10 beraad wordt geantwoord dat het college zich zo nodig via de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Vereniging van directeuren van overheidsorganen voor sociale ar beid (Divosa) met de rijksoverheid zal verstaan. Alsof deze problematiek de gemeente niet aan zou gaan! Niet duidelijk is bij welke consequenties het college het nodig vindt blijk te geven van zijn ongerustheid. Onze fractie vindt het schrijnend dat mensen, die arbeidsongeschikt zijn of geworden zijn of door hun arbeidsongeschiktheid minder kans hebben op de arbeidsmarkt, terugge worpen worden naar het bijstandsniveau. Daarnaast lijkt het ons dat elk extra beroep op de Algemene Bijstandswet voor de gemeente bezwaarlijk is, omdat dat per saldo een bezuiniging- in zal houden op de uitgaven en een verdere inkrimping van de mogelijkheden om een eigen herkenbaar beleid te voeren. Om bovengenoemde redenen vinden wij bedoelde wetsvoorstellen voor de gemeente on aanvaardbaar en dient er in een zo vroeg mogelijk stadium protest te worden aangetekend. Wat ons betreft zou dat via een uitspraak van de raad kunnen naar het parlement, maar dat is, zo heb ik begrepen, niet erg gebruikelijk. Wij zouden echter ook genoegen nemen met een protest via de VNG en de Divosa. Daarom zouden wij graag zien dat het voorgestelde antwoord in die zin veranderd wordt. De heer Kessler (weth.): De brief van het Fries WAO-beraad memoreert aan een aantal wetswijzigingen. Deze wijzigingen betekenen in hun effecten het volgende. In zijn algemeen heid komen er minder mensen in de WAO en de AAW terecht en meer mensen in de Rijks groepsregeling Werkloze Werknemers (RWW). Als zodanig zijn deze wetswijzigingen onder deel van een totaalpakket wetswijzigingen, kortweg de stelselherziening genoemd. De Ver eniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Vereniging van directeuren van over heidsorganen voor sociale arbeid (Divosa) hebben hun kritiek op deze stelselherziening al regelmatig onder de aandacht van de rijksoverheid gebracht. Met de zinsnede in het voorgestelde antwoord: zullen wij ons zo nodig omtrent be doelde wetsvoorstellen via de VNG en DIVOSA met de rijksoverheid verstaan.", wordt het volgende bedoeld. Wij zullen nagaan in hoeverre ook het punt dat door het Fries WAO-be raad aan de orde is gesteld voldoende is meegenomen in de opmerkingen/kritiek - hoe je het ook maar wilt noemen -, die de VNG en de Divosa in de afgelopen jaren onder de aandacht van de rijksoverheid hebben gebracht. Blijkt een en ander onvoldoende te zijn, dan zullen wij ons nogmaals tot de VNG en de Divosa richten en vragen om een aanscherping. Is be doeld punt voldoende onder de aandacht van de rijksoverheid gebracht dan laten wij het bij wat het is. Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w. Sub UV en W. De beroepschriften en de bezwaarschriften zijn in handen gesteld van de Raadsadvies- commissie voor de beroep- en bezwaarschriften om advies. Sub X. Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w. Sub Y. De Voorzitter: Dit punt luidt: Brief van 27 juni 1985 van de Milieuwerkgroep Leeuwar den over de verwerking van afvalstoffen. De heer Niemeijer: Een brief met dezelfde tekst is inderdaad reeds ter sprake geweest in de vergadering van 15 maart 1985 van de Commissie voor Milieuhygiëne. Toen is inder daad geconstateerd dat een aantal ontwikkelingen nog gaande is, ofschoon van mijn kant werd aangevoerd dat die ontwikkelingen voor mijn gevoel van gemeentewege weinig gestimu leerd worden. Welke ontwikkelingen hebben sinds 15 maart plaatsgevonden op dit gebied, met name ten aanzien van het probleem klein chemisch afval? Bij agendapunt 20 wil ik graag terugkomen op de problematiek met betrekking tot de emissiebeperking. De heer Geerts (weth.): Wat betreft het antwoord op de vraag het volgende. Degenen die iets van deze materie weten, hebben mij verzekerd dat zich na 15 maart geen ontwikke lingen hebben voorgedaan. De heer Niemeijer: Dan moet ik constateren dat, hoewel in het voorgestelde antwoord gesuggereerd wordt dat de gemeente in dezen een initiërend beleid zal voeren, daar helaas nog geen sprake van is. De afwezigheid van wethouder Miedema geeft mij aanleiding om nu 11 mijn verhaal af te ronden, maar ik zal deze problematiek via de betreffende kanalen alsnog naar voren brengen. Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w. Sub Z. Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 7a (bijlage nr. 241). Benoeming van een lid en voorzitter van het bestuur van de Stichting tot beheer en exploi tatie van de Théskinkerij Prinsetün en het complex Zalen Schaaf. Voordracht van burgemeester en wethouders: 1. lid: de heer J. Knol, alhier; 2. voorzitter: de heer J. Knol, alhier. Benoemd wordt de voorgedragene met 33 stemmen (1 stem blanco). Punt 7b (bijlage nr. 271). Benoeming raadslid als lid van diverse commissies. Aanbeveling van burgemeester en wethouders: - Commissie voor het Onderwijs: de heer P. Meerdink, alhier; - Commissie voor Regio-aangelegenheden: de heer P. Meerdink, alhier; - Commissie voor Automatiseringsaangelegenheden: de heer P. Meerdink, alhier; - Commissie voor de Werkgelegenheid: de heer P. Meerdink, alhier. Benoemd wordt de aanbevolene met algemene stemmen. Punt 7c (bijlage nr. 272). Aanwijzing vertegenwoordiger gemeente Leeuwarden in de raad van de Regio Friesland- Noord. Aanbeveling van burgemeester en wethouders: - de heer P. Meerdink, alhier. Benoemd wordt de aanbevolene met algemene stemmen. De heren Schade en Sterk vormden met de voorzitter het stembureau. Punten 8 t.e.m. 14 (bijlagen nrs. 252, 262, 259, 249, 248, 250 en 251). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 15 (bijlage nr. 254). De Voorzitter: Aan de orde is thans: Vaststellen van een verordening tot wijziging van de Bouwverordening (dertiende wijziging). Op bladzijde 17 van het concept-besluit staat onder artikel 306a, lid 4, vermeld: "...krachtens de in lid 3, onder c, vermelde regelin gen." De letter c moet worden gewijzigd in de letter b. De heer Van der WalHet gaat mij om hetzelfde artikel waarin de voorzitter zojuist een wijziging heeft aangebracht. Mijn fractie is niet gelukkig met dit artikel. Dit is typisch een artikel van: waarom zal je het gemakkelijk doen, als het ook moeilijk kan. In eerdere instan ties hebben wij uitgebreid over het sloopartikel gesproken. Volgens de definitie valt gedeel telijke sloop onder sloop. Ook gedeeltelijke interne sloop valt dus onder het sloopbegrip. De kortste klap was gewoon geweest om een en ander wat duidelijker in genoemd artikel te zet ten en klaar ...waren b. en w. geweest. (De heer Janssen: O, ik dacht Kees de sloper!) Hoe komt u daar nou bij? (De heer Janssen: Hij heet Kees en de uitdrukking is toch Klaar is Kees?) In artikel 306a, dat nodeloos ingewikkeld is, wordt gesproken van een volledige kennis geving. B. en w. geven na een bepaalde termijn bericht welke veiligheidsmaatregelen van toepassing zijn of dat er voor het slopen vergunning is vereist. Vervolgens worden er enke-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1985 | | pagina 6