32
Punten 19 t.e.m. 27 ^bijlagen nrs. 389, 390, 386, 383, 382, 385, 402, 377 en 378).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 28 (bijlage nr. 401)
De Voorzitter: Dit punt luidt: Uitbreiding huisvestingsruimte ten behoeve van de Gemeentelijke
Sociale Dienst (GSD).
De heer Buurman: Bij de totstandkoming van huisvesting ten behoeve van de GSD is indertijd ook
voorzien in de bouw van een aantal woningen. Het lag voor de hand dat in eerste instantie de gedach
ten zijn uitgegaan naar de mogelijkheid deze woningen ten behoeve van de dienst te doen ontruimen.
Ik laat nu in het midden of daarmee de totale ruimtebehoefte kan worden gedekt. Ik heb begrepen dat
gedwongen beëindiging van de huurovereenkomst op korte termijn niet mogelijk en wellicht ook niet
wenselijk is, althans problemen zou geven, en dat voorts indertijd een rijksbijdrage in de totale bouw
kosten is verkregen die zou komen te vervallen indien de woningen aan hun huidige functie zouden
worden onttrokken. Deze weg is kennelijk dus niet begaanbaar gebleken. B. en w. stellen nu voor het
gebouw van de Vereniging voor Volkshuisvesting aan te kopen. Zij gaan ervan uit dat de voorgenomen
herziening van het sociale zekerheidsstelsel geen belangrijke verschuivingen in het takenpakket van de
GSD teweeg zal brengen. Ik zou graag zien dat het college dit wat nader onderbouwt. Is de uitvoering
van de Wet werkloosheidsvoorziening (WWV) per 1 januari 1985 niet toebedacht aan de bedrijfsvereni
gingen? Een deel van de kantoorruimte blijft voorlopig onbenut en kan in een later stadium geschikt
worden gemaakt voor eventuele personeelsuitbreidingen. Verwacht het college deze uitbreidingen? Ik
weetniet of er in het bestuur van de Vereniging voor Volkshuisvesting ook langoren zitten, in ieder
geval geen domoren. Men was niet bereid alleen het kantoorgedeelte te verkopen, om niet het risico
te lopen met de rest te blijven zitten. Dat risico kon beter op de rug van de gemeente worden afgewen
teld. Men wilde wel graag als eerste bij een eventuele uitvoering van herstel van de woonfunctie ter
plaatse worden betrokken Om een nadelig saldo in deze te voorkomen is het wel zaak zo snel mogelijk
gegadigden aan te trekken. Mag ik aannemen dat het college hier vaart achter zal zetten?
De heer Kessler (weth.): De eerste vraag van de heer Buurman is in hoeverre de toekomstige wijziging
van het sociale zekerheidsstelsel veranderingen teweegbrengt in het takenpakket van de GSD. Op zich
zelf is er aanleiding te veronderstellen dat daarin mogelijkerwijs veranderingen, als gevolg van de her
ziening van het sociale zekerheidsstelsel, zullen worden aangebracht. Het punt is alleen dat daarover
op dit moment op geen enkele wijze enige zekerheid bestaat. Er wordt voorgesteld het sociale zeker
heidsstelsel in een soort drietrapsraket uiteen te leggen. In de eerste plaats een loondervingsfase, een
soort gecombineerde Werkloosheidswet (WW)/WWV. Op dit moment zijn er indicaties dat die fase naar
de bedrijfsverenigingen zal worden overgebracht. Op zichzelf is dat niet zo verwonderlijk, omdat er
bij de bedrijfsverenigingen op dit moment een leegloop aan de orde is. Aan de andere kant horen wij
via inside-informatie ook dat er bedrijfsverenigingen zijn die dat eigenlijk niet willen, omdat het heel
ander werk is dat ze dan moeten doen Tot voor kort gaven ze gewoon uitkeringen en hoefde er niet in
dividueel te worden getoetst, hetgeen door de integratie van WW en WWV wel zal moeten. Een ander
probleem - dat even terzijde - is dat, als die constructie doorgaat, niet meer in elke gemeente een
loket aanwezig is waar men met zijn problemen naar toe kan gaan, maar dat er over de gehele provincie
gerekend maar twee of drie plaatsen zijn waar dat kan. Kortom, de hele zaak is op dit moment nog sterkin
discussie. Met name de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) staat afwijzend tegenover een
en ander. Al deze dingen zijn voor het college aanleiding geweest voor te stellen tot aankoop van het
betreffende pand te besluiten. Stel dat de betreffende werkzaamheden wel zouden overgaan naar de
bedrijfsverenigingen, dan nog mag worden verwacht dat de groei van het aantal uitkeringsgerechtigden,
die op de een of andere manier door de gemeente moeten worden geholpen - ik denk dan aan de stijgen
de werkloosheid en aan het feit dat steeds meer mensen in de bijstandssfeer terechtkomen -, zo hard
gaat dat deze situatie in een aantal jaren zal zijn ingelopen. Wat dat betreft verwachten wij bij de
GSD ook zeker personeelsuitbreidingen. Als de 38-urige werkweek doorgaat - het ziet er naar uit dat
dat zo is -, dan zal zeker extra personeel moeten worden aangetrokken om de verminderde werkcapaci-
teit op te vangen. Een ander punt is dat de wijziging van de Wet op de bejaardenoorden ook extra werk
zaamheden voor de GSD met zich zal brengen. Al met al zijn er voldoende ontwikkelingen als gevolg
waarvan wij denken dat het noodzakelijk is het betreffende pand aan te kopen.
