16 ergens bijvoorbeeld een zandbak kunnen plaatsen, omdat daar meestal ook van direct aanwonenden be zwaar tegen is. (De heer Niemeijer: De voorzitter van de contactgroep heeft dat gezegd, hoor!) Het kan de voorzitter van de contactgroep wel zijn, mijnheer Niemeijer, maar is die de wijk in geweest om iedereen te vragen of men het met de aanleg van dit fietspad eens is? Het gaat hier gewoon om 21 men sen die een brief hebben geschreven. U weet ook wel, mijnheer Niemeijer, dat men, als het een wijk belang betreft, hier met spandoeken voor de deur zou staan. Ik vind in ieder geval dat het belang van deze 21 mensen minder zwaar weegt dan de veiligheid van de kinderen. De heer Niemeijer heeft gezegd dat de bromfietser op het fietspad zal blijven komen, wat voor bord wij er ook neerzetten. Dat is natuurlijk in de hele stad het geval. Welke borden wij ook plaatsen, overtredingen zullen er worden gemaakt. Maar wanneer wij geen alternatief biedendan zal men door het park blijven racen en dat vind ik veel gevaarlijker dan wanneer dat gebeurt over dit kleine fietspad. De heer Niemeijer: Ik concludeer uit de woorden van de heer Janssen dat de contactgroep niets voorstelt en dat de mensen maar met spandoeken bij het gemeentehuis moeten komen. De heer Geerts (weth.): Het is maar net wat je "buurt" en wat je "contactgroep" noemt. Er is een stel mensen die zich "contactgroep" genoemd heeft. Het gaat hier niet om de contactgroep- Wat is de "buurt". Zijn dat de huizen die ergens aan liggen? Is dat het geval dan had de heer Niemeijer tegen het plan voor de Goudsbloemstraat en tegen het buurthuis Tjerk Hiddesstraat moeten stemmen. Zo kan ik nog wel een aantal voorbeelden noemen. Dat zou de consequentie moeten zijn van wat de heer Nie meijer nu doet- Vorige keer heeft hij met erg veel stemverheffing gezegd dat het schandelijk was dat de mensen tegen het buurthuis Tjerk Hiddesstraat waren De heer Niemeijer zou, op grond van zijn lezing van wat een "buurt" is, moeten zeggen dat die mensen groot gelijk hadden en wat zij met zo'n buurthuis voor hun neus moeten. (De heer Niemeijer: Wij hebben in dat kader uitdrukkelijk gezegd dat er daarbij sprake was van voorstemmers en tegenstemmers. Hier is alleen maar sprake van een tegenstem.) Ik heb zonet de mening van de tegenstem voorgelezen, maar kennelijk heeft de heer Niemeijer dat niet ge hoord. Ik heb voor het overige niets toe te voegen aan mijn verhaal in eerste instantie. De Voorzitter: Ik breng dan nu het voorstel van het college in stemming. De heer Niemeijer: Ik heb reeds gezegd dat wij tegen de fietsvoorziening zijn. Z.hoSt. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b< en w. met aantekening dat de PAL-frac- tie wenst te worden geacht tegen te hebben gestemd. Punten 13, 14 en 15 (bijlagen nrs. 379, 394 en 403). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 16 (bijlage nr. 400) De Voorzitter: Dit punt luidt: Toepassing van zonnecollectoren in de zwembaden de Kleine Wielen en het Kalverdijkje. De heer Bijkersma: Mijn fractie heeft met verwondering dit voorstel besproken in haar vergadering. Nog niet zo lang geleden heeft het gemeentebestuur van Leeuwarden een enorme draai om zijn oren ge kregen naar aanleiding van een ander energiebesparingsproject, de stadsverwarming. Ik wil niet zeggen dat het hier aan de orde zijnde project zo groot is als het stadsverwarmingsproject, maar ook dit project is bedoeld om energie te besparen. Wederom een zaak op drijfzand. Het college heeft dat laatste on derkend, want het zegt dat het project de eerste jaren onrendabel zal zijn. Mijn fractie vindt dat zo'n plan, juist in een begrotingsperiode waarin wij erg zitten te worstelen met de financiën van de gemeen te, niet in de raad aan de orde moet komen. Het gaat om een plan dat de gemeenschap geld gaat kos ten. Wij vinden dat met het voorstel van het college goed geld naar kwaad geld wordt gegooid. Wij vinden het voorstel volstrekt onverantwoord en zullen daar dan ook tegen stemmen. De heer Buurman: Toepassing van actieve zonne-energie vertoont een milieuvriendelijk aspect en moet uit dien hoofde aanbevelenswaardig worden genoemd. Het financiële aspect lijkt toch wel beden kelijk, met name ten aanzien van de plaatsing van zonnecollectoren in het zwembad het Kalverdijkje. Aan de hand van de toegepaste annuïteit kan worden nagegaan dat met een interest-percentage van 9 en 17 een economische levensduur van 10 jaar is gerekend. Het laatste lijkt redelijk conservatief, zoals dit in het financiële jargon wel wordt aangeduid, aangezien de technische levensduurindicatie enkele tiental len jaren zou aangeven. De totale jaarlijkse lasten in dezen ten aanzien van het Kalverdijkje blijken de besparing ongeveer 8.000,te boven te gaan. Vandaar dus het voorstel de onrendabele top, re kening houdende met het batige saldo van de Kleine Wielen, gekapitaliseerd op 36.600,-- te stellen en maar