36
Een ander centraal element in onze tegen begroting was en blijft het opkomen voor de positie van de
minima. Het maximaal benutten van de ruimte voor eigen beleid of het vergroten van deze ruimte door
tegen het rijk te procederen, lijkt bij dit college maar moeilijk ingang te vinden. Het kwijtscheldings-
beleid lijkt weinig vruchten af te werpen en nieuwe voorstellen om hier actiever mee aan de slag te
gaan verwachten wij dan ook op korte termijn. Daarnaast zal bekeken moeten worden in hoeverre meer
mensen in aanmerking zouden kunnen komen voor een verhoogde uitkering in verband met "bijzondere
bijstand". Binnen dit kader wordt rekening gehouden met de "individuele behoefte-toetsing" zoals die
wettelijk is voorgeschreven, terwijl tegelijkertijd getracht wordt om op grond van min of meer objectie
ve criteria een minimaal vrij besteedbaar bedrag vast te stellen, waardoor iedereen, die onder die bo
dem zakt, voor een extra bedrag in aanmerking zou kunnen komen.
Conclusie: een hardere opstelling naar het rijk en een actiever minimabeleid zijn niet alleen poli
tiek gewenst, maar moeten ook financieel - dus in de begroting - worden vertaald.
Ik wil nu nog een toelichting geven op ons alternatief dekkingsplan dat er als volgt uit ziet:
1 Schrappen van bezuinigingen
Onderhoud plantsoenen
Vacaturestop sociaal-cultureel werk
Kosten bouwtoezicht
Logopedische hulp
2. Extra bezuinigingen:
Terugbrengen tekort parkeergarage
Taptoe
Klokken luiden/vlagvertoon
Public-relations en publiciteit
Onderhoud schuilgelegenheid in parkeergarage
3. Extra inkomsten:
GEB: Mogelijke winst is 38.000 x 50,
is1 .900.000,—
Reeds gerealiseerd 1.100.000,
Blijft over voor extra inkomsten
Kosten decentralisatie
Doorberekening dienstverlening aan rijk (mogelijke opbrengst 400.000,—)
Rijkssubsidie schoolbegeleiding per 1-1-'85
Tekorten doeluitkering onderwijs (feitelijk tekort 1,5 miljoen)
Te realiseren in de huidige beleidsperiode
4. Extra uitgaven
Budget innovatieplan basisonderwijs
Budget uitvoering kunstnota
Budget uitvoering nota etnische groepen
Extra budget ten behoeve van depot klein chemisch afval
Budget ten behoeve van overblijven op school
Budget ten behoeve van her- en bijscholing ambtenaren i.v.m. herplaatsing
Extra bijstandskosten
Budget ten behoeve van informatiepunt ouderparticipatie
Budget ten behoeve van Hinderwetpersoneel
Extra budget voor ontwikkelingssamenwerking en vredespolitiek
Budget uitvoering homonota
Budget ten behoeve van extra kosten sociaal-cultureel programma
Extra budget ten behoeve van fonds stadsvernieuwing
Totaal-overzicht:
Extra bezuinigingen
Extra inkomsten
Nieuw vrij te besteden geld
200.000,—
75.000,—
50.000,—
46.000,—
371.000,--
200.000,
22.000,
15.000,
25.000,--
5.000,—
267.000,—
800.000,—
70.000,—
1
p.m.
380.000,—
p.m.
1
.250.000,—
835.000,—
50.000,—
75.000,—
50.000,—
50.000,—
50.000,—
50.000,—
75.000,—
8.000,—
75.000,—
20.000,—
p.m.
75.000,—
150.000,—
728.000,—
267.000,—
835.000,—
1
.102.000,—
37
Schrappen bezuinigingen
Extra uitgaven
Nieuw op te brengen middelen
Overschot op PAL-begroting
Toelichting op het alternatief dekkingsplan
PAL stemt al enige jaren tegen de steeds maar doorgaande bezuinigingen op het onderhoud van
plantsoenen. Juist omdat de gemeente geen ondergrens trekt met betrekking tot het onderhoudsniveau
trekken wij die opnieuw.
Het sociaal-cultureel werk is een sector die PAL wil ontzien bij verdere bezuinigingen, ook al om
dat de vraag naar beroepskrachtentijd nog steeds toeneemt.
Het bouwtoezicht moet juist eerder worden verscherpt, denk aan het aanschrijvingsbeleid, in plaats
van "gedereguleerd".
Wat betreft de logopedische hulp stellen wij ons op het standpunt dat de kosten die niet op het zie
kenfonds verhaald kunnen worden, preventie, door de gemeente betaald moeten blijven worden.
ad 2
De meeste van deze posten spreken voor zich. Met betrekking tot de parkeergarage houden wij het
college aan de afspraak dat de garage kostendekkend zou worden, vandaar dat de komende tijd het ver
lies minimaal gehalveerd dient te worden. (De heer De Jong: Hoe doe je dat?) Dat moet u mij niet vra
gen, maar het college, want dat heeft de raad expliciet voorgehouden dat de parkeergarage kostendek
kend wordt. Ik heb expliciet aangetoond dat dat met die opstelling niet kon. Het is nu dus aan het col
lege om dat waar te maken en niet aan ons. Maar het is te gek dat daar in deze tijd 4 ton in gaat zit
ten
ad 3
De GEB- winst moet op een normaal niveau komen, zoals dat van andere elektriciteitsbedrijven (zie
tegenbegroting van PAL van vorig jaar).
De overige drie inkomstenbronnen hangen samen met gelden die het rijk ons verschuldigd is en die
de gemeente moet zien te effectueren door gezamenlijke activiteiten met andere gemeenten. Omdat
niet te verwachten valt dat dit onmiddellijk resultaat zal hebben en omdat nu nog ongewis is om welke
bedragen het dan eventueel zal gaan, hebben wij enkele p.m.-posten opgevoerd en de verwachting uit
gesproken dat §-deel van die gelden in de huidige beleidsperiode wordt gerealiseerd.
ad 4
Ook de meeste van deze posten spreken voor zich en komen voor een deel ook al voor in de PAL-
tegenbegroting uit voorgaande jaren. Nieuwe elementen zijn de posten "extra bijstandskosten", gelden
voor de uitvoering van een aantal nota's die binnenkort verschijnen en in de gemeenteraad komen en de
ƒ75.000,voor personeel ten behoeve van de uitvoering van de Hinderwet, omdat gebleken is dat op
dit terrein een verontrustende achterstand bestaat. De 75.000,voor het sociaal-cultureel program
ma komt voort uit door ons extra te honoreren verzoeken voor het jaar 1985.
Als toelichting op het extra budget ad 150.000,ten behoeve van het fonds stadsvernieuwing
het volgende. Wij achten met name de post onrendabele toppen te krap. Hoewel wij ons realiseren dat
de verdeling, zoals die staat aangegeven in het beleidsplan voor de stadsvernieuwing, flexibel is, vin
den wij toch dat deze post behoorlijk verhoogd moet worden. Ik ben daarop tijdens mijn algemene be
schouwingen al ingegaan.
De PAL-begroting heeft een overschot van 3.000, waarmee wij misschien nog eens leuke din
gen kunnen doen.
Naar aanleiding van het ontwerp-dekkingsplan 1985-1989 dien ik de volgende motie in.
Motie 5.
"De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 17, 18 en
19 december 1984,
behandelende het ontwerp-dekkingsplan 1985-1989,
371.000,—
728.000,—
1 .099.000,—
1.102.000,--
1.099.000,—
f 3.000,