16 De heer Bijkersma noemt het financiële plaatje zwak en zegt dat er in de Commissie voor de Finan ciën volstrekt onvoldoende aandacht aan is besteed. De Commissie voor de Financiën en de Commissie voor het Gemeentelijk EIectrcitetsbedrijf zijn twee keer bij elkaar geweest. De laatste keer stond de vergadering onder voorzitterschap van de heer Bijkersma. Ik kan mij niet herinneren dat de VVD in deze vergaderingen ook maar één vraag heeft gesteld over de zwakke financiële onderbouwing en over tech nische details. De heer Bijkersma heeft zich in de vergadering beperkt tot het leiden daarvan, dus als voorzitter. De kritiek die hij nu naar voren brengt vind ik heel onduidelijk. Maar misschien kan ik de stukken niet lezen of begrijp ik ze verkeerd. De heer Bijkersma had zijn vragen in de commissieverga dering moeten stellen. Het gaat niet aan om op dit moment, terwijl je in de commissie de gelegenheid voorbij laat gaan om vragen te stellen, zo'n show te houden. Uit het verhaal van de heer Bijkersma blijkt niet dat hij ter zake deskundig is. Maar goed, wij zullen het betoog van de heer Bijkersma maar als een showtje beschouwen. Eindelijk is er dus tot afbouw besloten en zijn er onderhandelingen gevoerd, want daar gaat het vanavond in belangrijke mate over, om het tekort voor de gemeente Leeuwarden zo klein mogelijk te houden. Al in een heel vroeg stadium was het duidelijk dat er niet viel te tornen aan een 50/50-verde- ling tussen de gemeente en het Ministerie van Economische Zaken. Toen was het dus zaak om het ge schatte tekort zo hoog mogelijk op te schroeven om daarmee ook de vergoeding zo hoog mogelijk te la ten worden. Uit de onderhandelingen en de stukken die wij daarvan hebben, moet ik constateren dat dat heel aardig gelukt is. Er is naar ons idee een maximale vergoeding van 10,5 miljoen gulden bij het Mi nisterie van Economische Zaken uitgesleept. Voor de gemeente blijft een geschat verlies over van 10,5 miljoen, maar dat bedrag kan mee- en tegenvallen. Ik ben het eens met datgene wat in de raadsbrief wordt voorgesteld over de dekking. Onze reserves zijn daar niet voldoende voor. Bovendien komt er een voorstel aan dat de reserves sowieso al bijna tot nihil terugbrengt. Die reserves hebben wij dus niet en wij zullen genoodzaakt zijn om jaarlijks bij het vaststellen van het beleidsplan een post op te nemen voor de genoemde dekking. Overigens, dat is wel een lichtpuntje, mochten zich ontwikkelingen voor doen die nog meevallers opleveren, dan zijn die ook rechtstreeks voor de gemeente. Hoewel er nog al tijd een bedrag van 10, 5 mil joen gulden voorde gemeente overbl ijft, zien wij niet dat stemmen tegen dit onderhandelingsresultaat tot enig ander positief resultaat zal leiden. Wij hebben de indruk dat het onderste uit de kan is gehaald. Wij zullen met pijn in ons hart voor dit onderhandelingsresultaat stem men Een vervelend puntje hierbij is wel dat een van de voorwaarden is dat wij geen aanspraken meer mogen maken op verdere subsidie in het kader van energiebesparende maatregelen, die met de stadsver warming samenhangen. Daarmee kunnen ook de genoemde afbouwvarianten gevaar lopen, in die zin dat dan misschien niet de meest energiebesparende en economisch voordeligste variant wordt gekozen, om dat zo'n variant hogere investeringen vergt en er geen normale subsidie op de afbouw gegeven zal wor den. Ik wil er bij het college op aandringen zich daar niet al teveel van aan te trekken en alles in het werk te stellen om de meest energiebesparende variant boven water te krijgen, die ook op langere ter mijn het voordeligst is. Die beslissing komt echter in de raad en ik wil daar nu maar niet verder op