130 van huurwoningen te voegen. Het lijkt mij verstandig dat wij in dat geval de grond om niet of bijna om niet, bijvoorbeeld alleen tegen de kosten van de akte - dat hebben wij ook wel eens in andere gevallen gedaan aan de corporaties overdoen. Wij zijn dan van het onder houd af. Momenteel komt het in Camminghaburen voor dat sommige hoekhuizen een grotere tuin hebben. Het gaat daarbij dan om grond die beplant is door de plantsoenendienst of door de bewoners. De beplanting kan beschouwd worden als "kijkgroen". Ik geef toe dat sommige bewoners wat hun tuin betreft slordig zijnmaar je belandt natuurlijk nergens als je daarom het openbaar groen niet wilt verkopen. De wethouder heeft gezegd dat hij enige aandacht aan deze materie zal besteden. Ik hoop dat dat lukt. Dan stap ik over naar wethouder De Vries. Ik ben het met de wethouder eens dat het spraakonderwijs eigenlijk een medische zaak is. Wij wachten het een en ander maar af. De Buitenschool is iets waar wij moeilijk vat op kunnen krijgen. De wethouder heeft het gehad over f. 6.500,voor verzorgingskosten per leerling. Hij heeft daarbij gezegd dat het bedrag dat wij binnen kunnen halen niet zoveel voorstelt. Nou, ik vind het nogal wat. Wet houder De Vries heeft niet gesproken over het opstarten van een opleiding in het kader van het voortgezet beroepsonderwijs aan de Buitenschool. Misschien is die opleiding echter al van start gegaan of zal dat in de toekomst gebeuren. Vallen de kosten van deze opleiding, zoals dat ook het geval is met het medisch kinderdagverblijf, buiten de gemeentebegroting of krijgen wij daar een vergoeding voor? Hoe zit dat, want op deze vraag heeft de wethouder niet geantwoord. (De heer De Vries (weth.): Ik weet het niet, mevrouw Brandenburg.) U weet het niet. Ik zou u toch willen verzoeken om een beetje harder op te treden tegen het bestuur van de Buitenschool. Ik ben natuurlijk de mening toegedaan dat de Buitenschool een functie vervult voor de kinderen die op deze school zitten. Maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat iedereen maar wat doet en doorgaat met datgene waar hij of zij mee bezig is. Ik heb begrepen dat wethouder De Vries samen met de gemeente Opsterland in Den Haag zal praten over de Schooladviesdienst. De wethouder is het eens met de meer bestuurlijke inbreng in de Schooladviesdienst door de raad. Wethouder De Vries heeft uitstekend geantwoord op de vraag over de schuldsanering. Hij heeft gezegd dat het Waarborgfonds Schuldsanering niet constant leegstroomt en dat wij de stortingen in dit fonds kunnen beperken. De criteria zijn duidelijk geworden na het ver haal van de wethouder en het blijkt dat die ook worden gehanteerd. De wethouder heeft de motie met betrekking tot de cursussen voor oud-leerlingen van het buitengewoon onderwijs in wezen overgenomen. Dan kom ik bij het betoog van wethouder Heere. De koppeling met de BKR was niet in de motie verwoord, maar daarover hoeven wij niet meer te praten. De wethouder heeft ook ingespeeld op de halve formatieplaats bij het dienstencentrum Huizum. Over het flankerend beleid het volgende. Ik weet niet precies wat er in de betref fende nota van het ministerie staatmaar het komt er op neer dat er in ieder geval niet meer verzorgingsplaatsen bijkomen in de verzorgingstehuizen. Waarschijnlijk wordt het aantal verzorgingsplaatsen teruggedraaid. Het flankerend beleid moet dan bestaan uit een aanvul ling vanuit de dienstencentra. Op deze wijze moet het woord "flankerend beleid" worden ge zien. Ik denk niet dat er voor dit beleid geld beschikbaar wordt gesteld. Maar goed, wet houder Heere heeft de halve formatieplaats in de dienstensector voor het dienstencentrum Huizum toegezegd. Aan datgene wat de burgemeester heeft gezegd heb ik niets toe te voegen. Ik kom dan nu bij de fracties. Het CDA