14
vermenging met andere wellicht mogelijke of gewenste reorganisatie- of herlokatieplannen van het ge
meentelijk apparaat niet geheel op één lijn met deze operatie te stellen is.
Wat is er nou aan de hand bij het regiosecretariaat? Een zaak overigens die vooral ook de regio
betreft. Er zijn twee medewerkers die werken in een keuken, die een plat zinken dak heeft, met een
hoogte van ongeveer 2.20 m. Een van deze medewerkers heeft regelmatig te maken met het ontvangen
van extern bezoek. Dat is iets wat zich bij het regio-apparaat relatief veelvuldig voordoet, omdat je de
contacten nu eenmaal hebt met de verschillende gemeenten die deel uitmaken van de regio. Er zijn
twee medewerkers die werken in een kamer van 13 m2 en met een hoogte van eveneens 2.20 m. Ook zij
ontvangen extern bezoek en wanneer dat het geval is moet men een complete verhuizing doen. Op an
dere kamers en in de gangen staan archiefkasten. Een centrale, meer efficiënte archiefruimte is in het
pand St. Jacobsstraat 25 volstrekt niet te realiseren. Het is duidelijk dat, wanneer archieven hot en her
in de beperkte ruimte verspreid zijn, dat, zeker wanneer er besprekingen plaatsvinden, een storend ele
ment is. Ik praat verder nog niet over het onvoldoende sanitair en het ontbreken van een garderobe en
over nog een aantal ongemakken die misschien wel op te lossen zouden zijn.
De kosten van de huisvesting zijn berekend, op grond van de getroffen overeenkomst, op, zoals in
de stukken staat, een bedrag van ongeveer 65.500,--. Dat bedrag is in verhouding tot hetgeen gebo
den is beduidend te hoog, maar is tot stand gekomen door de totale huisvestingskosten van de secretarie
te delen door het aantal ambtenaren dat daar werkzaam is. Op die manier komt er een bedrag per m2 tot
stand, dat gehanteerd is bij het berekenen van het bedrag dat voor de huisvesting van de externe secre
tariaten in rekening gebracht wordt. Wij kunnen er rustig van uitgaan dat men, bij handhaving van de
bestaande situatie, niet ten onrechte zal vragen naar een verlaging van het huurbedrag, zoals dat tot
dusver betaald wordt.
Een aantal uwer heeft aangevoerd dat een onderbrengen van de externe secretariaten elders in de
stad een oplossing zou kunnen bieden. Deze medaille heeft ook een financiële keerzijde, want er zal
tegelijkertijd behoefte ontstaan aan een beduidend uitgebreider archief en een eigen bibliotheek. De
externe secretariaten maken op jaarbasis rond 300.000 fotocopieën. Zij zullen die dan zelf moeten ma
ken. Men heeft nu het voordeel van het gebruik kunnen maken van de voorzieningen die de gemeente
Leeuwarden heeft. Het contact met de functionele afdelingen van de gemeente Leeuwarden moet niet
onderschat worden. Zeker wanneer het gaat over zaken als het streekplan, het Toeristisch Recreatief
Ontwikkelings Plan (TROP), de sociaal-economische aangelegenheden en wat dies meer zij. Ik praat
dan nog maar niet over de samenloop van ook bestuurlijke functies binnen de regio en de gemeente
Leeuwarden
De mede-verhuizing van het Bureau Belastingen is het gevolg van het feit dat je zoekt naar een an
dere oplossing voor de externe secretariaten.
Dan nu het financiële aspect. Er is becijferd aan kosten voor huur, servicekosten, inrichtingskosten
en schoonmaakkosten een bedrag van 149.640,--. Aan besparingen zijn becijferd bedragen van, in
verband met de huidige huisvestingskosten, 40.000,en, in verband met rente uit mogelijke verkoop
van het pand, 15.750,--, uitgaande van een opbrengstprijs van 175.000, Als kosten en bespa
ringen van elkaar worden afgetrokken, resteert een bedrag van 93.890,
Als de regio zou vertrekken naar een ander onderkomen en het pand St. Jacobsstraat zou noodge
dwongen blijven gehandhaafd, dan moeten wij er rekening mee houden dat de gemeente dan een inkom-
stenpost van genoemde 65.500,-- gaat derven. Wanneer andere huisvesting elders in de stad duurder
zou uitpakken, dan betaalt de gemeente voor het verschil daarenboven rond 50% mee via haar normale
aandeel in de kosten van de regio. (De heer Van der Wal: Wij betalen nu ook al de helft.) Dat doen wij
nu ook al, maar wij krijgen dat geld als inkomstenpost voor het huren van het pand St. Jacobsstraat 25,
Als de regio dat pand zou verlaten en het pand blijft gehandhaafd, dan zouden wij 65.500,-- derven.
Daarenboven zouden wij mee moeten betalen in de meerkosten van een eventueel nadelig verschil. Zo
ligt de zaak financieel.
Het vertrek van de regio uit de omgeving van het stadhuis zal ongetwijfeld leiden tot hogere kosten
in de organisatie. Tot op heden maakt de regio tegen betaling gebruik van de diensten van de secreta
rie: kopiëren, bibliotheek, (deels) typewerk etc. Zodra je op grotere afstand van het apparaat van de
gemeente Leeuwarden komt te verkeren, zul je wat dat betreft eigen voorzieningen moeten treffen. Ik
laat dan nog maar onbesproken het feit dat vertrek van de regio naar elders onwillekeurig zal kunnen
leiden tot een zekere verzelfstandiging, waarbij de werking van de bekende Wet van Parkinson niet ge
heel uitgesloten kan zijn. Als de regio derhalve uit het pand zal vertrekken zullen wij met een extra
lastenverzwaring komen te zitten in de vorm van gederfde inkomsten ten bedrage van 65.500, Dit
alles te samen is voor ons aanleiding geweest, nu zich de gelegenheid voordoet om in de naaste omge
ving iets te huren en het bovendien mogelijk bleek daarbij een prijs te conditioneren die als uitermate
gunstig kan worden aangemerkt, om te komen met het voorstel dat wij de raad gedaan hebben.
