16 De heer Sterk heeft nog opgemerkt dat de administratie van het Gemeentelijk Woningbedrijf zo snel mogelijk bij moet zijn. In de laatste vergadering van de Commissie voor het Woningbedrijf heeft het college een duidelijk stramien gegeven op basis waarvan wordt gewerkt. Het college heeft aan het Ge meentelijk Woningbedrijf ook een extra formatieplaats voor ruim een jaar toegekend om deze problema tiek op te lossen. Wij hopen dat bij het opstellen van de begroting zoveel exacte cijfers uit de computer gehaald kunnen worden dat wij een vrij redelijk beeld hebben van wat wij wel en niet kunnen. Wij zijn er druk mee bezig. Ik onderschrijf erg graag de wens ter zake van de heer Sterk. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van de toezeg ging van de wethouder. Punt 20a (bijlage nr. 137). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. (Mevrouw De Haan-Laagland wordt geacht niet aan de stemming te hebben deelgenomen.) Punt 21 (bijlage nr. 108). De Voorzitter: Aan de orde is de Nota Werkgelegenheid gemeente Leeuwarden. De heer Janssen: In deze nota is een uitgebreide inventarisatie gemaakt van de werkloosheid en de werkgelegenheid in Leeuwarden, terwijl tevens de maatregelen worden genoemd die men denkt te nemen om de werkgelegenheid zoveel mogelijk in stand te houden. De werkgroep die hiermee bezig is geweest heeft een duidelijke nota geschreven en naar mijn mening een goed stuk werk geleverd. In de nota zijn, mede door de beperkte mogelijkheden die de gemeenten op dit vlak hebben, maar een beperkt aantal maatregelen aangegeven die direct tot meer werk zullen leiden. Wel wordt ruimschoots aandacht be steed aan het werken met behoud van uitkering en alles wat daar omheen speelt, maar daar kom ik zo meteen nog wel op terug. Ik zal nu niet opnieuw alle op- en aanmerkingen herhalen die door mijn frac tie in de Commissie voor de Werkgelegenheid zijn gemaakt. Het lijkt mij echter nuttig toch hier en daar een accent te plaatsen. Binnen onze fractie maakt men zich grote zorgen over het werken met behoud van uitkering. Aan de ene kant zou men het willen toestaan, anderzijds wil men het met zoveel mogelijk zekerheden omge ven. Gezien het feit dat dit kabinet systematisch nalaat om een effectief gericht en stimulerend werk gelegenheidsbeleid te voeren, zal het werken met behoud van uitkering een steeds grotere vlucht gaan nemen. De alternatieve plannen van oppositie en vakbeweging worden zonder meer naar de "poef" ver wezen, hoewel deze plannen juist meer gericht waren op het bestrijden van de werkloosheid. Op dit moment is het vrijwilligerswerk nog echt een vrijwilIigerszaak, maar ik vrees dat betrokkenen langza merhand toch onder een morele druk worden gezet om aan enig vrijwilligersproject mee te werken. Om een praktijkvoorbeeld te noemen: bouwvakkers die bijna iedere winter enige tijd een vorstverletuitke- ring hebben, hebben het vaak meegemaakt dat er, in winters waarin sneeuw viel, ingezonden stukken in de krant verschenen waarin tot uitdrukking kwam dat zij min of meer gevorderd werden om de trottoirs sneeuwvrij te maken. Deze druk zou in komende winters ook ten opzichte van de uitkeringsgerechtigden kunnen ontstaan, wanneer dat soort werk in de publieke opinie zou worden bestempeld als werk dat door vrijwilligers met behoud van uitkering zou kunnen worden gedaan. Het gevaar zou zelfs kunnen ontstaan dat men bij herhaaldelijk weigeren van vrijwilligerswerk gekort kan worden op de uitkering, onder het motto dat men niet voldoende heeft