8 Mijn fractie kiest voor model drie, omdat dat tegemoet komt aan de eisen die gesteld zijn in het verkeerscirculatieplan. Het model komt bovendien in afdoende mate tegemoet aan de verkeersveiligheid en aan het historische karakter van de binnenstad. Wij willen ook onze instemming betuigen met het voorstel van het college waarin een onderzoek wordt voorgesteld om na te gaan wat de parkeerbehoefte is in het noordoostelijke gedeelte van de bin nenstad. Ten slotte willen wij ervoor pleiten om aan de kant van de bebouwing van de Nieuwekade, voor wat betreft het gedeelte tussen de Amelandsstraat en de Tuinen, een rij bomen te planten vanwege het feit dat dit deel van de Nieuwekade breder is dan het overige gedeelte en vanwege de specifieke posi tie die dit deel van de kade inneemt. In de overige situaties zullen alleen aan de waterkant bomen wor den geplant. De heer De Jong: Op veel punten kan ik mij aansluiten bij de woorden van de heer Timmermans. Ook wij willen ons graag conformeren aan het collegevoorstel om voor alternatief drie te kiezen. Het college zegt in de raadsbrief op bladzijde twee onder IV. Standpunt van het college, A. Ten aanzien van de alternatieven,: "De veiligheid en het comfort is in het alternatief met aanliggende fietsstroken (alternatief 3) iets minder dan in die met vrijliggende fietspaden, doch nog van een zodanig niveau dat dit aanvaardbaar is." Wat voor ons nog belangrijker is, is de passage die hierna komt: "In alternatief 3 wordt echter het meest recht gedaan aan de waarden en doelen zoals deze zijn vastgelegd in het Struc tuurplan voor de Binnenstad." Deze motieven hebben onze keuze op alternatief drie doen stellen. Op bladzijde drie van de raadsbrief staat onder B. Ten aanzien van de details, sub c,: "Na de re constructie van het Hoeksterend zal volgens de verwachting meer uitgaand verkeer via de Tuinen Z.Z. en de VIietsterbrug gaan." Even verderop stelt het college dat deze reconstructie naar het zich laat aanzien nog wel enige jaren op zich zal laten wachten. Vervolgens stelt het college voor, gelet op een en ander, de huidige VIietsterbrug conform alternatief drie voorlopig te handhaven en de definitieve keuze met betrekking tot de oplossing voor deze brug te laten samenvallen met de beslissing omtrent de uitvoering van de reconstructie van het Hoeksterend. Als wij nu de keuze zouden bepalen, zullen er waarschijnlijk via de Interim Saldoregeling (ISR) gelden beschikbaar zijn. Als wij de aanleg van deze nieuwe brug uitstellen tot de reconstructie van het Hoeksterend klaar is - dat zal waarschijnlijk over enige jaren pas het geval zijn -, is er dan ook nog kans dat wij subsidie ontvangen? Ik ben bang dat de ISR-pot dan leeg is. Ik wil hierover graag een duidelijk antwoord hebben van de wethouder. De stelling van het college aangaande het parkeeronderzoek willen wij graag onderstrepen, vooral omdat de voormalige Prins Frederikkazerne straks nieuwe bewoners krijgt. Er is een enorme parkeernood in dit gedeelte van de binnenstad. Wij willen graag dat het college het onderzoek met spoed ter hand neemt, zodat de duidelijkheid wat dit punt betreft heel snel zal blijken. De heer Dubbelboer: Aan de orde is de vaststelling van het model voor de inrichting van het tracé van de oostelijke binnenstadstangent. Als men de stukken bestudeert dan komt men allerlei verschillende namen voor dit tracé tegen: de oostelijke binnenstadstangent, de oosttangent voor de binnenstad, de verdeelweg binnenstad-oost en de binnenstadsoostrouteDuidelijk zal zijn om welk gebied het hier gaat, namelijk de kortste weg tussen de Beurs en het Hoeksterend. (De