Sub I. De brief wordt voor kennisgeving aangenomen. Sub J en K. De verzoeken en de brief worden in handen gesteld van b. en w. om preadvies. Sub L t.e.m. P. Besloten wordt overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Sub Q, R en S. De brief, het besluit en de mededeling worden voor kennisgeving aangenomen. Punt 3a (bijlage nr. 212). Benoemen hoofddirecteur van de Dienst Stadsontwikkeling. Aanbeveling van burgemeester en wethouders: de heer ir. J.J. de Waal Malefijt. Benoemd wordt de aanbevolene met algemene stemmen. Punt 3b (bijlage nr. 221). Benoeming ambtenaar burgerlijke stand. Aanbeveling van burgemeester en wethouders: mevrouw T. Ottema. Benoemd wordt de aanbevolene met algemene stemmen. Mevrouw Willemsma-de Jong en de heer Bron vormden met de voorzitter het stembureau. Punt 4 (bijlage nr. 206). De Voorzitter: Aan de orde is thans: Intentieverklaring inzake de vorming van een mul tisectorale instelling voor hoger beroepsonderwijs (hbo) in Leeuwarden. De heer Bron: Mijnheer de voorzitter, minister Deetman heeft een grootscheepse her structureringsoperatie voor het hbo op stapel staan. Sinds het verschijnen van zijn nota in zake de schaalvergroting, taakverdeling en concentratie (stc-nota) is er een ware fusie koorts in het hbo te signaleren. Er spelen vele en zeer verschillende motieven een rol bij deze fusie-ijver, waarvan het belangrijkste motief veelal is het willen overleven door aan de getalsnormen te voldoen. De studierichtingennorm van 200 studenten, de instellingsnorm van 600 studenten en de extra faciliteitennorm van 2.500 studenten. Hoewel aan de gehele stc-operatie een enorme bezuiniging ten grondslag ligt, is er gelukkig ook een aantal onder wijskundige voordelen, vooral wanneer clustering gestalte krijgt via een multisectorale aan pak waarvan in de opzet voor Friesland sprake is. Ik denk daarbij aan nieuwe studierichtin gen, verdere differentiatie, onderwijsontwikkeling en projectmatig onderwijs. Het doet ons deugd dat in de ter inzage gelegde overeenkomst ruime aandacht wordt besteed aan juist die onderwijskundige componenten binnen de hbo-samenwerking. Onze fractie kan zich in grote lijnen vinden in de doelstelling, de uitgangspunten en de voorwaarden zoals die geformuleerd zijn in de akte en de overeenkomst tussen de instellin gen van hbo. Maar gezien de voorgestelde besluitvormingsfasering, kan vanavond volstaan worden met het uitspreken van de bereidheid om te streven naar een multisectorale instel ling voor hbo in Friesland. In de daarop volgende fase zullen de instellingen een beslissing nemen over een voor te leggen overeenkomst, waarna per één augustus 1986 tot een be stuurlijke fusie wordt overgegaan. Onze fractie kan daar best in meegaan. Ook de medezeggenschapsraden van de onder ons bevoegd gezag staande hbo-instellin gen gaan akkoord met de principe-uitspraak tot fusie, maar stellen een aantal terechte voor waarden waar wij een kort commentaar op willen geven. Zowel de medezeggenschapsraad van de Muziekpedagogische Akademie (MPA) als die van de Pedagogische Akademie voor het Ba sisonderwijs (PABO) stellen hun instemming afhankelijk van het bereiken van een sociaal plan, waarin de rechtspositie van het personeel is geregeld. Het zal u wellicht bekend zijn 5 dat vertegenwoordigers van de medezeggenschapsraden voor hbo van hun personeelsvak- centrales nog begin juni het advies meekregen op dit moment niet akkoord te gaan met een onomkeerbaar fusiebesluitVoor de vakcentrales is een sociaal plan een harde eis, alleen al omdat minister Deetman een bezuiniging in het hbo voorziet van 97 miljoen gulden, hetgeen neerkomt op 1.200 full-time arbeidsplaatsen. De vrees is gerechtvaardigd dat minister Deet man het sociaal beleid tot restpost van de stc-operatie maakt. Daarnaast zijn er nog veel on duidelijkheden over de formatieregeling, de statuten, de afvloeiingsregeling, het toelatings beleid voor studenten en de benoeming van directies en dergelijke. De artikelen 10 en 11 van de uitgangspunten en voorwaarden geven, althans voor deze eerste fase van besluitvor ming, voldoende houvast voor de veronderstelling dat aan de oplossing van die problemen hoge prioriteit wordt gegeven. Hetzelfde geldt voor de positie van de studenten. In bovengenoemd artikel 11 wordt ge sproken van een sociaal beleidskader voor de studenten. Daarnaast zal volgens ons Leeu warden als vestigingsplaats van