De heer Timmermans heeftal gezegd dat de Nederlandse Spoorwegen uitermate moeilijke onderhan
delaars zijn. Dat wij voor een erg schappelijke prijs, ik meen voor één gulden, gedeelten van de
Spoorsloot hebben kunnen kopen mag toch een klein wonder heten. Dat kleine wonder is echter wel be
reikt door een aantal jaren van onderhandelen.
Over dit plan, waarvoor wij nog geen beschikking hebben, hebben wij overeenstemming bereikt
met de h.i.d. Ik verwacht persoonlijk niet - dat zeg ik niet zo maar, want ik heb sterke aanwijzingen
dienaangaande - dat de h.i.d. er mee zal instemmen dat wij in dit plan weer wijzigingen zullen door
voeren die ten opzichte van het huidige plan kostenverhogend zullen werken. In dat kader vraagt de
heer Timmermans of ik een en ander nog een keer wil bekijken. Op die vraag kan ik ja zeggen en dan
speel ik in op suggesties die gedaan worden vanuit de burgerij en de raad. Ik denk dat dat op het ogen
blik niet zo erg reëel is, gezien de omstandigheden die er zijn. Ik zou wat op een goedkope manier be
zig zijn als ik nu zou zeggen dat ik wel aan die vraag wil voldoen.
Er is nog een aspect dat ik niet genoemd heb, namelijk dat daar waar de Spoorsloot is gedempt een
groot hek moet komen. De bewoners die dat hek voor hun neus krijgen zullen daar niet zo erg enthousi
ast over zijn. Gezien alles wat hier gebeurd is zeg ik dat er een goed plan ligt en dat wij dat zo snel
mogelijk moeten uitvoeren.
De heer Timmermans: Ik ben begonnen met te zeggen dat mijn vraag geen invloed mag hebben op
de uitvoering van het plan zoals dat hier ligt. Daarover mag geen misverstand bestaan.
Het feit ligt er echter dat wij in wezen aanzienlijk goedkoper kunnen werken dan aanvankelijk ge
raamd is. Dat met de bewoners overeenstemming is bereikt over het huidige plan ligt voor de hand, om
dat het ook precies het plan is dat in het verleden op basis van andere becijferingen met de bewoners tot
stand is gekomen. Er is een theoretische ruimte als ik het zo mag formuleren en ik heb al aangegeven
dat bij de beide andere partners, de Nederlandse Spoorwegen en het Ministerie van VROM, best pro
blemen aan de orde zullen zijn.
Ten slotte de opmerking van de wethouder dat er hekken moeten worden geplaatst en dat de bewo
ners van de Spoorstraat, die die hekken voor hun neus krijgen, daar niet zo gelukkig mee zullen zijn.
Ik weet niet of dat argument van doorslaggevend belang kan zijn wanneer wij het aanzienlijke tekort
aan parkeerplaatsen in de Vegelindwarsstraten ook in beschouwing nemen. Ik blijf bij mijn eerder ge
daan verzoek aan de wethouder, zonder dat ik er zelf nu zo'n geweldig idee van heb dat dat zeer veel
kans van slagen heeft. Wel vind ik dat wij, gelet op de oorspronkelijke planvorming, aan ons zelf ver
plicht zijn om die poging te wagen.
De heer De Jong: Deze zaak is in de Commissie voor Openbare Werken uitvoerig aan de orde ge
weest en daarin heeft de wethouder zich duidelijk uitgesproken over de bezwaren die aan het door de
heer Timmermans gestelde kleven. Dit is een goed plan dat volledig in overleg met de bewoners is opge
steld. Wanneer wij dit plan gaan wijzigen en er door aanleg van meer parkeerplaatsen een veel langer
hek zal moeten worden geplaatst, zijn er weer bezwaren - dat is dan heel reëel - van de bewoners van
de Spoorstraat. Wij pleiten ervoor om zo spoedig mogelijk aan het werk te gaan.
Mevrouw Van Dijk—van Terwisga: In de Commissie voor Openbare Werken ben ik ook akkoord gegaan
met de plannen zoals die er nu liggen. Gezien de beantwoording van de wethouder hopen wij dat men
op korte termijn voortgaat met deze plannen. Wij zijn van mening dat daarin nu niet meer moet worden
gewijzigd.
De heer Geerts (weth.): Ik heb niets meer toe te voegen aan datgene wat ik in eerste instantie heb
gezegd.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punt 13 (bijlage nr. 246).
De Voorzitter: Aan de orde is thans: Woonomgevingsverbetering rehabilitatiegebied Huizum-Bornia
(Sportlaan e.o.).
