uit dat er binnenkort, wanneer deze situatie wordt uitgevoerd, toch een verkeerslich
teninstallatie bij de Borniastraat/Verlengde Schrans zal komen. Maar dat zal nog moeten blijken, net
zoals dat met andere dingen het geval is. Indien nodig zal een en ander, afhankelijk van de beschikba
re gelden, hoger of lager op de prioriteitenlijst moeten worden gezet.
Wij zullen voor het voorstel stemmen, met dien verstande dat wij wel de zaak in de gaten houden.
De heer Buurman: Ik kan akkoord gaan met punt I van het besluit, inzake het vaststellen van de
verkeersstructuur voor de gebieden Huizum-Bornia en Huizum-Dorp.
Bij punt II van het besluit over een knip in de Huizumerlaan wil ik een paar opmerkingen maken. Ik
wil dit voorstel bekijken gegeven de totaal vast te stellen verkeersstructuur van de wijk, met inbegrip
van de nog aan te leggen Oostergoweg. Welnu, de gevolgen van de knip, de toename van verkeershin-
der voor de bewoners van de Borniastraat enerzijds en een grotere belasting van het kruispunt Bornia
straat-Verlengde Schrans anderzijds, dienen zich ongetwijfeld aan.
Een drukkere Borniastraat zal voor bewoners en langzaam verkeer meer hinder betekenen. Ik acht
dat echter een logisch uitvloeisel van de beslissing om de wijk in totaliteit meer verkeersluw te maken.
Wel wil ik in overweging geven nu al om te zien naar maatregelen die het snelheidsuitdagende karakter
van de Borniastraat in gunstige zin kunnen ombuigen.
De verwerkingscapaciteit van het kruispunt Borniastraat-Verlengde Schrans is nu nog toereikend. In
de toekomst zal dat wellicht niet meer het geval zijn. Ik wil het college vragen, gezien de te verwach
ten verkeerstoename en het gegeven dat er nog geen Oostergoweg is, tijdig maatregelen te nemen om
dit kruispunt optimaal verkeersveilig te houden.
Samenvattend, ik ga akkoord met zowel punt I als punt II van het besluit. Ten aanzien van punt II
van het besluit vraag ik echter bijzondere aandacht van het college voor de verkeersveiligheid van zo
wel de Borniastraat als het kruispunt Borniastraat-Verlengde Schrans.
De heer Geerts (weth.): Dit voorstel pretendeert niet een ad hoe karakter te hebben. Dat zou het
wel gehad hebben als wij gereageerd zouden hebben op de brief die wij een jaar geleden hebben gekre
gen en waarin gevraagd werd om een knip in de Huizumerlaan aan te brengen. Daarop hebben wij ge
zegd dat wij eerst iets moeten weten over de totale verkeersstructuur in de wijk en dat wij dan pas de
consequenties kunnen bekijken van maatregelen die wij nemen. Dit is dan ook de reden waarom het
voorstel nu is gekomen en niet een jaar geleden. Er is een onderzoek geweest dat is doorgesproken in de
contact- en projectgroep en in de Adviescommissie voor VerkeersaangelegenhedenZeker in de laatst
genoemde commissie is de mening naar voren gekomen dat die knip noodzakelijk is, niet alleen omdat
de Huizumerlaan zich niet leent voor snelverkeer - de fundering van deze straat is namelijk niet vol
doende, de huizen staan op niet al te grote afstand van de weg en de straat is vrij smal waardoor fietsers
in de problemen komen - maar ook omdat wij te maken hebben met doorgaand verkeer dat vanaf Aldlan
via de Miro door de woonwijk, waar men helemaal niet mag komen - er wordt daar wel eens gecontro
leerd maar dat is kennelijk niet afdoende -, rechtstreeks de binnenstad inkomt. Dat kunnen wij hiermee
vermijden. Met deze maatregelen wordt in ieder geval veroorzaakt dat het verkeer naar buiten wordt
gedrongen en dat is precies wat wij willen.
