42
Na het vonnis is er nog een gesprek geweest met de arbiters. In een brief van de directeur van Fri-
gas staan allerlei interessante dingen. De directeur komt in deze brief aan b. en w. tot de conclusie dc
het punt van de additionele vergoeding, afgezien van een minnelijke regeling hierover, aan de orde
moet worden gesteld wanneer het landelijk model inkoopcontract verschijnt. Het landelijk model in
koopcontract, dat wellicht in het najaar van 1984 verschijnt, zou in zijn huidige vorm erg gunstig voor
de gemeente Leeuwarden uitpakken, want daarin is namelijk in het geheel geen sprake van een additio
nele vergoeding. Op basis van de huidige cijfers zou dat feit voor onze gemeente een bedrag van 3 a3
miljoen per jaar aan extra inkomsten betekenen. Dat is in de financieel zeer penibele situatie waarin
onze gemeente zich bevindt een zeer aanzienlijk bedrag. Om het college min of meer een steun in de
rug te geven heb ik een motie gemaakt die beoogt het voorstel van de directeur van Frigas over te ne
men. De motie luidt als volgt.
"De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 25 juni
1984,
behandelende de uitkomsten van de arbitrage inzake het stroominkoopcon-
tractc.a. (bijlage nr. 245),
gelezen het arbitrale vonnis en de stukken, die ten behoeve hiervan zijn
opgesteld,
overwegende:
- dat uit de ter inzage gelegde stukken inzake het inkoopcontract overtui
gend is gebleken dat er geen redelijke grond aanwezig is om boven de
kostprijs van de door het PEB geleverde stroom nog een zogenaamde addi
tionele vergoeding van 25% van de biuto-marge aan de leverancier te be
talen;
- dat het niet tot de taak van de gemeente gerekend kan worden, via het
GEB, het PEB te subsidiëren,
besluit:
- het college van b. en w. op te dragen op korte termijn bestuurlijk overleg
met gedeputeerde staten te openen, teneinde in een minnelijke regeling
te bereiken de zogenaamde additionele vergoeding tot 0% af te bouwen,
een en ander vooruitlopende op het dit najaar verschijnende landelijk mo
del inkoopcontract, waarin, zoals heter thans naar uitziet, geen sprake
meer is van een of andere additionele vergoeding;
- dai bij de raadsbehandeling van het beleidsplan 1985-1989 het college
verslag zal uitbrengen over de resultaten van hiervoor bedoeld bestuurlijk
overleg
De motie is mede-ondertekend door mevrouw Van der Werf.
Het eerste deel van het besluit wil ik nog even toelichten. De gemeentelijke distributiebedrijven!
het zuiden van liet land krijgen geen boete voor het leveren van stroom van het provinciaal elektrici-
teits bedrijf. Zij krijgen juist korting, een soort grootverbruikerskorting. De gemeente Leeuwarden hee-
verreweg het slechtste stroominkoopcontract. In Overijssel en Groningen bestaat deze situatie ook, al
leen daar is het percentage van de additionele vergoeding veel lager. Wat dat betreft is er dus alle re
den om de toekomst optimistisch tegemoet te treden. Ik realiseer mij heel goed dat, hoewel het hier in
houdelijk gaat om de arbitrage over de stroominkoop, hier ook meespeelt de lang gekoesterde wens van
de provincie om ons elektriciteitsbedrijf over te nemen. Het staat natuurlijk als een paal boven water
dat de provincie liever een verliesgevend dan een winstgevend bedrijf van de gemeente Leeuwarden
overneemt, want dat maakt nogal wat uit in de overnameprijs.