Mevrouw Visscher— Bouwer: De woonomgevingsverbetering in het rehabilitatiegebied Huizum-Bornia
heeft ook betrekking op de Borniastraat. Het heeft onze fractie verbaasd dat er niet wordt voorgesteld
om in de Borniastraat vrij liggende fietspaden of fietsstroken te realiseren. Wij hebben in het verleden
bij de behandeling van het betreffende bestemmingsplan in de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening
daarover ook al opmerkingen gemaakt. De wethouder heeft toen gezegd dat de aanleg van vrij liggende
fietspaden of fietsstroken wel zal gebeuren. De Jansoniusstraat en de Verlengde Schrans hebben ook een
dergelijke voorziening voor fietsers en het zou dan ook heel erg vreemd zijn wanneer de Borniastraat
daar niet over zou beschikken, want dat zou ons hele fietspadenplan ontkrachten. Bovendien is het zo
dat het in de Borniastraat veel drukker zal worden nu er een knip komt in de Huizumerlaan
Ik wil benadrukken dat wij er erg veel prijs op stellen dat er in de Borniastraat een vrij liggend
fietspad en op zijn minst een fietsstrook wordt aangebracht. Ik kan op dit moment echter niet bekijken
welke van de twee voorzieningen technisch mogelijk is. Ik meen dat ook de wijk met deze kwestie be
zig is en met een plan zal komen. Wij zullen daar in ieder geval - zij het dat wij misschien niet met
elke voorgestelde vorm akkoord gaan - achter staan. Wij vinden het erg belangrijk dat er in de Bornia
straat een veilige oplossing voor de fietsers wordt gevonden.
De heer Niemeijer: Het punt dat hier aan de orde wordt gesteld is ook even ter sprake geweest in de
Commissie voor Openbare Werken. Straks zal er een agendapunt worden behandeld over de prioriteiten
voor het fietsverkeer. Daarover is door onze fractie ook gesproken en wij staan op het standpunt dat wij
in dat kader ook andere prioriteiten hebben toegekend dan alleen prioriteiten voor het fietsverkeer.
Voorlopig wordt de Huizumerlaan gezien als fietsroute in dit gebied. Wij hebben daarvan gezegd dat
wij die situatie maar even moeten aanzien. Misschien functioneert het een en ander minder dan wij ge
dacht hebben en zullen wij moeten ingrijpen. Op dit moment gaat onze fractie er echter mee akkoord
deze inrichting, de aanleg van een voorziening voor fietsers, als zodanig achterwege te laten, te meer
daar wij een sterkere voorkeur hebben voor een scheiding van de verkeerssoortenOp dit moment moe
ten wij onze financiële middelen echter elders voor gebruiken, namelijk voor hetgeen op de prioritei
tenlijst staat die straks aan de orde komt.
De heer De Jong: De woorden van de heer Niemeijer zijn inderdaad de uitspraken van de Commissie
voor Openbare Werken.
De heer Geerts (weth.): De Commissie voor Openbare Werken heeft deze uitspraak inderdaad ge
daan. Ik sta wel achter die uitspraak, maar wij weten nog niet precies hoe het gaat met de situatie op
de Huizumerlaan die straks zal worden aangepast. In de Borniastraat, die voor een gedeelte in dit plan
zit, worden enkele parkeerhavens aangelegd. In de Commissie voor Openbare Werken heb ik gezegd dat
dit plan niet zal veroorzaken dat er aanpassingen onmogelijk gemaakt worden als wij die met elkaar
wensen. Wensen kunnen gerealiseerd worden op basis van prioriteitenstelling, want de veiligheid van
fietsers moet natuurlijk op een groot aantal plaatsen in de stad worden behartigd. Voor een belangrijk
deel ligt er een alternatieve fietsroute over de Huizumerlaan. Wij zullen die situatie moeten aanzien en
als de noodzaak aanwezig is om maatregelen te nemen dan kunnen wij die alsnog nemen. Ik ben ook be
reid om een en ander op dat moment te bekijken. Wij kunnen ons echter nu beperken tot het voorliggen
de plan Huizum-Bornia.
Mevrouw Visscher—Bouwer: Ik kan wel enigszins met de woorden van de wethouder meegaan, maar
ik wil nog wel opmerken dat er aan de Borniastraat een verpleegtehuis, een ziekenhuis en een bejaar
dentehuis zijn gelegen. Mensen die naar deze instellingen moeten kunnen niet via de Huizumerlaan. Er
is dus wel degelijk sprake van een bereikbaarheidsnoodzaakIk vind het daarom erg gewenst dat er op
den duur aandacht aan deze problematiek wordt besteed. Je kan natuurlijk niet zeggen dat alle verkeer
maar door de Huizumerlaan moet, want dat is onzin.
De heer Geerts (weth.): Dat laatste is waar, mijnheer de voorzitter.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punten 14 en 15 (bijlagen nrs. 263 en 262).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 16 (bijlage nr. 245).
De Voorzitter: Aan de orde is thans: Aanleg riolering in de gebieden Breedstraat en Binnenstad-oost
tweede fase (Nieuweburen e.o.).
De heer De Jong: In de Commissie voor Openbare Werken is gezegd dat de aanleg van riolering in
de Nieuweburen zeker drie maanden zal duren. Er is toen gevraagd waar de markt gedurende die perio-