14 vermenging met andere wellicht mogelijke of gewenste reorganisatie- of herlokatieplannen van het ge meentelijk apparaat niet geheel op één lijn met deze operatie te stellen is. Wat is er nou aan de hand bij het regiosecretariaat? Een zaak overigens die vooral ook de regio betreft. Er zijn twee medewerkers die werken in een keuken, die een plat zinken dak heeft, met een hoogte van ongeveer 2.20 m. Een van deze medewerkers heeft regelmatig te maken met het ontvangen van extern bezoek. Dat is iets wat zich bij het regio-apparaat relatief veelvuldig voordoet, omdat je de contacten nu eenmaal hebt met de verschillende gemeenten die deel uitmaken van de regio. Er zijn twee medewerkers die werken in een kamer van 13 m2 en met een hoogte van eveneens 2.20 m. Ook zij ontvangen extern bezoek en wanneer dat het geval is moet men een complete verhuizing doen. Op an dere kamers en in de gangen staan archiefkasten. Een centrale, meer efficiënte archiefruimte is in het pand St. Jacobsstraat 25 volstrekt niet te realiseren. Het is duidelijk dat, wanneer archieven hot en her in de beperkte ruimte verspreid zijn, dat, zeker wanneer er besprekingen plaatsvinden, een storend ele ment is. Ik praat verder nog niet over het onvoldoende sanitair en het ontbreken van een garderobe en over nog een aantal ongemakken die misschien wel op te lossen zouden zijn. De kosten van de huisvesting zijn berekend, op grond van de getroffen overeenkomst, op, zoals in de stukken staat, een bedrag van ongeveer 65.500,--. Dat bedrag is in verhouding tot hetgeen gebo den is beduidend te hoog, maar is tot stand gekomen door de totale huisvestingskosten van de secretarie te delen door het aantal ambtenaren dat daar werkzaam is. Op die manier komt er een bedrag per m2 tot stand, dat gehanteerd is bij het berekenen van het bedrag dat voor de huisvesting van de externe secre tariaten in rekening gebracht wordt. Wij kunnen er rustig van uitgaan dat men, bij handhaving van de bestaande situatie, niet ten onrechte zal vragen naar een verlaging van het huurbedrag, zoals dat tot dusver betaald wordt. Een aantal uwer heeft aangevoerd dat een onderbrengen van de externe secretariaten elders in de stad een oplossing zou kunnen bieden. Deze medaille heeft ook een financiële keerzijde, want er zal tegelijkertijd behoefte ontstaan aan een beduidend uitgebreider archief en een eigen bibliotheek. De externe secretariaten maken op jaarbasis rond 300.000 fotocopieën. Zij zullen die dan zelf moeten ma ken. Men heeft nu het voordeel van het gebruik kunnen maken van de voorzieningen die de gemeente Leeuwarden heeft. Het contact met de functionele afdelingen van de gemeente Leeuwarden moet niet onderschat worden. Zeker wanneer het gaat over zaken als het streekplan, het Toeristisch Recreatief Ontwikkelings Plan (TROP), de sociaal-economische aangelegenheden en wat dies meer zij. Ik praat dan nog maar niet over de samenloop van ook bestuurlijke functies binnen de regio en de gemeente Leeuwarden De mede-verhuizing van het Bureau Belastingen is het gevolg van het feit dat je zoekt naar een an dere oplossing voor de externe secretariaten. Dan nu het financiële aspect. Er is becijferd aan kosten voor huur, servicekosten, inrichtingskosten en schoonmaakkosten een bedrag van 149.640,--. Aan besparingen zijn becijferd bedragen van, in verband met de huidige huisvestingskosten, 40.000,en, in verband met rente uit mogelijke verkoop van het pand, 15.750,--, uitgaande van een opbrengstprijs van 175.000, Als kosten en bespa ringen van elkaar worden afgetrokken, resteert een bedrag van 93.890, Als de regio zou vertrekken naar een ander onderkomen en het pand St. Jacobsstraat zou noodge dwongen blijven gehandhaafd, dan moeten wij er rekening mee houden dat de gemeente dan een inkom- stenpost van genoemde 65.500,-- gaat derven. Wanneer andere huisvesting elders in de stad duurder zou uitpakken, dan betaalt de gemeente voor het verschil daarenboven rond 50% mee via haar normale aandeel in de kosten van de regio. (De heer Van der Wal: Wij betalen nu ook al de helft.) Dat doen wij nu ook al, maar wij krijgen dat geld als inkomstenpost voor het huren van het pand St. Jacobsstraat 25, Als de regio dat pand zou verlaten en het pand blijft gehandhaafd, dan zouden wij 65.500,-- derven. Daarenboven zouden wij mee moeten betalen in de meerkosten van een eventueel nadelig verschil. Zo ligt de zaak financieel. Het vertrek van de regio uit de omgeving van het stadhuis zal ongetwijfeld leiden tot hogere kosten in de organisatie. Tot op heden maakt de regio tegen betaling gebruik van de diensten van de secreta rie: kopiëren, bibliotheek, (deels) typewerk etc. Zodra je op grotere afstand van het apparaat van de gemeente Leeuwarden komt te verkeren, zul je wat dat betreft eigen voorzieningen moeten treffen. Ik laat dan nog maar onbesproken het feit dat vertrek van de regio naar elders onwillekeurig zal kunnen leiden tot een zekere verzelfstandiging, waarbij de werking van de bekende Wet van Parkinson niet ge heel uitgesloten kan zijn. Als de regio derhalve uit het pand zal vertrekken zullen wij met een extra lastenverzwaring komen te zitten in de vorm van gederfde inkomsten ten bedrage van 65.500, Dit alles te samen is voor ons aanleiding geweest, nu zich de gelegenheid voordoet om in de naaste omge ving iets te huren en het bovendien mogelijk bleek daarbij een prijs te conditioneren die als uitermate gunstig kan worden aangemerkt, om te komen met het voorstel dat wij de raad gedaan hebben. 