18
giet. Ik doel no op itjinge op side 72 fan de nota stiet, under punt 8. Der stiet dat der oanlieding is de
gegevens dêroer neier te analysearjen en der yn de rin fan 1984 oandacht oan te besteegjen. Oanslutend
dêrop sil yn oerlis mei de Kommisje foar de Wurkgelegenheid neier beried plakfine oer mooglik te nim-
men maatregels. Dat sil dan wol takomme jier wurde. Us fraksje hat withoe faak pleite foar ekstra oan
dacht foar de jongerein. Op deselde side stiet lykwols under punt 9, dêr't it giet oer de posysje fan
froulju, dat der wol beliedsoanbefelIings formulearre wurde sille. Yn it aktiviteitenprogramma op side
127 kinne wy leze dat de analyse jeugdwurkleasheid yn 1984/85 klear wêze silIt undersyk nei de po
sysje fan froulju moat yn 1984 syn beslach krije en wy fine dat de analyse oer de jeugdwurkleazens ek
fan't jier ofrune wurde moat. Wy beseffe tige goed dat yn it kolleezjeprogram prioriteit oan de posysje
fan de frou skonken wurdt, mar hjir jildt foar üs itselde as wat ik niiskrekt sei oer de nissehutten: as it
tij ferrint moat men de beakens fersette. Dêrom graach in tasizzing fan it kolleezje dat sawol oangeande
de problematyk fan de nissehutten as oangeande de jeugdwurkleazens noch dit jier respektivelik in kol -
leezjestanpunt formulearre en bel iedsoanbefel I ings oan de ried oanbean wurde. Ik haw sawol oer de pro
blematyk fan de nissehutten as oer de wurkleazens under de jongerein in moasje. Ik les dy no foar.
"De ried fan de gemeente Ljouwert, yn gearsit byinoar op 2 april 1984, be-
hanneljend de "Nota Werkgelegenheid gemeente Leeuwarden",
draacht it kolleezje fan b. en w. op noch yn 1984 te kommen ta in fierdere
ferromming fan it belied oangeande de nissehutten."
Dizze moasje is mei-undertekene troch us fraksjefoarsitter, de hear Pruiksma.
"De ried fan de gemeente Ljouwert, yn gearsit byinoar op 2 april 1984, be-
hanneljend de "Nota Werkgelegenheid gemeente Leeuwarden",
draacht it kolleezje fan b. en w. op noch yn 1984 te kommen mei belieds-
foarnimmens nei oanlieding fan in analyse oangeande de wurkleazens under
de jongerein
Ek dizze moasje is mei-tekene troch de hear Pruiksma.
Ta einbeslut noch it folgjende. De nota wurdt tastjoerd oan 26 ynstansjes of ynstelI ingenStik foar
stik hawwe hja mei de problematyk te meitsjen. Soeit mooglik wêze om yn in oantal gefallen de fraach
foar te lizzen dat in oantal organisaasjes byinoar stappe om mei elkoar ta in advys te kommen? Wy tinke
bygelyks oan de wurkjouwers- en wurknimmersorganisaasjes en de jongereinsintraWat it leste oangiet,
Krats stiet op 'e list, mar dy is mei Biels opgien yn it JOL en it JOL komt net op 'e list foar.
Fierder binne wy it iens mei it foarhans fêststellen fan de Nota Wurkgelegenheid, mei it definityf
fêststellen fan it aktiviteitenprogramma 1983-1984 en mei ityn ynspraak bringen fan de Nota Wurkgele
genheid. De resultaten fan dy ynspraak wachtsje wy mei in protte niget of.
De heer IJestra: Zoals in de procedure-omschrijving ook al wordt aangegeven zal de Nota Werkge
legenheid moeten fungeren als richtsnoer voor een gecoördineerd werkgelegenheidsbeleid voor de ko
mende jaren. Naar onze mening dient actualisering van de Nota Werkgelegenheid periodiek plaats te
vinden. De nota die hier voor ons ligt is derhalve het basisprogramma voor het in de komende jaren te
voeren sociaal-economisch beleid en werkgelegenheidsbeleid. Het is van essentieel belang dat organi
saties, zoals bedrijfsleven en instellingen, een ruime mogelijkheid krijgen hier op in te spelen en met
suggesties te komen. Onze fractie heeft er de behoefte aan om toch bij enkele punten stil te staan.
Het toerisme. In de nota wordt geconstateerd dat variatie in overnachtingsmogelijkheden in Leeu
warden sterk is verminderd. Het is zelfs de vraag of op wat langere termijn de huidige hotelaccommoda
tie voldoende is. Voor het bevorderen van het toerisme lijkt het ons noodzakelijk dat hier snel iets aan
wordt gedaan. Ook voor de overnachtingsmogelijkheden voor het bedrijfsleven is dit belangrijk. Voor
waarde voor een goed werkend toerisme is de VVV, als belangrijk media, niet nog verder te beknotten
op haar subsidie, maar dit eerder te versterken.
Acquisitie. Acquisitie is voor de VVD-fractie altijd een belangrijke doelstelling geweest. Het doet
onze fractie dan ook goed te constateren dat een en ander in de nota wordt onderkend en dat het zelfs
wordt uitgebreid en geïntensiveerd.
Aankopen en onderhandse aanbestedingen. Onze fractie zou graag van het college willen weten
wat er de reden van is dat bij gemeentelijke aankopen en onderhandse aanbestedingen niet de plaatse
lijke bedrijven de mogelijkheid tot inschrijven wordt geboden.