heeft toegezegd onze moties te zullen steunen. De fractie van het CDA heeft bezwaar tegen de verhoging van de tarieven voor het avondge- bruik van de gymnastieklokalen. Het college heeft een motie van deze strekking overgeno men. Wij zullen ons daarbij neerleggen, maar ik vond dit punt niet zo'n heet hangijzer. Het gaat hier namelijk om groepjes particulieren, meestal zo'n 10 tot 15 mensen, die voor een laag tarief een gymnastieklokaal huren. Het tarief is meen ik f. 10,per uur en zal worden ver hoogd tot f. 12,per uur. Het gaat dus maar om een paar dubbeltjes per uur meer. Boven dien hebben de mensen die een dergelijke zaal huren geen lidmaatschap van een vereniging waarvoor zij hoeven te betalen. Wat dat betreft had ik niet zoveel moeite met de verhoging, maar goed, het college is het CDA tegemoet gekomen. Wij delen de mening van het college over de post met betrekking tot de brandpreventie. Wat betreft de VVD het volgende. De algemene opmerkingen van de heer Bijkersma heb ben mij verbaasd. Wij hebben in het Seniorenconvent toch een gesprek gehad over de vraag hoe wij in deze vergadering onze wensen zouden inkleden? Er is toen gezegd dat je, als je al weet dat je om wat voor reden ook - dat kan bijvoorbeeld een politieke reden zijn - een be paalde post niet wiltdat dan moet zeggen en tot uiting moet brengen door middel van een motie. De heer Bijkersma weet dat ik hier eerst nogal wat bezwaren tegen had. Het gaat ech ter om een voorlopige standpuntbepaling. Er is in het Seniorenconvent ook gezegd dat wij met deze methode de secretarie werk besparen. Als je iets al heel zeker weet, wees dan dui delijk. Dat zijn wij dus geweest. Mijn fractiegenoot, de heer Meijerhof, zal nog ingaan op de moties van PAL. De heer Buurman heeft toegezegd onze moties te zullen steunen, waarvoor dank. 131 De heer Meijerhof: Ik wil een paar opmerkingen maken over het door PAL ingediende al ternatief dekkingsplan. De heer Van der Wal heeft zich wat verbaasd over de opmerking van mevrouw Brandenburg over p.m. Het lijkt mij goed eerst even vast te stellen wat wij met "p.m." bedoelen. "P.m." staat voor "pro memorie", maar dat zal de heer Van der Wal ook wel weten, en betekent zo iets als "voor herinnering in aanmerking komend". Ik kan het beste door middel van het geven van een voorbeeld aangeven wat wij met p.m.-posten bedoelen. De PAL-fractie gaat bij de nieuwe dekkingsmiddelen uit van een winstcijfer bij het GEB van 1,9 miljoen gulden. Aan dit winstcijfer liggen allerhande veronderstellingen ten grondslag. Het is natuurlijk maar de vraag of een en ander precies zo uitpakt als PAL denkt. Dat geldt zeer zeker ten aanzien van het Dordtse systeem dat op dit moment in de mode is. Misschien komt daar nog iets uit. Het is wel een post die wij als gemeente Leeuwarden in de gaten moe ten houden, maar dat heeft het college ook al toegezegd. Zo'n post noemen wij een p.m.- post. Daarom heeft mevrouw Brandenburg ook gezegd dat de nieuwe dekkingsmiddelen die PAL aangeeft in feite allemaal p.m.-posten zijn. Dit was een opmerking ter verklaring van het punt p.m. Als ik naar de dekkingsmiddelen ziedan denk ik dat wij moeilijk afzonderlijk over de 5 door PAL ingediende moties kunnen praten. De moties zijn onlosmakelijk aan elkaar verbon den. De belangrijkste motie is die, welke betrekking heeft op de nieuwe dekkingsmiddelen. Wethouder Miedema heeft al wat opmerkingen gemaakt over de redelijke winst van het GEB Als de f. 50,— winst per aansluiting gerealiseerd wordt dan betekent dat ten opzichte van de huidige situatie, zo heeft de heer Miedema al voorgerekend, een winstverbetering van onge veer drie miljoen gulden. Daarover valt natuurlijk te twisten. De heer Van der Wal heeft al duidelijk gemotiveerd hoe hij aan het bedrag van f. 50,komt. Overleg tussen de gemeente