21 20 delen van de dag heel ernstig in deze straat. Omdat de Huizumerlaan een grote, rechte, lange straat is, wordt die de gehele dag en ook 'savonds door niet al te welwillende automobilisten - want die zijn er ook, mijnheer Geerts - als een racebaan gebruikt. Aan die situatie moet eens iets gebeuren. B. en w. stellen voor om een volledige knip in de Huizumerlaan aan te brengen en dat is voor die straat zonder meer de beste oplossing op een klein detail na, maar daar kom ik zo nog wel even op terug. De bewo ners vrezen daardoor een te grote druk op de Sierksmastraat vanwege het bestemmingsverkeer naar de Klaas Hartsweg en naar het doodlopende stukje van de Huizumerlaan. Wij kunnen ons de angst van die bewoners wel voorstellen. De bewoners stellen daarom als alternatief voor om een halve knip of een soort sluis te maken, wat ook de motie die door de VVD-fractie misschien wordt ingediend beoogt. Wij hebben vrij lang over dat punt gepraat en dat gesprek komt er op neer dat, wanneer men daar een halve knip aanbrengt, dat betekent dat men elders in de Huizumerlaan meer drempels moet maken. Anders blijft het namelijk veel te aantrekkelijk om, wanneer men eenmaal de knip heeft genomen, de lange Huizumerlaan door te racen om zo ook bijvoorbeeld bij de Miro en in Huizum-Dorp te komen. Er zullen dan dus meer zaken moeten gebeuren, maar je loopt de kans dat je dat zo goed doet dat het bestem mingsverkeer weer via de Sierksmastraat gaat. Met meer geld ben je dan eigenlijk nog verder van huis. Bovendien is er dan sprake van dubbel werk. Alles afwegende, ook de belangen van de twee wijkverenigingen die hierbij betrokken zijn, kom ik toch tot de conclusie dat er een volledige knip in de Huizumerlaan moet worden aangebracht. Daarbij dient de situatie wel nauwlettend in het oog te worden gehouden, want als het zo mocht zijn dat het erg druk wordt in de Sierksmastraat - ik verwacht dat vooralsnog niet - dan zullen wij daaraan wat moeten doen. Het doorgaand verkeer over de Huizumerlaan zal sowieso geen gebruik meer maken van de Sierk smastraat. In die zin is het dus niet zo dat het doorgaand verkeer over de Huizumerlaan - het gaat voor het grootste deel om doorgaand verkeer - wordt afgewenteld op de Sierksmastraat. Dat is volstrekt on aantrekkelijk en zal ook niet gebeuren. Het gaat in dit geval alleen om het bestemmingsverkeer. Wij schatten in dat die problemen wel wat zullen meevallen. Mocht dat niet zo zijn, want zeker weten doen wij het natuurlijk ook niet, dan vinden wij dat er alsnog iets aan die situatie moet worden gedaan. Men kan daarbij denken aan onder anderen het doortrekken van trottoirs en dergelijke. De Borniastraat krijgt wel het doorgaand verkeer van de Huizumerlaan voor een groot gedeelte te verwerken. Die straat is daar op zich, qua fundering en breedte, ook wel geschikt voor. Alleen doen zich daar ook problemen voor met snelverkeer en langzaam verkeer. Wij stellen voor om het plan uit te voeren en heel duidelijk in de gaten te houden hoe zich een en ander ontwikkelt. Wanneer onze fractie hierover klachten krijgt, dan zullen wij, nadat wij hebben ge toetst of die klachten gegrond zijn, bij de behandeling een keer per jaar in de Commissie voor Openba re Werken van het prioriteitenlijstje voor civieltechnische werken voorstellen om de aanleg van fietspa den in de Borniastraat een hogere prioriteit te geven, zodat die problemen daar kunnen worden opgelost. Ik sluit niet uit dat er binnenkort, wanneer deze situatie wordt uitgevoerd, toch een verkeerslich teninstallatie bij de Borniastraat/Verlengde Schrans zal komen. Maar dat zal nog moeten blijken, net zoals dat met andere dingen