36 Een ander centraal element in onze tegen begroting was en blijft het opkomen voor de positie van de minima. Het maximaal benutten van de ruimte voor eigen beleid of het vergroten van deze ruimte door tegen het rijk te procederen, lijkt bij dit college maar moeilijk ingang te vinden. Het kwijtscheldings- beleid lijkt weinig vruchten af te werpen en nieuwe voorstellen om hier actiever mee aan de slag te gaan verwachten wij dan ook op korte termijn. Daarnaast zal bekeken moeten worden in hoeverre meer mensen in aanmerking zouden kunnen komen voor een verhoogde uitkering in verband met "bijzondere bijstand". Binnen dit kader wordt rekening gehouden met de "individuele behoefte-toetsing" zoals die wettelijk is voorgeschreven, terwijl tegelijkertijd getracht wordt om op grond van min of meer objectie ve criteria een minimaal vrij besteedbaar bedrag vast te stellen, waardoor iedereen, die onder die bo dem zakt, voor een extra bedrag in aanmerking zou kunnen komen. Conclusie: een hardere opstelling naar het rijk en een actiever minimabeleid zijn niet alleen poli tiek gewenst, maar moeten ook financieel - dus in de begroting - worden vertaald. Ik wil nu nog een toelichting geven op ons alternatief dekkingsplan dat er als volgt uit ziet: 1 Schrappen van bezuinigingen Onderhoud plantsoenen Vacaturestop sociaal-cultureel werk Kosten bouwtoezicht Logopedische hulp 2. Extra bezuinigingen: Terugbrengen tekort parkeergarage Taptoe Klokken luiden/vlagvertoon Public-relations en publiciteit Onderhoud schuilgelegenheid in parkeergarage 3. Extra inkomsten: GEB: Mogelijke winst is 38.000 x 50, is1 .900.000,— Reeds gerealiseerd 1.100.000, Blijft over voor extra inkomsten Kosten decentralisatie Doorberekening dienstverlening aan rijk (mogelijke opbrengst 400.000,—) Rijkssubsidie schoolbegeleiding per 1-1-'85 Tekorten doeluitkering onderwijs (feitelijk tekort 1,5 miljoen) Te realiseren in de huidige beleidsperiode 4. Extra uitgaven Budget innovatieplan basisonderwijs Budget uitvoering kunstnota Budget uitvoering nota etnische groepen Extra budget ten behoeve van depot klein chemisch afval Budget ten behoeve van overblijven op school Budget ten behoeve van her- en bijscholing ambtenaren i.v.m. herplaatsing Extra bijstandskosten Budget ten behoeve van informatiepunt ouderparticipatie Budget ten behoeve van Hinderwetpersoneel Extra budget voor ontwikkelingssamenwerking en vredespolitiek Budget uitvoering homonota Budget ten behoeve van extra kosten sociaal-cultureel programma Extra budget ten behoeve van fonds stadsvernieuwing Totaal-overzicht: Extra bezuinigingen Extra inkomsten Nieuw vrij te besteden geld 200.000,— 75.000,— 50.000,— 46.000,— 371.000,-- 200.000, 22.000, 15.000, 25.000,-- 5.000,— 267.000,— 800.000,— 70.000,— 1 p.m. 380.000,— p.m. 1 .250.000,— 835.000,— 50.000,— 75.000,— 50.000,— 50.000,— 50.000,— 50.000,— 75.000,— 8.000,— 75.000,— 20.000,— p.m. 75.000,— 150.000,— 728.000,— 267.000,— 835.000,— 1 .102.000,— 37 Schrappen bezuinigingen Extra uitgaven Nieuw op te brengen middelen Overschot op PAL-begroting Toelichting op het alternatief dekkingsplan PAL stemt al enige jaren tegen de steeds maar doorgaande bezuinigingen op het onderhoud van plantsoenen. Juist omdat de gemeente geen ondergrens trekt met betrekking tot het onderhoudsniveau trekken wij die opnieuw. Het sociaal-cultureel werk is een sector die PAL wil ontzien bij verdere bezuinigingen, ook al om dat de vraag naar beroepskrachtentijd nog steeds toeneemt. Het bouwtoezicht moet juist eerder worden verscherpt, denk aan het aanschrijvingsbeleid, in plaats van "gedereguleerd". Wat betreft de logopedische hulp stellen wij ons op het standpunt dat de kosten die niet op het zie kenfonds verhaald kunnen worden, preventie, door de gemeente betaald moeten blijven worden. ad 2 De meeste van deze posten spreken voor zich. Met betrekking tot de parkeergarage houden wij het college aan de afspraak dat de garage kostendekkend zou worden, vandaar dat de komende tijd het ver lies minimaal gehalveerd dient te worden. (De heer De Jong: Hoe doe je dat?) Dat moet u mij niet vra gen, maar het college, want dat heeft de raad expliciet voorgehouden dat de parkeergarage kostendek kend wordt. Ik heb expliciet aangetoond dat dat met die opstelling niet kon. Het is nu dus aan het col lege om dat waar te maken en niet aan ons. Maar het is te gek dat daar in deze tijd 4 ton in gaat zit ten ad 3 De GEB- winst moet op een normaal niveau komen, zoals dat van andere elektriciteitsbedrijven (zie tegenbegroting van PAL van vorig jaar). De overige drie inkomstenbronnen hangen samen met gelden die het rijk ons verschuldigd is en die de gemeente moet zien te effectueren door gezamenlijke activiteiten met andere gemeenten. Omdat niet te verwachten valt dat dit onmiddellijk resultaat zal hebben en omdat nu nog ongewis is om welke bedragen het dan eventueel zal gaan, hebben wij enkele p.m.-posten opgevoerd en de verwachting uit gesproken dat §-deel van die gelden in de huidige beleidsperiode wordt gerealiseerd. ad 4 Ook de meeste van deze posten spreken voor zich en komen voor een deel ook al voor in de PAL- tegenbegroting uit voorgaande jaren. Nieuwe elementen zijn de posten "extra bijstandskosten", gelden voor de uitvoering van een aantal nota's die binnenkort verschijnen en in de gemeenteraad komen en de ƒ75.000,voor personeel ten behoeve van de uitvoering van de Hinderwet, omdat gebleken is dat op dit terrein een verontrustende achterstand bestaat. De 75.000,voor het sociaal-cultureel program ma komt voort uit door ons extra te honoreren verzoeken voor het jaar 1985. Als toelichting op het extra budget ad 150.000,ten behoeve van het fonds stadsvernieuwing het volgende. Wij achten met name de post onrendabele toppen te krap. Hoewel wij ons realiseren dat de verdeling, zoals die staat aangegeven in het beleidsplan voor de stadsvernieuwing, flexibel is, vin den wij toch dat deze post behoorlijk verhoogd moet worden. Ik ben daarop tijdens mijn algemene be schouwingen al ingegaan. De PAL-begroting heeft een overschot van 3.000, waarmee wij misschien nog eens leuke din gen kunnen doen. Naar aanleiding van het ontwerp-dekkingsplan 1985-1989 dien ik de volgende motie in. Motie 5. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 17, 18 en 19 december 1984, behandelende het ontwerp-dekkingsplan 1985-1989, 371.000,— 728.000,— 1 .099.000,— 1.102.000,-- 1.099.000,— f 3.000,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1984 | | pagina 19