20 21 diet. Ik ben het met de heer Niemeijer eens dat wij de komende tijd toch eens naarstig moeten speure- naar de mogelijkheid van realisering van een fietsenstalling. Ik zeg heel openhartig dat ik op dit mo ment die mogelijkheid niet zie. De trottoirs zijn erg smal. De afmeting van de rijbaan, voor auto- en fietsverkeer, is ook minimaal. Realisering van een fietsenstalling in de buurt, misschien kan er in de Minnemastraat ruimte vrijgemaakt worden, is een nadere studie waard. Ik erken de waarde van zo'n voorziening. Wij moeten echter woekeren met de ruimte die wij hebben. De heer De Jong heeft een aantal opmerkingen gemaakt en een paar moties ingediend. In een eer der stadium, namelijk bij de planvoorbereiding, is al gesproken over 67 bomen die geplant zouden wor den op de Voorstreek. In het plan en het krediet voor de vernieuwing van de walmuren zijn 47 bomen opgenomen, die inmiddels geplant zijn. De bomen staan in hoofdzaak aan de noordkant van de Voor streek. De overige 20 bomen, waarvan in dit voorstel sprake is, zijn destijds ook al meegenomen bij dt plan voorbereiding. Voor zover mijn informatie strekt is dit plan ook in de Commissie voor Openbare Werken aan de orde geweest. Het merendeel van de fractievertegenwoordigers heeft dit plan onder schreven. Als de bomen straks geplant zijn, zal er eerst sprake zijn van meer paal dan boom, maar wij hopen dat er na een aantal jaren toch bomen van enige allure en enig formaat zullen staan. Voor de pijpen, de grachten en het totale stadsgezicht is het een goede zaak dat er enkele bomen op de hoek van de pijpen geplaatst worden. Ik realiseer mij ten zeerste dat het plaatsen van deze bomen een ver smalling van de weg met zich meebrengt. Het laden en lossen zal iets moeilijker worden en er kan mis schien vertraging optreden. Alles tegen elkaar afwegende is het college van mening dat het erg waard vol is dat de bomen worden geplaatst. Daarom steunt het college van harte dit voorstel en ontraadt het met grote klem de betreffende motie van de heer De Jong. Dan de route Minnemastraat-Korfmakersstraat. De heer De Jong zegt dat er in het Verkeersstruc- tuur- en Uitwerkingsplan wat dat betreft een doorgaande route is geformeerd. Dat is volstrekt juist. Wi moeten ons echter wel realiseren dat wij in het totale winkelgebied een voetgangerscircuit hebben aan gelegd dat loopt vanaf bijna de gehele Voorstreek tot het eind van de Nieuwestad. De mensen lopen gevoelsmatig in een wandelgebied en er zal volgens mij een echte gevaarlijke situatie ontstaan wannee plotseling een doorgaande route een voorrangspositie inneemt. In het kader van de veiligheid van de voetganger is het plan dat nu voorligt volstrekt aanvaardbaar. Dat houdt echter niet in dat de doorgaar de route daarmee wordt afgesneden, het gaat alleen om een voorrangskwestie. Iemand die geparkeerd heeft en weer weg wil rijden zal misschien enkele minuten moeten wachten voor hij het trottoir kan oversteken, maar dat is de prijs die hij betaalt voor het parkeren vlak achter de winkels. Ook wat dit punt betreft is het college van mening dat het voorstel volledig gehandhaafd dient te blijven. Het col lege wijst dus ook de tweede motie van de heer De Jong van de hand. Mevrouw Van Dijk heeft steun betuigd aan de moties. Mevrouw De Jong en de heer Timmermans hebben hun waardering uitgesproken voor het voorstel en hebben gezegd dat zij de moties niet zullen ondersteunen De heer Niemeijer: Ik wil nog even ingaan op datgene wat de heer Miedema zegt over het woekere met ruimte. Zijn opmerking heeft tot snel overleg geleid binnen onze fractie. Woekeren met ruimte die schaars is betekent wel dat op een plek waar vier auto's kunnen staan ook verschrikkelijk veel fietsen kunnen staan. Op dit moment wil ik zo'n voorstel niet doen, maar vooruitlopend daarop bestaat er bij onze fractie toch wel behoefte om de kwestie van het parkeren op de Dubbele Pijp en de Vischmarktpijf in een motie te verwoorden en die aan het oordeel van de raad voor te leggen. De motie luidt als volgt "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 20 februari 1984, besluit parkeerplaatsen op Dubbele Pijp en Vischmarktpijp niet te realise ren De motie is mede-ondertekend door de heer Van der Wal(De Voorzitter: De motie is voldoende onder steund en maakt deel uit van de beraadslagingen.) Ik wil ook nog even reageren op de overige ingediende moties. Alleen al de woorden die de heer De Jong gebruikt om zijn moties te onderbouwen doen mij griezelen. Als hij het heeft over autoroutes denk ik: nee, zo stellen wij ons de binnenstad niet voor. De binnenstad is een mengeling van een hele boel dingen. De auto wordt ook toegelaten, maar moet langs bepaalde routes. Bovendien is de auto, evenals een heleboel andere dingen, een ondergeschikt iets. Geschikt ofte wel goed vinden wij de plaatsing van bomen. Wij hebben daarvoor in het verleden, toen algemeen werd gesproken over de herinrichting van de binnenstad, uitdrukkelijk onze waardering en voorkeur uitgesproken. Op dit moment geef ik prioriteit aan de plaatsing van de bomen, want het moment dat de auto moet wachten in de binnenstad is, gerekend naar een