De Sierksmastraat heeft in de gehele structuur de plaats gekregen van een straat die mede moet die
nen voor de ontsluiting van de wijk. Nu is het niet zo dat de Sierksmastraat heel uitnodigend is om daar
door te rijden. Er zitten namelijk een paar haakse bochten in deze straat. Wat dat betreft zullen mensen
die ergens achteraan op de Huizumerlaan moeten zijn eerder kiezen om via de Huizumerlaan en de Jan-
soniusstraat daar naar toe te rijden dan dat via de Sierksmastraat te doen. Via de Sierksmastraat is dat
natuurlijk ook mogelijk, maar dat is niet aantrekkelijk. Op grond van de voorgestelde maatregel ver
wacht ik dat er geen extra overlast aan de Sierksmastraat gegeven wordt. Ik wil hierbij wel betrekken
het feit dat de Sierksmastraat in het verkeersonderzoek een functie heeft gekregen die enige verkeers
druk zal inhouden. Ik heb echter het idee dat er niet van overmatige overlast sprake zal zijn. Wij kun
nen een en ander in de gaten houden, hetgeen ook de heer Van der Wal heeft voorgesteld.
Alle sprekers, behalve de spreekster van de VVD-fractie, hebben gezegd dat wij een oplossing
moeten kiezen die de problemen echt voorkomt. Wanneer men zegt dat men alleen het vrachtverkeer
moet weren, dan vind ik dat een halfslachtige oplossing. Een van de overlast gevende verkeersdeelne
mers is inderdaad het vrachtverkeer, het normale autoverkeer is dat ook zoals de heer Van der Wal te
recht heeft opgemerkt. Mijns inziens moet die laatste overlast ook worden tegengegaan. Daarom denk ik
ook dat, gezien het feit dat ik niet zie dat de Sierksmastraat overmatig belast zal worden, het een be
tere oplossing is om op deze wijze het doorgaand verkeer helemaal onmogelijk te maken op de Huizu
merlaan
Het is waar dat er op het kruispunt Borniastraat-Verlengde Schrans wat meer verkeer zal komen. Ik
zeg uitdrukkelijk "wat meer verkeer", want het zou ook wel eens aantrekkelijk voor het verkeer kunnen
zijn, gezien de situatie op het kruispunt Borniastraat-Verlengde Schrans, om naar de met verkeerslich
ten beveiligde rondweg te rijden. Op die rondweg kan men namelijk wel komen met behulp van ver
keerslichten. Voor een aantal verkeersstromen kan ik mij voorstellen dat dat juist die kant op gaat,
maar dat hangt wel af van de plaats waar men vandaan komt en van de plaats van bestemming. In ieder
geval kan ik mij voorstellen dat die keuze een aantal keren wordt gemaakt en wel door het feit dat er
verkeerslichten op de rondweg zijn. Wij willen ook graag dat men die keuze maakt, want daarvoor is de
rondweg ook gemaakt. Overigens denk ik dat oplossingen in de sfeer van verkeerslichten op het kruis
punt Borniastraat-Verlengde Schrans op zich overwogen zouden kunnen worden, maar dan zullen wij ook
moeten bekijken of op andere plaatsen in de stad zo'n oplossing noodzakelijk is. Wij hebben in onze
beleidsplanning maar één verkeerslichteninstallatie per jaar opgenomen en wij zullen dus wel degelijk
prioriteiten moeten stellen. Op grond van de conflicten die zich op dit kruispunt voordoen en ook op
grond van de capaciteit van het verkeer dat van dat kruispunt gebruik maakt, meen ik dat er niet op
korte termijn hoeft te worden overwogen hier verkeerslichten te plaatsen. Volgens mij zijn er andere
plaatsen waar die noodzaak groter is.
De suggestie over de fietspaden aan de Borniastraat en de daarmee in verband staande maatregelen
die het snelheidsuitdagende karakter, zoals de heer Buurman dat genoemd heeft, van deze straat zouden
moeten tegengaan, kunnen wij met elkaar eens bekijken. Ik wil echter nu al zeggen dat de Borniastraat
met overdreven breed is en dat het daardoor niet mogelijk is om ter weerszijden van de straat fietspaden
te maken. De schaal is daarvoor te klein. Maar wij kunnen daar met elkaar nog wel eens naar kijken.
Mevrouw Van Dijk-van Terwisga: Ik wil toch de motie indienen, mijnheer de voorzitter, en die luidt
als volgt.
"De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 6 juni
1983,