38
39
en Belastingen zo slecht is dat op korte termijn een andere oplossing moet worden gevonden. Dat deel
van de fractie onderschrijft de door het college geformuleerde uitgangspunten en de constatering dat
alleen de Gouvemeurspassage een geschikte mogelijkheid is.
Een minderheid van de fractie deelt deze opvatting niet en ik zal uitleggen waarom. Laat ik voor
opstellen dat ook de minderheid vindt dat de huisvesting van beide bureaus niet optimaal is en dat naar
vervanging moet worden gezocht. Voor deze fractieleden is dit echter niet zo urgent dat dit per se nu
en in de Gouvemeurspassage zou moeten plaatsvinden. De nadelen daarvan, namelijk hoogstwaarschijn
lijk leegstand van het pand St. Jacobsstraat 25 en hoge extra lasten voor de gemeente, wegen niet op
tegen de voordelen. Bovendien is het te vroeg om nu al te zeggen dat de onderzochte alternatieven
geen reële mogelijkheden zijn. Dit geldt met name voor de St. Anthonyschool en de panden van de
Muziekpedagogische Academie (MPA)Op dit moment is inderdaad onduidelijk wat daarmee gaat ge
beuren, maar dat er iets mee moet gebeuren is wel duidelijk. Voor het Kooperberghuis geldt in feite
hetzelfde. Bij dit laatste gebouw wil ik nog opmerken dat dit wel in aanmerking komt voor de minder
heid van onze fractie, omdat die de uitgangspunten van het college niet overneemt. Delen van de
secretarie en van het regiosecretariaat hoeven niet ten koste van alles in de binnenstad te blijven,
hoewel wij onderkennen dat dat op zich natuurlijk wel voordelen heeft.
De minderheid van de fractie is dus van mening dat niet moet worden overgegaan tot het sluiten
van een huurovereenkomst met het Pensioenfonds voor de Gezondheid, Geestelijke en Maatschappelijke
Belangen (PGGM), maar dat pas een besluit moet worden genomen over de huisvesting van de beide
bureaus op het moment dat meer bekend is over de bestemming van het MPA-gebouw en de St. Anthony
schoolAls er nu toch een besluit moet vallen, dan is diezelfde minderheid van mening dat het bureau
Externe Secretariaten onderdak zou kunnen vinden in het Kooperberghuis, terwijl het bureau Belastingen,
eventueel samen met een deel van de afdeling Voorlichting, plaats zou kunnen blijven houden in de
St. Jacobsstraat 25. Ik zou hier moties over kunnen indienen, maar aangezien wij niet verwachten
dat die door de meerderheid van de raad zullen worden gevolgd, zal ik het niet doen en dus volstaan
met te zeggen dat de minderheid van onze fractie tegen het voorstel zal stemmen.
De heer Buurman: De vorige keer heb ik niet ingestemd met de motie van de VVD, omdat de toe
lichting van de voorzitter voor mij voldoende was en overtuigend overkwam. Ik blijf bij mijn standpunt
en steun derhalve het voorstel van b. en w.
De Voorzitter: Ik heb er nota van genomen dat de heer Bijkersma zich akkoord heeft verklaard met
het door het college gedane voorstel. Hij heeft daar een aantal motieven voor aangevoerd, die als
ondersteunend voor de verschillende elementen van het voorstel kunnen worden beschouwd. Ik meen
daarop niet weer in extenso in te hoeven gaan.
