24 dus minder gevaar voor ons bestuur. Iets anders is het echter, wanneer wij alleen totaal of voor het me rendeel garant staan. Bij het niet nakomen van de verplichtingen door degene aan wie wij de garantie hebben verstrekt, moet het gemeentebestuur bijspringen. Een en ander is niet zonder gevaar. Het ge beurt de laatste tijd nogal eens dat wij bij moeten passen. Wij moeten beslist wel waakzaam zijn op dat gebied. De door ons verstrekte garanties staan vermeld in staat F.1/F.2 van de bijlagen. Getotaliseerd is dit het enorme bedrag van 500 miljoen gulden, waar wij garant voor staan. De rijksoverheid heeft die garantie niet over genomen. Een bedrag om van te duizelen. Omgerekend naar het inwonertal van onze gemeente, zou het besef hiervan bij die inwoner slapeloze nachten veroorzaken. Gelukkig is het niet zo dat het merendeel der garanties door ons uitbetaald zal moeten worden. Integendeel, maar toch, ieder bedrag is teveel Naar aanleiding hiervan het volgende. Een particulier die in of voor privézaken een krediet vraagt moet dan vaak een soort verzekering afsluiten. De kosten hiervan komen bovenop het gevraagde krediet. Aflossing geschiedt tezamen met de overige aflossingsverplichtingen. Eenzelfde regeling wil ik voorstellen ten aanzien van alle garantievragers bij ons. Laten zij, voordat zij een garantie vragen, een vorm van verzekering afsluiten. Een en ander dient uiteraard door ons gecontroleerd te worden. Door deze handelwijze zullen de risico's voor ons zeker verminderen. Graag wil ik de toezegging van u dat u een en ander gaat onderzoeken, opdat uiteindelijk een minder riskante oplossing voor dit probleem ge vonden kan worden. Ik wacht uw antwoord af; eventueel komen wij met een motie. Omtrent de herwaardering willen wij opmerken dat de voorgestelde zaken onze goedkeuring dragen, met uitzondering van het onderhoud van de plantsoenen. Wij vinden dat dit zijn benedengrens bereikt heeft. Onverlet blijven onze aanmerkingen op het financieel beleid, waarbij de VVD vindt dat er best op een aantal zaken, zoals genoemd, bezuinigd kan worden. Een verder doorgevoerde herwaardering dus, waarbij de risicoreserve beter in stand blijft. Tot slot nog dit. Eerder in mijn betoog heb ik reeds gevraagd of u, in het kader van de nieuwe Comptabiliteitswet - met haar gevolgen voor de gemeentelijke begroting -, ook een herschikking der werkzaamheden voor de portefeuillehouders overwogen hebt. Los van die vraag zouden wij gaarne zien dat dit college een soort technisch advies opstelt voor een efficiënt beheer en een indeling van de ge meentelijke dienst, waarbij juist zoveel mogelijk wordt aangesloten bij een hoofdstuk-indeling volgens de Comptabiliteitswet. Werkzaamheden van college, ambtelijk apparaat en commissies, zullen dan be ter verlopen. Uiteraard beseffen wij dat de politieke indeling uiteindelijk de doorslag zal geven. In dat kader willen wij opmerken dat de publikaties omtrent de collegevorming, en uitgesproken door de lijst trekker van de PvdA, ons niet zijn ontgaan. Wij zullen de ontwikkelingen met belangstelling blijven volgen Wij verzoeken u onze dank over te brengen aan het personeel der gemeente Leeuwarden dat in kor te spanne tijds ontzettend veel werk heeft moeten verrichten. De heer Van der Wal: Aan het begin van onze algemene beschouwingen lijkt het ons zinvol te be ginnen met de tot nu toe gevolgde procedure omtrent het beleidsplan en de herwaardering, omdat onze fractie bepaald niet gelukkig is met de tot nu toe gevolgde procedure. Ook al is deze gang van zaken al eerder in de Commissie voor Bestuurlijke Aangelegenheden besproken en ook al