De nieuwe Comptabiliteitswet, waarop de nu gepresenteerde begroting gegrondvest is, maakt alles zeer duidelijk zichtbaar en keuzes over te voeren beleid meer waarneembaar. Een aantal beleidsterrei nen is nu aan elkaar gebonden, doch in de college-werkzaamheden is dit nog niet verwerkt. Blijft dit zo of denkt u nog aan een nadere herschikking van werkzaamheden binnen het college? Wij zijn van mening dat ook hierbij efficiency een duidelijke rol moet spelen, waardoor ook het commissiewerk een voudiger kan zijn Inzake het vragen stellen heeft de VVD-fractie zichzelf zeer bewust beperkingen opgelegd. Doch wij moeten constateren dat niet iedere fractie tot matiging overgegaan is. Wij blijven van mening dat de beantwoording van de lawine van vragen een enorme inspanning vereist van het ambtelijk apparaat. Vele vragen kunnen best bij de rondvraag in de commissies behandeld worden. Naar mijn gevoel mag men hieruit concluderen dat de efficiency vaak met de mond beleden wordt, maar dat de daad wat dat betreft geen bevestiging te zien geeft. Het college is nu halverwege de rit en dat krijgt de laatste tijd nogal wat extra aandacht. De PvdA-fractie brengt daarbij in de publiciteit onder meer naar voren dat een aantal zaken uit haar ver kiezingsprogramma gerealiseerd is en dat de PvdA op het bestuur van deze gemeente een zwaar stempel drukt. Ik wil de heer Meijerhof direct wel antwoord geven op hetgeen hij in zijn algemene beschouwin gen naar voren heeft gebracht. Die constatering is niet bezijden de waarheid, die is terecht. Veel za ken uit het verkiezingsprogramma van de PvdA zijn hier gerealiseerd. Leeuwarden wordt inderdaad, als ik het zo mag noemen, links bestuurd. Het moet, naar mijn gevoel, voor de CDA—fractie en haar kie zers triest zijn dit ook te moeten onderschrijven. Ik ga daarbij verder door te stellen dat het CDA over duidelijk heeft meegeholpen het PvdA-programma uit te voeren. Vooral duidelijk wordt dat doordat aan het begrip "welzijn" zoveel aandacht geschonken wordt. Hieraan gekoppeld wil ik het volgende naar voren brengen. Alom, ook in liberale kring, hebben wij oog voor de positie van velen met een laag, minimum, in komen. Terecht maken wij ons daar zorgen over. Het is daarom dat de rijksoverheid een belasting- en inkomensstelsel voert, waarbij de positie van de echte minima bewaakt wordt en waardoor de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Echter, bij de vaststelling van allerlei tarieven in onze gemeente blijft, geconcentreerd, de aandacht gevestigd op de allerlaagst betaalde groep, zodanig dat er vaak toebedelingen in die sector komen. Toch wilt u de totale tarievensom in stand houden en dat gebeurt door anderen hogere tarieven te laten betalen. Hiermee doorkruist u het algemeen inkomensbeleid van de rijksoverheid. Veel ernstiger is echter, en wij bezien dit met zorg, dat er als gevolg van uw tarie venstelsel een nieuwe groep zal ontstaan, die netto minder te besteden zal hebben dan de bewaakte mi nima. Deze groep mensen, die ik de "halve minima" wil noemen, dreigt tussen wal en schip te geraken door uw gevoerde en te voeren beleid. De VVD-fractie vindt dit onrechtvaardig. Bij uw beleidsplannen blijft u de prioriteiten van het collegeprogramma volgen. Naar onze mening had hier wel een bijsturing plaats kunnen vinden, daar een aantal zaken daarin onvoldoende aandacht krijgt. Het betreft hier zaken, welke de laatste tijd door de burgers van onze gemeente met meer aan dacht gevolgd worden. Zij zouden een prioriteit moeten