Rotterdam en de Ministeries van Binnenlandse Zaken en Economische Zaken heeft erin gere sulteerd, als ik het goed begrepen heb, dat men het eens is geworden dat een redelijke winst gemaakt mag worden. Voor de gemeente Rotterdam zou dat dan f. 150,per aanslui ting zijn. Wat wij evenwel niet weten, en dat heeft de heer Van der Wal hier ook niet ver teld, is welke redenering daaraan ten grondslag ligt. Betekent de redenering die het Minis terie van Economische Zaken volgt dat er sprake is van pure winst, dus vrij besteedbaar, of van een redelijke winst die ook deels in het bedrijf moet blijven om incidentele tegenval lers op te vangen of om eventuele vervangingsreserves op te bouwen? Daar weten wij niets van. Een andere opmerking over de redelijke winst is de vraag welke redenering wij in deze raad zullen volgen. Want als wij in de situatie komen dat er een winst van f. 50,per aan sluiting wordt gemaaktdan zou ik mij kunnen voorstellen dat er stemmen in de raad opgaan die zeggen dat er sprake is van een verhoging van de woonlasten en dat het, gelet op de druk op de woonlasten, niet redelijk is een winst van f. 50,per aansluiting te maken. Ja, wat is dan wel redelijk? Het college gaat op dit moment uit van een bedrag van f. 13, Men kan ook nog discussiëren over de vraag of men dat bedrag als winsteen soort belastinghef fing, moet inpikken. Laten wij er even vanuit gaan dat wij een winst van f. 50,per aan sluiting realiseren, dat wij het er met elkaar over eens zijn dat dat een redelijk winstbedrag is en dat wij dat bedrag niet gaan verminderen in verband met de woonlasten. In dat geval blijft er een winst over van 1,9 miljoen. Onze begroting gaat uit van een bedrag van een half miljoen. Wij hebben dan dus een dekking van 1,4 miljoen gulden. De invoering van een ander systeem voor betaald parkeren (het Dordtse systeem) zou ik p.m. willen noemen. Voor mij mag het in het alternatief dekkingsplan van PAL opgenomen bedrag van f. 500.000,echter ook wel blijven staan. De door PAL op bladzijde 13 van de tegenbegroting 1984 opgenomen nieuwe dekkingsmid delen Doorberekening dienstverlening aan het rijk en Tekort doeluitkering onderwijs in re kening brengen bij het rijk, zijn niet haalbaar. Het schijnt dat Zaanstad in dit kader de kat de bel heeft aangebonden. Mocht blijken dat daar iets uitkomt en er zekerheid over is, dan lijkt het mij redelijk dat deze posten in een volgende begrotingsbehandeling worden opge voerd Wethouder Kessler heeft gezegd dat de nieuwe dekkingsmiddelen lang niet uitkomen op het punt waar PAL terechtkomt. Het een en ander betekent dat men een heel groot risico loopt en dat men enorme gaten in de begroting schiet. Ik wil ook nog ingaan op een paar onderdelen van de moties. Wij hebben in PAL-motie V, die gaat over het opnemen van posten voor nieuw beleid in het algemeen, een paar posten gevonden die ons sympathiek voorkomen. Het betreft het budget ten behoeve van overblij ven op school en de verhoging stelpost emancipatiewerk, te zamen een bedrag van f. 60.000, Tegenover deze twee posten moet een dekking staan. Deze dekking hebben wij gevonden in PAL-motie II, die gaat over het overbrengen van posten van de B-lijst naar de A-lijst van het dekkingsplan. Het betreft de post Verminderen exploitatietekort tennisbanen ad f. 52.000, Er blijft dan echter nog een gat van f. 8.000, Wij veronderstellen dat deze f. 8.000,te halen is uit de dekking die mevrouw Brandenburg heeft aangegeven voor de door haar in eerste instantie ingediende drie moties. Mocht dat niet het geval zijn, dan is misschien het college bereid om, zoekende naar de dekking van de door het college overge nomen motie van het CDA, deze paar duizend gulden ook op te hoesten. Wij zouden deze twee

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1983 | | pagina 66