het geval is. Indien nodig zal een en ander, afhankelijk van de beschikba re gelden, hoger of lager op de prioriteitenlijst moeten worden gezet. Wij zullen voor het voorstel stemmen, met dien verstande dat wij wel de zaak in de gaten houden. De heer Buurman: Ik kan akkoord gaan met punt I van het besluit, inzake het vaststellen van de verkeersstructuur voor de gebieden Huizum-Bornia en Huizum-Dorp. Bij punt II van het besluit over een knip in de Huizumerlaan wil ik een paar opmerkingen maken. Ik wil dit voorstel bekijken gegeven de totaal vast te stellen verkeersstructuur van de wijk, met inbegrip van de nog aan te leggen Oostergoweg. Welnu, de gevolgen van de knip, de toename van verkeershin- der voor de bewoners van de Borniastraat enerzijds en een grotere belasting van het kruispunt Bornia straat-Verlengde Schrans anderzijds, dienen zich ongetwijfeld aan. Een drukkere Borniastraat zal voor bewoners en langzaam verkeer meer hinder betekenen. Ik acht dat echter een logisch uitvloeisel van de beslissing om de wijk in totaliteit meer verkeersluw te maken. Wel wil ik in overweging geven nu al om te zien naar maatregelen die het snelheidsuitdagende karakter van de Borniastraat in gunstige zin kunnen ombuigen. De verwerkingscapaciteit van het kruispunt Borniastraat-Verlengde Schrans is nu nog toereikend. In de toekomst zal dat wellicht niet meer het geval zijn. Ik wil het college vragen, gezien de te verwach ten verkeerstoename en het gegeven dat er nog geen Oostergoweg is, tijdig maatregelen te nemen om dit kruispunt optimaal verkeersveilig te houden. Samenvattend, ik ga akkoord met zowel punt I als punt II van het besluit. Ten aanzien van punt II van het besluit vraag ik echter bijzondere aandacht van het college voor de verkeersveiligheid van zo wel de Borniastraat als het kruispunt Borniastraat-Verlengde Schrans. De heer Geerts (weth.): Dit voorstel pretendeert niet een ad hoe karakter te hebben. Dat zou het wel gehad hebben als wij gereageerd zouden hebben op de brief die wij een jaar geleden hebben gekre gen en waarin gevraagd werd om een knip in de Huizumerlaan aan te brengen. Daarop hebben wij ge zegd dat wij eerst iets moeten weten over de totale verkeersstructuur in de wijk en dat wij dan pas de consequenties kunnen bekijken van maatregelen die wij nemen. Dit is dan ook de reden waarom het voorstel nu is gekomen en niet een jaar geleden. Er is een onderzoek geweest dat is doorgesproken in de contact- en projectgroep en in de Adviescommissie voor VerkeersaangelegenhedenZeker in de laatst genoemde commissie is de mening naar voren gekomen dat die knip noodzakelijk is, niet alleen omdat de Huizumerlaan zich niet leent voor snelverkeer - de fundering van deze straat is namelijk niet vol doende, de huizen staan op niet al te grote afstand van de weg en de straat is vrij smal waardoor fietsers in de problemen komen - maar ook omdat wij te maken hebben met doorgaand verkeer dat vanaf Aldlan via de Miro door de woonwijk, waar men helemaal niet mag komen - er wordt daar wel eens gecontro leerd maar dat is kennelijk niet afdoende -, rechtstreeks de binnenstad inkomt. Dat kunnen wij hiermee vermijden. Met deze maatregelen wordt in ieder geval veroorzaakt dat het verkeer naar buiten wordt gedrongen en dat is precies wat wij willen. De Sierksmastraat heeft in de gehele structuur de plaats gekregen van een straat die mede moet die nen voor de ontsluiting van de wijk. Nu is het niet zo dat de Sierksmastraat heel uitnodigend is om daar door te rijden. Er zitten namelijk een paar haakse bochten in deze straat. Wat dat betreft zullen mensen die ergens achteraan op de Huizumerlaan moeten zijn