161 die aanvragen maakt. Waarom dan wel korten op de aanvraag van Sappho en niet op andere aanvragen? Waarom geen afweging tussen die aanvragen? Blijkbaar hebben b. en w. een bedrag in hun hoofd voor Sappho. Het meer subsidiërenomdat dit een activiteit is die onze prioriteit zou kunnen hebben, komt niet bij hen op. Zoals ik al stelde, die meer subsidie zou je kunnen baseren op het feit dat er in de tijdschriftensector een gemiddelde prijsstijging plaatsvindt van ongeveer 6% en op je politieke prioritei ten, bijvoorbeeld omdat je emancipatie in je partij- of collegeprogramma hebt staan. Naar aanleiding van deze aanvraag hebben wij binnen PAL een discussie gevoerd over de vraag of je überhaupt niet af zou moeten zien van een algemeen accres van 3% en of het niet veel beter zou zijn om per aanvraag te bekijken of zo'n stijging wel nuttig en op grond van je prioriteiten ook wenselijk is. Wij neigen er sterk naar om dat inderdaad voor de komende jaren voor te stellen Voor dit jaar zouden wij graag zien dat b. en w. alsnog tegemoet komen aan het verzoek tot verhoging van de subsidie van het documentatiecen trum met 550, Ik zou ook graag een reactie van de wethouder willen hebben op onze gedachte om voortaan af te zien van een algemeen accres. Met betrekking tot de Werkgroep Vrouwenwerk het volgende. Ik heb een brief gekregen van de Stichting Blijf van mijn Lijf. Ik heb begrepen dat de brief ook is aangeboden aan het stadhuis, omdat die gericht is aan de leden van de Leeuwarder gemeenteraad. Ik zal de brief even voorlezen, want ik weet niet of die is uitgedeeld. "Aan de leden van de Leeuwarder gemeenteraad. Naar wij gehoord heb ben ligt er bij de gemeenteraad een verzoek om geld ter beschikking te stellen voor het opvangen van kinderen van wie de moeder een cursus volgt in het kader van het sociaal-cultureel programma. Dit ver zoek om financiële tegemoetkoming willen wij ondersteunen, omdat het niet mogelijk is om kinderen van ex-bewoonsters van de Stichting Blijf van mijn Lijf op te vangen. Ons beleid is uitdrukkelijk zo dat alleen kinderen van bewoonsters opgevangen worden. Voor andere kinderen is in het huis geen toegang. Met de meeste hoogachting, namens de stichting" Daarna volgt een naam. Het is volstrekt onmogelijk om kinderen van niet in het huis van Blijf van mijn Lijf verblijvende moeders daar op te vangen. Aange zien een steeds groter deel van de vrouwen die aan bedoelde cursus deelnemen niet of niet meer in het huis van Blijf van mijn Lijf woont - het gaat onder anderen ook om vrouwen die een uitkering krijgen op grond van de Wet op de Arbeidsongeschiktheidsverzekering, bijstandsmoeders, werkloze vrouwen - slaat de redenering van b. en w. dat dat toch wel kan echt nergens op. Ik vind dit een voorbeeld van een punt waarvan ik het ongelukkig vind dat ik dat hier aan de orde moet stellen, omdat deze zaak in feite in goed overleg behoort te worden opgelost. Omdat een en ander echter dreigt mis te lopen - de wet houder bleek in de commissie niet tot het zoeken van een oplossing bereid - dan toch maar weer een motie. Motie 4. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 19 decem ber 1984, behandelende het Programma Sociaal-cultureel Werk 1985, overwegende dat de kinderopvang tijdens de cursus van de Werkgroep Vrou wenwerk onmogelijk kan plaatsvinden in het Blijf van mijn Lijf-huis, besluit het eerste punt van het bezwaarschrift alsnog gegrond te verklaren, De motie is mede-ondertekend door de heer Siemonsma. (De Voorzitter: De motie is voldoende onder steund en maakt deel uit van de beraadslagingen.) Dan het Lesbisch Archief. Uit de mede-ondertekening van de zonet door mevrouw De Haan inge diende motie blijkt al dat ook wij vinden dat de aanvraag van 6.000,gehonoreerd moet worden. De discussie draait eigenlijk om de vraag wat wij 10 september j.l.nu precies hebben besloten. Ging het toen om een principe-besluit of niet? Is 3.000,een mooi bedrag voor het Lesbisch Archief zo maar in zijn algemeenheid of hangt het toen genomen besluit samen met de discussie die toen plaatsvond? Als je het verslag van de discussie in de raad van 10 september j.l. naleest, dan moet je constateren dat die zich juist concentreerde op een verschil in interpretatie tussen de ene en de andere helft van de raad over heel concrete posten van de begroting voor 1984. Dus niks geen algemene discussie, leder jaar op nieuw zouden wij gaan afwegen en zo hoort het ook. Ter illustratie wil ik toch nog even de wethouder citeren in die raadsvergadering, omdat hij daar namelijk zegt dat het om een van jaar tot jaar af te we gen bedrag gaat. Het citaat luidt als volgt: "Ik ben het eens met de opmerking van mevrouw VIietstra over het zoeken van een structurele oplossing, in die zin dat natuurlijk elk jaar opnieuw het Programma Sociaal-cultureel Werk wordt vastgesteld aan de hand van de beschikbare middelen en de afweging bin nen die middelen van allerlei reeds bestaande werksoorten, zodat wij niet voor jaren en jaren een uit spraak doen die niet meer voor beoordeling in aanmerking komt." Als wij dan kijken naar de gemeente lijke middelen en naar de begroting van het Lesbisch Archief voor 1985, want dat lijkt mij de tweede 162 relevante factor als je het over de hoogte van de