Een andere vraag van de heer Buurman ging over de ruimtes die op dit moment niet worden gebruikt.
Wij zijn er inderdaad mee bezig te bekijken aan wie wij die ruimtes kunnen verhuren en het ziet er naar
uit dat dat op een goede manier zal lukken.
33
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punt 29 (bijlage nr. 399)
De Voorzitter: Dit punt luidt: Gevolgen gemeentelijke herindeling van Friesland. In de raadsbrief
staat een onjuistheid. Er staat dat de Commissie voor Bestuurlijke Aangelegenheden zich met het voren
staande kan verenigen, maar die commissie weet van de hele zaak niets af. Het gaat bij dit punt om
een formalisering van een aantal regelingen van andere gemeenten. Ik stel u voor het toch in behande
ling te nemen
De heer Van der Wal: Ik had een vraag in de commissie willen stellen, maar, zoals de burgemeester
al heeft medegedeeld, het punt is nooit in de commissie behandeld. Het gaat voor het grootste gedeelte
om een strikt formele zaak en over het buiten werking verklaren en vervolgens weer in werking stellen
van allerlei verordeningen. Eén punt wil ik er even uitlichten en dat betreft het verbod op naaktzwem-
men, baden, zonnebaden of luchtbad nemen. Ik heb vanmiddag over deze kwestie met de betrokken
ambtenaar gebeld, die mij heeft uitgelegd dat men, als men iets wil toestaan, eerst een verbod moet
opleggen en vervolgens ontheffing moet verlenen. Dat kan juridisch-techn isch wel een kloppende rede
nering zijnmaar ik blijf het vreemd vinden Tot nu toe is er bij ons en bij nadere informatie ook bij
anderen geen behoefte gebleken aan het opnemen in de Algemene Politieverordening (APV) van een
dergelijk artikel. Ik neem ook aan dat voor dit soort zaken in een of ander burgerlijk wetboek wel een
bepaalde verbodsbepaling is opgenomen. Nu staan er in de APV zo ontzettend veel verboden - het door
lezen van deze verordening heeft een zekere amusementswaarde - dat je nauwelijks meer de straat op
durft, want je loopt bijna altijd wel tegen een verbod op. Daaraan wordt nu dus nog één toegevoegd en
wij vragen ons af of dat wel nodig is. Er wordt veel gesproken over deregulering. Nou, dit is naar onze
mening een punt waaraan helemaal geen behoefte is, terwijl het nu toch weer via een verbodsbepaling
wordt geregeld.
Dan is er nog een punt. Het begrip naakt - tegenwoordig nogal een variabel begrip - staat niet ge-
defin i eerd. Valt topless bijvoorbeeld onder naakt, zo kan men zich afvragen. De betreffende deskundige
dacht van welDat betekent dus dat, als er bi j voorbeeld elders in de Groene Ster topless wordt gebaad -
dat gebeurt veelvuldig -, dat niet mag, aldus mijn vraag aan de deskundige. Zijn antwoord was dat dat
afhangt van de plaats waar het gebeurt. Een en ander is mij niet duidelijk en ik zou graag van het
college willen horen hoe het nu precies zit. Wordt de interpretatie van naakt dan aan de betreffende
politie-ambtenaar overgelaten?
Kortom, er zitten eigenlijk zoveel onduidelijkheden en nodeloze regels in dit artikel dat wij er
niet zoveel behoefte aan hebben.
De heer Buurman: Ik had willen beginnen met te stellen dat deze kwestie niet in de Commissie voor
Bestuurlijke Aangelegenheden is behandeld, maar dat is al door de voorzitter meegedeeld.
Bestuurlijk bekeken wi! ik mij beperken tot de voorgestelde wijziging van de Algemene Politiever
ordening, toegespitst op de zogenaamde naaktrecreatie. Eerst een korte aanduiding als principiële ver
antwoording waarom ik tegen een dergelijke vorm van recreatie ben. Het naturisme ontkent de zondige
natuur van de mens. Gods woord zegt echter dat de mensen alleen in het paradijs goed waren.Zij heb
ben de zuivere relatie met hun Schepper verbroken en dat heeft ook zijn consequenties voor de relatie
tussen de mensen onderling. De zondige natuur verhindert dat ze elkaar zonder onzuivere bedoelingen
tegemoet kunnen treden. Juist om hen tegen elkaar te beschermen heeft God hun kleding gegeven.
Kleding heeft dus wel degelijk een positieve, namelijk een beschermende functie. Het is de taak van
de overheid met de werking van naakt in de openbare samenleving rekening te houden en ook met de
aanstoot die dit kan geven.
De gemeente Leeuwarden heeft indertijd als eigenaar een deel van het Kleine Wielengebied aan
gewezen als gebied waar het verbod op de zogenaamde naaktrecrectie niet geldt. Het zij zo, ik draag
er geen enkele verantwoording voor. Het ging toen om de aanwijzing van dit gebied. Ter bestendiging
van de huidige legale situatie wordt voorgesteld een soortgelijke bepaling als Tietjerksteradeel aan de
Algemene Politieverordening Leeuwarden toe te voegen, aldus de raadsbrief. Het college maakt er nu
een algemene bevoegdheid van voor b. en w. die voor het gehele grondgebied van Leeuwarden gaat
gelden. B. en w. zullen het wat dit betreft zonder mijn stem moeten doen. Ik vrees overigens dat door
bestaande en toenemende zogenaamde naaktrecreatie het Bijbels genormeerde geweten van de burger zal
worden uitgehold en de openbaarheid van terreinen voor alle burgers nog meer zal worden aangetast.