in gaan Dan de tarieven. Het uitgangspunt "niet meer dan anders" is bij de stadsverwarming niet juist uit gevoerd. Ik vind het een gelukkige zaak dat dat door b. en w. is erkend. Aanvankelijk was niet beslo ten tot terugbetaling van het teveel betaalde over te gaan. Onder druk, ik kan het niet anders zien - daar is ook helemaal niets verkeerds aan, want dat is eigenlijk een prima zaak -, van een nogal emo tionele hoorzitting in Camminghaburen is het resultaat geworden zoals dat in de raadsbrief vermeld staat. Het vastrecht wordt gelijk getrokken met het vastrecht dat voor het gasverbruik geldt. Deze on zuiverheid is inmiddels uit "niet meer dan anders" gehaald. Ook de gewijzigde gasprijs per m3 zal als nog worden terugbetaald. Wij kunnen daarmee instemmen en wij vinden het een behoorlijk succes voor het wijkcomité dat zijn verzoek op deze manier in de raadsbrief is gekomen. Op de hoorzitting kwam een ware litanie van klachten naar voren over de technische voorzieningen van de stadsverwarming. Bovendien werd er een enorme dosis wantrouwen uitgesproken ten aanzien van Frigas. Wij vinden dat ook terug, maar dan in een iets gematigder vorm, in de brief die het bewoners comité aan de raad heeft gezonden. Ik zal niet uitgebreid op al deze technische perikelen ingaan. Na de hoorzitting bekroop mij het gevoel dat de gemeenteraad heel drastisch een klachtencommissie moet instellen waarin zitting hebben onafhankelijke deskundigen, het bewonerscomité en Frigas. Want hoe moet je als raadslid die klachten beoordelen, in de zin van: wat is individueel en wat is structureel. Het lag toen in mijn bedoeling om in de raad een dergelijke constructie voor te stellen. Maar inmiddels is mij gebleken dat er een overleg met Frigas op gang is gekomen. Of dat overleg goed is moeten wij maar afwachten. In dit overleg zullen met name de technische klachten behandeld kunnen worden. Een heel goede zaak is dat de wethouder in de openbare commissievergadering heeft gezegd datal- 17 Ie technische problemen goed moeten worden opgelost. Ik heb dat heel goed in mijn oren geknoopt en ik zou graag willen dat de wethouder datgene wat hij in de commissie heeft gezegd ook nog eens in de raad benadrukt. Het probleem is natuurlijk wel wat wordt verstaan onder "goed". Ik wil het bewoners comité op het hart drukken keihard boven water te krijgen wat de klant van Frigas of het stadsverwar- mingsbedrijf, ook technisch gesproken, mag verwachten. Wat wordt er dus verstaan onder "goed"? Als de criteria daaromtrent zijn vastgesteld - bij voorkeur dient een en ander te worden behandeld in de Commissie voor het Gemeentelijk Electriciteitsbedrijf -, dan pas kunnen wij goed toetsen wat niet goed is en wat dus nog goed moet komen. Anders vrees ik namelijk in deze kwestie, die behoorlijk ingewik keld is, een eeuwigdurende discussie in de trant van: de wethouder zegt dat de technische problemen goed moeten worden opgelost, maar die zijn niet goed opgelost, terwijl Frigas zegt dat die problemen wel of bijna goed zijn opgelost. Er moet nu duidelijk op tafel komen wat er onder "goed" wordt ver staan. Ik wil het college vragen om dat punt met Frigas en het bewonerscomité op te nemen en dat punt ook in de Commissie voor het Gemeentelijk Electriciteitsbedrijf aan de orde te stellen. Ik wil nog even een paar punten nalopen. De temperatuur is inmiddels verhoogd en dat heeft inder daad tot comfortverbetering geleid. Dat is wel een beetje erg laat, maar goed, "better let as net". Ik heb ook grote twijfels over het functioneren van de energiemeter. Wij hebben vernomen dat deze meter niet is geijkt. Er is kennelijk geen ijkinstituut voorhanden. Zowel bij de wijk