zijn. Ik wil ze noemen: bestrijding van onvei ligheid en vandalisme en bestrijding van de vervuiling van de stad. Onveiligheid en vandalisme Het kan u niet ontgaan zijn dat steeds meer mensen, via ingezonden brieven en ook op vergaderin gen, ageren tegen het gebrek aan veiligheid en de uitbreiding van het vandalisme. De criminaliteit en het vandalisme stellen iedereen steeds weer voor grote problemen. Naast andere zorgen, kosten deze problemen de gemeenschap veel geld. De gemeenschap heeft er recht op te merken dat de overheid niet lankmoedig is en daadwerkelijk, vanaf het begin, tegen deze voortgaande overlast zal optreden» U stelt hierbij maar steeds weer dat de centrale overheid hierbij de enige taak heeft. Ik kan hierin in zoverre met u meegaan, door te onderschrijven dat de centrale overheid hierbij de eerste taak heeft. Echter, de gemeente heeft ook een taak in deze. Als zij constateert dat de verstrekte middelen onvoldoende zijn, moet zij overwegen wat zij zelf wil en kan doenHet is niet de eerste keer dat ik constateer dat de wil om zelf iets te doen zeer gering is. Uw eigen verantwoordelijkheid vergetende, speelt u de problemen door naar de particulier. Wij veroordelen de te geringe eigen inbreng van ons bestuur. Met inbreng be doel ik ook het beschikbaar stellen van financiële middelen. In bepaalde sectoren stelt u met gemak middelen uit de algemene pot ter beschikking. Waarom dan niet hiervoor? Het betreft hier toch iets wat de hele burgerij bezig houdt? Zelfs een nader onderzoek op dit gebied gaat u steeds uit de weg, getui ge het afwijzen vorig jaar van onze motie hierover. Zoals zo vaak gezegd, is gedurende een lange reeks van jaren het beleid te veel gericht geweest op de welzijnsaanpak en waren er op het gebied van de politie te weinig initiatieven. 21 Voor de VVD is het duidelijk dat de bescherming van de burgers een eerste prioriteit moet krijgen. Wij hopen dat, nu de rijksoverheid meer mankracht toelaat, het gehele beleid hier in ieder geval onder de loupe genomen wordt, waarbij gehoor gegeven zal worden aan de kritiek van de bewoners van onze gemeente. Dat hierbij ook het instituut wijkagent ter sprake komt is vanzelfsprekend, evenals de 24- uurs bezetting van een post in de binnenstad waarop de VVD-fractie als eerste vanaf het begin heeft ge hamerd. Ook mogen wij niet voorbij gaan aan de wens van de burgers dat zij de agent weer op straat willen zien Kortom, de gemeentelijke overheid moet een actieve bijdrage leveren aan de beheers.ng van de lo kale criminaliteit. Zij kan dat doen door het ontwikkelen van een daarop gericht plan, waarin alle hiervoor genoemde facetten zijn opgenomen en wellicht ook die facetten die door de vorige twee spre kers aan de orde zijn gesteld. Wij overwegen in tweede instantie een motie in te dienen over het maken van een criminaliteitsbeheersingsplanmaar wij willen eerst uw antwoord ter zake afwachten. De voortschrijdende vervuiling van onze stad Het gaat vooral om de binnenstad. Als men soms de troep ziet, die daar dagenlang ligt, mag men zich als plaatselijke overheid wel schamen. Een overheid, welke, bijvoorbeeld via een aanschrijvings- beleid, de woningtoestand wil verbeteren - wij staan daar zeker achter - dient in de eerste plaats haar eigen straatje letterlijk en figuurlijk schoon te houden. Het blijkt dat ook hiervoor meer middelen moe ten komen. Ik denk dat ook hierbij het algemeen nut voorrang moet krijgen boven de specifieke doel einden. In de buitenwijken zijn de plantsoenen vervuild door