47 ook de andere CDA'ers zich om zich achter de fractievoorzitter te scharen. Als zou het gaan om het verhaal van de tien nikkertjes in plaats van de tien CDA'ers. Volgens onze fractie is dat opnieuw een bewijs dat het CDA nog steeds in de greep zit van de PvdA. Ik wil dan ook vanaf deze plaats de PvdA daarmee feliciteren. De heer Van der Wal: Al sinds 25 jaar speelt in deze raad het vervolgverhaal Oostergo- weg. Een uitstekende woonwijk, Huizum-Bornia, is er voor afgebroken en is gedeeltelijk weer opgebouwd. Voor een deel ligt het terrein nog braak. Hele fabriekscomplexen zijn voor veel geld aangekocht en die aankopen veroorzaken nu al jaren en jaren renteverliezen. Nu loopt het renteverlies ten gevolge van de ooit voorgenomen realisatie van de Oostergoweg per jaar ongeveer met twee miljoen op en dat cumuleert iedere keer. Maar het college zegt daar geen woord over. Dat renteverlies kan straks zeker gemakkelijk betaald worden; geld zat! De heer Buurman heeft in zijn betoog - ik moet hem daarvoor mijn complimenten maken, want ik vond het een uitstekend verhaal - de voorgeschiedenis, het plan Kuiper, enz. aan gehaald. Hij heeft ook aangehaald dat er destijds vanuit een heel andere visie/een ander waarde-oordeel verkeersoplossingen werden aangedragen. In sommige verkeersoplossingen ging men overal dwars doorheen, in het begin zelfs dwars door de Nieuwestad. Dwars door terpen en grachten. Het kon allemaal niets schelen, als het verkeer er maar door kon. Een van de laatste restanten van die verkeersvisiede Oostergoweg, suddert nog steeds door. Het meest grootschalige plan dat tot nu toe nog steeds in de bestemmingsplannen is verwerkt leek ergens eind 1982 eindelijk een andere kant uit te gaan. In maart 1982 is PAL vanuit een stedebouwkundige beschouwing van het gebied Tulpenburg/Lijempf-terrein en omgeving - het hele gebied tussen Achter de Hoven/Vegelin-binnenstad-Huizum/Bornia - tot een heel andere oplossing gekomen, die wij kortheidshalve ook wel eens de inbrei-variant noemen met als tegenstelling het uitbreiden in Camminghaburen/Wiardaburen. In die wijken zien wij, voor zover er gebouwd wordt, grote leegstand. In woningbouwprojecten in de oude stad treedt praktisch geen leegstand op. Daar wil men kennelijk zeer graag wonen tegen soms niet geringe huren. Men wil graag zo dicht mogelijk bij de stad wonen. Ons plan van maart 1982 hielden onder anderen dienaangaande wat schetsideeën in. Daarin paste geen Oostergoweg in de zin zoals die destijds in de gemeentelijke plannen voorkwam. Ter ontslui ting van de gebieden wel eventueel een Oostergo straat, want dat is een veel lichtere ontslui ting van het gebied dan een Oostergoweg, die louter en alleen voor ontsluiting van de bin nenstad zal dienen. De reden van aanleg van de Oostergoweg hebben wij altijd op zijn minst betwijfeld. Het CDA noemt nu als reden de moeilijk te overwinnen barrière van de spoorweg. De heer Sijbe- sma woont zelf in Leeuwarden-HuizumIk weet niet of het hem lukt om voor de spoorweg stil te staan. Als je de tijd eens opneemt, dan is dat stilstaan minder dan een minuut. Iedere willekeurige trambeweging in een grote stad levert evenveel stremmingen op en wordt daar helemaal niet als een barrière beschouwd. In de plannen 3 en 4 zal er vooral sprake zijn van een barrière, want dan moet de spoorlijn 2,5 meter omhoog. Dan zal de spoorlijn een stede bouwkundige barrière van jewelste worden. Wij denken dat je, vanuit de stedebouwkundige visie en niet strikt vanuit de verkeerskundige visie zoals die uit de plannen spreekt, met een vrij drastische aanpassing van het Zuiderplein, met een aanpassing van vooral de Schrans en de Verlengde Schrans een heel eind in de goede richting komt. Je