24 constructie, die onze voorkeur heeft, ook naar voren kunnen worden gebracht. De constructie wordt niet uitgesloten en daarom kunnen wij ons vinden in de raadsbrief en de notitie. Het grote probleem is namelijk, als je niet zo'n constructie kiest, dat er dan geen andere mogelijkheid is - in de Commissie voor Welzijnsaangelegenheden is ook naar dit probleem gevraagd - slechts één organisatie representatief te verklaren. Met andere woorden, er is in dat geval slechts één zendgemachtigde in Leeuwarden moge lijk. Dat zal inhouden, als men niet voor de constructie kiest die wij voorstaan, dat men tot een mono polie op lokaal omroepgebied komt. Er zijn nu in ieder geval twee organisaties die gading maken naar die ene zendmachtiging. Zoals ik aan het begin van mijn verhaal al heb gezegd moet zo'n monopolie positie worden voorkomen. Eigenlijk is er niet veel nieuws onder de zon. De drukpers was ooit ook een nieuw en zeer modern medium. Eeuwenlang is die in handen gebleven van kapitaalbezitters en machthebbers. Pas de laatste eeuw is de drukpers goed losgekomen en bereikbaar geworden voor zeer brede lagen van de samenleving, Een nieuw medium mag men niet nog een keer die lijdensweg laten ondergaan, waarbij een vrij kleine groep kan bepalen wat wel of niet uitgezonden kan worden. Wij zijn het er mee eens dat ruime bekend heid wordt gegeven aan de rapportage van de Werkgroep Mediabeleid. Wij hebben in de werkgroep en ook in de Commissie voor Welzijnsaangelegenheden betoogd dat er een hoorzitting zou moeten worden gehouden waar de commissie en de werkgroep nogmaals een reactie kunnen horen uit de lokale samenle ving, waarmee terdege rekening wordt gehouden bij de eventuele afgifte van een representativiteitsver- klaring. Dit is in grote lijnen ons standpunt. Wij gaan akkoord met het voorgestelde. Er is ook nog een brief binnengekomen van het bestuur van de Omroepvereniging Aquarius Leeuwar den. Het moet mij van het hart dat ik het nogal een sterk aanmatigende brief vind. De brief begint met de opmerking dat de raad vandaag beslist over het lokaal mediabeleid. Dat is niet zo, want wij nemen nu niet een beslissing, maar wij geven uitgangspunten. In de brief staat ook dat wij zouden betuttelen. Ik hoop dat ik duidelijk heb gemaakt dat althans mijn fractie juist het tegendeel wil van betutteling bij het opzetten van een lokaal mediabeleid. De Werkgroep Mediabeleid zou ook erg lang met haar werk bezig zijn geweest. Daar kan men van mening over verschillen. Maar vervolgens is de werkgroep kennelijk weer niet lang genoeg aan het werk geweest, omdat niet gewacht is op de kabelregeling van 30 juni 1984. Voor de vakantie is de discussie afgesloten. De rapportage van de werkgroep is toen naar de Commissie voor Welzijnsaangelegenheden gestuurd. Overigens heb ik begrepen dat genoemde kabelregeling niet zulke geweldige essentieel grote verschillen teweegbrengt. Als dat wel het geval geweest zou zijn, dan was het misschien beter geweest dat in de brief te zetten en niet al die aanmatigende zinnetjes die verder weinig om het lijf hebben. Volgens het bestuur van Aquarius zouden wij nu ook willen beslissen over het feit dat er geen loka le t.v. komt. Misschien dat ik slecht kan lezen, maar als ik de raadsbrief er op na lees dan staat er heel duidelijk op bladzijde 2: "3. Gelet op het kostenaspect lokale omroep voorshands te beperken tot lokale radio; Er wordt dus niet gesproken over het representativiteitskarakter, maar er wordt duidelijk gezegd dat radio ten opzichte van televisie relatief erg goedkoop is. Televisie kost waarschijnlijk ten minste een factor 10 meer dan radio. Voor lokale