34 I.8 Algemeen gemeentelijk personeelsbeleid. Het college acht het niet verantwoord de huidige 36 uur thans in benedenwaartse richting bij te stellen. Akkoord. Nu werft de rijksoverheid jeugdigen voor maximaal 32 uur per week gekoppeld aan een opleidingsprogramma. Hoewel dit enigszins tegentrijdig lijkt is mijn vraag: Zijn hier mogelijkheden of is Leeuwarden hier te klein voor? Het opstellen van beleidsnota's is tijdrovend. Is er een overzicht van wat er in 1986 op de raad afkomt? Is er sprake van stelselmatige herzieningen c.q. bijstellingen of zijn het groten deels ad hoe onderwerpen? II.0 Algemeen bestuur. De omvang en redenen van vertrek van vrouwen uit gemeentelijke dienst zullen nader wor den bestudeerde De instroom en uitstroom worden kennelijk zeer actueel en belangrijk ge acht. De hieraan te besteden werkuren spelen geen rol. En wij maar bezorgd zijn over de ambtenaren dat zij overspannen raken vanwege de werkdruk! Op pagina 1-15 van het beleids plan wordt immers gezegd dat de rek uit de ambtelijke capaciteit is gehaald en de psychische druk groter is geworden. Hoe dit ook met elkaar te rijmen valt - of niet te rijmen wij wensen de betrokken ambtenaren veel wijsheid toe bij het samenstellen van de statistiek en hopen nu maar dat de raad te zijner tijd - dit tijdstip mag, wat ons betrefteen wijds karak ter hebben - niet tot de conclusie zal moeten komen dat een en ander weinig zin heeft gehad en derhalve de hieraan bestede tijd nuttiger besteed had kunnen worden. Maar wanneer de waarde van deze statistiek tegenvalt kan natuurlijk - ook weer te zijner tijd - gevraagd worden de zaak te evalueren 11.002.07 Public-relations. Het streven zal er in 1986 op gericht zijn, aldus het college, de positieve effecten van Leeu- warden-700 te continueren. Volmaakt mee eens, aannemende dat die positieve effecten er zijn. 700 jaar lang, slechts onderbroken door enige donkere perioden, was het in Leeuwarden goed toeven, waarbij ieder in vrijheid mocht leven. Een vrijheid die uiteraard naast rechten ook plichten met zich mee brengt. Laten wij ervoor ijveren dat aan rechten niet wordt ge tornd en de burgerij voorhouden dat daarbij plichtsbetrachting niet kan worden gemist. Het gebruik van gemeentelijk materiaal door brandweerpersoneel voor eigen doeleinden past hier bepaald niet in; joyriding is nog steeds strafbaar. Ook een bedrijfsvriendelijk klimaat is bevorderlijk voor het aantrekken van werkgelegen heid. Niet "De Bijenkorf heeft het", maar "Leeuwarden heeft het" verdient te worden door getrokken naar de toekomst 11.140 Overige beschermende maatregelen. In een van de afdelingsvergaderingen is meegedeeld dat het bestuur van de Sportclub Cambuur erop toeziet dat gedurende een half uur vóór aanvang van de wedstrijd geen alco holische drank wordt verkochtWellicht is het college bereid met genoemd bestuur te over leggen dat vóór de wedstrijd in het geheel geen alcoholica te koop worden aangeboden. 11.110 Politie. Het is opmerkelijk dat een andereons welgevallige en van betere aanpak getuigendewind is gaan waaien bij de politie. Beheerst optreden dient samen te gaan met vastberadenheid. De politie mag zich overtuigd weten van onze steun en sympathie. Zij die herrie willen schoppen en vernielingen willen aanrichten moeten weten dat de politie niet wijkt voor ge weld en anarchie. De politie moet zichtbaar zijn in de samenleving. Wanneer dit beleid - een eerste aanpak hebben wij onder ogen gehad in de vorm van het concept-beleidsplan - wordt voortgezet, gaat het de goede kant op. Wanneer mijn fractie kritiek levert, dient dit steeds in opbouwende zin te worden verstaan. De arbeidsduurverkorting en de nieuwe inconveniëntenregeling werken op een funeste wijze door op de korpssterkte. Het is in feite melken in een mandje gebleken. Wij erkennen dat de politie voor grote opgaven staat, maar - zoals ook door haar is gemeld - het werk zal met het beschikbare potentieel moeten worden geklaard. Voorkoming en bestrijding van kleine criminaliteit - leesmassale criminaliteit - vooral door de jongerenverdient de grootst mogelijke aandacht. Normen vervagen. Aan het eind van de weg doemt zware crimina liteit op. Ik wil nog wel even ingaan op enkele antwoorden van de burgemeester op de door mij onlangs gestelde vragen. In de eerste plaats is onder meer gevraagd: Wat doet de politie aan 35 helingbestrijding? Antwoord: De bestrijding van heling maakt deel uit van de normale taak uitoefening