18 giet. Ik doel no op itjinge op side 72 fan de nota stiet, under punt 8. Der stiet dat der oanlieding is de gegevens dêroer neier te analysearjen en der yn de rin fan 1984 oandacht oan te besteegjen. Oanslutend dêrop sil yn oerlis mei de Kommisje foar de Wurkgelegenheid neier beried plakfine oer mooglik te nim- men maatregels. Dat sil dan wol takomme jier wurde. Us fraksje hat withoe faak pleite foar ekstra oan dacht foar de jongerein. Op deselde side stiet lykwols under punt 9, dêr't it giet oer de posysje fan froulju, dat der wol beliedsoanbefelIings formulearre wurde sille. Yn it aktiviteitenprogramma op side 127 kinne wy leze dat de analyse jeugdwurkleasheid yn 1984/85 klear wêze silIt undersyk nei de po sysje fan froulju moat yn 1984 syn beslach krije en wy fine dat de analyse oer de jeugdwurkleazens ek fan't jier ofrune wurde moat. Wy beseffe tige goed dat yn it kolleezjeprogram prioriteit oan de posysje fan de frou skonken wurdt, mar hjir jildt foar üs itselde as wat ik niiskrekt sei oer de nissehutten: as it tij ferrint moat men de beakens fersette. Dêrom graach in tasizzing fan it kolleezje dat sawol oangeande de problematyk fan de nissehutten as oangeande de jeugdwurkleazens noch dit jier respektivelik in kol - leezjestanpunt formulearre en bel iedsoanbefel I ings oan de ried oanbean wurde. Ik haw sawol oer de pro blematyk fan de nissehutten as oer de wurkleazens under de jongerein in moasje. Ik les dy no foar. "De ried fan de gemeente Ljouwert, yn gearsit byinoar op 2 april 1984, be- hanneljend de "Nota Werkgelegenheid gemeente Leeuwarden", draacht it kolleezje fan b. en w. op noch yn 1984 te kommen ta in fierdere ferromming fan it belied oangeande de nissehutten." Dizze moasje is mei-undertekene troch us fraksjefoarsitter, de hear Pruiksma. "De ried fan de gemeente Ljouwert, yn gearsit byinoar op 2 april 1984, be- hanneljend de "Nota Werkgelegenheid gemeente Leeuwarden", draacht it kolleezje fan b. en w. op noch yn 1984 te kommen mei belieds- foarnimmens nei oanlieding fan in analyse oangeande de wurkleazens under de jongerein Ek dizze moasje is mei-tekene troch de hear Pruiksma. Ta einbeslut noch it folgjende. De nota wurdt tastjoerd oan 26 ynstansjes of ynstelI ingenStik foar stik hawwe hja mei de problematyk te meitsjen. Soeit mooglik wêze om yn in oantal gefallen de fraach foar te lizzen dat in oantal organisaasjes byinoar stappe om mei elkoar ta in advys te kommen? Wy tinke bygelyks oan de wurkjouwers- en wurknimmersorganisaasjes en de jongereinsintraWat it leste oangiet, Krats stiet op 'e list, mar dy is mei Biels opgien yn it JOL en it JOL komt net op 'e list foar. Fierder binne wy it iens mei it foarhans fêststellen fan de Nota Wurkgelegenheid, mei it definityf fêststellen fan it aktiviteitenprogramma 1983-1984 en mei ityn ynspraak bringen fan de Nota Wurkgele genheid. De resultaten fan dy ynspraak wachtsje wy mei in protte niget of. De heer IJestra: Zoals in de procedure-omschrijving ook al wordt aangegeven zal de Nota Werkge legenheid moeten fungeren als richtsnoer voor een gecoördineerd werkgelegenheidsbeleid voor de ko mende jaren. Naar onze mening dient actualisering van de Nota Werkgelegenheid periodiek plaats te vinden. De nota die hier voor ons ligt is derhalve het basisprogramma voor het in de komende jaren te voeren sociaal-economisch beleid en werkgelegenheidsbeleid. Het is van essentieel belang dat organi saties, zoals bedrijfsleven en instellingen, een ruime mogelijkheid krijgen hier op in te spelen en met suggesties te komen. Onze fractie heeft er de behoefte aan om toch bij enkele punten stil te staan. Het toerisme. In de nota wordt geconstateerd dat variatie in overnachtingsmogelijkheden in Leeu warden sterk is verminderd. Het is zelfs de vraag of op wat langere termijn de huidige hotelaccommoda tie voldoende is. Voor het bevorderen van het toerisme lijkt het ons noodzakelijk dat hier snel iets aan wordt gedaan. Ook voor de overnachtingsmogelijkheden voor het bedrijfsleven is dit belangrijk. Voor waarde voor een goed werkend toerisme is de VVV, als belangrijk media, niet nog verder te beknotten op haar subsidie, maar dit eerder te versterken. Acquisitie. Acquisitie is voor de VVD-fractie altijd een belangrijke doelstelling geweest. Het doet onze fractie dan ook goed te constateren dat een en ander in de nota wordt onderkend en dat het zelfs wordt uitgebreid en geïntensiveerd. Aankopen en onderhandse aanbestedingen. Onze fractie zou graag van het college willen weten wat er de reden van is dat bij gemeentelijke aankopen en onderhandse aanbestedingen niet de plaatse lijke bedrijven de mogelijkheid tot inschrijven wordt geboden. Sterke en zwakke punten. In de nota wordt getracht de zwakke en sterke punten van Leeuwarden aan te geven. Er wordt geconstateerd dat dit op sociaal-economisch terrein een subjectieve bezigheid is. Verder wordt geconstateerd dat het ontbreken van een referentiekader het aangeven van sterke en zwakke punten in de sociaal-economische structuur van Leeuwarden tot een hachelijke zaak maakt. 