10
beraad wordt geantwoord dat het college zich zo nodig via de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten (VNG) en de Vereniging van directeuren van overheidsorganen voor sociale ar
beid (Divosa) met de rijksoverheid zal verstaan. Alsof deze problematiek de gemeente niet
aan zou gaan! Niet duidelijk is bij welke consequenties het college het nodig vindt blijk te
geven van zijn ongerustheid.
Onze fractie vindt het schrijnend dat mensen, die arbeidsongeschikt zijn of geworden
zijn of door hun arbeidsongeschiktheid minder kans hebben op de arbeidsmarkt, terugge
worpen worden naar het bijstandsniveau. Daarnaast lijkt het ons dat elk extra beroep op de
Algemene Bijstandswet voor de gemeente bezwaarlijk is, omdat dat per saldo een bezuiniging-
in zal houden op de uitgaven en een verdere inkrimping van de mogelijkheden om een eigen
herkenbaar beleid te voeren.
Om bovengenoemde redenen vinden wij bedoelde wetsvoorstellen voor de gemeente on
aanvaardbaar en dient er in een zo vroeg mogelijk stadium protest te worden aangetekend.
Wat ons betreft zou dat via een uitspraak van de raad kunnen naar het parlement, maar dat
is, zo heb ik begrepen, niet erg gebruikelijk. Wij zouden echter ook genoegen nemen met
een protest via de VNG en de Divosa. Daarom zouden wij graag zien dat het voorgestelde
antwoord in die zin veranderd wordt.
De heer Kessler (weth.): De brief van het Fries WAO-beraad memoreert aan een aantal
wetswijzigingen. Deze wijzigingen betekenen in hun effecten het volgende. In zijn algemeen
heid komen er minder mensen in de WAO en de AAW terecht en meer mensen in de Rijks
groepsregeling Werkloze Werknemers (RWW). Als zodanig zijn deze wetswijzigingen onder
deel van een totaalpakket wetswijzigingen, kortweg de stelselherziening genoemd. De Ver
eniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Vereniging van directeuren van over
heidsorganen voor sociale arbeid (Divosa) hebben hun kritiek op deze stelselherziening al
regelmatig onder de aandacht van de rijksoverheid gebracht.
Met de zinsnede in het voorgestelde antwoord: zullen wij ons zo nodig omtrent be
doelde wetsvoorstellen via de VNG en DIVOSA met de rijksoverheid verstaan.", wordt het
volgende bedoeld. Wij zullen nagaan in hoeverre ook het punt dat door het Fries WAO-be
raad aan de orde is gesteld voldoende is meegenomen in de opmerkingen/kritiek - hoe je het
ook maar wilt noemen -, die de VNG en de Divosa in de afgelopen jaren onder de aandacht
van de rijksoverheid hebben gebracht. Blijkt een en ander onvoldoende te zijn, dan zullen
wij ons nogmaals tot de VNG en de Divosa richten en vragen om een aanscherping. Is be
doeld punt voldoende onder de aandacht van de rijksoverheid gebracht dan laten wij het bij
wat het is.
Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Sub UV en W.
De beroepschriften en de bezwaarschriften zijn in handen gesteld van de Raadsadvies-
commissie voor de beroep- en bezwaarschriften om advies.
Sub X.
Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Sub Y.
De Voorzitter: Dit punt luidt: Brief van 27 juni 1985 van de Milieuwerkgroep Leeuwar
den over de verwerking van afvalstoffen.
De heer Niemeijer: Een brief met dezelfde tekst is inderdaad reeds ter sprake geweest
in de vergadering van 15 maart 1985 van de Commissie voor Milieuhygiëne. Toen is inder
daad geconstateerd dat een aantal ontwikkelingen nog gaande is, ofschoon van mijn kant
werd aangevoerd dat die ontwikkelingen voor mijn gevoel van gemeentewege weinig gestimu
leerd worden. Welke ontwikkelingen hebben sinds 15 maart plaatsgevonden op dit gebied,
met name ten aanzien van het probleem klein chemisch afval? Bij agendapunt 20 wil ik graag
terugkomen op de problematiek met betrekking tot de emissiebeperking.