15
Ik denk, maar wellicht dat wethouder Miedema daar nog iets meer van wil zeggen, dat uitstel wel
licht afstel tengevolge zal hebben, doordat de mogelijkheden die er nu zijn dan niet meer voorhanden
zijn.
Verwijzing naar het Kooperberghuis is een omstandigheid die, dat is ook al opgemerkt, ineens hier
in het beeld is gekomen. Het verplaatsen van een afdeling Onderwijs, die altijd nog een afdeling is die
zich dicht bij het bestuur pleegt af te spelen, naar een lokatie op een afstand van het stadhuis is een
operatie - wij hebben juist in de afgelopen jaren gestreefd naar concentratie van de verschillende on
dersteunende afdelingen - die je niet zo maar en zeker niet ongestraft kun doen. Hetzelfde kan gezegd
worden met betrekking tot de eerste prioriteit die de afdeling Voorlichting zou hebben. Wanneer wij
praten over het gemeentelijk apparaat dan kan ik wat dat punt betreft een heel eind met de heer Van
der Wal mee gaan, maar dat punt is vanavond niet aan de ordeAan de orde is het punt dat van de zij
de van de regio al geruime tijd aangedrongen wordt op verbetering van de huisvesting. Een huisvesting
die op dit moment volstrekt onvoldoende is. Als je iets voor de afdeling Voorlichting zou willen doen,
dan moet je het wat de huisvesting betreft in een andere richting gaan zoeken. De afdeling Voorlichting
heeft namelijk behoefte aan een beduidend grootschaliger onderkomen waar je met een permanente op
stelling van audio-visuele middelen redelijk grote groepen mensen kunt ontvangen,,
Het is ons niet bekend dat de etage van het Amicitiagebouw reeds in 1986/1987 vrijkomt. Het is
ons wel bekend dat binnen de sfeer van de PTT gedacht wordt aan het zoeken van een andere lokatie,
maar daarover is, voor zover onze informatie strekt, nog lang niet het beslissende woord gesproken. In
ieder geval is het zo dat wij tot 1989 aan Amicitia gebonden zijn en altijd afstand zouden kunnen doen
van de huurovereenkomst wanneer daartoe per 1989 aanleiding zou mogen bestaan. Vandaar dat het mij
dan ook voorkomt dat de ontwikkeling die de heer Van der Wal heeft genoemd op het ogenblik als een
"veronderstelling" moet worden gekwalificeerd. Tussen nu en 1986/1987 zullen zich nog wel meer ont
wikkelingen voordoen die welIicht aanleiding geven tot een standpuntbepaling, ook wanneer het gaat
om de mogelijke lokaties waar wij mee te maken hebben.
De heer Pruiksma heeft nog even verwezen naar de brief van de heer Van Eldert. Ook wij waren
wat verbaasd door de gekozen communicatielijn, omdat het niet ongebruikelijk is dat hoofden van dienst
terecht aanspraak maken op inspraak daar waar het reorganisaties hun dienst betreffende aangaat. Je
zou mogen en ook moeten veronderstellen dat het omgekeerde evenzeer waar is. Blijkbaar is hier een
andere inschatting aan de orde geweest.
De overige gemaakte opmerkingen heb ik dacht ik inmiddels wel de revue laten passeren.
Ter afsluiting van de eerste termijn zou ik hiermee willen volstaan. Ik vraag mij af of wij nu eerst
een kopje koffie moeten gaan drinken.
De heer Bijkersma: Mijnheer de voorzitter, u bent niet ingegaan op mijn suggestie om het voorste!
terug te nemen en het iets gedegener te presenteren.
De Voorzitter: Ik heb gezegd dat wij moeite hebben om het voorstel terug te nemen, omdat dat uit
stel met zich mee zal brengen en wij niet geheel uitsluiten dat dat uitstel ook wel eens tot gevolg zou
kunnen hebben dat mogelijkheden die er nu zijn op een later moment niet meer voorhanden zijn. Ik heb
gezegd dat wethouder Miedema in dit verband wellicht nog iets wilde zeggen.
De heer Miedema (weth.): Die behoefte is niet erg groot, mijnheer de voorzitter. Er hebben ons
signalen bereikt dat de PGGM over verhuur van de overige verdiepingen in onderhandeling is met een
toekomstige huurder. Het gebouw is te huur. Wij weten dat er onderhandelingen zijn0 Als je dan niet
datgene neemt wat je meent te moeten nemen, dan loop je enig risico.
De heer Bijkersma: U loopt nu ook een risico.
De heer Pruiksma: Ik ondersteun graag het voorstel van de voorzitter om nu alvast de koffie te en
tameren, want dat geeft mij namelijk de gelegenheid even met mijn fractie te overleggen. Anders zou
ik om een schorsing hebben gevraagd. Maar misschien kunnen wij nu beide zaken combineren.
De Voorzitter: Ik schors de vergadering voor koffiepauze c„q. nader beraad.
De Voorzitter schorst, om 20.45 uur, de vergadering voor de eerste pauze.
De Voorzitter heropent, om 21.25 uur, de vergadering.