12 lijkt mij om des tijds wille dan ook geen goede zaak, want anders zou je moeten wachten op de termijn en dat kost ook weer tijd. Ik heb meen ik wel duidelijk gemaakt dat het voorstel van de heer Van der Wal niet nodig is. Dan de behandeling van de klachten, zoals opgenomen staat in artikel 9 van de Interim-verorde ning inspraak stadsvernieuwing. De inhoud van dit artikel is overeenkomstig de modeI-verorden ing van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De heer Van der Wal heeft terecht gezegd dat hier een /nfe/vm-verordening aan de orde is. Wij hebben ons wat deze verordening betreft zoveel mogelijk aangesloten bij de model-verordening van de VNG. Ik wil echter best volgend jaar, als de definitieve verordening moet worden vastgesteld, dit punt nog een keer ter discussie stellen. Voorlopig ben ik van oordeel dat het hier voorgestelde een goede procedure is. De heer Dubbelboer is tevreden met het resultaat dat nu op tafel ligt. Ik hoef daar verder niet op te reageren De heer Van der Wal: Ik wil nog iets zeggen over de procedure» Ik heb niet willen suggereren dat er minder gebeurt dan anders. De wethouder trekt een parallel met het bestemmingsplan, maar het gaat nu duidelijk toch om iets anders, namelijk het beleidsvoornemen op het terrein van de stadsvernieuwing. Daarbij gaat het over de meerjarenraming aangaande uitvoeringsplannen en over de vraag welke wijken prioriteiten hebben. Dat is heel iets anders dan een bestemmingsplan. Overigens, de procedure betref fende een bestemmingsplan is bij de wet geregeld. Hier wordt een en ander bij gemeentelijke verorde ning geregeld. De wethouder zegt dat wij nu al zoveel doen. Het enige verschil met vroeger is dat toen in een besloten commissievergadering advies aan b. en w. werd uitgebracht en dat dat nu in een open bare vergadering gebeurt. Het college zal zich er niet over verbazen dat wij daar natuurlijk alleen maar verheugd over zijn. Wij hebben al heel lang gepleit voor volstrekt openbare vergaderingen. Waar wij nog van mening over verschillen met de wethouder is het tijdstip waarop de eerste open bare commissievergadering wordt gehouden Naar onze mening moet die vergadering veertien dagen tot drie weken na afloop van de tervisieleggingsperiode worden gehouden. Op die manier wordt iedere kla ger voldoende recht gedaan. Wij lopen nu namelijk de kans dat mensen die schriftelijk en mondeling klagen in de eerste commissievergadering een zwaarder gewicht in de schaal leggen dan mensen die om wat voor redenen ook de mondelinge gelegenheid tot klagen hebben gemist en alleen schriftelijk klach ten kunnen indienen. De commissie krijgt die schriftelijke bezwaren pas nadat zij een eerste advies heeft uitgebracht. Ik realiseer mij dat een en ander voor dit jaar niet meer anders is te regelen. Maar voor de volgende jaren zou dat wel anders moeten worden geregeld - daardoor wordt de procedure hoog stens met twee tot drie weken verlengd -, zodat de commissie bij de eerste advisering aan b. en w. be ter wordt ge'ihformeerd. Ik heb eigenlijk ook geen bezwaar hiertegen van het college gehoord, maar hel neemt ons voorstel desondanks toch niet over. Ik dien bij dezen dus de reeds in eerste instantie aange kondigde en voorgelezen motie in, die mede is ondertekend door de heer Duijvendak. (De Voorzitter: De motie is voldoende ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen.) Wat betreft mijn opmerkingen over de klaagschriften heeft de wethouder toegezegd dat dit punt het komende jaar nader zal worden bekeken. Wij nemen daar op dit moment genoegen mee. De heer Dubbelboer: Ik heb nog een vraag aan de wethouder, want er is mij iets niet helemaal dui delijk. De procedure zoals die er nu uitziet is, als ik het goed begrepen heb, exact dezelfde als die welke wij gebruiken bij bestemmingsplannen, met dien verstande dat nu de eerste vergadering waarin de Raadsadviescommissie voor de Ruimtelijke Ordening advies uitbrengt aan b. en w. niet meer een beslo ten zitting is maar een openbare zitting. Als dit de interpretatie is van de procedure, dan is de motie van PAL overbodig. Als dat niet zo is, dan is de motie van PAL juist, omdat er dan inderdaad een gat in de procedure is. Bij de behandeling van het bestemmingsplan kom ik dat gat niet tegen» Als ik de pro cedure volg zoals de heer Van der Wal die schetst, dan moet ik constateren dat er nu een gat is. Als ik de procedure interpreteer zoals ik dat zojuist heb gedaan naar aanleiding van de woorden van de wet houder, dan is het enige verschil dat de eerste vergadering openbaar is en niet besloten. Daar heb ik geen bezwaar tegen en in dat geval zal onze fractie dan ook niet voor de motie stemmen. Als de proce dure is zoals de heer Van der Wal die uitlegt, dan zal onze fractie wel voor de motie stemmen. De heer Timmermans: Als ik de motie van de heer Van der Wal lees dan is in theorie zijn verhaal wel juist. Het gaat hier evenwel om een interim-regeling, die voor wat betreft de praktijk voor de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening een uitbreiding betekent, zoals de wethouder heeft geformu leerd. Wij denken dat de regeling voor dit eerste jaar zinvol kan zijn, hoewel wij niet precies weten wat de tijdwinst is die door de wethouder is aangekondigd. Wij willen deze zaak het eerste jaar eens aanzien overeenkomstig het voorstel van het college. Wij houden ons wel het recht voor na volgend jaar, wanneer wij beter zicht op deze kwestie hebben, hierop terug te komen. 