weggeworpen papier en plastic, vaak in de buurt van scholen. In sommige gemeenten wordt eenmaal per jaar een schoonmaakactie gehouden, waarbij de jeugd erg actief is. Zoudt u met schoolbesturen, jeugdverenigingen en wat dies meer zij, eens willen bespreken of er hier in onze gemeente ook zoiets van de grond te krijgen zou zijn? Ik denk, dat met de juiste enthousiasmering, de jeugd zich best voor de gemeenschap in wil spannen. Het zijn deze twee punten welke de VVD zo gaarne opgenomen zal zien in de prioriteitenlijst van deze gemeente. Als ik uw beleidsvoornemens naga, zie ik dat u onder meer stelt dat de gemeente tegemoet zal moeten komen aan het zinvol besteden van de tijd van vele niet actieven U gaat er daarbij vanuit dat dit de gemeenschap geld gaat kosten. Dit is weer een vorm van weizijnsbenadering, welke bij ons vraagtekens oproept. Wij zien veel meer in de budgetverhoging voor public-relations, welke moet zor gen voor de verkoop van een vriendelijk gezicht van Leeuwarden. In deze sector zullen de activiteiten gericht moeten worden op het bedrijfsleven. Signalen uit het bedrijfsleven moeten worden opgepikt en doorgespeeld worden naar de verscheidene instanties van ons apparaat. De daarbij betrokken wethouders dienen er op toe te zien dat de zaken snel en goed worden verwerkt. Regelmatig bezoekt onze fractie een aantal bedrijven. Al te vaak moeten wij constateren dat wen sen, welke door die bedrijven naar voren gebracht werden, in de ambtelijke molen terechtkwamen en zeer traag of soms zelfs in het geheel niet beantwoord werden. Hierop inspelen is erg belangrijk. Mis schien kan de afdeling Voorlichting eens een centrale informatie aan het gehele bedrijfsleven geven, bijvoorbeeld via Zakencentrum, City-club, etc. De mensen moeten goed geihformeerd worden hoe zij vragen aan het dagelijks bestuur kunnen stellen en hoe snel zij op antwoord kunnen rekenen. Het invullen van de vrije tijd lost het probleem van de werkloosheid niet op. De werkgelegenheid moet worden bevorderd. Een bedrijfsvriendelijk klimaat moet worden opgebouwd. Over openbare orde en veiligheid heb ik reeds gesproken. Toch wil ik er nog iets aan toevoegen. Het bedrijfsleven heeft, noodgedwongen, zelf getracht een oplossing te vinden voor de bestrijding van de kl eine criminaliteit en het vandalisme door het aanstellen van eigen bewakingsdiensten, het aan brengen van rolluiken of andere voorzieningen, welke veel geld kosten. Hierin heeft de gemeente wei nig of geen hulp geboden, maar ik denk dat zij wat dat betreft ook geen directe taak heeft. Waarom wordt er dan bijvoorbeeld ten opzichte van Cambuur niet dezelfde eis gesteld, als aan de grote of klei ne winkelier, om binnenshuis de zaken te regelen? Onder dit hoofdstuk mag ook nog worden opgemerkt dat er aan het ongedisciplineerde verkeersge drag - fietsen waar het niet mag, automobilisten, die stoplichten negeren, enz., enz. - ook best eens iets gedaan mag worden Verder signaleer ik dat het daadwerkelijk beoefenen van het rampenbestrijdingsplan, in tegenstel ling tot de belofte van destijds, niet geschied is. U laadt hiermee een grote verantwoordelijkheid op uw schouders. De hoofdfunctie Verkeer en Vervoer geeft te zien dat aan een verhoging van de parkeergelden niet valt te ontkomen. Gedachtig het profijtbeginsel, gaan wij hiermee wel akkoord, al blijft het zaak op lettend te zijn. Te hoge parkeergelden moeten de bezoeker niet, richting elders, de stad uit jagen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1984 | | pagina 11