24 gemaakte keuzen zullen wij een gesprek moeten hebben. Ik stel voor dat wij, wanneer wij het overleg tussen Frigas en bewoners beoordelen in de Commissie voor het Gemeentelijk Electriciteitsbedrijf van september/oktober, dan ook deze zaken meenemen. De heer Bijkersma heeft tot twee keer toe er zijn misnoegen over uitgesproken dat de heer Kessler niet aanwezig is. Ik heb er toch behoefte aan daar een paar dingen van te zeggen. Het college kan, dat was ook onze opdracht, overleg voeren met het ministerie en met de rijksoverheid. Overleg is een soort concept-contract. Het concept-con tract wordt pas een contract als de raad ja heeft gezegd. Wij waren van mening dat wij deze zaak voor de zomervakantie moesten afronden. Wij hebben daartoe heel nauwgezet een schema opgesteld. In de betreffende commissievergadering kon de wethouder van Finan cien aanwezig zijn. Als de eis was gesteld dat wethouder Kessler en ik bij de behandeling in de raad aanwezig moeten zijn, dan was die behandeling pas in september/oktober mogelijk geweest. Het colle ge vond dat niet verantwoord. Bovendien was het college van mening dat de raadsleden, die zitting hebben in de Commissie voor de Financien, voldoende mogelijkheden hadden om de wethouder van Fi nancien vragen te stellen. De wethouder was ook bereid op die vragen te antwoorden. Het college heeft gemeend dat een spoedige afwikkeling ook in de richting van de rijksoverheid belangrijk is. Mede om het vakantieschema van het college niet helemaal overhoop te halen heeft het college ervoor gekozen de beslissingen consequent op tijd te nemen. De heer Bijkersma heeft ook gevraagd wat wordt bedoeld met "bandbreedte". De tarieven die het college nu voorstelt plus de terugbetaling kunnen worden betaald uit de 21 miljoen gulden. Een en an der zat in dit bedrag verwerkt, is in de discussie met het Ministerie van Economische Zaken meegeno men en wordt uit genoemd bedrag gedekt. Ik heb het belangrijkste wel gehad, mijnheer de voorzitter. Het andere sla ik over. De heer Bijkersma: De heer Miedema zegt dat ik mijn misnoegen erover heb uitgesproken dat de heer Kessler niet aanwezig is. Ik heb dat niet gezegd. Ik heb er mijn teleurstelling over uitgesproken dat wethouder Kessler niet aanwezig is. Dat is wel wat anders, mijnheer Miedema. De Voorzitter: Ik breng dan nu het voorstel van het college in stemming. De heer Bijkersma: Mijn fractie heeft grote bezwaren tegen het in het eerste besluit, onder punt I, gestelde: en met de daarmee samenhangende door Burgemeester en Wethouders voorgestelde wijze wan dekking van het voor rekening van de gemeente blijvende aandeel in het exploitatie-verlies; Die wijze van dekking spreekt ons niet aan. Wij willen geacht worden daar tegen te hebben gestemd. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. met inachtneming van de toe zegging van de wethouder en met aantekening dat de VVD-fractie wenst te worden geacht te hebben gestemd tegen de door de heer Bijkersma genoemde wijze van dekking. Punt 17 (bijlage nr, 207). De Vooizitter: Aan de orde is thans: Begrotingen van het Openbaar Lichaam Afvalverwijdering Friesland voor de jaren 1984 en 1985. De heer De Jong: Volgens de bepalingen kunnen wij tot één juni bezwaren indienen. Het is nu 4 juni, maar ik neem aan dat deze discussie niet een overbodige is. Wij hebben A gezegd en wij gaan nu waarschijnlijk B zeggen. Hoe moet het nu verder met C en met de rest van het alfabet? De kostprijs van de Vuilverbrandingsinstallatie (VVI) voor het verbranden van vuil bedraagt 74,33 per ton. Bij het Openbaar Lichaam Afvalverwijdering Friesland (OLAF) geldt een tarief van 75,13 per ton. Het gaat hier om een verschil van 24.000,op basis van 30.000 ton vuil. De kosten van nieuwe werken, zo als onder anderen het afvoeren van vuil vanaf de eilanden, zijn hierbij niet inbegrepen. Uit de losse hand komt er ook nog een bedrag van 350.000,uit de bus voor personeelskosten, terwijl nog niet eens is vastgesteld of er een directeur dan wel een bedrijfsleider moet komen. Overi gens heeft de krant al lang een naam genoemd. Uit de losse hand wordt ook een bedrag genoemd van 80.000,-- voor algemene kosten, waaronder 22.000,voor huisvestingskosten. Wat voor huisvesting? Mijnheer de voorzitter, wat betekent het OLAF voor onze VVI en voor het personeel van de VVI? Van de opmerkingen in de ambtelijke adviezen, dat de begroting van het OLAF door onze dienst is opgesteld en dat het eigenlijk niet passend is om individuele bezwaren in te dienen, willen wij ons dis tantiëren 25 Onze fractie maakt zich zorgen over deze gehele afwikkeling. Het