heer Schagen: De kortste weg?) Het zal niet de kortste weg zijn, mijnheer Schagen, maar het zal wel, als dit voorstel wordt aangeno men, de meest logische weg zijn als men daar met de fiets langs wil. De Leeuwarder Courant schreef op 23 september 1982 dat het hier om een onderwerp gaat dat des kundigen en leken, zoals raadsleden, lange tijd heeft beziggehouden. Het is logisch dat dit onderwerp zo'n lange tijd van voorbereiding heeft gekend, omdat a. de voorbereiding vanuit het ambtelijke appa raat zorgvuldig en zelfs voor leken duidelijk is geweest, b. het een route betreft met een sterk beeldbe palend karakter, hetgeen de raadsbrief ook aangeeft, waarbij historische waarden duidelijk beschermd dienen te worden en c. in de route een aantal knelpunten duidelijk om een oplossing vraagt. Van begin af aan heeft onze fractie zich uitgesproken voor wat variant drie wordt genoemd, de va riant met de aanliggende fietspaden, en wel om uiterst pragmatische redenen. Deze variant is namelijk uitvoerbaar binnen de bestaande eigendomsverhoudingen. Wij hoeven ook niet te wachten tot het tijd stip waarop het gevangeniscomplex verdwijnt. Variant drie geeft daarnaast een voldoende waarborg voor een veilige afwikkeling van het fietsverkeer op deze route. Met name de oplossing aan het Beursplein, waar het fietsverkeer, dat komt vanaf de Wirdumerpoortsbrug richting Nieuweweg, buiten het verkeers licht wordt omgeleid, is een goede oplossing. De schaal van het kruispunt bij de Beurs heeft onze in stemming en ik ben het dus niet eens met datgene wat gesteld wordt in de brief van de ENFB. Volgens ons is de verbreding van de Nieuweweg, in samenhang met de restauratie van de walmuren, een goede zaak. Met het college zijn wij daarnaast van mening dat het raadsbesluit van 29 mei 1978, 9 met betrekking tot de aanleg van de Blokhuispleinbrug, uitgevoerd dient te worden. In de voorgestelde variant zijn ons inziens voldoende waarborgen op dit punt en op die plaats gelegen om ook daar de vei ligheid van de fietser te waarborgen. Wat betreft de Oosterkade zal ik enige uitleg geven over de opstelling van onze fractie ten aan zien van de parkeersituatie in dit gebied. Ik heb steeds gepleit, ook in de Commissie voor de Ruimtelij ke Ordening, voor haaksparkeren, conform de variant zoals die nu wordt voorgesteld. Variant drie geeft namelijk haaksparkeren aan. Bij een moeilijk toegankelijke binnenstad voor autoverkeer, mag men van onze fractie verwachten dat zij pleit voor zoveel mogelijk parkeergelegenheid - op zich is dat ook een goede zaak - aan de onmiddellijke rand van onze binnenstad. Hoe krijgt men zoveel mogelijk parkeer plaatsen? Heel simpel, door haaksparkeren. Langsparkeren kost een aantal parkeerplaatsen en wel fac tor twee. Welaan, het college heeft een heel slimme oplossing gevonden: men parkeert niet aan één kant, maar men parkeert gewoon aan twee kanten. Factor twee is dus opgeheven en men heeft net zo veel parkeerplaatsen. Die oplossing kost echter wel één parkeerplaats, maar, mijnheer Geerts, na am pele overwegingen en rijp beraad gaat de VVD-fractie hiermee, zij het schoorvoetend, akkoord. Wat betreft de VI ietsterbrug het volgende. Die brug ligt daar niet zo netjes, mijnheer De Jong. Het Vliet ligt wat vreemd voor de brug. Om uiterst logische redenen van economische aard zal men die brug daar op dit moment moeten laten liggen. Het is een vorm van onaanvaardbare kapitaalvernietiging als men op dit moment zou besluiten om de VIietsterbrug te slopen en er vervolgens een nieuwe brug neer te leggen. Die brug moet er volgens ons conform het voorstel maar blijven liggen. Door