14 spelen in het verdelen van het verkeer over de binnenstad. De schaal die wij nu gekozen hebben past erg goed bij dat doel. Over de vraag of wij subsidie verspelen nu wij dit besluit genomen hebben kan ik geen zinnig woord zeggen. Wij hebben erg goede argumenten waarom wij voor alternatief drie hebben gekozen. Die goede argumenten gaan wij ook bij de eventuele subsidiegevers neerleggen. Wat betreft de kwestie van de Vlietsterbrug moet ik zeggen dat wij nog geen enkele subsidietoe zegging hebben. Een en ander is ook niet als zodanig in het ISR-rapport opgenomen. Wij zullen moeten onderzoeken welke subsidiemogelijkheden er dienaangaande zijn. Misschien kunnen wij niet in het ka der van de ISR subsidie krijgen, maar bijvoorbeeld wel in het kader van de 50%-regeling of iets derge lijks. Wij zullen zeker de kwestie van de Vlietsterbrug inbrengen en wij zullen vragen of wij gebruik kunnen maken van de subsidieregelingen die er zijn op het tijdstip dat wij deze kwestie aanhangig ma ken. Volgens mij is dit een voldoende garantie om te verwachten dat wij niet achter het net zullen vis sen. De heer De Jong heeft aangedrongen op een snel onderzoek naar de parkeermogelijkheden aan de oostkant van de binnenstad. Er hangt nogal wat mee samen en wij willen daarover graag zo snel moge lijk duidelijkheid hebben. Het is dan ook de bedoeling het onderzoek zo snel mogelijk te starten. De heer Dubbelboer is, zij het node, akkoord gegaan met het langsparkeren op de Oosterkade. Overigens ben ik op datgene wat hij naar voren heeft gebracht al ingegaan. De heer Dubbelboer zegt de oplossing op het Beursplein een goede oplossing te vinden. De heer Niemeijer heeft een zeer uitgebreid verhaal gehouden dat er op neerkomt dat er te weinig is gedaan aan de verkeersveiligheid van de fietser. Volgens hem is de veiligheid die uit moet gaan van de rode fietspaden een schijnveiligheid en dus een niet voldoende oplossing. Ik heb de argumenten al genoemd waarom het college voor deze oplossing heeft gekozen. Overigens wil ik bestrijden dat hier sprake zou zijn van schijnveiligheid. De heer Niemeijer heeft een aantal foto's gemaakt van auto's die op de fietspaden geparkeerd staan. Ik kan bij elke foto wel een verhaal vertellen, maar het lijkt mij niet zinvol om dat nu te doen. Ik wil alleen twee dingen constateren. In de eerste plaats is er vrijwel bij elke opname een verhaal te vertellen. In de tweede plaats zijn er ook een heleboel plaatsen waar de auto's niet staan. Het gaat nu om de route en daar kunnen natuurlijk oneffenheden in zitten. Ik constateer echter dat het verkeer op een aantal plaatsen in de stad wel degelijk rekening houdt met het feit dat er rode fietsstroken liggen. Zo'n fietsstrook heeft in de eerste plaats tot gevolg dat er een stuk wegversmalling optreedt en in de tweede plaats dat een bestuurder van een auto, als die tenminste wat gevoel voor dit soort zaken heeft, niet al te gauw zal gaan rijden over deze rode fietsstrook. Ik stel dat met deze fietsstroken de verkeers veiligheid wel degelijk gediend is. Die veiligheid kan natuurlijk nog beter, namelijk wanneer wij er voor zorgen dat de auto's niet meer op die stroken parkeren. Wij hebben vanmorgen in de Adviescom missie voor Verkeersaangelegenheden wat dat punt betreft naar een aantal oplossingen gezocht. Wij moeten er dan wel voor zorgen dat die auto elders plaats krijgt. Daar moeten wij mee aan het werk. Voor het parkeren van auto's moeten goede mogelijkheden worden gezocht. Ik ontken dat de rode fiets stroken niet een veiligheidsverhogendeffect zouden hebben. Dat effect wordt nog beter als men vrijlig- gende fietspaden heeft, maar dan moet er wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan, waarbij er voor gezorgd moet worden dat er dan niet andere tegenstrijdigheden worden opgeroepen. Ik heb zonet proberen aan te tonen dat ik vrij liggende fietspaden strijdig vind met de uitgangspunten van het Struc tuurplan voor de Binnenstad. De heer Niemeijer pleit voor diverse oplossingen. Volgens mij is het goed dat er voor zo'n weg een uniforme oplossing wordt gekozen. Eenduidigheid kan namelijk de verkeersveiligheid verhogen en daar is hier naar gestreefd. De heer Niemeijer heeft nog gevraagd of er ook juridische problemen - ik vertaal zijn opmerking maar even zo - optreden nu het fietsverkeer en het busverkeer elkaar kruisen. Een en ander is onder zocht en dat is niet het geval Mevrouw De Jong deelt het standpunt van de PAL-fractie en zij wil dan ook meegaan met de motie De heer Buurman heeft beargumenteerd waarom hij instemming betuigt met het voorstel van het col lege. Rest mij nog om commentaar te geven op de motie van PAL. ledereen heeft gezegd dat er een erg uitgebreide procedure is gevolgd om tot deze raadsbrief en het in de raadsbrief genoemde rapport te ko men. Wij hebben ons uiterste best gedaan om alle ins en outs van het voorstel in de overwegingen te be trekken. Het is niet zinvol om dat alles nog een keer over te doen. Wat dat betreft kan ik mededelen dat het college geen behoefte heeft aan deze motie. De Voorzitter: De motie is op dit moment mede onderwerp van discussie. 