Door de heer Bijkersma en meerderen uwer is gevraagd wat wordt bedoeld met hetgeen vermeld is
bij het laatste gedachtenstreepje bij de St. Anthonyschool. Ik wil er op wijzen dat op bladzijde 4 van
de raadsbrief onder c een compleet verhaal is opgetuigd, waarbij wordt verwezen naar de oorspronke
lijke nota Huisvesting bestuurscentrum gemeente Leeuwarden van 1978. Daarin werd er van uitgegaan
dat het aantal ambtenaren in de periode tot 1988 met 106 zou toenemen. Dat is een prognose die niet
is gehaald. Er is ook een aantal andere maatregelen genomen, namelijk door een gedeelte van Amicitia
te huren en de afdeling Personeelszaken in dat gebouw te huisvesten. Ik wil er op wijzen dat dat op
zichzelf al een afwijking was van de aanvankelijk gedachte lijn, namelijk alles zoveel mogelijk gecon
centreerd houden rondom het Hofplein. Wat de afdeling Personeelszaken betreft werd het echter ver
antwoord gevonden van die gedachte af te wijken, omdat die afdeling een spilfunctie voor het totale
gemeentelijke apparaat heeft, veel meer dan de andere afdelingen die in de naaste omgeving van het
stadhuis zijn gehuisvest. Daardoor is er een nieuwe situatie ontstaan, waardoor men zich nog wel eens
enige malen moet bedenken alvorens over te gaan tot het realiseren van een nieuwe kantoorruimte met
een oppervlakte van 420 m2 met de daarbij behorende kostenfactoren. De heer Van der Wal heeft
vraagtekens gezet bij de in de raadsbrief voor deze verbouw genoemde bedragen. Het gaat echter om
een globale kosten begroting, die uiteraard niet is gebaseerd op gedetailleerde plannen. De ervaring
die wij met globale ramingen hebben heeft ons geleerd om niet al te optimistisch te zijn wat de realise
ring betreft. Ik kom hierop straks nog wel terug.
Er zijn enkele overwegingen die ons er toe hebben gebracht voor te stellen afstand te nemen van de
St. Anthonyschool. Naar gelang de reeks argumenten zich verder ontwikkelt, neemt waarschijnlijk de
zwaarte ervan af. Het laatste argument is dat "andere, mogelijke ontwikkelingen in dit deel van de
binnenstad kunnen worden belemmerd". Ik denk dat wij ons daarbij ook moeten afvragen wat er rondom
De Hofwijck gaat gebeuren. Er is dan in ieder geval een bekende naam gevallen, die op het ogenblik
bij iedereen in het achterhoofd meespeelt wanneer in dat deel van de binnenstad wordt rondgekeken.
Wij hebben bij dit argument geen concrete gedachte, maar hebben gezegd dat het best eens zou kunnen
zijn dat een en ander ook frustrerend werkt op toekomstige mogelijke ontwikkelingen.
De heer Van der Wal heeft ook de nota Huisvesting bestuurscentrum gemeente Leeuwarden genoemd
van 1978. Hij verwijst dan opnieuw naar Amicitia waarover hij het de vorige keer ook heeft gehad. Wij
hebben inmiddels opnieuw nagetrokken hoe het nu eigenlijk zit met de verhuurverhouding met de PTT.
Zoals ook in de raadsbrief is vermeld is gebleken dat de huurovereenkomst op basis van het gesloten
contract automatisch wordt verlengd tot eind 1990. Nergens staat dat na 1990 de gemeente gebonden
zal zijn aan de bezwarende voorwaarde, waarover wij het dan almaar hebben, omdat ook de gemeente
de gelegenheid heeft om een huurovereenkomst op te zeggen en afstand te nemen van eventuele be
zwarende voorwaarden. Wij zullen ons zeker heel kritisch beraden op de vraag of wij voordat het con
tract afloopt - daarvoor hebben wij zes jaar de tijd, want dan loopt het contract met de PTT af - moeten
kijken hoe wij daarin tot een nadere standpuntbepaling moeten komen.
De heer Van der Wal is gevallen over het argument dat het nodige wordt toegevoegd aan het bestaan
de gebouwen bestand. Hij vindt dit wat de St. Anthonyschool betreft een beetje larie, want het pand is
al van de gemeente. Op zich is dat natuurlijk juist. Tegelijkertijd heeft de heer Van der Wal geconsta
teerd dat de boekwaarde van de huidige St. Anthonyschool als uitermate gering moet worden gewaar
deerd. Als het plan St. Anthonyschool zou worden gerealiseerd, dan moeten er investeringen worden
gedaan In de raadsbrief worden die geraamd op ruwweg 9 ton plus inrichting en wat er verder nog bij
komt. Er moeten bedragen worden geraamd voor onderhoud, voor schoonhouden en wat dies meer zij.