gelijk in mindering te brengen op het saldo ten name van het fonds energiebesparing. Dit systeem is niet rendabel. Is het dan wel geloofwaardig bij dit demonstratieproject uitstralingsef fecten te verwachten? Welke zouden dit dan moeten zijn? Ik ben benieuwd naar de reactie van het college. De heer Niemeijer: Ik kan mij in grote lijnen aansluiten bij de vragen van de vorige spreker. Dit voorstel wijkt af van andere voorstellen die ons zijn voorgelegd in het kader van de energiebesparing. Een van de uitspraken van de raad is geweest dat dergelijke voorstellen kostendekkend moeten zijn. Ik heb wel eens de vraag aan de orde gesteld wat wij dan doen met het fonds energiebesparing anders dan er steeds geld op te besparen in plaats van er actief beleid mee te ondernemen Nu ligt er plotseling een voorstel waarvoor ook deels uit het fonds energiebesparing wordt geput. Het voorstel in deze vorm heeft mij wat verrast. Ik heb namelijk kennis genomen van een aantal van dit soort projecten in den lande - wij zijn wat dit betreft zeker niet de eerste - die wel dekkend zijn. Je kunt je daarbij afvragen of de zon daar misschien wat meer schijnt. Een belangrijker vraag in dit ver band is op basis waarvan wij bereid zijn een onrendabele top mee te nemen en die te dekken vanuit het fonds energiebesparing. Ik wil die vraag wat aanscherpen, want er wordt diverse keren gesproken over het feit dat hier sprake is van een demonstratieproject. Dat laatste lijkt wat aan te sluiten bij dat waar onze fractie al een paar keer uitdrukkelijk voor gepleit heeft, namelijk het planmatig ontwikkelen van een idee over energie. Hoe ga je als gemeente om met energie, hoe kun je daarop besparen en welke beleidsaspecten zijn daarbij aan de orde? Er zijn aardige rekenvoorbeeldjes in het land bekend waaruit blijkt dat bij actief beleid energie bespaard wordt en de werkgelegenheid vergroot wordt. Ik had gepleit voor zo'n plan, maar daar is het helaas nooit van gekomen. Wij hebben nu blijkbaar een demonstratie project. Is daar een uitgebreid programma aan gekoppeld met als inhoud: aan wie wordt gedemonstreerd, wat is de doelgroep aan wie wij willen demonstreren, hoe gaat een en ander verder programmatisch ver lopen? Bij een demonstratieprogramma wil je mensen iets demonstreren om ze over de streep te halen ook dit soort zaken toe te passen. Anders krijgt het woord "demonstratieproject" een andere inhoud. Voordat onze fractie een standpunt inneemt over het voorstel, willen wij graag een nadere toelich ting hebben De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, op pagina 2 van het raadsvoorstel staat dat de Commissie voor Sport en Recreatie nog over dit voorstel zal worden gehoord. Ik heb begrepen dat de vergadering van deze commissie morgenavond is. Hoe komt u aan deze merkwaardige volgorde? De heer Miedema (weth.): Ik wil eerst een opmerking maken naar aanleiding van de vraag van de heer De Beer. Ik heb er geen zicht op hoe het door hem gevraagde in elkaar zit, maar misschien dat wethouder De Vries dat weet. Mij is doorgegeven dat dit voorstel in de Commissie voor Sport en Recrea tie aan de orde zou komenmoor het" was mij niet bekend dat dat nog moest gebeuren. Dan de zaak zelve. Wij hebben een fonds energiebesparing, waaruit tot nog toe kostendekkende zaken zijn betaald en wat voorschotten zijn gegeven. In het kader van de herwaardering en de bezuini gingen hebben enkele raadsleden er op aangedrongen dit fonds in zijn totaliteit voor dit doel aan te wenden. Wij hebben daarop gezegd dat wij een aantal projecten van de grond moeten tillen, die aanto nen in het kader van alternatieve energie haalbaar te zijn. In dat verband zijn ook de zonnecollectoren genoemd. Wij hebben aanvankelijk voor de zwembaden ook een aantal andere zaken aangedragen, on der anderen de kleden. Het succes daarvan is n iet overweldigend te noemenHet college meent deson danks dat het voorstel met betrekking tot de toepassing van zonnecollectoren een goed voorstel is. De reden daarvan is niet dat wij denken dat wij hiermee erg veel geld zullen verdienen - dat hoeft volgens ons ook niet altijd zo te zijn -, maar dat het voorstel voldoet aan de basiseisen die wij aan de aanwen ding van gelden uit het fonds energiebesparing hebben gesteld. Die eisen zijn: het project moet gasbe- sparend/energiebesparend zijn en er moet op een andere wijze in de energiebehoefte worden voorzien. Dit voorstel voldoet in voldoende mate aan die eisen. De financiële berekeningen zijn uitgevoerd op basis van de gasprijzen van vorig jaar. Als men het beleid van de regering volgt, dan denk ik dat dit project bij stijging van de gasprijzen over een aantal jaren winst oplevert. Het is echter niet reëel om °p dit moment de toenemende gasprijsstijging in een exploitatie-overzicht te verwerken. Daarom hebben wij gekozen voor dit model.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1984 | | pagina 9