6
korps binnenkort aanzienlijk zal toenemen, als gevolg van het nieuwe sterkteverdelingsstelselwillen
wij ervoor pleiten deze uitbreiding vooral ten goede te laten komen aan de wijksurveillance. In dit ver
band willen wij u tevens wijzen op de ervaringen die in de gemeente Haarlem zijn opgedaan met een
vorm van wijksurveillance, waarbij twee agenten te voet regelmatig aanwezig zijn in de wijk om daar
de verschillende aspecten van het politiewerk te verrichten. Gebleken is daarbij dat deze werkwijze
een positief effect heeft op het terugdringen van de criminaliteit. Wellicht bevat dit Haarlemse model
aspecten die ook voor de situatie in Leeuwarden bruikbaar zijn.
De recente toekenning van extra personeel aan ons gemeentelijk politiekorps zou deels ook benut
kunnen worden voor het bemannen van een politiepost in de binnenstad, zoals reeds eerder door mijn
fractie kenbaar is gemaakt.
Ook bij de vervulling van vacatures bij de politie zal uitgegaan moeten worden van het stimuleren
van de deelname van vrouwen aan het arbeidsproces en van het aanbieden van banen voor minder dan 40
uur per week. Wij willen graag van u horen op welke wijze u hieraan gestalte denkt te geven.
In het beleidsplan zijn enkele vragen gesteld met betrekking tot geweld tegen vrouwen. De beant
woording van die vragen is nogal mager. Juist het gegeven dat politie en justitie vrouwenmishandeling
nog te weinig zien als een geweldsdelict en de neiging hebben de zaak te sussen, maakt het noodzake
lijk daar binnen het politie-apparaat op alle niveaus aandacht aan te schenken. De houding van de in
dividuele politieman of -vrouw is in dit kader vaak bepalend. Zij zullen inzicht moeten krijgen in de
achtergronden van (seksueel) geweld tegen vrouwen, om van daaruit de problematiek te benaderen. Wij
gaan er vanuit dat in de vervolg-emancipatienota ook dit punt voldoende uitgewerkt zal worden.
Onderwijs
Het rijksbeleid heeft ons inziens terecht tot fel verzet geleid bij alle betrokkenen. Wij willen nu
niet uitvoerig op de inhoudelijke gevolgen van de rijksbezuinigingen voor het onderwijs ingaan, maar
wel signaleren dat de door het rijksbeleid ontstane onzekerheid voor de leerkrachten en de daardoor
ontstane onrust in de scholen het steeds moeilijker maken om gemotiveerd onderwijs te geven. Duidelijk
is dat daarvan de kwaliteit van het onderwijs en daarmee de leerlingen de dupe zijn.
Over de basisschool het volgende. Wil de gigantische operatie tot de integratie van kleuteronder
wijs en lager onderwijs slagen en de nieuwe basisschool aan haar nieuwe doelstellingen voldoen, dan
zullen nog tal van zaken geregeld moeten worden. De gemeenteraad heeft, om daaraan tegemoet te ko
men, een innovatienota basisschool vastgesteld. Ons inziens een uitstekende beleidsnota, die derhalve
zo goed mogelijk tot uitvoering gebracht moet worden. Daarom is het nodig te weten wat de financiële
consequenties zijn van het uitvoeren van de beleidsvoornemens, zodat de raad zich kan uitspreken over
prioriteiten en de financiering daarvan. Wij verzoeken het college zo snel mogelijk voorstellen daartoe
aan de raad voor te leggen
Verder zijn wij van mening dat vooral de schoolwerkplan-ontwikkeling de nodige aandacht van de
gemeente moet krijgen. Daarbij verdienen in elk geval aspecten als de democratisering, waaronder het
functioneren van de nieuwe medezeggenschapsraden, het roldoorbrekend onderwijs en het onderwijs aan
kinderen van etnische groepen hoge prioriteit. Wij vinden dat op de afdeling Onderwijs de deskundig
heid aanwezig moet zijn om de schoolwerkplannen te toetsen, te begeleiden en te ondersteunen. Uit het
antwoord op een begrotingsvraag over deze problematiek blijkt dat het college deze noodzaak gelukkig
ook erkent. Wij wachten dan ook concrete voorstellen daaromtrent met grote belangstelling af.
Wij vertrouwen er op dat het college de nodige spoed betracht bij het onderzoeken van de conse
quenties die het nieuwe onderwijsvoorrangsbeleid van de minister, op grond waarvan onderwijsvoor-
rangsgebieden kunnen worden aangewezen, voor de Leeuwarder situatie zullen hebben.
De beslissing van de raad ten aanzien van de directie van de basisschool laat meerhoofdige leiding
onder bepaalde voorwaarden toe. Voor zover het rijk ons dat toestaat zullen ontwikkelingen in die rich
ting naar onze mening ook van gemeentewege ondersteund moeten worden. In het verlengde daarvan on
derschrijven wij uitdrukkelijk het ook door het college gehuldigde uitgangspunt dat deeltijdarbeid en
duobanen in het onderwijs onverminderd gestimuleerd moeten worden.
