32 er in Nederland meer maneges die rendabel draaien, zij het in een heel andere organisatiestructuur - dat het college zeer terughoudend is met het verstrekken van die 250.000, Wij hopen dat de zaak zover draaiende kan worden gehouden dat de commissie op tijd kan rapporteren en dat, afhankelijk van de voorstellen en de waardering van die voorstellen door college en raad, alsnog kan worden besloten met betrekking tot het verstrekken van de 250.000,--: of stopzetten of doorgaan. Ik heb gevraagd hoe het college de rapportage van de commissie ziet. Ik krijg even de indruk dat de wethouder met name duidt op de rapportage van punt 3. Ik heb zelf het idee dat het gaat om het to tale onderzoeksveld. Denkt u die rapportage - dus het totale onderzoek - te behandelen in de raad? Ik kan mij voorstellen dat er zaken zijn, met name op het gebied van privacy, die er niet toe uitnodigen een en ander in de raad te behandelen. Maar misschien kan dat dan in een commissievergadering. De heer Buurman: De wethouder heeft gezegd dat de commissie voor de zomervakantie zal rappor teren. Dat lijkt mij toch wel te lang duren. Het is nu 20 februari. Stel dat de commissie voor de zomer vakantie rapporteert. Dan volgt de vakantieperiode. Op zijn vroegst komt een en ander dan in septem ber in een commissievergadering aan de orde, zodat behandeling in de raad misschien in oktober plaats vindt. Het verlies groeit in die tijd maar aan en ik zou er dan ook op willen aandringen dat de commis sie zo snel mogelijk rapporteert. Mij lijkt inderdaad punt 3 het belangrijkste. De punten 1 en 2 vormen natuurlijk wel de onderbouwing van punt 3, maar het gaat erom wat er in de toekomst gaat gebeuren. De wethouder heeft gezegd dat hij op de meeste opmerkingen heeft gereageerd, maar ik heb ook nog een vraag gesteld over het tekort per ultimo december 1983. Op welk bedrag schat het college het tekort? Op die vraag is geen antwoord gekomen. Dan nog een slotopmerking. Ik vind het onjuist dat wij hier van een van de fractieleiders van de grote partijen moeten horen dat de akte is gepasseerd. Ik vind dat die mededeling door het college aan alle fractieleiders had moeten worden gedaan. De heer Bijkersma: De wethouder heeft geprobeerd mijn ongerustheid omtrent een en ander weg te nemen. Hij is daar misschien wel gedeeltelijk in geslaagd, maar als het er op aankomt helemaal niet, want de vragen blijven. Ik vind - de heer Buurman heeft nog eens herhaald wat ik ook al heb gezegd - dat het college de raad had moeten meedelen wat voor hypotheek er is afgesloten, om welk bedrag het gaat, welke zekerheidsstelling wij krijgen en of aan alle voorwaarden is voldaan. Is er een taxatie ge weest? Er kan wel worden gezegd dat er een bepaald bedrag wordt geleend, waarvoor de gebouwen als onderpand worden genomen, maar als blijkt dat de waarde van de gebouwen dat bedrag lang niet bena dert, dan heeft het natuurlijk weinig zin. Ik wil graag weten welk bedrag er in de hypotheekakte staat en of er een taxatie is geweest. Het gaat toch vanavond om de financiële paragraaf - althans die stel ik centraal - en daar is de wethouder onduidelijk in gebleven. Als hij daarover niets wil zeggen is dat ui teraard zijn zaak, maar dan krijgt hij mijn stem in deze zaak niet, dat kan ik hem wel vertellen. De heer De Vries (weth.): Mevrouw De Jong heeft zich eraan geërgerd dat ik de paardesport voor gehandicapten afzonderlijk heb genoemd. Zij zegt dat een en ander geïntegreerd moet gebeuren. Na tuurlijk, dat moet ook. Dat neemt echter niet weg dat wij met de situatie zitten dat de valide mensen, als de manege verdwijnt, wellicht elders in de provincie nog wel kunnen paardrijden, maar dat juist de ze kwetsbare groep uit onze samenleving niet aan bod komt. Tegen die achtergrond heb ik deze opmer king willen maken. De heer Meijerhof zegt dat de lening een extra zware druk op de exploitatie legt, ook in de toe komst; een en ander verzwaart de hele situatie. Daarin heeft hij gelijk. Het gaat echter om een lager bedrag dan in de ter inzage gelegde stukken staat vermeld, omdat daarin is uitgegaan van een periode van 5 jaar, terwijl b. en w. hebben gezegd dat binnen een tijdsbestek van 2 jaar duidelijk moet zijn hoe het vaderland er financieel bij staat. Na 2 jaar gaat het om een bedrag van 41 .580,per jaar. Op zichzelf is dat een heel bedrag, maar aan de andere kant is het zo dat binnen het manegegebeuren nog diverse mogelijkheden zijn om hier evenementen naar toe te halen, bijvoorbeeld op het terrein van de hippische sport, waardoor er mogelijkheden zijn om extra middelen binnen te halen. (Mevrouw Van der Werf: Dat zijn allemaal beweringen uit de losse pols, laat het maar eens zien.) Dat is helemaal niet waar. Ik begrijp wel dat mevrouw Van der Werf in dat opzicht niet zo erg veel vertrouwen heeft. Garanties kunnen wij uiteraard niet geven aan het adres van de heer Bijkersma. Waar wij nu mee te maken hebben is een situatie die naar ons gevoel de moeite waard is om in stand te houden. Een herkan sing moet mogelijk worden gemaakt. Niets doen