als bij mij leven heel grote twijfels over het technisch functioneren van de energiemeters. Er moeten duidelijke afspraken over komen dat deze meters op de een of andere manier worden geijkt, want het niet goed functioneren daar van kan tot enorme afwijkingen leiden. Frigas heeft toegezegd om in woningen van mensen die meer dan 500,boven hun geschatte af rekening hebben betaald alsnog een technisch onderzoek met aparte meetapparatuur te verrichten. Er is daarover nogal wat onenigheid ontstaan. Ik vind dat er wat dat betreft niet van een te absoluut bedrag moet worden uitgegaan. Eerst moet het type woning worden vastgesteld en daarna een gelijk geschat be drag. Het definitief te betalen bedrag loopt per bewoner enorm uiteen en kan ten opzichte van elkaar tientallen guldens schelen. In woningen waarvan de bewoners meer dan een x-percentage boven het ge schatte bedrag zitten moet alsnog dat onderzoek plaatsvinden. Dat lijkt mij een veel betere benadering dan het stellen van een absolute grens van 500,want het te betalen bedrag per bewoner kan ont zettend uiteenlopen. Op de problematiek rond de boilers en dergelijke wil ik niet ingaan, want volgens de wethouder moet dat wel goed komen. Wat "goed" is wil ik dus graag vastgesteld zien. Klachten zullen serieus door Frigas worden behandeld. Wat dat betreft is er verbetering beloofd. Wij zullen die zaak in de gaten houden De heer De Beer: Ik kan mij best voorstellen dat een van de raadsleden het met welke bewindsman dan ook niet eens is. Maar ik heb er problemen mee dat er op een dergelijke badinerende toon en een wat denigrerende wijze over wordt gesproken. Ik wil de voorzitter verzoeken om dat voortaan te voor komen De heer Miedema (weth.): Er is een aantal opmerkingen gemaakt waar ik graag op in wil gaan. En kele sprekers zijn in de geschiedenis gedoken. Ik ben de tolk van het college, en ik denk ook wel van het grootste deel van de raad, als ik vaststel dat wij vanavond met een erg trieste zaak bezig zijn. Het gaat in de eerste plaats niet om het geld, maar wel om het feit dat een energiebesparingsproject van een dergelijke omvang totaal mislukt is. Het is een trieste omstandigheid dat wij iedere dag een grote hoe veelheid warmte van de Vuilverbrandingsinstallatie (Wl) de lucht in laten gaan en dat wij technisch niet in staat zijn deze zaak dusdanig te onderbouwen dat wij de vrijgekomen warmte op een andere wij ze kunnen gebruiken. Dat is het trieste aan deze zaak. Ik heb toch behoefte, mijnheer de voorzitter, om dat vooraf uit te spreken. Ik wil dan nu de sprekers en spreekster nalopen. De heer Visser heeft gezegd dat hij in grote lijnen achter het collegevoorstel staat met betrekking tot de jaarlijkse dekking van het bedrag van 10,5 mil joen gulden dat voor rekening van de gemeente blijft. Ook de in de raadsbrief opgenomen tariefstelling heeft de instemming van de heer Visser. Wat de technische gebreken betreft zegt de heer Visser dat wij de afspraken die gemaakt zijn nu moeten laten voor wat ze zijn en dat wij daar in een later stadium op terug moeten komen. Ik ben dit volstrekt met de heer Visser eens. Na afloop van de hoorzitting in Cam minghaburen is er een goed overleg geweest tussen een groep bewoners uit de wijk en ambtelijke men sen, onder wie de directie van Frigas, die op de hoorzitting aanwezig waren. Volgens mij zijn er goede afspraken gemaakt. In de laatst gehouden commissievergadering is gebleken dat deze afspraken al werken Ik ben het dan ook volledig eens met de heer Visser dat wij de verschillende partijen even de tijd moe ten geven om deze zaak op te lossen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1984 | | pagina 9