meegewerkt om de kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. De grote truc is: de mensen met behoud van uitkering te laten werken om daarmee de gaten, die door de bezuini gingsdrift van de rijksoverheid zijn ontstaan, op te vullen. Bij het onderwijs bijvoorbeeld ontstaat het gevaar dat de vrouwelijke vrijwilligers, die nu werkzaam zijn als leesmoeder en dergelijke, worden verdrongen, doordat men bevoegde krachten kan krijgen. Vooral vrouwen en jongeren zijn hier concur rerend ten opzichte van elkaar. Uit het verslag van de Commissie voor Emancipatie-aangelegenheden is mij gebleken dat is toegezegd aan de nota een zevende hoofdstuk toe te voegen, dat speciaal de positie van de vrouwen met betrekking tot de werkgelegenheid zal belichten. Daartoe zal een werkgroep wor den ingesteld. Mijn dringend verzoek aan het college is deze werkgroep uit vrouwen te laten bestaan. Mocht dit absoluut niet mogelijk zijn, dan zou men ook een enkele man als adviseur kunnen toelaten. Het is immers vaak gebleken dat vrouwen hun eigen problemen veel beter kunnen belichten dan mannen dit doen. Een andere categorie, die binnen de nota niet aan bod is gekomen, bestaat uit de mensen die op dit moment zonder werk zijn. Deze nota is geheel geschreven door mensen met een volledige werk kring. Mogelijk komt er tijdens de inspraakronde nog een bijdrage van deze werklozen naar boven, die hun zienswijze op de problemen weergeeft. 17 Binnen de Commissie voor Emancipatie-aangelegenheden heeft men gevraagd na te gaan of de Al gemene Subsidieverordening aangepast kan worden, om daarmee een voorrangsbeleid voor vrouwen tot stond te brengen. In het besl u I ten I j stje van b. en w. heb ik gezien dat zij met een dergelijk verzoek instemmen. Ik wil een en ander echter graag in deze openbare raadsvergadering bevestigd zien. Tot slot wil ik nog een ander probleem aansnijden, namelijk het al of niet regionaal toetsen van de vrijwilligersprojectenIn een notitie van minister De Koning naar de Tweede Kamer met betrekking tot de wettelijke regeling inzake het verrichten van onbeloonde arbeid met behoud van uitkering, wordt al leen gesproken over regionale toetsingscommissies, die door de provincie zouden moeten worden inge steld voor elke daartoe aan te wijzen regio. Deze commissies besluiten met algemene stemmen en zijn dus geen adviesorganen. Deze op stapel staande Wet onbeloonde arbeid door uitkeringsgerechtigden, de WOAU, geeft met betrekking tot de werkgelegenheid dus een geheel andere richting aan dan de gemeen telijke nota dat doet. Misschien is het mogelijk aan het eind van het jaar, wanneer er meer zicht is op de inhoud van de WOAU en de Nota Werkgelegenheid definitief wordt vastgesteld, dit laatste punt bij te stellen, zodat wij dan gelijk lopen met de rijkswet die in voorbereiding is. De hear Jansma: Wy wol Ie as CDA-fraksje begjinne mei us wurdearring ut te sprekken oan de wurk- groep dy't de Nota Wurkgelegenheid gearstald hat. It is in kompakt en oersichtlik gehiel wurden Yn ferskate gearkomsten fan de Kommisje foar de Wurkgelegenheid is de nota underdiei foar under- diel wiidweidich oan de oarder kommen. Mei de op- en oanmerkings dy't dêryn makke binne is foar in grut part rekken halden, sa hat bliken dien. Wy stelle dat op priis. De nota jout in düdIik ynsjoch yn de mooglikheden en unmooglikheden op it mêd fan de wurkgelegenheid. It ferlossende wurd op it sosiaal- ekonomysk mêd wurdt net jun, mar dat sil ek wol nimmen ferwachte hawwe. De nota hat langer op him wachtsje