heeft onze fractie er goedkeuring aan gegeven, toch moeten wij tot de conclusie komen dat de gang van zaken niet de juiste is. De berg van naar schatting 5 kilo papier, die elk raadslid de afgelopen weken op de vloermat kreeg, werd in een volgorde gepresenteerd die in elk geval de fracties buiten en misschien ook binnen het college hijgend achter de feiten aan deed lopen. Zeer ongelukkig bleken de gecombineerde commis sievergaderingen naar aanleiding van het beleidsplan, waar de echte vragen niet gesteld mochten wor den. Deze vragen waren schriftelijk ingediend, terwijl de antwoorden door het college nog niet vrij waren gegeven. Ook misten wij de openbaarheid van deze vergaderingen. Openbare vergaderingen hadden het voordeel kunnen hebben, boven de vroegere afdelingsvergaderingen, dat er gen mogelijk heid tot inspraak was. Ook zag onze fractie graag het claimrecht hersteld. In samenhang hiermee ver driet ons het antwoord van het college in de memorie van antwoord op de vraag om de raadsfracties halfjaarlijks te informeren met een lijst van belangrijke en/of gevoelige punten. Dit om de fracties be ter de gelegenheid te geven om een goed geplande overlegsituatie met hun achterban op te bouwen. Het college weigert dit kortweg. Wie beseft dat de democratie in eerste instantie al bevochten moet worden op een informatie-achterstand en vervolgens op de genoemde aantallen kilo's papier, zou ons in het ge lijk moeten stellen. Onze fractie komt hier zeker op terug in de Commissie voor Bestuurlijke Aangele genheden. Verder zijn deze algemene beschouwingen geschreven in het besef dat op een aantal zaken een aantal gemeentelijke notities in de maak zijn, te weten woonlasten, cultuur, etnische groepen en de vervolgnota Werkgelegenheid. Ik acht mij ervan ontslagen daar nu verder op in te gaan. 25 Bij de vorige algemene beschouwingen in december 1983 is door een aantal fracties uitgebreid in gegaan op het gevoerde regeringsbeleid. Felle kritiek werd geuit op de kortingen die het rijk pleegt op het Gemeentefonds, de doeluitkeringen en op de ontstane positie van de minima. Nadat de raad in april 1983 een motie van PAL had aangenomen waarin dit beleid ook door hem veroordeeld werd, kreeg een nieuwe motie van PAL, waarin deze veroordeling nog eens geaktualiseerd werd en waarin consequenties van die veroordeling werden getrokken, geen steun van de raad, ook niet van de PvdA. Niettemin ci teerde de fractievoorzitster van de PvdA in haar algemene beschouwingen met instemming de woorden van de voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), de heer Van den Berg, dat de gemeenten een aantal wetten niet meer kunnen uitvoeren door gebrek aan middelen. Met name werden genoemd de Leegstandwet, de Wet op het basisonderwijs, de Wet geluidhinder, de Wet voorzieningen gezondheidszorg en de Wet op de arbeidsomstandigheden. Voor PAL komt dan steeds weer de vraag naar boven: trekken wij consequenties uit zulke woorden en gaan wij zulke wetten dan ook niet meer uitvoeren óf maken wij onze woorden krachteloos door het vervolgens wel te doen en zo dit kabinet aan te geven dat het er toch wel allemaal inzit. In deze im passe lijken de twee collegepartners gevangene te zijn van elkaar. In zijn wil deel te blijven uitmaken van het college is het CDA de gevangene van de PvdA. Daarom staat het CDA toe dat de PvdA af en toe het regeringsbeleid fel bekritiseert. Daarin staat het CDA bovendien toe dat het beleidsplan dat het college dit jaar aan ons voorlegt eveneens scherpe kritiek levert op het beleid van de regering Lubbers waar het CDA, landelijk gezien, toch voor staat. En als toppunt