19 Onze fractie vindt het een voorwaarde dat zwakke en sterke punten eens duidelijk op een rijtje worden gezet. Daaruit kunnen dan conclusies worden getrokken. Eén sterk punt weten wij zeker, namelijk dat Leeuwarden een belangrijke centrumfunctie vervult. Wij moeten er alles aan doen die te behouden en uit te bouwen. Onze fractie is vervolgens van mening dat de nota bij de jaarlijkse opstelling van het activiteitenprogramma duidelijk de functie moet hebben de werkgelegenheid te bevorderen en de activi teiten te activeren en te concretiseren. Nog een laatste opmerking over het activiteitenprogramma 1983/1984. Mijn fractie is van mening dat het genoemde punt Onderzoek sollicitatieplicht niets met werkgelegenheid heeft te maken en der halve niet in dit rijtje thuishoort. Onze fractie kan overigens akkoord gaan met het voorlopig vaststellen van de Nota Werkgelegen heid, het definitief vaststellen van het activiteitenprogramma 1983-1984 en het in inspraak brengen van de Nota Werkgelegenheid. De Voorzitter schorst, om 21 .05 uur, de vergadering voor de pauze. De Voorzitter heropent, om 21.35 uur, de vergadering. Mevrouw De Jong: In de eerste plaats alle waardering voor de nota. Ik begrijp heel goed dat een nota geen afdoend antwoord kan geven op de schrijnende en helaas toenemende nood van de werkloos heid. Toch is onze indruk van de nota zeer positief. Mijn partij vindt het een goede nota, die niet al leen een inventarisatie van de problemen geeft, maar voor zover dat mogelijk is vooral een programma van acties voorstaat. Ik vind het een goede zaak dat het werkgelegenheidsbeleid dezelfde hoge priori teit krijgt als de stadsvernieuwingHoewel ik het in grote lijnen volledig eens ben met de nota, wil ik toch enkele kanttekeningen maken. Op bladzijde 49 wordt gesproken over de problematiek rond de nissenhuttenGezien de steeds slechter wordende economische situatie is mijn partij van mening dat het zeker aanbeveling verdient om in deze te bekijken of er een versoepeling in beleid mogelijk is. Op bladzijde 54 wijst de nota een ondernemersloket af. Ik denk dat de gevestigde ondernemer ze ker wel weet welke weg hij bij de gemeente moet bewandelenMijn partij wil het echter juist de star tende ondernemers wat gemakkelijker maken. En wat is er nu simpeler dan een loket op de afdeling EBO meteen bordje "informatie bedrijfsleven" te voorzien. Mijn partij denkt zelfs dat de mogelijkheid reëel is dat ook de afdeling EBO op die manier haar coördinerende functie beter kan vervullen. Wij willen het college dan ook vragen een en ander in overweging te nemen. Wij hopen dat het Jonge Bedrijven Centrum (JBC) met spoed kan worden gestart. Bladzijde 66. Juist aan projecten met meerdere doelstellingen, zoals woningverbetering, willen wij een hoge prioriteit geven. Wij vragen dan ook aan het college zoveel mogelijk projecten binnen te ha len, waarbij langdurig werklozen kunnen worden ingezet. Ook op bladzijde 101 spreekt de nota over het zogenaamde "terugploegeffect" Op bladzijde 118 wordt gesproken over het onderzoek naar de sollicitatieplicht. Een discussie hier over in de raad op korte termijn lijkt mijn partij zeker zinvol en een goede zaak. Tot slot nog dit. Volgens mijn partij kan deze uitstekende nota best fungeren als richtsnoer voor het werkgelegenheidsbeleid voor de komende jaren. De heer Buurman: De door b. en w. aan ons voorgelegde nota is vlot leesbaar en logisch van op zet. Zij geeft een goed inzicht en biedt een duidelijk overzicht. Grote waardering komt de portefeuil lehouder coördinatie werkgelegenheidsbeleid toe voor zijn inzet. Lof zij toegezwaaid aan de ambtena ren die deze nota hebben ontworpen. Er is verlegenheid rond werkgelegenheid. De economische teruggang van de afgelopen jaren heeft ons pijnlijk bewust gemaakt van de geringe mogelijkheden die wij bezitten om de economische ontwik keling en de werkgelegenheid op verantwoorde wijze te beheersen. De gevleugelde woorden uit de spoorwegstaking van 1903: "Heel het raderwerk staat stil, als uw machtige arm het wil", lijken nu wel haast in het tegendeel te zijn omgeslagen: "Heel het economische raderwerk staat stil, zelfs als onze sterke arm het niet wil". Die geringe mogelijkheden moeten wij niettemin uitbuiten. Dat beoogt de no ta. Met de inhoud betuigt mijn fractie in het algemeen adhesie. Op de punten waarmee wordt ingestemd ga ik uiteraard niet in. Er zijn niet voor niets voorbereidende vergaderingen gehouden van diverse com missies. Wie van deze nota het verlossende woord op sociaal-economisch gebied had verwacht, was al bij voorbaat illusoir bezig. Juist het gegeven dat het op dit gebied zo moeizaam gaat, geeft de noodzaak van de nota aan. Principieel bezien mist de nota iets heel wezenlijks, namelijk een visie op werk, of

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1984 | | pagina 10