televisie is op het ogenblik de financiële ruimte niet aanwezig. Om geen enkele andere reden wordt daarom in eerste instantie gekoerst op lokale radio en daar zijn wij het volledig mee eens. Nu wij het toch over de financiën hebben nog even het volgende. Onderdeel van het besluit is niet alleen een procedure om te komen tot een representativiteitsverklaring, maar ook het vaststellen van een raambedrag van 25.000,per jaar. Hoewel in het besluit wat dit punt betreft het woordje "voorshands" is opgenomen, geloof ik niet dat je de illusie moet hebben dat je voor 25.000,echt een lokale omroeporganisatie van de grond krijgt. Maar dat zal in latere instantie wel blijken. Het bestuur van de Omroepvereniging Aquarius Leeuwarden wijst ook nog op de viering van het 700-jarig bestaan van Leeuwarden. Nou dat is typisch een festijn waar een eenmalige zendmachtiging voor aan te vragen is. Als voor de opening van de Evenementenhal zo'n machtiging kan worden verkre gen, dan kan dat zeker voor de viering van het 700-jarig bestaan van onze stad. Een en ander mag ech ter in geen geval tot gevolg hebben dat daardoor de procedure wordt versneld om tot een zendmachti ging voor vijf jaar te komen, want dat levert dan een monopoliepositie op. Weliswaar kan na vijf jaar de zendmachtiging ter discussie worden gesteld en eventueel worden ingetrokken. Dat is natuurlijk een formele mogelijkheid, die in de praktijk op onoverkomelijke moeilijkheden zal stuiten. Ik zie ons hier in de raad al betogen dat bepaalde programma's niet goed genoeg zijn en dat daarom de zendmachtiging niet verlengd wordt. Dat is een discussie waar je nooit uitkomt en daar zie ik dus ook geen heil in. De heer IJestra heeft inmiddels de vergadering verlaten. Mevrouw Jongedijk—Welles: Voordat ik inga op de raadsbrief, wil ik iets zeggen over het functione 25 ren en de werkwijze van de Werkgroep Mediabeleid. Toen de werkgroep van start ging had niemand ei genlijk een idee hoe een lokaal mediabeleid eruit zou moeten zien. Er waren wel wat ideeën, maar meer ook niet. Deze betrekkelijk blanco start heeft volgens mij een goede invloed gehad op de sfeer en werkwijze van de werkgroep. Ook de ambtenaren van de afdelingen Welzijn en Voorlichting hadden geen vastomlijnde ideeën over de vraag waar wij naar toe moesten. Vooral door de berg informatie, aange dragen door de ambtenaren, en het bekijken van t. v.-programma's van andere lokale omroepen werd het mij, als lid van de werkgroep, duidelijk waar wij naar toe moesten. Ook de gesprekken met de eventu ele gegadigden voor lokale omroep hebben een belangrijke invloed gehad op het te ontwikkelen media beleid. In dit licht gezien was het niet zo verwonderlijk dat de Werkgroep Mediabeleid zich unaniem heeft verzet tegen het afgeven van een representativiteitsverklaring, die een nog niet afgerond media beleid zou doorkruisen. Dit nog afgezien van de andere wel bekende bezwaren van zo'n verklaring op dat tijdstip. Maar laat ik afstappen van het verleden en teruggaan naar het heden. Vanavond stellen wij de uitgangspunten vast voor het voeren van een lokaal mediabeleid. Onze fractie vindt lokale omroep belangrijk. Wij denken dat dit een goede bijdrage kan leveren aan het soci aal, cultureel en maatschappelijk gebeuren in onze stad. Niet alleen voor luisteraars, en misschien in de toekomst ook kijkers, kan lokale omroep een functie hebben, ook de vrijwilligers, die voor een groot gedeelte lokale omroep moeten dragen, kunnen hierin een zinvolle bezigheid vinden. Wij hopen dan ook dat lokale omroep voor, door, met en over Leeuwarden en Leeuwarders zal gaan, waarbij, zeker als dat technisch