13 Mevrouw De Jong: Ik proef uit de woorden van de heer Van der Wal dat hij niet alleen in theorie gelijk heeft, maar dat hij gewoon het gelijk aan zijn kant heeft. Wanneer wij de procedure volgen zo als PAL die voorstelt dan zullen wij meer recht doen aan de inspraak. De heer Van der Wal had het over "zuiverder" en dat vind ik zeer zwaarwegend. Zo komt het voorstel van de heer Van der Wal ook op mij over. Ik zal derhalve voor zijn motie stemmen, ondanks het feit dat het hier om een interim-regeling gaat. De heer Geerts (weth.): Ik heb zonet al gezegd dat er volledige garanties zijn dat iedereen vol doende aan zijn trekken komt. Daar blijf ik bij. Wanneer wij de procedure op dit punt zouden verande ren, dan krijgen wij onder anderen te maken met het feit dat er een aantal bezwaarschriften ligt zonder dat die becommentarieerd zijn door het college. Dat kan de meningsvorming bemoeilijken. (De heer Van der Wal: Dat gebeurt nu juist bij de procedure zoals het college die voorstelt, want dan kunnen in eerste aanleg de mensen mondeling bezwaren indienen. Dan moet het college daarop helemaal "a l'im- proviste" reageren.) Dat zal toch moeten, mijnheer Van der Wal. Alleen, u verdubbelt dan het pro bleem, want de commissie moet dan ook nog op schriftelijke bezwaren reageren zonder dat zij daar het commentaar van b. en w. bij heeft. Het voorstel van de heer Van der Wal is niet nodig, want er is de volledige garantie dat iedereen in de openbare vergadering nog een keer aan zijn trekken kan komen. Dat lijkt mij ook een heel goede volgorde. De heer Dubbelboer heeft gezegd dat deze procedure dezelfde is als die welke voor het bestem mingsplan geldt, maar dat nu de besloten vergadering een openbare vergadering is. Het moet u bekend zijn dat wij bestemmingsplannen zelfs niet in een besloten vergadering behandelen. De bestemmings plannen worden ter kennis gebracht van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening, die ze dan eventu eel nader van commentaar kan voorzien. Dat was eerst ook niet zo, maar de heer Timmermans heeft daar een keer om gevraagd. Het college heeft dat verzoek toen overwogen en gezegd dat dat ook zo wel kan en dat dat misschien ook wel goed is. De bestemmingsplannen worden ter informatie aan de commissiele den toegestuurd en dan kan daar eventueel in een besloten vergadering commentaar op worden gegeven. Wat er nu aan de hand is is het volgende. De commissie gaat in eerste instantie functioneren als advies commissie aan b. en w. Op dat moment vindt er al een openbare behandeling plaats, zodat het mogelijk is dat belanghebbenden inspreken. Er is dus sprake van een volledig nieuwe inspraakronde. Wat dat be treft zijn wij verder gegaan dan wij elders tot nu toe zijn gegaan. Op zich is dat een goede zaak. In dertijd is door de raad heel nadrukkelijk afgesproken dat vergaderingen van adviescommissies aan b. en w. niet openbaar zouden zijn. Wij stappen thans voor het eerst van die lijn af. Nogmaals, er zijn voldoende garanties dat iedereen volledig aan zijn trekken komt. Ik zie toch wel bezwaren als de procedure gewijzigd zou worden. Ik wil de raad daarom namens het college voor stellen niet voor de motie van PAL te stemmen. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over de motie. De motie van de heren Van der Wal en Duijvendak wordt verworpen met 29 tegen 5 stemmen. (Voor de motie stemmen de leden van de fracties van PAL en D'66.) Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van de door de voorzitter aangebrachte wijzigingen in de Interim-verorden ing, bevattende de procedure voor inspraak inzake beleidsvoornemens op het terrein van de stadsvernieuwing. Punten 10 en 11 (bijlagen nrs. 395 en 391). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 12 (bij lage nr. 393) De Voorzitter: Dit punt luidt: Aanleg fietspad en groenvoorzieningen in en nabij de Frederik Ruyschstraat. Bij de behandeling van dit voorstel kan de brief worden betrokken die op uw tafels is ge legd. De heer De Jong: Voor de goede orde en alle netheid wil ik even iets zeggen over de brief die op onze tafels is gelegd. Deze brief is besproken en uitvoerig aan de orde geweest in de Commissie voor Openbare Werken. Er is zelfs ingepraat in de openbare commissievergadering. Alles afwegende heeft onze fractie geen moeite met het collegevoorstel.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1984 | | pagina 7