34
stellen met betrekking tot de herwaardering worden behandeld. Wij zullen dan met voorstellen komen
ten aanzien van de dekking van genoemd bedrag. Overigens wil ik nog wel opmerken dat er ook voor de
minderopbrengst van 230.000,nog dekking gezocht moet worden.
Bij dezen verklaar ik dat onze fractie tegen de verhoging van het gebruikersaandeel in het kader
van de onroerend goedbelasting zal stemmen.
De heer Kessler (weth.): De heer Van der Wal constateert een verschuiving in de verhouding ge
bruikersaandeel - aandeel zakelijk gerechtigde. Die verschuiving treedt inderdaad op. Het is een on
vermijdelijke ontwikkeling, die niet helemaal in overeenstemming is met de oorspronkelijke intentie van
de meerderheid van de raad. Deze verschuiving zal wellicht nog één of twee jaar doorgaan. Daarna
krijgen wij een heel nieuwe situatie, omdat vermoedelijk tegen die tijd voorstellen van de Commissie
Christiaanse in concrete wetten zijn neergelegd. Dan bestaat ook de mogelijkheid om meer onroerend
goedbelasting te heffen dan nu het geval is. Maar tot die tijd zal de verhouding in ongunstige zin ver
schuiven voor de gebruikers, tenminste als wij doorgaan met tariefsverhogingen. In dit voorstel wordt
daar inderdaad vanuit gegaan.
De heer Van der Wal stelt dat deze verhoging van 2% ten opzichte van de redenering die het col
lege volgt bij de elektriciteitstarieven niet helemaal consistent is. Volgens mij is dat niet juist. Wet
houder Miedema heeftal uitgelegd waarom wij niet hebben voorgesteld om de elektriciteitstarieven voor
1984 met 2% te verhogen. Een belangrijke overweging in dat kader was de relatie met de provinciale
tarieven. Bij de onroerend goedbelasting ligt de situatie toch wat anders. De heer Van der Wal stelt dat
het in het kader van het woonlastenbeleid niet juist is om de verhoging van 2% door te voeren. Wij
denken daar als college wat anders over. Ik wil in dit verband even wijzen op een onlangs gehouden
consumentenonderzoek, waaruit blijkt dat de gemeente Leeuwarden er helemaal niet zo erg gek uitkomt.
Ik wil er ook op wijzen dat wij in het collegeprogramma hebben opgenomen dat wij de tariefsstijgingen
ten aanzien van belastingen tot het uiterste toe zullen proberen te beperken. Dat heeft er onder meer
toe geleid, maar daarover komen wij volgende week nog te spreken, dat wij niet naar echt forse verho
gingen in de sfeer van tarieven en belastingen gezocht hebben om dekking van het gat in de begroting
te vinden. Het een en ander wil echter niet zeggen dat wij geleidelijk de trendmatige verhoging zoals
deze verhoging van 2% niet acceptabel zouden vinden.
De heer Van der Wal: Wij komen er in een consumentenonderzoek wat de onroerend goedbelasting
en andere tarieven betreft, gelukkig niet zo gek uit. Dat is maar goed ook met een linkse meerderheid
in de gemeenteraad en dat moeten wij dus maar zo houden.
Bij de elektriciteitstarieven gold ook het argument van de woonlasten, maar daarbij is een extra ar
gument aangevoerd, namelijk het gelijk sporen met de provincie. Bij de onroerend goedbelasting geldt
het argument van het in stand houden van een bewust door de meerderheid van de raad gekozen verde
ling tussen gebruikers van onroerend goed en eigenaren van onroerend goed, de vermogensbezitters. De
verhouding verschuift jaar op jaar en dat vinden wij ongewenst. Ik hoop dat ook de grootste linkse frac
tie in deze raad dat een ongewenste ontwikkeling vindt. Ik verwacht van de PvdA nu eigenlijk wel een
reactie
De Voorzitter: Heeft wethouder Kessler nog behoefte om te reageren? (De heer Kessler (weth.):
Nee, mijnheer de voorzitter.)
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de PAL-frac-
tie wenst te worden geacht te hebben gestemd tegen verhoging van het gebruikerstarief.
Punt 45 (bijlage nr. 462).
De Voorzitter: Aan de orde is thans: Automatisering van de financiële administratie van de Alge
mene Dienst.
De heer Buurman: Automatisering zal de kwaliteit, het inzicht en de slagvaardigheid van de amb
tenaren gunstig beïnvloedenIk heb daarom geen bezwaar tegen het voorstel. Wel vraag ik aandacht
voor de mensen die dit alles moeten verwerken. Medelijden met ambtenaren lijkt mij niet goed, maar
wat medeleven met ambtenaren in de overgang is wellicht niet geheel misplaatst. (Gelach) Op perso
neelskosten wordt bezuinigd in verband met het afstoten van taken. Bij praktisch alle beleidssectoren
vinden ombuigingen plaats. Wij zitten met reeds gerealiseerde en nog te verwachten arbeidstijdverkor
ting. Arbeidstijdverkorting zal geheel of gedeeltelijk worden ingevoerd op plaatsen waar dat het meest
35
noodzakelijk is. Hetzelfde of misschien meer werk zal dan in een kortere werkweek moeten worden ver
richt. Tegelijk vindt, overigens terecht, terugdringing van overuren plaats. Bij "meer werk" denk ik
bijvoorbeeld aan de invoering van de nieuwe comptabiliteitsvoorschriften en automatisering van de fi
nanciële administratie bij de Algemene Dienst, maar ook aan de GSD waar men, uit bezuinigingsrede
nen, anders wil gaan automatiseren. Men is bij de GSD nu zo ver dat het een en ander redelijk werkt
met het CEVAN, na de benodigde inzet van de betreffende ambtenaren. Nu zal het weer anders moe
ten. Het lijkt mij erg frustrerend voor de betrokken ambtenaren: meer werk in minder tijd, nieuwe
comptabiliteitsvoorschriften en automatisering. Kan dit voor sommige ambtenaren ook teveel worden,
kunnen zij het fysiek aan, kan een en ander tot demotivatie leiden? Het lijkt mij zinvol dat er ook
aandacht wordt besteed aan het sociale element, de menselijke kant.
De heer Kessler (weth.): Ik ben het inhoudelijk volstrekt eens met de heer Buurman. Er dient ter
dege aandacht te worden besteed aan het menselijke, het sociale aspect van automatisering. Automati
sering over de mensen heen werkt ook niet. Ik wil in dit verband wijzen op agendapunt 47 dat betrek
king heeft op het wijzigen van de gemeentebegroting. Op bladzijde drie van dat raadsvoorstel wordt
een krediet gevraagd van 10.000,om het personeel van de afdeling Financien c.a. een automatise
ringsopleiding te geven. In deze opleiding zal ook aan de orde komen de manier waarop mensen moeten
leren omgaan met computers en hetgeen een computer aan gemak kan betekenen en wat je er precies
mee kunt doen. In die zin onderschrijft het college de opvattingen van de heer Buurman.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punten 46 en 47 (bijlagen nrs. 426 en 470).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
De Voorzitter sluit, om 22.55 uur, de vergadering.