eerder kiezen om via de Huizumerlaan en de Jan- soniusstraat daar naar toe te rijden dan dat via de Sierksmastraat te doen. Via de Sierksmastraat is dat natuurlijk ook mogelijk, maar dat is niet aantrekkelijk. Op grond van de voorgestelde maatregel ver wacht ik dat er geen extra overlast aan de Sierksmastraat gegeven wordt. Ik wil hierbij wel betrekken het feit dat de Sierksmastraat in het verkeersonderzoek een functie heeft gekregen die enige verkeers druk zal inhouden. Ik heb echter het idee dat er niet van overmatige overlast sprake zal zijn. Wij kun nen een en ander in de gaten houden, hetgeen ook de heer Van der Wal heeft voorgesteld. Alle sprekers, behalve de spreekster van de VVD-fractie, hebben gezegd dat wij een oplossing moeten kiezen die de problemen echt voorkomt. Wanneer men zegt dat men alleen het vrachtverkeer moet weren, dan vind ik dat een halfslachtige oplossing. Een van de overlast gevende verkeersdeelne mers is inderdaad het vrachtverkeer, het normale autoverkeer is dat ook zoals de heer Van der Wal te recht heeft opgemerkt. Mijns inziens moet die laatste overlast ook worden tegengegaan. Daarom denk ik ook dat, gezien het feit dat ik niet zie dat de Sierksmastraat overmatig belast zal worden, het een be tere oplossing is om op deze wijze het doorgaand verkeer helemaal onmogelijk te maken op de Huizu merlaan Het is waar dat er op het kruispunt Borniastraat-Verlengde Schrans wat meer verkeer zal komen. Ik zeg uitdrukkelijk "wat meer verkeer", want het zou ook wel eens aantrekkelijk voor het verkeer kunnen zijn, gezien de situatie op het kruispunt Borniastraat-Verlengde Schrans, om naar de met verkeerslich ten beveiligde rondweg te rijden. Op die rondweg kan men namelijk wel komen met behulp van ver keerslichten. Voor een aantal verkeersstromen kan ik mij voorstellen dat dat juist die kant op gaat, maar dat hangt wel af van de plaats waar men vandaan komt en van de plaats van bestemming. In ieder geval kan ik mij voorstellen dat die keuze een aantal keren wordt gemaakt en wel door het feit dat er verkeerslichten op de rondweg zijn. Wij willen ook graag dat men die keuze maakt, want daarvoor is de rondweg ook gemaakt. Overigens denk ik dat oplossingen in de sfeer van verkeerslichten op het kruis punt Borniastraat-Verlengde Schrans op zich overwogen zouden kunnen worden, maar dan zullen wij ook moeten bekijken of op andere plaatsen in de stad zo'n oplossing noodzakelijk is. Wij hebben in onze beleidsplanning maar één verkeerslichteninstallatie per jaar opgenomen en wij zullen dus wel degelijk prioriteiten moeten stellen. Op grond van de conflicten die zich op dit kruispunt voordoen en ook op grond van de capaciteit van het verkeer dat van dat kruispunt gebruik maakt, meen ik dat er niet op korte termijn hoeft te worden overwogen hier verkeerslichten te plaatsen. Volgens mij zijn er andere plaatsen waar die noodzaak groter is. De suggestie over de fietspaden aan de Borniastraat en de daarmee in verband staande maatregelen die het snelheidsuitdagende karakter, zoals de heer Buurman dat genoemd heeft, van deze straat zouden moeten tegengaan, kunnen wij met elkaar eens bekijken. Ik wil echter nu al zeggen dat de Borniastraat met overdreven breed is en dat het daardoor niet mogelijk is om ter weerszijden van de straat fietspaden te maken. De schaal is daarvoor te klein. Maar wij kunnen daar met elkaar nog wel eens naar kijken. Mevrouw Van Dijk-van Terwisga: Ik wil toch de motie indienen, mijnheer de voorzitter, en die luidt als volgt. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 6 juni 1983,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1983 | | pagina 11