15 De heer Timmermans: In eerste instantie ben ik al vrij uitgebreid ingegaan op de argumenten van met name degene die de meeste bezwaren heeft tegen het voorliggende voorstel, namelijk de PAL-frac tie. Dit voorstel is ook al in de betreffende commissie aan de orde geweest. Wethouder Geerts heeft thans een juiste toevoeging gegeven aan datgene wat destijds in de commissie gezegd is. Het zal duide lijk zijn dat wij geen behoefte hebben aan de door de PAL-fractie ingediende motie. De heer De Jong: Ik wil de wethouder bedanken voor zijn uiteenzetting aangaande de wel of niet subsidiëring van een nieuwe Vlietsterbrug. De ongerustheid die er bij mij was is nu weggenomen. De heer Niemeijer heeft gezegd dat hier sprake is van een sluiproute. Ik ben van mening dat deze route, nadat de binnenstad gedeeltelijk verkeersvrij is gemaakt, niets anders zal en kan zijn dan een route voor de afwikkeling van het verkeer dat nog in de binnenstad verblijft. Ik ben niet onder de indruk gekomen van de foto's die de heer Niemeijer heeft gemaakt. (De heer Niemeijer: U heeft ze niet eens gezien!) Nee, maar u hebt alle foto's doorgenomen. Ik mis daarbij fo to's van de fietser in de Oosterstraat en op het Naauw en van een fietser die door het rode stoplicht rijdt. Die foto's zal ik nog wel een keer voor de heer Niemeijer maken, die hij dan kan aanschouwen en beoordelen in zijn fractieberaad en bij de ENFB aan de orde kan stellen. De heer Niemeijer heeft ook een heel verhaal gehouden over de rode fietspaden. Enige maanden geleden hebben wij in de Adviescommissie voor Verkeersaangelegenheden heel uitvoerig gesproken over dit systeem en dat is toen heel positief gewaardeerd. Ik vind het jammer dat de heer Niemeijer de ver slagen van die commissie op dit punt niet heeft gelezen, want dan had hij nu deze materie niet zo uit voerig aan de orde hoeven te stellen. Wat de motie betreft heeft men waarschijnlijk al begrepen dat wij daar geen behoefte aan hebben, mede naar aanleiding van de heldere woorden van de wethouder en het feit dat deze materie reeds in diverse commissies aan de orde is geweest. De heer Dubbelboer: Na mijn toelichting in eerste termijn zal het duidelijk zijn dat ik aan de mo tie van de PAL-fractie geen behoefte heb. De heer Niemeijer: Ik was van plan om de tweede instantie heel kort te houden, maar nu de heer De Jong zulke domme dingen zegt heb ik wat meer tijd nodig. Ik heb de verslagen van de Adviescommissie voor Verkeersaangelegenheden wel gelezen, mijnheer De Jong. Vandaag heb ik uitgebreid telefonisch contact gehad met de politie van Leeuwarden, die mij ver teld heeft over het werkbezoek van de politie van Hoogeveen. Ik heb de conclusies van de Hoogeveense politie genoemd en niet de mijne, want ik heb vaak het gevoel dat die mensen eerder worden geloofd dan ik. Ik heb de conclusies van de Hoogeveense politie exact weergegevenBij hen is grote twijfel over de verkeersveiligheid en zij vinden de aanleg van deze fietsstroken een zinloze investering. Hun conclusies heb ik weergegeven. Ik heb die ondersteund, maar dat mag men vergeten, want het gaat om het eerste. Ik heb in eerste instantie erg uitgebreid gereageerd, maar dat komt mede door het feit dat de heer Timmermans heeft gesuggereerd dat het nu voorliggende model eigenlijk model zou moeten staan voor verdere oplossingen die in de binnenstad op dit gebied moeten worden gevonden. Dat zou ik ten hoogste betreuren. Het leek mij daarom goed deze heel principiële discussie op dit moment weer aan de orde te stellen. Ik heb echter geconstateerd dat de wethouder die suggestie niet heeft overgenomen, dus neem ik aan dat wij de door de heer Timmermans gemaakte opmerking voor zijn eigen rekening moeten laten. Wij kunnen constateren dat de Groeneweg. er ligt en dat die ongeveer het profiel heeft van het tra cé van model drie. Wij vinden de gekozen verkeersoplossing voor de Groeneweg een ongelukkige oplos sing voor de binnenstad van Leeuwarden. De oplossing die nu wordt voorgesteld tendeert in deze rich ting. Al metal blijven wij bezwaar hebben tegen deze oplossing. Ik heb nog een vraag aan de voorzitter. Eigenlijk constateren de door mij gemaakte foto's even zo vele overtredingen. Accepteren wij die? Het is toch eigenlijk best interessant om te zien hoe dit soort zaken verder gaat lopen en hoe de betreffende afdeling, die nu tijdelijk onder de heer De Vries ressor teert, verder met deze materie omgaat. Toen ik de uitspraak van de Leeuwarder politie hoorde dat men, wanneer men de weggebruiker pakt, ook de winkelier pakt, had ik het gevoel dat de politie daar blijk baar wat mee zit. Het lijkt mij dat er op dit punt beleid geboden is. Ik ben benieuwd welk beleid dat gaat worden De heer Geerts (weth.): Aangezien de heer Timmermans geen gelegenheid meer heeft om iets te zeggen, moet ik even een misverstand wegnemen. De heer Timmermans heeft namelijk gezegd dat de procedure die gevolgd is om te komen tot dit voorstel navolging verdient. Dat heb ik beaamd. Deze

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1983 | | pagina 8