Om tot een goede start van de nieuwe basisschool te komen is het aanstellen van extra personeel in
het kader van de regeling Werkgelegenheidsprojecten Onderwijs (WPO) een goed beleidsinstrument. Wij
hebben de indruk dat het college deze mogelijkheid niet volledig heeft benut door geen aanvraag in te
dienen
Hoewel de exacte normen nog ter discussie staan, moet het voortgezet onderwijs rekening houden
met herschikking en fusie. In verband daarmee en in relatie met het collegeprogramma, waarin gestreefd
wordt naar een verdere uitbouw van het ge'ihtegreerd voortgezet onderwijs, dringen wij er bij het colle
ge op aan op korte termijn zijn visie op onze lokale onderwijssituatie bekend te maken en in contact te
7
treden met het onderwijs op algemene grondslag. Zoals bekend is het streven in deze provincie gericht
op het tot stand brengen van één groot cluster van instellingen voor hoger beroepsonderwijs (hbo). Wij
vinden het primair van belang dat ons gemeentelijk hbo als onderwijsvoorziening zonder meer kan blij
ven functioneren binnen die nieuwe opzet. Ten einde te komen tot een ruimtelijke integratie van het
pedagogisch onderwijs, ondersteunen wij de initiatieven om de gemeentelijke Pedagogische Akademie
voor Onderwijsgevenden in het Basisonderwijs (PABO) onder te brengen in de Bouhof.
Ten slotte moet ons van het hart dat het college enigszins terughoudend heeft gereageerd op een
begrotingsvraag over voorzieningen ten behoeve van studenten. Hoewel dergelijke voorzieningen, gelet
ook op de krappe financiële situatie van de gemeente, moeilijk voor gemeentelijke rekening tot stand
gebracht kunnen worden, kan de gemeente naar onze mening wel naar de betrokken onderwijsinstituten
toe een stimulerende rol spelen om'bij voorbeeld een voorziening als een mensa te realiseren. Studen
tenvoorzieningen zijn niet alleen nodig als voorwaarde voor het behoud en de versterking van de lands-
delige functie van Leeuwarden op het gebied van het hbo, maar ook om daarmee uitvoering te geven
aan het collegeprogramma dat expliciet aandacht vraagt voor een dergelijke faciliteit ten behoeve van
studenten
Ontwikkel ingssamenwerking
De opvatting van het college dat ontwikkelingssamenwerking een hoge prioriteit geniet in het ge
meentelijk beleid, wordt door mijn fractie gedeeld. Ten einde een bijdrage te leveren aan het ontwik
kelen van voorstellen op dit terrein bied ik het college bij dezen een notitie aan, waarin onder anderen
gepleit wordt voor het openen van een overleg met plaatselijke instellingen die ten aanzien van de ont
wikkelingssamenwerking reeds initiatieven ontplooien. Wij vertrouwen er op dat dit overleg op korte
termijn van start zal kunnen gaan. Ook voor de overige fracties en de pers heb ik een exemplaar van
deze notitie, zodat ook zij kennis kunnen nemen van de inhoud.
Emancipatie
Emancipatiebeleid heeft in het huidige collegeprogramma een hoge prioriteit. Helaas moeten wij,
net als bij de vorige algemene beschouwingen, constateren dat hiervan in de praktijk weinig is te mer
ken. Het feit dat in het beleidsplan het onderdeel emancipatie-aangelegenheden nog niet eens een hal
ve pagina beslaat, is in dit verband tekenend. Reeds lang onderweg zijnde voorstellen met betrekking
tot ouderschapsverlof, ombudsfunctie (nota bene uitwerking van de Emancipatienota) zijn nog steeds niet
geconcretiseerd. Een lichtpuntje is het al eerder genoemde aanvullende hoofdstuk op de Nota Werkge
legenheid, waarin voorstellen worden gedaan om de deelname van vrouwen aan het arbeidsproces te be
vorderen. Door het college is toegezegd in de eerste helft van 1985 met een evaluatienota te komen.
Hoewel dit mee op ons verzoek is gebeurd, willen wij er hier nogmaals op wijzen dat er wat ons betreft
niet uitgebreid behoeft te worden ingegaan op wat er allemaal niet is gebeurd. Belangrijk is wel om er
achter te komen waarom er zo weinig is gebeurd en hoe het college denkt de nog resterende anderhalf
jaar te gebruiken om emancipatiebeleid die plaats te geven die het blijkens het collegeprogramma ver
dient.
Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk
In deze raad hebben wij al bij verschillende gelegenheden uitgesproken het rijksbeleid met betrek
king tot de kortingen in de sociale zekerheid onaanvaardbaar te vinden. In juni j.l. hebben wij bij de
behandeling van het gemeentelijk minima-beleid samen met PAL en D'66 een motie ingediend, waarin
het zogenaamde 1 juli-pakket werd afgewezen. Deze motie is door de raad aanvaard en ter kennis ge
bracht van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), de regering en het parlement. Helaas
moeten wij constateren dat de regering doorgaat met bezuinigingen, waardoor met name de mensen met
de laagste inkomens worden getroffen. Nog in de vorige raadsvergadering hebben wij noodgedwongen
ingestemd met een verlaging van de aanvangssalarissen; een maatregel waar wij inhoudelijk gezien gro
te bezwaren tegen hebben, omdat hierdoor vooral jongeren worden getroffen. De zittende ambtenaren
blijven buiten beschouwing en zullen dan ook niet tegen deze maatregel protesteren. De jongeren zon
der werk echter, en daar gaat het hier om, kunnen geen protest aantekenen omdat zij simpelweg nog
niet in gemeentedienst zijn.
Ook voor 1985 heeft de regering de nodige onaangename verrassingen in petto. Hoewel de besluit
vorming door de Kamer nog niet geheel is afgerond, dreigen er maatregelen die de inkomenspositie van
grote groepen burgers, met name de uitkeringsgerechtigden, nog verder aantasten. Ik noem er enkele:
- het bevriezen van het minimumloon per 1 januari a.s.;
- de verlaging van de uitkeringspercentages van de Werkloosheidswet (WW), de Wet Werkloosheids
voorziening (WWV) en de Wet op de Arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO) tot 70%;