In die zin wordt er inderdaad een gebouw als een nieuw element aan het pakket gemeentegebouwen,
waarin het apparaat is gehuisvest, toegevoegd. Op die manier is er wel degelijk een volstrekt nieuwe
situatie ontstaan, die ook weer de nodige extra lasten met zich brengt.
Wij kunnen lang en breed twisten over de gunstige ligging. Een feit is echter dat de toegankelijk-
heid slechts kan worden gerealiseerd via een verbindingsgang met de voormalige Hofschool en wij hebben
de indruk dat dat niet bepaald de meest optimale ontsluiting is. Nogmaals, het is niet het enige en het
doorslaggevende bezwaar. Een aantal overwegingen heeft ons er toe gebracht u voor te stellen niet voor
dit alternatief te kiezen. Dat begint al wanneer wij constateren dat er iets veranderd is na de opties van
1978, terwijl een en ander nog wordt uitgebreid bij de vier gedachtenstreepjes. Wij zien echter ook wel
de voordelen, hetgeen ook heel duidelijk in de raadsbrief is verwoord. Er staat onder andere: "De uit
voering van dit plan heeft niet alleen het voordeel dat het de benodigde ruimte in zich heeft en dat het
pand in de directe nabijheid van het bestuurscentrum is gelegen, maar ook dat direct een nuttige bestem
ming aan het pand kan worden gegeven." Een en ander is dus wel degelijk in de afweging, waarbij het
een kwestie is van plussen en minnen, meegenomen.
De heer Van der Wal heeft, evenals andere raadsleden, nog eens weer gesproken over het Kooper
berghuis. Hierbij moeten wij ons wel realiseren dat in eerste linie wordt gesproken over de huisvesting
van het bureau Externe Secretariaten. De vorige keer heeft de heer Van der Wal een van de personeels
leden van dit bureau ten tonele gevoerd, die gezegd zou hebben dat ze best ergens anders zouden kun
nen zitten Ik had op dat moment echter andere informatie. Ik heb een en ander nog eens nagetrokken
en het blijkt dat wij slechts een half verhaal van de heer Van der Wal hebben gehoord. De betrokken
functionaris heeft tegen mij gezegd: Dat is een mooie voorstelling van zaken. Natuurlijk kunnen wij
overal zitten waar maar ruimte is, maarwij hechten er als regiosecretariaat juist aan - het bestuur van
de regio staat ook achter dit standpunt - een directe relatie te hebben met de faciliteiten van de ge
meente Leeuwarden, terwijl ook een inhoudelijke relatie met de verschillende afdelingen op terreinen
waarop wij werkzaam zijn voor ons van belang is. Vandaar dan ook de zeer sterke voorkeur - het is
eigenlijk een randvoorwaarde - voor een nauw contact met het gemeentelijk apparaat van Leeuwarden,
ook ruimtelijk gezien. Tegen die achtergrond is het Kooperberghuis, naast andere overwegingen die in
de raadsbrief staan verwoord, geen alternatief dat voor huisvesting van het bureau Externe Secretariaten
in het beeld komt.
De heer Van der Wal merkt op dat de kwestie van financiën ook voor gemeentelijke diensten moet
gelden. Dan moeten secretarie-afdelingen maar tijdelijk worden gehuisvest in het Kooperberghuis, het
geen niet hoeft te worden gefixeerd op de afdelingen waar het nu om gaat. Dat is natuurlijk een mooi
verhaal. Bij een van de vorige punten van de agenda hebben wij dit soort verhalen ook niet opgetuigd,
omdat een stuk efficiency in een tijd van toenemende werkdruk op een beperkter wordend apparaat nu
eenmaal moet worden betracht. Evenmin als wij bij de uitbreiding van de huisvestingsmogelijkheden voor
de Sociale Dienst hebben overwogen om er maar een stuk uit te halen en ergens anders heen te brengen,
zijn wij van mening dat het erg wijs is om dat ten aanzien van de secretarie ook niet te doenEr is
indertijd heel bewust gekozen voor een huisvesting rondom het Hofplein in de daar aanwezige panden