In feite komt het erop neer dat wij door de constante stroom van subsidiegelden aan de provincie,
miljoenen per jaar, het PEB, en daarmee ook de provincie, in de gelegenheid stellen om mooi weer te
spelen door tariefverlagingen voor te stellen die de gemeente Leeuwarden in feite betaalt. Aan de an
dere kant is het ook nog zo dat het mooie kantoorgebouw, dat het PEB in Camminghaburen heeft ge
bouwd, in feite door de gemeente Leeuwarden is betaald. Ja, meer nog dan dat. (Mevrouw Branden
burg— Sjoerdsma: Wat dan nog meer?) Het is zelfs nog sterker. Nog afgezien van de additionele vergoe
ding betalen wij ieder jaar al deel van dat nieuwe kantoorgebouw, want dat gedeelte zit al in de
stroominkoopkostenDaar bovenop betalen wij de rest ook nog eens dubbel en dwars. (De heer Visser:
100 Watt is pas wat, zei Philips.) Kortom, er is alle reden voor om zo snel mogelijk met het college
van gedeputeerde staten bestuurlijk overleg te openen over de afbouw van de additionele vergoeding to
0%. Wij zitten in een verschrikkelijk krappe positie en wij kunnen dat geld dus dubbel en dwars gebru
ken. Overigens is de financiële positie van de gemeente ook wel bij de provincie bekend, dus die zal
43
wel gevoelig zijn voor dat argument. Aan de andere kant denk ik niet dat de provincie nu onmiddellijk
zal gaan zeggen: arm Leeuwarden, hier hebben jullie die 3 miljoen gulden terug. Wij tonen echter on
ze goede wil om op een juist tijdstip, met instandhouding van de uitspraak van de arbitragecommissie,
naar de provincie toe te stappen voor deze regeling. Het resultaat van dat bestuurlijk overleg weten wij
misschien wel over een halfjaar of misschien iets later. In de motie staat wat dat betreft genoemd de be
handeling van beleidsplan 1985-1989. Ik kan mij voorstellen dat, gelet op de tijd, de resultaten worden
gegeven in april, bij de behandeling van de bijstelling van het beleidsplan.
Met het punt van de tarieven - de grootverbruikerstarieven van ons worden gelijk getrokken met die
van de provincie, terwijl er nog wat zaken worden gelijk getrokken - gaan wij akkoord.
De rest van de arbitrage, waarbij het ging om ondergeschikte punten, is positief uitgevallen. Veel
positiever dan wij aanvankelijk gedacht hadden, want er is uit de arbitrage wat deze punten betreft
maar liefst 1,3 miljoen gulden per jaar voordelig saldo uitgekomen. Het is wel even aardig op te merken
dat dat meer is dan het bedrag dat wij in onze laatste tegenbegroting als dekking daarvan hadden opge
nomen. Wij hadden deel van 1,6 miljoen gulden opgenomen, dat is ongeveer 1,1 miljoen gulden,
maar er is nu dus 1,3 miljoen gulden uitgekomen. Aan de andere kant, door het eenzijdig voornemen
van de provincie om de kleinverbruikerstarieven met 3% te verlagen - ik zou het principieel juist vin
den om de provincie in haar tarievenbeleid te volgen - zijn wij wel weer f deel van die 1,3 miljoen
gulden kwijt. Zo ziet men dat ons elektriciteitsbedrijf door het tarievenbeleid van de provincie constant
op minimale winst wordt gehouden. Ik heb al aangegeven dat dat feit doorspeelt in de onderhandelin
gen. Toch wil ik de motie los zien van de directe onderhandelingen, die nog moeten beginnen, over de
overname van het GEB. Door het college van gedeputeerde staten is er op dat punt bestuurlijk overleg
aangevraagd. Ik zou het een heel juiste zaak vinden als wij over een heel belangrijk onderdeel van on
ze gemeente bestuurlijk overleg gaan plegen. In de praktijk zal het een en ander wel door elkaar lopen,
maar de raad heeft dan tenminste duidelijk zijn standpunt uitgesproken. Het lijkt mij toe dat de wethou
der of de onderhandelaar namens het college daar zijn voordeel mee kan doen in de waarschijnlijk
moeilijke onderhandelingen.
De Voorzitter: Het is bijna twaalf uur. Ik ga de vergadering schorsen tot morgenavond, half acht.
De heer De Beer: Wij zitten natuurlijk wel met het probleem dat er voor morgen ook commissiever
gaderingen zijn gepland.
De Voorzitter: In het Reglement van orde staat dat de vergadering, wanneer de agenda niet is afge
werkt, de volgende dag wordt voortgezet, tenzij de raad anders beslist. Het lijkt mij dat dat laatste een
vrij vruchteloze discussie gaat worden. Wij moeten maar eens kijken hoe wij een en ander een beetje
kunnen bijsturen
De Voorzitter schorst, om 24.00 uur, de vergadering tot 26 juni 1984, 19.30 uur.