mogelijk is, de dorpen niet vergeten moeten worden. Alhoewel wij het eens zijn met de uitgangspunten zoals die zijn vastgelegd in de bij de raadsbrief behorende rapportage van de Werkgroep Mediabeleid, blijven er nog wel enkele vragen over die de wethouder misschien nog kan beantwoorden. Een aantal vragen sluit aan bij de opmerkingen die zijn gemaakt in de vanavond aan ons uitgereikte brief van het bestuur van de Omroepvereniging Aquarius Leeuwarden. Verder wil ik hierbij ook de brief van de Friese Ziekenomroep betrekken. De veranderde ideeën van de FZO zijn voor een groot gedeelte opgenomen in de raadsbrief. Waar het mij om gaat is het laatste gedeelte van de brief waarin de FZO zijn basisideeën aankondigt. Aan die basisideeën wordt een soort patentaanvraag gekoppeld. Dat is het goed recht van de FZO, maar ik denk toch dat wij voorzichtig moeten omgaan met dit soort uitspraken. Wij zijn nu op een punt aangeland, waarbij iedere gegadigde die aan de voorwaarden voldoet in princi pe in aanmerking komt voor een representativiteitsverklaring. Oude verworvenheden, ervaringen of pa- tentaanvragen mogen daarbij geen rol spelen. Mijn vraag is dan ook of de wethouder deze visie deelt of dat hij daar andere ideeën over heeft. De ontwikkelingen in medialand gaan erg snel. Alhoewel de meest actuele ontwikkelingen in de raadsbrief zijn opgenomen, denk ik toch dat wij even stil moeten staan bij de zogenaamde Kerstbeschik king. In de Nederlandse Staatscourant staat dat de Kerstbeschikking met ingang van 30 juli, en niet zo als Aquarius beweert met ingang van 30 juni, is komen te vervallen en dat aanvragen voor lokale om roep moeten voldoen aan artikel 18 van hoofdstuk 5 van de regeling ex artikel 48 van de Omroepwet. Ik zou er dan ook voor willen pleiten de in de rapportage van de Werkgroep Mediabeleid genoemde Kerst beschikking te vervangen door de op 30 juli van kracht geworden beschikking. De eventuele consequen ties daarvan kan ik niet helemaal overzien, maar vast staat wel dat met de verandering ook wijzigingen zijn aangebracht. Zo'n wijziging is bijvoorbeeld artikel 3, lid 4, waarin niet-lokale omroepen ook toe stemming krijgen programma's op de kabel over te brengen, mits het geen lokale programma's zijn. Dit zou bijvoorbeeld voor de Regionale Omroep Friesland (ROF) en de FZO consequenties kunnen hebben. Mijn vraag is dan ook of de wethouder bereid is de Kerstbeschikking in de door mij geschetste zin te wijzigen in de rapportage en de mogelijke consequenties daarvan nader uit te werken en te bespreken in de Werkgroep Mediabeleid. De Werkgroep Mediabeleid en het college gaan er vanuit dat lokale omroep beperkt moet worden tot radio. Betekent deze opmerking dat t.v. daarmee uitgesloten is, ook als dit geen financiële conse quenties heeft voor de gemeente en de gebruiker? Dan nog iets over de termijn waarop aanvragen binnen moeten zijn. In de raadsbrief wordt wat dat betrefteen termijn van zes maanden genoemd. Ik kan mij voorstellen dat lokale omroep een belangrijke bijdrage kan leveren aan het 700-jarig bestaan van Leeuwarden. Daarmee rekening houdend zal een kortere inschrijfperiode misschien wat meer recht kunnen doen aan dit evenement. Ten slotte zou ik nog de ambtenaren van de afdelingen Welzijn en Voorlichting willen bedanken voor hun inzet en creatieve bijdragen aan het ontwikkelen van een lokaal mediabeleid. Ik wacht met spanning af wat de creatieve mediageesten voor ons in petto hebben. De Voorzitter schorst, om 21.45 uur, de vergadering voor de pauze. De Voorzitter heropent, om 22.25 uur, de vergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1984 | | pagina 13