Sterke en zwakke punten. In de nota wordt getracht de zwakke en sterke punten van Leeuwarden
aan te geven. Er wordt geconstateerd dat dit op sociaal-economisch terrein een subjectieve bezigheid
is. Verder wordt geconstateerd dat het ontbreken van een referentiekader het aangeven van sterke en
zwakke punten in de sociaal-economische structuur van Leeuwarden tot een hachelijke zaak maakt.
19
Onze fractie vindt het een voorwaarde dat zwakke en sterke punten eens duidelijk op een rijtje worden
gezet. Daaruit kunnen dan conclusies worden getrokken. Eén sterk punt weten wij zeker, namelijk dat
Leeuwarden een belangrijke centrumfunctie vervult. Wij moeten er alles aan doen die te behouden en
uit te bouwen. Onze fractie is vervolgens van mening dat de nota bij de jaarlijkse opstelling van het
activiteitenprogramma duidelijk de functie moet hebben de werkgelegenheid te bevorderen en de activi
teiten te activeren en te concretiseren.
Nog een laatste opmerking over het activiteitenprogramma 1983/1984. Mijn fractie is van mening
dat het genoemde punt Onderzoek sollicitatieplicht niets met werkgelegenheid heeft te maken en der
halve niet in dit rijtje thuishoort.
Onze fractie kan overigens akkoord gaan met het voorlopig vaststellen van de Nota Werkgelegen
heid, het definitief vaststellen van het activiteitenprogramma 1983-1984 en het in inspraak brengen van
de Nota Werkgelegenheid.
De Voorzitter schorst, om 21 .05 uur, de vergadering voor de pauze.
De Voorzitter heropent, om 21.35 uur, de vergadering.
Mevrouw De Jong: In de eerste plaats alle waardering voor de nota. Ik begrijp heel goed dat een
nota geen afdoend antwoord kan geven op de schrijnende en helaas toenemende nood van de werkloos
heid. Toch is onze indruk van de nota zeer positief. Mijn partij vindt het een goede nota, die niet al
leen een inventarisatie van de problemen geeft, maar voor zover dat mogelijk is vooral een programma
van acties voorstaat. Ik vind het een goede zaak dat het werkgelegenheidsbeleid dezelfde hoge priori
teit krijgt als de stadsvernieuwingHoewel ik het in grote lijnen volledig eens ben met de nota, wil ik
toch enkele kanttekeningen maken.
Op bladzijde 49 wordt gesproken over de problematiek rond de nissenhuttenGezien de steeds
slechter wordende economische situatie is mijn partij van mening dat het zeker aanbeveling verdient om
in deze te bekijken of er een versoepeling in beleid mogelijk is.
Op bladzijde 54 wijst de nota een ondernemersloket af. Ik denk dat de gevestigde ondernemer ze
ker wel weet welke weg hij bij de gemeente moet bewandelenMijn partij wil het echter juist de star
tende ondernemers wat gemakkelijker maken. En wat is er nu simpeler dan een loket op de afdeling EBO
meteen bordje "informatie bedrijfsleven" te voorzien. Mijn partij denkt zelfs dat de mogelijkheid reëel
is dat ook de afdeling EBO op die manier haar coördinerende functie beter kan vervullen. Wij willen
het college dan ook vragen een en ander in overweging te nemen.
Wij hopen dat het Jonge Bedrijven Centrum (JBC) met spoed kan worden gestart.
Bladzijde 66. Juist aan projecten met meerdere doelstellingen, zoals woningverbetering, willen wij
een hoge prioriteit geven. Wij vragen dan ook aan het college zoveel mogelijk projecten binnen te ha
len, waarbij langdurig werklozen kunnen worden ingezet. Ook op bladzijde 101 spreekt de nota over
het zogenaamde "terugploegeffect"
Op bladzijde 118 wordt gesproken over het onderzoek naar de sollicitatieplicht. Een discussie hier
over in de raad op korte termijn lijkt mijn partij zeker zinvol en een goede zaak.
Tot slot nog dit. Volgens mijn partij kan deze uitstekende nota best fungeren als richtsnoer voor het
werkgelegenheidsbeleid voor de komende jaren.
De heer Buurman: De door b. en w. aan ons voorgelegde nota is vlot leesbaar en logisch van op
zet. Zij geeft een goed inzicht en biedt een duidelijk overzicht. Grote waardering komt de portefeuil
lehouder coördinatie werkgelegenheidsbeleid toe voor zijn inzet. Lof zij toegezwaaid aan de ambtena
ren die deze nota hebben ontworpen.
Er is verlegenheid rond werkgelegenheid. De economische teruggang van de afgelopen jaren heeft
ons pijnlijk bewust gemaakt van de geringe mogelijkheden die wij bezitten om de economische ontwik
keling en de werkgelegenheid op verantwoorde wijze te beheersen. De gevleugelde woorden uit de
spoorwegstaking van 1903: "Heel het raderwerk staat stil, als uw machtige arm het wil", lijken nu wel
haast in het tegendeel te zijn omgeslagen: "Heel het economische raderwerk staat stil, zelfs als onze
sterke arm het niet wil". Die geringe mogelijkheden moeten wij niettemin uitbuiten. Dat beoogt de no
ta. Met de inhoud betuigt mijn fractie in het algemeen adhesie. Op de punten waarmee wordt ingestemd
ga ik uiteraard niet in. Er zijn niet voor niets voorbereidende vergaderingen gehouden van diverse com
missies.
Wie van deze nota het verlossende woord op sociaal-economisch gebied had verwacht, was al bij
voorbaat illusoir bezig. Juist het gegeven dat het op dit gebied zo moeizaam gaat, geeft de noodzaak
van de nota aan. Principieel bezien mist de nota iets heel wezenlijks, namelijk een visie op werk, of