subsidie hebt, dan vinden wij een bedrag van 6.000,redelijk voor dit jaar. Tot slot van de paragraaf emancipatie nog kort even iets over het Vrouwenhuis. Onze opmerkingen in de commissie over het Vrouwenhuis leidden tot de reactie die ik net al kenschetste van de wethouder dat hij niet wist wat hij met onze opmerkingen aan moest. Ik was daar verbaasd over, want ieder raads lid heeft het recht om ook in tweede instantie met nieuwe punten naar voren te komen. Ik had die op merkingen ook gemaakt, wanneer de vertegenwoordigster van het Vrouwenhuis niet het woord had kun nen voeren. Ik vrees dat het Vrouwenhuis in moeilijkheden dreigt te komen. Het Vrouwenhuis heeft per ongeluk nagelaten om de organisatiekosten, die nauw samenhangen met activiteiten, ook bij die post op te voeren. Daarmee loop je het risico, zo is het ook door b. en w. beargumenteerd, dat die organisatie kosten niet gesubsidieerd worden. Aangezien er dit jaar door sluiting van het Vrouwencafé geen extra inkomsten meer te verwachten zijn voor het Vrouwenhuis, zijn er ook geen gelden meer om die organi satiekosten op een andere manier te dekken. Omdat strengheid en rechtvaardigheid in onze ogen niet synoniem zijn, doen wij het verzoek aan b. en w. om in overleg met het Vrouwenhuis te bekijken welke organisatiekosten voor subsidie in aanmerking zouden kunnen komen en met het resultaat dienaangaande in de commissie terug te komen. De bezuiniging van 50.000,die het Centraal Orgaan Leeuwarden (COL) en de Stichting Soci aal Kultureel Werk Leeuwarden (SSKWL) nog moeten ophoesten, is volgens de betrokken organisaties moeilijk te realiseren. Wanneer ook na overleg met de gemeente hiervoor geen oplossingen zijn gevon den, willen wij graag dat de wethouder deze kwestie opnieuw aan de orde stelt in de Commissie voor WelzijnsaangelegenhedenWij willen dat graag omdat wij met een verdere verhoging van de vacature stop in de welzijnssector grote moeite hebben, maar dat bleek al uit ons alternatief dekkingsplan van de afgelopen dagen. Ook met betrekking tot de verdeling van de beroepskrachtentijd zijn dit jaar opnieuw problemen ontstaan, ook al omdat de Raad van Aangeslotenen van het COL niet voldoende tijd heeft gehad voor een grondige bespreking. Het tekort aan cultureel werktijd in de Driehoek, de Ouwe Weide, enz. wordt door iedereen onderkend. Het voorstel van b. en w. om daar dan maar extra opbouwwerktijd in te zetten lijkt ons weinig op te lossen. Wij zien veel meer in de suggestie van de betrokken wijken, het COL en de SSKWL om opnieuw met de gemeente om de tafel te gaan zitten om alsnog tot een oplos sing te komen Dan nog even snel een paar opmerkingen over een aantal wijken. De wijkkern Willem Sprenger wordt twee keer op haar activiteitenbudget gekort. Eerst omdat zij zelf twee jaar geleden al van een deel van haar activiteitenbudget afzag om de accommodatie te kunnen betalen. En nu opnieuw nu er sprake is van een algemene korting op het activiteitenbudget, omdat wij meer geld gaan steken in de subsidiëring van accommodaties. Hoewel ik begrepen heb dat het geheel nogal gevoelig ligt, doe ik toch het verzoek om met een nieuw voorstel te komen, waarbij het niveau van het oude budget als uit gangspunt zou kunnen dienen voor deze wijk. Dan het Knooppunt in Achter de Hoven. Wij stellen voor om daarover nu geen besluiten te nemen, alleen al omdat er, voorzichtig gezegd, sprake is van grote onduidelijkheid, zoniet conflicterende in terpretaties, rondom de kwestie van de onderhuur van het Knooppunt. Op een later moment kan dit voorstel opnieuw worden besproken. Wijkvereniging Camminghaburen-Noord. Ik kan mij aansluiten bij de opmerkingen van mevrouw De Haan. Ik heb nog wel een vraag aan de wethouder. Hij heeft gezegd in de commissievergadering dat het geld desnoods uit de projectenpot zou kunnen worden betaald. De projectenpot is echter al opgesou peerd; dat constateerde mevrouw De Haan al. Vandaar mijn vraag: als het geld niet uit die pot kan ko men, komt het dan uit een andere pot of is het verhaal van mevrouw De Haan juist dat er zelfs helemaal geen gelden nodig zijn? Tot slot wat mijn opmerking betreft over de wijken nog iets over de Ramstraat. Wij pleiten voor een zelfstandige toekenning van subsidie aan deze wijk, juist om allerlei mogelijke problemen tussen wijk- organisaties over geld te voorkomen. Wat zijn nu precies de argumenten van b. en w. om hieraan niet tegemoet te willen komen? Er functioneert immers de laatste tijd in de Ramstraat een zelfstandig wijk- comité met veel vrijwilligers en veel activiteiten. Resten mij nog drie punten: de Stichting Project Mensen zonder Werk, de Bond van Leeuwarder Uitkering Trekkers (BLUT) en het Leger des Heils. Op de Danswerkplaats ga ik niet meer in, gelet op de eerdere discussie vanavond. Ik begin met het Leger des Heils, omdat dat onderwerp de meeste tijd van mijn betoog zal vragen. Tijdens de behandeling van de Algemene Subsidieverordening is de PAL-fractie met een voorstel geko men om een zogenaamde anti-discriminatieparagraaf op te nemen. Dit voorstel werd door andere fracties afgewezen, omdat dat eigenlijk wat overbodig zou zijn. Natuurlijk subsidieert de gemeente geen orga-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1984 | | pagina 83