staat de CDA-fractie zelfs toe dat zij publiekelijk door de PvdA hiervoor wordt gediskwalificeerd, blijkens recente publikaties in het PvdA- blad Rooie Pepers. Op soortgelijke wijze is de PvdA ook de gevangene van het CDA. Ferme woorden tegen het beleid van de regering Lubbers worden niet omgezet in ferme daden tegen dat beleid. Wat haalbaar is voor de PvdA wordt bepaald door de ruimte die de CDA-fractie aan haar geeft. Als de PvdA-fractie toch iets verder wil, dan vallen de PvdA-wethouders buiten de boot en vormt zich de bekende raodsmeerderheid van PvdA-wethouders, CDA, VVD en GPV/RPF/SGP. Waar andere steden toch door creativiteit in zekere mate inhoud geven aan soortgelijke veront waardiging over het kabinetsbeleid of door te tarten of het regeringsbeleid te omzeilen, wacht Leeuwar den steeds af en laat andere gemeenten de kastanjes uit het vuur halen. Voorbeelden? Minima-beleid en dan nu de fiscalisering van parkeergeldenGenoemde protesten kunnen, zoals wij ook altijd gesteld hebben, wel degelijk tot succes leiden. Naar aanleiding van de nu toch wel hevig geworden protestgolf van lokale bestuurders, lijkt het rijk iets te moeten inbinden en zullen gemeenten voortaan in ieder ge val niet meer dan 7,5% van de bezuinigingen hoeven op te hoesten. Ook neemt de compensatie van de gestegen kosten voor de Algemene Bijstandswet (ABW) iets toe en lijkt het boeken van een post op de gemeentebegroting voor de verrekening met het rijk van de gestegen bijstandskosten voor het komende jaar, uitgaande van een 100%-vergoeding, niet irreëel. Toch ervaart onze fractie dat het steeds moeilijker wordt corrigerend op te treden tegen het lande lijke en het plaatselijke beleid; een beleid dat steeds verder afdrijft van de zaken waar wij ons voor in zetten. Dit is een gevecht binnen de lokale democratische verhoudingen en vooral ook tegen de over heersende maatschappelijke krachten en ontwikkelingen die ons buiten het lokale besluitvormingsproces om worden opgedrongen. Daarbij zijn democratie en pluriformiteit geen vanzelfsprekendheden. De de mocratie en de pluriformiteit staan onder druk van degenen die er geen belang bij hebben tegengespro ken te worden. Naïeve theorieën over democratische besluitvorming reppen van volkomen concurrentie om de gunst van de kiezer, die volledig geihformeerd bepaalt wat er gebeurt. De werkelijkheid is ech ter wel even anders, zo hebben wij in de loop der jaren ervaren. Want de opties, waaruit wij mogen kiezen, worden geformuleerd door de aanbieders van het beleid, zo blijkt. Je kunt het krijgen zoals je het wilt hebben, maarte kruisraketten komen in Woensdrecht. De uitslag van de brede democratische maatschappelijke discussie? Bergum lijkt ons een geschikte plaats voor kerncentrales. Verbetering van de nationale werkgelegenheid? Onder internationale druk zijn wij genoodzaakt de automatisering "cou- te-que-coute" door te zetten. Arbeidstijdverkorting? Rendement en rentabiliteit verzetten zich daarte gen. De "zegeningen" van dit kabinetsbeleid bestaan eruit dat de verschillen tussen mensen steeds groter worden. Op ongeneerde wijze worden bevolkingsgroepen tegen elkaar uitgespeeld volgens het scenario: a. het ten koste van alles terugdringen van het financieringstekort, onder anderen door het drastisch snoeien op collectieve voorzieningen; b. een eenzijdig beleid gericht op verbetering van rendement van kapitaal, in plaats van op herstel van werkgelegenheid, waarvan met name het kapitaalkrachtige bedrijfsleven profiteert, maar automatise ring nog steeds arbeid uitstoot.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1984 | | pagina 13