15 Ik denk, maar wellicht dat wethouder Miedema daar nog iets meer van wil zeggen, dat uitstel wel licht afstel tengevolge zal hebben, doordat de mogelijkheden die er nu zijn dan niet meer voorhanden zijn. Verwijzing naar het Kooperberghuis is een omstandigheid die, dat is ook al opgemerkt, ineens hier in het beeld is gekomen. Het verplaatsen van een afdeling Onderwijs, die altijd nog een afdeling is die zich dicht bij het bestuur pleegt af te spelen, naar een lokatie op een afstand van het stadhuis is een operatie - wij hebben juist in de afgelopen jaren gestreefd naar concentratie van de verschillende on dersteunende afdelingen - die je niet zo maar en zeker niet ongestraft kun doen. Hetzelfde kan gezegd worden met betrekking tot de eerste prioriteit die de afdeling Voorlichting zou hebben. Wanneer wij praten over het gemeentelijk apparaat dan kan ik wat dat punt betreft een heel eind met de heer Van der Wal mee gaan, maar dat punt is vanavond niet aan de ordeAan de orde is het punt dat van de zij de van de regio al geruime tijd aangedrongen wordt op verbetering van de huisvesting. Een huisvesting die op dit moment volstrekt onvoldoende is. Als je iets voor de afdeling Voorlichting zou willen doen, dan moet je het wat de huisvesting betreft in een andere richting gaan zoeken. De afdeling Voorlichting heeft namelijk behoefte aan een beduidend grootschaliger onderkomen waar je met een permanente op stelling van audio-visuele middelen redelijk grote groepen mensen kunt ontvangen,, Het is ons niet bekend dat de etage van het Amicitiagebouw reeds in 1986/1987 vrijkomt. Het is ons wel bekend dat binnen de sfeer van de PTT gedacht wordt aan het zoeken van een andere lokatie, maar daarover is, voor zover onze informatie strekt, nog lang niet het beslissende woord gesproken. In ieder geval is het zo dat wij tot 1989 aan Amicitia gebonden zijn en altijd afstand zouden kunnen doen van de huurovereenkomst wanneer daartoe per 1989 aanleiding zou mogen bestaan. Vandaar dat het mij dan ook voorkomt dat de ontwikkeling die de heer Van der Wal heeft genoemd op het ogenblik als een "veronderstelling" moet worden gekwalificeerd. Tussen nu en 1986/1987 zullen zich nog wel meer ont wikkelingen voordoen die welIicht aanleiding geven tot een standpuntbepaling, ook wanneer het gaat om de mogelijke lokaties waar wij mee te maken hebben. De heer Pruiksma heeft nog even verwezen naar de brief van de heer Van Eldert. Ook wij waren wat verbaasd door de gekozen communicatielijn, omdat het niet ongebruikelijk is dat hoofden van dienst terecht aanspraak maken op inspraak daar waar het reorganisaties hun dienst betreffende aangaat. Je zou mogen en ook moeten veronderstellen dat het omgekeerde evenzeer waar is. Blijkbaar is hier een andere inschatting aan de orde geweest. De overige gemaakte opmerkingen heb ik dacht ik inmiddels wel de revue laten passeren. Ter afsluiting van de eerste termijn zou ik hiermee willen volstaan. Ik vraag mij af of wij nu eerst een kopje koffie moeten gaan drinken. De heer Bijkersma: Mijnheer de voorzitter, u bent niet ingegaan op mijn suggestie om het voorste! terug te nemen en het iets gedegener te presenteren. De Voorzitter: Ik heb gezegd dat wij moeite hebben om het voorstel terug te nemen, omdat dat uit stel met zich mee zal brengen en wij niet geheel uitsluiten dat dat uitstel ook wel eens tot gevolg zou kunnen hebben dat mogelijkheden die er nu zijn op een later moment niet meer voorhanden zijn. Ik heb gezegd dat wethouder Miedema in dit verband wellicht nog iets wilde zeggen. De heer Miedema (weth.): Die behoefte is niet erg groot, mijnheer de voorzitter. Er hebben ons signalen bereikt dat de PGGM over verhuur van de overige verdiepingen in onderhandeling is met een toekomstige huurder. Het gebouw is te huur. Wij weten dat er onderhandelingen zijn0 Als je dan niet datgene neemt wat je meent te moeten nemen, dan loop je enig risico. De heer Bijkersma: U loopt nu ook een risico. De heer Pruiksma: Ik ondersteun graag het voorstel van de voorzitter om nu alvast de koffie te en tameren, want dat geeft mij namelijk de gelegenheid even met mijn fractie te overleggen. Anders zou ik om een schorsing hebben gevraagd. Maar misschien kunnen wij nu beide zaken combineren. De Voorzitter: Ik schors de vergadering voor koffiepauze c„q. nader beraad. De Voorzitter schorst, om 20.45 uur, de vergadering voor de eerste pauze. De Voorzitter heropent, om 21.25 uur, de vergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1984 | | pagina 8