18 Voorstreek e.o. Wij moeten nog maar eens een keer nagaan waar in dat kader mogelijkheden zijn. Ik heb in de commissie een suggestie gedaan, die ik nu even wil uitleggen. Op dit moment is het zo dat er op de Dubbele Pijp en de Vischmarktpijp auto's geparkeerd worden. Bij de behandeling van het inrich tingsvoorstel in de commissie heb ik dat feit betreurd. Zoals het inrichtingsvoorstel nu is, worden al dit soort belangrijke stukjes gracht omkranst door auto's. De auto's staan langs de grachten en op de pijpen. Het hele grachtengebied, dat een waardevol onderdeel is van de binnenstad, wordt aan het oog onttrok ken door auto's die in een cirkel staan. Ik heb ervoor gepleit om met name op de pijpen geen parkeer plaatsen voor auto's te realiseren. Daardoor heeft men meer uitzicht op de waterpartijen en de pijpen. Door deze maatregel wordt tevens de verkeersveiligheid gediend, want als men nu met de fiets over de pijp gaat, dan nemen de geparkeerde auto's nogal wat zicht weg op het verkeer dat zich van rechts aanbiedt. Ik heb in de commissie voor mijn voorstel geen meerderheid kunnen vinden en dat spijt mij. Wij hebben in de commissie ook nog gepraat over de plaats van de straatverlichting. Onze fractie is nog steeds niet zo gelukkig met het voorstel dat nu voorligt. Af en toe hebben wij het idee dat het voorstel meer gebaseerd is op een vlotte ansichtkaarten verkoop van Leeuwarden - op de kaart staat dan: gezicht vanaf de pijp -, dan op een efficiënte verlichting van de gebieden die verlicht moeten worden. Wij hebben het plan voor de verlichting van de Sint Jacobsstraat ook aangepast, omdat bleek dat dat toch beter was. Het zal mij niet verbazen dat dat er ook hier nog eens een keertje van komt, maar dat wachten wij maar af. Onze fractie gaat graag akkoord met het voorstel. De heer De Jong: Wij willen onze waardering uitspreken voor het voorliggende voorstel. Toch wil len wij ten aanzien van enkele punten een wijziging voorstellen. In de Commissie voor Openbare Wer ken heb ik mijn zorgen uitgesproken over het voorgestelde bomenplan voor de Voorstreek. Vanavond ligt er een voorstel om een x-aantal extra bomen te planten. In de commissie heb ik de vraag gesteld of het verkeerstechnisch gewenst is om de bomen te planten. Ik wil even de situatie schetsen waar men momen teel mee bezig is. Voor het pand van Poort's Muziekhandel worden twee bomen geplant. Het is op dat gedeelte van de Voorstreek zo verschrikkelijk smal dat, als er een auto staat te lossen of te laden, er geen andere auto kan passeren. Deze situatie ontstaat ook bij de firma Slauerhoff. Pal voor de deur van het pand waar men moet laden en lossen zal een boom worden geplant. Wanneer er moet worden geladen of gelost wordt het verkeer op deze doorgaande route belemmerd. Eenzelfde situatie doet zich voor op het gedeelte van de Voorstreek waar de Noordnederlandse Boekhandel is gevestigd. Wij hebben dit voorstel in onze fractie besproken. Hoewel wij per se niet tegen groen zijn, vinden wij toch dat er door deze aanplant van bomen een gevaarlijke situatie ontstaat. Wij hebben in dit gebied maar één door gaande route, namelijk Ossekop-Over de Kelders-VoorstreekAls het verkeer op deze route wordt be lemmerd, dan ontstaat er een gevaarlijke situatie. Om mijn verhaal niet langer te maken dan noodzake lijk is, wil ik een motie indienen, die als volgt luidt. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag, 20 februari 1984, besluit het plan om bomen aan de walkant te plaatsen tussen Korfmakers- straat en Tuinen z.z. niet uit te voeren." De motie is mede-ondertekend door de heer Pruiksma. (De Voorzitter: De motie is voldoende onder steund en maakt deel uit van de beraadslagingen. De motie krijgt nummer I.) Een ander punt waar wij moeite mee hebben is de verkeerssituatie Minnemastraat-Korfmakersstraat. In het Verkeersstructuur- en Uitwerkingsplan 1978 is duidelijk gekozen voor een doorgaande autoroute door de Minnemastraat, omdat het gedeelte Voorstreek is afgesloten en alleen de Minnemastraat, gere kend vanaf het stadhuis, een doorgaande route krijgt in samenhang met de Korfmakersstraat. Wij hebben in de raad uitvoerig gesproken over de vraag of de Korfmakersstraat helemaal moet worden afgesloten, in één richting moet worden afgesloten of in beide richtingen open moet blijven. Wij hebben ervoor ge kozen om de Korfmakersstraat open te laten van noord naar zuid. In de Commissie voor Openbare Wer ken is daar uitvoerig over gesproken. De heer Timmermans heeft in dat kader ook nog op- en aanmerkin gen gemaakt. Wij hebben de keuze gemaakt voor een doorgaande autoroute. De Peperstraat heeft geen doorgaand voetgangerscircuit, hoewel daar alleen maar bestemmingsverkeer komt. In de Sint Jacobs straat komt ook alleen maar bestemmingsverkeer en daar is het trottoir ook niet doorgetrokken. Wat de Korfmakersstraat betreft is heel bewust gekozen voor een doorgaande autoroute. Omdat het college vindt dat de voetgangers in deze straat voorrang moeten hebben, moet het trottoir worden doorgetrok ken. Wij vinden die lijn niet alleen inconsequent, maar ook twijfelachtig. Niet duidelijk wordt waar voor wordt gekozen, voor de voetganger of voor de auto. Wij hebben in 1978 heel duidelijk gekozen voor een doorgaande autoroute. Wij willen daarom een motie indienen om dit plan van het college te wijzigen. De motie luidt als volgt. 