zult nooit alle files kunnen oplossen, maar wat is tenslotte een stad zonder files in het spitsuur. Dan is een stad ook maar net een provinciedorpIn een stad horen nu eenmaal files. Verkeerskundigen zeggen dat het eigenlijk belachelijk is om in Leeuwarden over een Oostergoweg te praten. In iedere andere vergelijkbare stad zou dit een van de minste problemen zijn. Maar in Leeuwar den moeten wij nu eenmaal zoveel geld verliezen om die Oostergoweg er door te drukken. Ik maak vrij geregeld gebruik van de Schrans - ik woon tenslotte daar ook in de buurt - en heb daar, ook in het spitsuur, nooit langer dan vijf minuten vastgezeten. Wij betwijfelen dus zeer de aanleg van de Oostergoweg volgens de oorspronkelijke plannen. Daarna is een aantal lichtere varianten ontwikkeld, de varianten 1 en 2. Variant 1 was voor ons bespreekbaar. B. en w. hebben die echter door de Nederlandse Spoorwegen (NS) laten blokkeren. Variant 1 was daarmee voor het college van de baan. Maar voor ons was het de enige bespreekbare variant waar je mee verder kon. Variant 1 bood ook werkelijke oplos singen, zonder de stedebouwkundige structuur te dwarsbomen. Variant 2 leverde meer pro blemen op dan die oploste. De verkeerscapaciteit werd minder. Dat werd aanvankelijk door b. en w. ontkend, maar later is dat feit toch als argument gebruikt om variant 2 van tafel te schuiven Toen gingen wij weer vrijwel terug naar af, want op dat moment kwamen de varianten 3 en 4 op tafel. Deze varianten zijn helemaal rampen, want daarin wordt het gebied niet alleen door de Oostergoweg doorsneden maar wordt ook de barrière van de spoorlijn nog eens dras tisch versterkt door die 2,5 meter omhoog te brengen. Uit de reacties van scholen, winke liersverenigingen, buurtverenigingen, enz. is wel gebleken dat de varianten 3 en 4 meer problemen oproepen dan ze oplossen. 48 Onze conclusie is dan ook: de varianten 2, 3 en 4 zijn niet aanvaardbaar. Wij zijn, als je in numerieke alternatieven wilt spreken, voor alternatief 0, waarbij een veel lichtere, be scheidener, flexibeler oplossing gekozen wordt dan in welke variant ook. Als je de tekenin gen ziet die bij de notitie over de reconstructie van de Stationsweg binnen de beschikbare ruimte zijn gevoegd - het gaat daarbij volgens de verkeersdeskundigen om een minimale op lossing zonder de Stationsweg te verbreden -, dan slaat de schrik je om het hart wat er van het Zuiderplein, dat nu stedebouwkundig gezien een aardig plein is, moet worden. Een ver- keersmachine waar geen enkele plaats is voor een structurele groenhoogte. Wel komt er een vluchtheuveltje dat als hondentoilet kan dienen. Voor de rest is er sprake van een grote verkeersmachine. (Mevrouw Brandenburg-SjoerdsmaDaar kan immers geen hond komen!) Ik wil niet discussiëren over de vraag of honden daar wel of niet kunnen komen. Het gaat in ieder geval om onnozele stukjes groen die zijn ingeknepen tussen verkeerswegen die het hele plein beslaan en ook de vorm bepalen. Nu is het groen ook geïsoleerd. Wij wilden altijd graag dat er van het Zuiderplein een T-kruising werd gemaakt. Daardoor houd je een behoorlijk aaneensluitend groenelement over. Stedebouwkundig gezien kun je er een heel aardig plein maken. Maar niets van dat alles. Ook variant 4C maakt er een geweldige verkeersmachine van. Uit niets blijkt dat ook maar enige bescheidenheid is toegepast, om even in de termino logie van de heer Buurman te blijven. Ik heb nog wel meer details op papier staan, maar ik heb het idee dat ik met het voor gaande ons standpunt wel voldoende heb verwoord. Wij zullen dus tegen het voorgestelde in de raadsbrief stemmen. Mevrouw De Jong: Mijn partij heeft in haar beleidsplan, onder de paragraaf verkeer en