de vorige sprekers is het onderzoek over de parkeersituatie in dit gedeelte van de stad al aan gehaald. Het onderzoek - wij willen graag dat het onderzoek ook het onderzoek naar een parkeerdek aan het Hoeksterend en naar de parkeergarage in de Amelandsstraat bevat - wachten wij met spanning af en zien wij graag zo snel mogelijk tegemoet. Met de voorgestelde oplossing rond de voormalige kazerne heb ik geen problemen. Als men de stukken bestudeert dan blijkt dat met name Rijkswaterstaat nogal sterk geporteerd is voor variant één en variant drie volstrekt afwijst om verkeersveil igheidsredenenMijn vraag is welke conse quenties dat zal kunnen hebben op het moment dat wij in de clinch moeten met hogere overheden voor subsidie voor de uitvoering van de oostelijke binnenstadstangent. De motie van PAL is nog niet ingediend, maar in tweede instantie zal blijken dat ik daaraan weinig behoefte heb. De heer Niemeijer: Aan de orde is het vaststellen van een model voor de inrichting van het tracé van de oostelijke binnenstadstangent. De heer Dubbelboer heeft er op gewezen dat er in de stukken nogal wat andere namen voor dit tracé worden gehanteerd. Wij hechten eigenlijk het meeste aan de naam waarbij de verdeelfunctie van de betreffende route wordt aangestipt. Het is niet zo belangrijk hoe die naam exact geformuleerd wordt, maar het woord "tangent" roept suggesties op over grotere verkeers- oplossingen dan waar wij in deze situatie aan denken. Het is belangrijk te constateren dat de oostelijke binnenstadstangent, de oostelijke binnenstadsver- deelweg, er al ligt. Ik heb deze route wel eens met de auto gereden en dat is best te doen. Men begint de route bij de Beursbrug via de Nieuweweg, de Keizersgracht en de Oosterkade. Dat lukt best met de auto. Er zitten alleen wat gaten in het wegdek van de Oosterkade en dan moet men even rustig aan doen, maar dat laatste is volgens mij ook de bedoeling. De bestrating van de Oosterkade verkeert in een slechte toestand, maar ik kan mij voorstellen dat die in een wat serieuzer vorm wordt omgezet. Wij kunnen echter duidelijk constateren dat de oostelijke binnenstadsverdeelweg er ligt. Als je deze route echter fietst wordt het anders, want dan ontmoet je nogal wat problemen. Bij de Beursbrug zit, afhankelijk van de route en de richting die men kiest, een aantal knelpunten voor fiet sers. Ik stuur mijn kinderen daar dan ook maar liever niet langs. De situatie op het Blokhuisplein is he lemaal chaotisch. Ik houd mijn kinderen altijd stevig bij de kraag vast als wij het plein oversteken om onze route te continueren. Dit zijn de probleemstelling en de uitgangspunten waarop wij het voorgelegde plan moeten bekij- ken, want b. en w. komen met een voorstel tot herinrichting. Voorkomen moet worden dat de oostelijke binnenstadsverdeelring een stroomfunctie gaat krijgen, een sluiproute gaat worden, tussen bepaalde delen van de stad, namelijk de Groningerstraatweg en een gedeelte van Huizum. Er gaat nu verkeer langs deze route dat eigenlijk via onze echte tangent, de bin- nenstadsring die langs de CCF loopt, moet. Ik noem allemaal begrippen die men best met elkaar kan verwarren, maar de woorden die in de stukken gebruikt zijn hebben dat ook een beetje in de hand ge werkt. Vanuit het gebruik met de auto bekeken is er geen behoefte aan een profiel verbetering van de oostelijke binnenstadsverdeelring. Vanuit het gebruik met de fiets bekeken bestaat er echter duidelijk behoefte om een aantal knelpunten op de route op te lossen en de route beter en toegankelijker voor de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1983 | | pagina 5