De heer Geerts (weth.): Wat betreft het antwoord op de vraag het volgende. Degenen
die iets van deze materie weten, hebben mij verzekerd dat zich na 15 maart geen ontwikke
lingen hebben voorgedaan.
De heer Niemeijer: Dan moet ik constateren dat, hoewel in het voorgestelde antwoord
gesuggereerd wordt dat de gemeente in dezen een initiërend beleid zal voeren, daar helaas
nog geen sprake van is. De afwezigheid van wethouder Miedema geeft mij aanleiding om nu
11
mijn verhaal af te ronden, maar ik zal deze problematiek via de betreffende kanalen alsnog
naar voren brengen.
Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Sub Z.
Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punt 7a (bijlage nr. 241).
Benoeming van een lid en voorzitter van het bestuur van de Stichting tot beheer en exploi
tatie van de Théskinkerij Prinsetün en het complex Zalen Schaaf.
Voordracht van burgemeester en wethouders:
1. lid: de heer J. Knol, alhier;
2. voorzitter: de heer J. Knol, alhier.
Benoemd wordt de voorgedragene met 33 stemmen (1 stem blanco).
Punt 7b (bijlage nr. 271).
Benoeming raadslid als lid van diverse commissies.
Aanbeveling van burgemeester en wethouders:
- Commissie voor het Onderwijs: de heer P. Meerdink, alhier;
- Commissie voor Regio-aangelegenheden: de heer P. Meerdink, alhier;
- Commissie voor Automatiseringsaangelegenheden: de heer P. Meerdink, alhier;
- Commissie voor de Werkgelegenheid: de heer P. Meerdink, alhier.
Benoemd wordt de aanbevolene met algemene stemmen.
Punt 7c (bijlage nr. 272).
Aanwijzing vertegenwoordiger gemeente Leeuwarden in de raad van de Regio Friesland-
Noord.
Aanbeveling van burgemeester en wethouders:
- de heer P. Meerdink, alhier.
Benoemd wordt de aanbevolene met algemene stemmen.
De heren Schade en Sterk vormden met de voorzitter het stembureau.
Punten 8 t.e.m. 14 (bijlagen nrs. 252, 262, 259, 249, 248, 250 en 251).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 15 (bijlage nr. 254).
De Voorzitter: Aan de orde is thans: Vaststellen van een verordening tot wijziging van
de Bouwverordening (dertiende wijziging). Op bladzijde 17 van het concept-besluit staat
onder artikel 306a, lid 4, vermeld: "...krachtens de in lid 3, onder c, vermelde regelin
gen." De letter c moet worden gewijzigd in de letter b.
De heer Van der WalHet gaat mij om hetzelfde artikel waarin de voorzitter zojuist een
wijziging heeft aangebracht. Mijn fractie is niet gelukkig met dit artikel. Dit is typisch een
artikel van: waarom zal je het gemakkelijk doen, als het ook moeilijk kan. In eerdere instan
ties hebben wij uitgebreid over het sloopartikel gesproken. Volgens de definitie valt gedeel
telijke sloop onder sloop. Ook gedeeltelijke interne sloop valt dus onder het sloopbegrip. De
kortste klap was gewoon geweest om een en ander wat duidelijker in genoemd artikel te zet
ten en klaar ...waren b. en w. geweest. (De heer Janssen: O, ik dacht Kees de sloper!)
Hoe komt u daar nou bij? (De heer Janssen: Hij heet Kees en de uitdrukking is toch Klaar is
Kees?)
In artikel 306a, dat nodeloos ingewikkeld is, wordt gesproken van een volledige kennis
geving. B. en w. geven na een bepaalde termijn bericht welke veiligheidsmaatregelen van
toepassing zijn of dat er voor het slopen vergunning is vereist. Vervolgens worden er enke-