het Friese hbo moeten zorgen voor een optimale infrastruc tuur voor studenten. Een facetbeleid dat in de toekomst extra aandacht verdient binnen ons gemeentelijk beleid. Randvoorwaarde is ook voor ons dat binnen de multisectorale cluster de specifieke on derwijskundige identiteit van zowel het kunstonderwijs als het pedagogisch onderwijs gega randeerd dient te zijn. Vanaf het begin heeft onze fractie gepleit voor deelname van de PABO aan de hbo-clus- ter zonder dat daarbij de getalsnorm primair stond. Terecht wijst de medezeggenschapsraad van de PABO op een tweetal knelpunten. In de eerste plaats het behoud van een dusdanige identiteit dat de opleiding herkenbaar blijft als de opleiding voor het openbaar basisonder wijs, zonder op te gaan in een organieke opleiding met de lerarenopleiding Ubbo Emmius. Duidelijk uitgesproken moet worden welke waarde wij hechten aan de functie die de PABO vervult ten behoeve van het basisonderwijs van de eigen richting. Ik kan mij voorstellen dat de opleiding voor de onderwijsgevenden juist vanwege deze functie voor het basisonderwijs een bijzondere status krijgt binnen het grotere hbo. Er moet in de overeenkomst duidelijk worden aangegeven welke garanties er bestaan voor de eigen inkleuring van onze openbare PABO. Een tweede knelpunt betreft de lesplaatsenconstructie met de PABO te Drachten. Het is in dit kader misschien minder relevant te zeggen dat wij bepaald geen voorstander zijn van dit soort constructies. De lesplaatsenconstructie staat haaks op de gedachte van schaalver groting. Je staat PABO's toe wat je andere opleidingen juist verbiedt. Voor PABO's is er sprake van een soort sterfhuisconstructie, want een volgend bewindsman kan die construc tie, wanneer die niet functioneert, van de ene op de andere dag opheffen. De problemen die onze PABO heeft met de opzet van de lesplaatsen gaan denk ik verder. Er zit namelijk een addertje onder het gras. Lesplaatsen zullen worden betaald als gewone studierichting van de hbo-instelling waarvan men organisatorisch deel uitmaakt. Alle kosten voor meervoudige vestigingen komen voor eigen rekening. Bekostiging door dezelfde sector heeft voor de PABO grote consequenties. Ook hierover moet het komende jaar duidelijkheid komen. Tot slot een opmerking over de bestuursvorm en in het bijzonder de positie van het openbaar onderwijs. Toen bekend werd dat een grootscheepse integratie van hbo-scholen bewerkstelligd zou worden, hebben wij ons afgevraagd hoe de belangen van het openbaar onderwijs kunnen worden veiliggesteld. Immers, ook hier geldt de grondwettelijke plicht van de overheid te voorzien in voldoende openbaar onderwijs in een genoegzaam aantal scholen zoals dat zo mooi heet. Dit grondwettelijk vereiste is trouwens met zoveel woorden vastge legd in de ontwerp-Wet op het hbo. Gezien de minderheidspositie van het gemeentelijk hbo in de onderhandelingen, is het niet gelukt te komen tot een bestuursvorm ex artikel 61 van de Gemeentewet of een gemeenschappelijke regeling. Wij betreuren dat en dringen er bij het college op aan te proberen voor de gemeente een plaats te claimen binnen het stichtingsbe stuur. Mijnheer de voorzitter, uit het voorgaande moge blijken dat volgens ons waardering op haar plaats is voor de aanpak, door met name de heer Stoelinga, van de moeilijke problema tiek van de organisatorische herstructurering van het Friese hbo. Daarnaast moet worden geconstateerd dat verduidelijking nodig is van een aantal voorstellen. Overheersend blijft echter het gevoel dat er in de toekomst voldoende ruimte wordt gegeven voor nieuwe ont wikkelingen op het gebied van de organisatie en het beheer in het hbo. Dat is een goede zaak. De heer Boelens: Wij willen graag een paar kanttekeningen plaatsen bij de raadsbrief over de intentieverklaring inzake de vorming van een multisectorale instelling voor hbo in Leeuwarden. Ik zal niet ingaan op de hele voorgeschiedenis. Er is een grote hoeveelheid te lexberichten en notities over deze materie geproduceerd die onder andere in de Commissie voor het Onderwijs zijn behandeld. In de laatstgehouden commissievergadering is over di verse punten gesproken. De zaak van de medezeggenschapsraden en die van de studenten voorzieningen komen aan de orde bij de invulling van de overeenkomst. Een en ander zullen wij wel weer terugzien in de raad.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1985 | | pagina 3