mensenleven, maar heel kort. Het boombeplantingsplan komt de binnenstad straks ten goede. Ook de andere door de heer De Jong ingediende motie kan in deze zin worden uitgelegd, namelijk vermenging van functies. Wij hechten wat dat betreft duidelijk aan prioriteit voor de voetgangers. Met het voorstel betreffende de Minnemastraat gaat onze fractie akkoord. Wij zullen de beide moties van de heer De Jong niet steunen. De heer De Jong: Wat de fietsenstalling betreft - en dan bij voorkeur een betaalde fietsenstallings ruimte zou men eens een kijkje moeten nemen in Tilburg. Het is grandioos hoe men daar deze proble matiek heeft opgelost. Ik hoop dat de leden van de Commissie voor Openbare Werken nog eens een reis naar Tilburg zullen maken. Wij kunnen dan gelijk zien dat er in Tilburg geen bomen op de rijweg wor den gezet. Wethouder Miedema woont op de Bostulp. Hij kan wel zeggen dat wij de bomen zo gepland hebben, maar ik heb in de commissie duidelijk mijn zorg uitgesproken. Het komt namelijk voor dat wij midden in de nacht piepende remmen van een auto horen. Het blijkt dan dat de auto, rijdende op de Voorstreek, pal tegen een paaltje is gebotst waar straks een boom moet staan. Het gaat er niet alleen om dat de bomen er zo mooi zouden staan en dat door het laden en lossen een bepaalde situatie zal ont staan. Het gaat er ook om dat de ruimte te nauw is. De ruimte is gewoon te nauw om daar bomen neer te zetten. Het is niet zo dat wij geen bomen willen hebben, maar het is gewoon levensgevaarlijk op deze plek bomen te plaatsen. Vandaar dat wij met klem vragen onze motie te steunen. Het is wat een vrij blijvende opmerking van de wethouder dat het college het plan zo leuk vindt en dat daarom de bomen moeten worden geplaatst. Het is duidelijk dat dat niet kan en dat de ruimte te nauw is om te laden en te lossen. Doorstroming van het verkeer zal, wanneer de bomen wel worden geplaatst, niet meer goed mo gelijk zijn Wat de Minnemastraat betreft zijn wij inconsequent bezig als wij de voetgangers voorrang geven boven het autoverkeer. De Minnemastraat is niet alleen een straat om het parkeerterrein te bereiken, maar is ook de enige route om vanaf het stadhuis de Bostulp te bereiken en niet anders. Wij hebben in de raad uitvoerig gesproken over het feit dat de Korfmakersstraat een doorgaande route blijft. Nu zijn wij inconsequent bezig, want wij hebben in de binnenstad nog nergens op plaatsen waar een auto zijn route moet vervolgen de trottoirs voor het voetgangersverkeer doorgetrokken. Er wordt gefluisterd: waar wij de auto gedogen. Nou, die opmerking wil ik wel overnemen. Dan de motie van de heer Niemeijer. In de Commissie voor Openbare Werken hebben wij uitvoerig gesproken over deze materie. Een tijd geleden hebben wij het verhaal kunnen lezen wat er allemaal ge beurt met de busroute op de Tuinen. In het gebied Voorstreek is een enorm gebrek aan parkeerplaatsen. Wij zijn bezig met een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheid van uitbreiding van het aantal par keerplaatsen. Wij zijn er dan ook niet voor om deze vier parkeerplaatsen te laten vervallen. Deze mo tie zullen wij niet steunen. Mevrouw Van Dijk—van Terwisga: Wij zullen de motie van de heer Niemeijer, om het aantal par keerplaatsen op de pijpen te verminderen, niet steunen. Wij menen juist dat er in dit gedeelte van de binnenstad zeker niet te veel parkeerplaatsen zijn. Mevrouw De Jong: Hoewel mijn partij vindt dat er zeker moet worden getracht fietsenstallingen te realiseren, is zij van mening dat dat niet moet gaan ten koste van de toch al weinige parkeerplaatsen in dit drukke winkelgebied. Ik zal de motie van de heer Niemeijer dan ook niet ondersteunen. Wel wil ik vragen te bekijken of er elders op de Voorstreek fietsenstallingen zijn te realiseren. De heer Timmermans: Ik heb in eerste instantie de moties van het CDA al besproken. Het pleidooi van de heer Niemeijer voor een fietsenstalling in dit gebied kan ik wel volgen. Hij heeft geconstateerd dat er wat dat betreft in het plan relatief weinig plaatsen zijn aangeboden. Ook ik ga er vanuit, net zoals de heer Niemeijer, dat, als er een tekort aan stallingsruimte voor fietsen blijkt, dat tekort alsnog wordt aangezuiverd. Wat betreft het parkeren zal onze fractie zeker niet altijd zonder meer voor onbeperkt parkeren stemmen en zeker niet in de binnenstad. Juist in dit gebied kunnen wij echter de vier plaatsen op de twee pijpen voor kortparkeren niet missen. De heer Miedema (weth.): De heer Niemeijer heeft een motie ingediend over het parkeren. Ik heb straks mijn mening al gegeven over het parkeren op de pijpen. Wij moeten goed beseffen dat de basis van het Verkeersstructuur- en Uitwerkingsplan is dat alle belangrijke plaatsen ook per auto bereikbaar moeten zijn. Het lijkt mij erg zinvol dat er af en toe een plaatsje is waar je je auto ook kunt parkeren. De ruimte in dit stadsdeel is erg gering. Ter ondersteuning van de middenstand in dit gebied zijn deze paar parkeerplaatsen daarom meer dan hard nodig. In dit kader wil ik de motie van de PAL-fractie met grote klem afwijzen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1984 | | pagina 11