vervoer, onder andere staan dat de aanleg van de Oostergoweg moet worden nagestreefd. In hetzelfde beleidsplan en onder dezelfde paragraaf hebben wij nog een aantal andere speer punten naar voren gebracht, zoals invoering van de maximum-snelheid van 30 km in straten en wijken die daarvoor in aanmerking komen, uitbreiding van het aantal woonerven, snelle uitvoering van het fietspadenplan en een snelle oplossing van de knelpunten Zuiderplein, Vrijheidsplein en Europaplein. Ik noem dit even, mijnheer de voorzitter, omdat er wat ons betreft een duidelijke samenhang is. Vanavond wordt ons het voorstel gedaan akkoord te gaan met het vaststellen van het tracé van de Oostergoweg. Toch meent mijn partij heel duidelijk nee tegen dit voorstel te moeten zeggen. Wij menen namelijk - dit even los van het door het college voorgestelde al ternatief - dat, gezien de forse verlaging van de stelpost civieltechnische werken en de vele verkeersknelpunten, die ik zojuist al heb aangehaald, in onze stad die daardoor nog langer op een oplossing moeten wachten, de aanleg van de Oostergoweg onverantwoord is. Dit pro ject doet een groffe aanslag op eerdergenoemde stelpost. Wat betreft het alternatief, mijnheer de voorzitter, het volgende. De ideeën binnen mijn partij over de aanleg van de Oostergoweg kwamen het meest overeen met alternatief 1, zon der afbraak van de beeldbepalende panden aan de Stationsweg. Inmiddels zijn niet minder dan 9 modellen over de tafel gerold. De raadsbrief stelt: "Vervolgens heeft een afweging van de 9 modellen plaatsgevonden op basis van stedebouwkundige, verkeerstechnische en akoes tische aspecten,.." Met name die stedebouwkundige afweging is mij volledig ontgaan. Want als er ergens bij verkeerstechnische oplossingen het stedebouwkundige aspect wordt opgeof ferd, dan is het dunkt mij juist bij het voorgestelde alternatief 4 zelfs bij alternatief 4C. Wat betreft de akoestische aspecten krijg ik de indruk dat in sneltreinvaart aan het Lienward- College is voorbijgegaan. Dan de ophoging van de spoorbaan tussen de overgang bij Schrans en Achter de Hoven. Het gaat daarbij om een verhoging van maar liefst 2,5 meter, een soort Leeuwarder berg en dal dus. Mij is de totale stedebouwkundige afweging wat betreft het verzinnen van deze scheidingswand ontgaan. Die is mij trouwens ook niet duidelijk geworden als ik bedenk dat een uniek gebied Klanderijbuurt/Tulpenburg in plaats van tot woongebied verheven tot ver keersgebied wordt gedegradeerd. Wat het verkeerstechnische aspect aangaat het volgende. Ik ben van mening dat ver keersdeskundigen waar mogelijk gevaarlijke bochten trachten recht te trekken. Ik krijg het gevoel dat bij uitwerking van alternatief 4 nogal wat denkwerk is verricht om Leeuwarden er een nieuw gevaarlijk punt bij te geven. Mijns inziens, mijnheer de voorzitter, een bocht die smeekt om volle ziekenhuisbedden. Over de verkeerstechnische aspecten wil ik ook nog het volgende zeggen. Er zijn 628 handtekeningen binnengekomen van ouders en 1022 handteke ningen van leerlingen van het Lienward-College. Klare getallen, mijnheer de voorzitter, waarbij ieder commentaar naar mijn gevoel overbodig is. Tenslotte dit. Kiezen voor alternatief 4C is kiezen, zij het voorlopig op een kier, voor een geopende deur voor het slopersgilde om de beeldbepalende wand Stationsweg zuidzijde neer te halen. Mijn partij zegt daar heel duidelijk nee tegen. Ik ben het college er erkentelijk voor dat de behandeling van dit raadsvoorstel niet in de vorige raadsvergadering heeft plaatsgevonden. Daardoor hebben belanghebbenden de ge legenheid gehad hun standpunten beargumenteerd naar voren te brengen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1985 | | pagina 25