litten as winsklik wie. len fan de gefolgen dêrfan is dat hy op in tal punten net mear aktueel is. Dat is benammen it gefal mei in tal ryksregelingenDe nota giet üt fan de situaasje op 1 septimber 1983; wizigingen dêrnei krije wy nei ferrin fan tiid wol under eagenHopelik wurdt it totaal oersjoch dêrtroch net tefolle geweld oandienLokkich hawwe der yn de rin fan de ryklik twa jier sunt de CDA en PAL moasjes yn de ried oannommen waarden in oantal konkrete en aktuele saken op it mêd fan de wurk gelegenheid yn de ried oan de oarder west. Dêrtroch hat it'lang utbliuwen fan de nota net al te slim west. It hat lang duorre, mar "storein makket ek wiet". No't ik niis krekt dy moasjes neamde, it docht my wat frjemd oan dat b. en w., yn in earste réak- sje op de konsept-notasizze dat de moasjes as bylage by de nota oanheakke wurde moatte. Yn de dêr- op folgjende kommisjegearkomste haw ik my dêrby oansluten. It liek my in terjochte opmerking fan b. en w. Yn de twadde réaksje fan b. en w. wurdt besluten dat de troch my neamde moasjes net by de nota komme, mar op besjen lizze sille by de riedsstikkenDat léste is ek bard, haw ik sjoen. Ik freegje my lykwols wol of: Wêrom dy feroaring fan stanpunt? Op in tal punten yn de nota wol Ie wy graach de oandacht fêstigje. Op de sintrumposysje fan Ljou- wert kin nea genoch de klam lein wurde. Yn de nota steane dêroer hiel ferstannige dingen. Troch it ge meen tebestjoer wurdt alles yn it wurk steld in oantaasting fan de sintrumposysje fan Ljouwert foar te kommen. Us fraksje wol yn dit ferban opmerke dat wy noch altyd fan miening binne dat de wize wêrop provinsiale steaten fan Fryslan foar de belangen fan Ljouwert, as haadstêd fan Fryslan en as sintrum fan Fryslan, opkomme better kin. Datselde jildt ek foar it ryksregear. Dêrneist moatte wy seis Ljouwert ek ferkeapje. Dêrby kin under oaren it ferkearssirkulaasjeplan in wichtige ynfloed hawwe. It docht us deugd dat by de haadutgongspunten, neamd op side 26 en 27, ek it twadde en it tredde spoar fan it ka- binetsbelied oernommen binne, nammentlik it ferhelpen fan de ekonomyske "bedrijvigheid" en werfer- dieling fan it beskikbere wurk. Us opfetting oer wurk mei behald fan utkearing en mei behelp fan utkearing hawwe wy yn dizze ried in oantal kearen werjun. Wat dêroer op de siden 113 oant 115 yn de nota skreaun is, jout us de ne- dige soargenIt feroare belied fan it rykskonsulintskip befrediget net. Wêr't soks mooglik is sil ek it so- siaal-kulturele wurk in bydrage leverje moatte om pine fan it gjin baan hawwen te ferlichtsjenIk sis mei opsetsin "gjin baan hawwen", want wat langer wat mear minsken hawwe gjin baan, mar fiele har ren, just om't hja op in oare wize aktyf binne, net mear wurkleas. Ik wol ek efkes réagearje op itjinge de hear Janssen sein hat. Wy binne it folslein mei him iens dat it fansels nea sa wêze moat dat it wurk- jen mei behald fan utkearing it normale wurk ferfangt. Dat leit by üs wol fêst. Mar, as it net kin sa't it moat, dan moat it soms sa't it kin. In hangizer is de problematyk oer de nissehutten. It kolleezje soe der neffens us goed oan dwaan ta in ferromming fan it belied te kommen. It kolleezje ha I d t it noch op berie, mar as it tij ferrint moat men de beakens fersette. Kolleezje, wachtsje dêr net te lang mei, hoe earder hoe better. It tij is ferrun en dit beaken is net ferset. Datselde jildt ek foar de ekstra oandacht foar de jongerein wannear't it om de wurkgelegenheid

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1984 | | pagina 9