19 "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 20 februari 1984, besluit in tegenstelling tot hetgeen in het herinrichtingsplan Voorstreek e.o. staat vermeld, de trottoirs tussen Voorstreek en Over de Kelders niet door te trekken, aangezien de Minnemastraat een doorgaande route blijft voor auto verkeer dat via Korfmakerspijp en Korfmakersstraat zijn route kan vervol gen De motie is mede-ondertekend door de heer Pruiksma. De Voorzitter: De motie is voldoende ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen. De motie krijgt nummer II. Mevrouw Van Dijk—van Terwisga: Naar aanleiding van heel kort fractieberaad zullen wij voor beide moties stemmen Mevrouw De Jong: Ik heb grote waardering voor dit herinrichtingsplan. Ik wil graag de suggestie van de heer Niemeijer ondersteunen om alsnog te bekijken of er een mogelijkheid is om ook op de Voor streek fietsenstallingen te realiseren. De heer Niemeijer heeft er al op gewezen dat op de Nieuwestad erg veel gebruik wordt gemaakt van de fietsenstallingen. Mijn partij is van mening dat ook op de Voor streek behoefte bestaat aan een dergelijke voorziening. Dan de moties van het CDA. In de eerste motie wordt gevraagd om het plan om bomen te planten tussen Korfmakersstraat en Tuinen z.z. niet uit te voeren. Wij juichen het planten van bomen juist toe en wij vinden dat een goed initiatief. Wij zijn van mening dat een belemmering van het doorgaand ver keer niet veel verkeersonveiligheid oproept. Volgens mij kan iets wat een belemmering oproept - al is dat ook alleen maar visueel - juist verkeersveilig werken. Wij stemmen dus tegen deze motie. Wat betreft de tweede motie van het CDA kan ik eigenlijk hetzelfde verhaal afsteken. Het blijkt elke keer weer, ook in de praktijk, dat, wanneer het doorgaand verkeer belemmeringen worden opge legd, dat verkeersveilig werkt. Wij zijn hier bezig met de binnenstad. Het voorstel van het college is heel goed. Ik zal tegen de tweede motie van het CDA stemmen. De heer Timmermans: Onze fractie stemt in met het voorliggende voorstel. Datgene wat de heer Niemeijer heeft gezegd over de kwaliteit van de plannen willen wij graag onderstrepen. Ik kom dan ge lijk bij de twee door de heer De Jong ingediende moties. Eerst de motie over de bomen. Wij hebben in het verleden met elkaar afgesproken dat het planten of weghalen van bomenrijen als structureel element in onze binnenstad een vrij harde zaak is. Ik kan mij voorstellen dat op dit moment de bomen, zoals opgenomen in het oude straatprofiel, er wat rommelig bij staan. Als wij de plannen goed lezen dan blijkt dat de bomen straks in een keienstrook worden opge nomen, een soort kade-achtige strook. (De heer Boelens: De bomen staan er al!) Ja, dat weet ik, maar de keienstrook is voor een deel nog niet aanwezig en daardoor is de situatie misschien nu wat rommelig. Onze fractie vindt dat er bewust gekozen is om naar beide pijpen toe dergelijke accenten te plaatsen. Wij zullen deze motie dan ook zeker niet steunen. Wat betreft de motie over de ontsluitingsroute via de Minnemastraat het volgende. Het is inderdaad zo dat in het Verkeersstructuur- en Uitwerkingsplan de Minnemastraat onderdeel uitmaakt van een ont sluitingsroute, een ringroute. Men kan echter ook constateren dat daar twee belangen spelen. In de eerste plaats de parkeerplaats zoekende automobilist. Wij vinden dat de intensiteit van die verkeersbe wegingen zo klein mogelijk moet zijn. In de tweede plaats is naar onze mening de route van de voet gangers over die plaats langs de Voorstreek en Over de Kelders van een zodanig grotere intensiteit, dat wij gemeend hebben de voorkeur te moeten geven aan het doorgaande accent van de voetgangersroute. Ook deze motie zullen wij dus niet onderstrepen. De heer Miedema (weth.): Ik heb kennis genomen van de waardering die alle woordvoerders hebben uitgesproken. De discussie heeft zich toegespitst op een aantal punten. De heer Niemeijer heeft gepleit voor meer fietsenstallingen en heeft een opmerking gemaakt over de parkeerplaatsen op de pijpen. Beide zaken gaan over het gebruik van de ruimte. Wij zullen met de schaarse ruimte in het gebied van de Voorstreek moeten woekeren. Het gaat hier om een intensief winkelgebied met erg weinig parkeerruim te. Het is een erg goede zaak dat wij de spaarzame parkeergelegenheid op de Voorstreek handhaven. Ik vind het voorliggende plan een goed plan. De vraag van de heer Niemeijer hoe het komt met de fiet senstallingen is erg reëel. De realisering van fietsenstallingen is niet opgenomen in het plan en het kre-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1984 | | pagina 10