betekent het faillissement van de manege. Het gevolg zal zijn dat er dan verkoop moet plaatsvinden van het aanwezig zijnde onroerend goed. In eerste in stantie heb ik al de speculanten genoemd. Die zijn er altijd te vinden, omdat die denken dat er wat te verdienen is. Welnu, die situatie hebben wij willen voorkomen. Het gaat nu om een bedrag voor hypo 33 thecaire dekking van 1.230.000, Dat is alle geld dat de gemeentelijke overheid in deze zaak heeft geihvesteerd en gegarandeerd. Wij hebben geen taxatie van het onroerend goed laten doen. Wij hebben gewoon gezegd: Dit is het bedrag dat de gemeente er in heeft geihvesteerd en wij menen dat wij tot dat bedrag kunnen gaan met de hypothecaire dekking. De heer Meijerhof zegt dat zijn fractie, nu er een suggestie is gedaan voor een gedeeltelijke pri vatisering, eventueel niet terugdeinst voor een volledige privatisering. Ik denk dat een en ander mee afhankelijk is van de uitkomsten van de rapportage van de commissie. Wanneer de commissie straks zegt dat de zaak in de huidige context niet kan draaien, dan moeten wij kijken in hoeverre wij moeten ko men tot een verdere privatisering van het project. Daarbij kunnen voorwaarden worden ingebouwd die ervoor kunnen zorgdragen dat de manege tarieven berekent die ook voor de gemiddelde paardenliefheb ber betaalbaar zijn Als de heer Buurman zegt dat het verlies alsmaar zal groeien, dan heeft hij het mis. Het bestuur heeft gesteld dat men, op het moment van verstrekking van de lening, om zal schakelen op een afbouw van het nog aanwezige personeel en de zaak zoveel mogelijk met vrijwilligers zal runnen. Welnu, te gen die achtergrond past het niet om te veronderstellen dat het verlies verder zal toenemen. Ik heb zo pas gezegd dat wij zullen proberen zo gauw mogelijk vast te stellen hoe eind 1983 de zaken er exact voorstaan. Wij hebben geschat dat dit uit zal komen op een geaccumuleerd tekort van 250.000, Wij zullen kijken of dat klopt. Wij zullen ook met het bestuur overleggen in welke fase de afbetalingen aan de schuldeisers kunnen plaatsvinden. (De heer Buurman: Is het door de wethouder genoemde bedrag niet in tegenspraak met de ambtelijke gegevens, waarover het college toch ook beschikt?) Ik dacht het niet. Als u de ambtelijke gegevens goed hebt bekeken, dan hebt u gezien dat er een bedrag is geschat dat tussen de 243.000,en de 250.000,-- ligt. Wij menen dat wij tegen deze achtergrond en in het belang van het in het geding zijnde project, maar ook met het oog naar de toekomst gericht, ons voorstel moeten handhaven, hoe de raad zich ook met de rug tegen de muur voelt geplaatst. Wij menen het stichtingsbestuur van de manege op dit stuk van zaken tegemoet te moeten komen door de lening te verstrekken en met inschakeling van de commis sie te proberen te komen tot de uitkomsten die in de nabije toekomst de instandhouding van dit toch wel belangrijke project kunnen waarborgen. (De heer Bijkersma: Het voorstel is geënt op luchtkastelen en dat is voor mij volstrekt onaanvaardbaar.) De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over het voorstel van b. en w. Het voorstel van b. en w. wordt aangenomen met 22 tegen 9 stemmen, met inachtneming van de toezegging van de wethouder. (Tegen het voorstel stemmen van de fractie van de VVD mevrouw Van Dijk-van Terwisga en de heren Bijkersma, Dubbelboer en IJestra, alsmede de leden van de fracties van PAL en D'66.) Punt 25 (bijlage nr. 56). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 26 (bijlage nr. 71). De Voorzitter: Dit punt luidt: Rekeningen en eindwijzigingen van de begrotingen van de algemene dienst en de takken van dienst over het dienstjaar 1980. De heer Van der Wal: Normaal is het vaststellen van de rekeningen en eindwijzigingen van een be paald dienstjaar - in dit geval gaat het om het dienstjaar 1980 - een hamerstuk. De inhoud van de reke ningen en eindwijzigingen zal in dit geval ook wel als hamerstuk kunnen worden afgehandeld. Bij deze stukken is echter elke keer ook een rapport van het Verificatiebureau van de Vereniging van Neder landse Gemeenten - daarop wordt ook in de raadsbrief gedoeld -, dat dus ook ter discussie staat. Al hoewel er een batig saldo van een dikke 3 miljoen over 1980 is geraamd - dat bedrag hebben wij overi gens in latere beleidsplannen al weer opgesoupeerd -, schuilt er met name in het rapport van het Verifi catiebureau een adder onder het gras, of beter gezegd een boa constrictor. Ik zie dat er in een rapport van de directeur van het Grondbedrijf, dat overigens tot op heden nog niet in de Commissie voor het Grondbedrijf is ingediend laat staan behandeld, inzake sanering boekwaarde per ultimo 1982 een tekort is geraamd van 13,5 miljoen guldenDit tekort heeft betrekking op gronden die nog niet in exploitatie zijn. Het gaat dus niet om te verwachten exploitatietekorten op bijvoorbeeld het Lijempf-terrein, waar voor als boekwaarde zo'n 18 miljoen is geraamd en waarop wij ook wel een dik verlies zullen lijden, of

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1984 | | pagina 17