is de taak van het college in zijn beantwoording deze zorgen weg te nemen. De heer Miedema (weth.): Op de eerste opmerking van de heer De Jong kan ik antwoorden dat deze discussie niet overbodig is. De heer De Jong heeft ook gevraagd hoe het komt met de VVI. Er gebeurt niets met de VVI, want die is van ons. Wij berekenen een prijs die renderend is en die wordt doorberekend aan het OLAF. Als wij ervoor zorgen dat de prijs goed berekend wordt - daar staat de afdeling Economische Zaken, Be leidsplanning en Organisatie (EBO) wel garant voor - dan zit de zaak wel goed. Wat er op termijn zal kunnen gebeuren, als het OLAF vraagt of het de VVI ook kan overnemen, is een heel ander verhaal. Dan komt ook de vraag aan de orde die de heer De Jong stelt over het personeel dat nu bij de gemeente Leeuwarden in dienst is maar dan misschien bij iemand anders. Dat is echter een hoofdstuk apart en op dit moment volstrekt niet aan de orde. Het bestuur van het OLAF heeft ermee ingestemd dat het vuil van de eilanden vandaan wordt ge haald om op de vaste wal te worden verwerkt. De omstandigheden op de eilanden zijn dusdanig - het gaat ook om recreatief erg waardevolle gebieden - dat de stortplaatsen daar eigenlijk niet meer gehand haafd kunnen worden. De beslissing is genomen dat het afval naar de vaste wal wordt gebracht. De raad van Leeuwarden is akkoord gegaan met de oprichting van het OLAF. Het gaat hierbij om een samenwerkingsmodel waarin de gemeenten een meerderheidsbelang hebben en zij, als het op stem men aankomt, de baas zijn. Wij moeten als gemeenten gezamenlijk onze weg vinden. Wij moeten el kaar ervan overtuigen hoe de zaken moeten worden geregeld. Met elkaar moeten wij aan de touwtjes gaan trekken Iets anders is dat het op dit moment nog niet volstrekt duidelijk is hoe het OLAF gaat functioneren. Het is daarom erg moeilijk om nu een adequaat sluitende begroting in te dienen, waarbij voor iedere posteen verklaring is te geven. Dit punt is ook in de laatste vergadering van het OLAF onderwerp van gesprek geweest. Wij zaten toen voor de beslissing: of het functioneren van het OLAF uitstellen tot één januari 1986 - dat zou een erg slechte beslissing zijn -, of nu op basis van de voorschriften de begroting indienen en vaststellen, terwijl wij nog niet exact weten wat vastgesteld gaat worden. Er zijn enkele zaken, zoals de directie, de huisvesting, de overname van stortplaatsen bij gemeenten, het vervoer van het afval vanaf de gemeente naar de plaats van verwerking, waarover nog onduidelijkheid bestaat. Uit eindelijk heeft het bestuur zich kunnen vinden in de constructie dat deze raam-begroting zal worden in gediend, waarover de gemeenten zich kunnen uitspreken. Het bestuur van het OLAF gaat zo snel moge lijk een aantal beslissingen voorbereiden. Mocht in september/oktober blijken dat deze beslissingen tot een wijziging van de begrotingen leiden, dan krijgen de gemeenten daar alsnog bericht van. Het is niet een fraaie methode, maar wel de enig juiste. Ik wil met grote nadruk pleiten voor het van start kunnen gaan van het OLAF per één januari 1985. Het is voor de gemeente Leeuwarden, met een verwerkingsplaats binnen haar grenzen, ook erg belang rijk. Het college was op deze gronden bereid deze begroting aan de raad voor te leggen. Ik heb er be grip voor dat een lid van de raad vraagt hoe het komt. Hij moet aannemen dat het goed komt. Wij kun nen volgend jaar de begroting bijstellen. Het bestuur van het OLAF is van mening dat de uiterste zui nigheid zal en moet worden betracht. Overigens moet ik nog zeggen dat alle gelden, die op basis van deze begroting voor het OLAF worden vrijgemaakt, passen binnen het beleidsplan dat de raad in decem ber heeft aanvaard en zijn opgenomen in de meerjarenraming. Binnen dat kader kan deze begroting ge dekt worden De heer De Jong: Ik wil eerst een misverstand wegnemen. Ik heb namelijk namens de fractie de vra gen gesteld en niet als individueel lid van de raad. De wethouder heeft gezegd dat het nog onzeker is hoe het OLAF gaat functioneren en dat zijn ver haal niet fraai, maar wel het enig juiste is. Ik wil daar niet op voortborduren. Wij willen namelijk als fractie het voordeel van de twijfel geven aan de verdere ontwikkeling van het OLAF. Wij blijven die ontwikkeling ernstig volgen. Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 18 (bijlage nr. 208). De Voorzitter: Dit punt luidt: Gemeentelijk commentaar bij de Planningsnota Voorzieningen gees telijk- en lichamelijk gehandicapten in Friesland 1985-1988.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1984 | | pagina 13