van de politie. Dat zal waar wezen, maar ik heb gevraagd: Wat doet de politie aan helingbestrijding? Ik begrijp de moeite bij de beantwoording wel. Het antwoord had mijns inziens, afgaande op mijn informatie, moeten luiden: NIETS! In de tweede plaats is gevraagd: De politie maakt niet van alle aangiften proces-verbaal op. Wordt er wel proces-verbaal op gemaakt, dan worden niet alle zaken doorgezonden aan de Officier van Justitie ter afdoening. Kunt u meedelen hoe groot hier in Leeuwarden het politie-sepot is? Hoe groot is het ophelde ringspercentage van de wel bij de politie aangegeven misdrijven? Antwoord: Van het zoge naamde politie-sepot zijn geen gegevens beschikbaar. Ik moet zeggen dat ik daar niets van begrijp. Zonder een simpele registratie in de prullebak? En wat het ophelderingspercentage betreft: Dit is nu ook weer niet om over naar huis te schrijven. Het scoort niet hoger dan het landelijk gemiddeldewaarin immers de grote steden AmsterdamRotterdamDen Haag en Utrecht zijn begrepen. En hoe moet ik in dit verband de oproep van de politie zien om aangifte van diefstal te doen? Op 21 november jl overleed een inwoner van Leeuwarden, die tot een hoog ambt was ge roepen, de heer mr. H. Niemeijer, in leven advocaat-generaal bij het gerechtshof te Leeuwar den. Enige tijd geleden schreef hij een lezenswaardige artikelenreeks in het Nederlands Dag blad onder de titel: Problemen rondom de huidige strafrechtspleging. Hij besloot genoemde reeks met de volgende epiloog: "Ik heb begrepen dat de minister van mening is dat de sociale controle aangescherpt moet worden, wil de criminaliteit omlaag gaan. De burger moet zich betrokken voelen bij de handhaving van de rechtsorde. Ik verwacht ook daarvan niet veel, omdat het irreëel is. De werkelijkheid is namelijk dat de burger niet aangiftebereid is, omdat hij niet gelooft dat zijn aangifte effect zal sorterenBehalve danals hij het wel doet hij er ernstig rekening mee moet houden dat er represailles tegen zijn lichaam of zijn goede ren (woning, auto enzovoort) zullen worden ondernomen. Bovendien, niet de burger is be last met de handhaving van de rechtsorde, doch de overheid. De vice-president van de rechtbank te Amsterdam verbood een GSD-ambtenaar zelfs aan de dienst door te geven wat hij als burger waarnam! De harde werkelijkheid is wel dat de overheid niet het hart van de mens kan veranderen. De overheid maakt geen mens beter." 11.2 Verkeer, vervoer en waterstaat 1. 0 verkeersveiligheid) Mijn fractie hanteert onder meer als doelstelling dat het gemeentebestuur in zijn verkeers- en vervoersbeleid de bevordering van de verkeersveiligheid tot uitgangspunt neemt. Als de gemeente de verkeersonveiligheid serieus wil aanpakken bestaan er verrassend veel mogelijkheden, uiteenlopend van maatregelen op het gebied van de weginrichting tot maat regelen op het gebied van het verkeersgedrag (verkeerseducatievoorlichting en wets handhaving, om enkele voorbeelden te noemen). Dit blijkt onder andere uit verschillende landelijke publikaties van de Directie Verkeersveiligheid in Den Haag, maar ook uit activi teiten van bijvoorbeeld de gemeente Gasselte. Deze gemeente heeft een jaarlijks verkeers- veiligheidsprogramwaarin onder andere ontwikkelingen van de verkeersveiligheid, activi teiten en aandachtspunten de revue passeren. Een concrete aanpak van de verkeersonveilig heid is van groot belang, reden waarom wij de totstandkoming van een jaarlijks verkeers- veiligheidsprogram onder de aandacht van het college brengen. In oktober van vorig jaar is een rapport van de DSO verschenen waarin de resultaten zijn beschreven van een onderzoek naar mogelijkheden voor het invoeren van 30 km per uur zone's in de verschillende wijken en dorpskernen. In dit rapport was tevens een prioriteiten lijst opgenomen van de wijken en kernen die in aanmerking kwamen voor herinrichting tot een verkeersluw karakter. Een onderzoek van de afdeling verkeer van de DSO heeft inmid dels uitgewezen dat deze invoering voor heel Leeuwarden zeker f. 20.000.000,kost. De gemeente trekt echter niet meer uit dan f. 400.000,per jaar. Dit is toch niet serieus te nemen? Dit houdt immers in dat er circa 50 jaar over heen gaat voor alle in het rapport ge noemde gebieden heringericht zijn. Het college komt, zoals gemeld, zo spoedig mogelijk met voorstellen. Concrete plannen voor realisering op korte termijn zijn er dus nog niet, afgezien van Heechterp, maar daar is een forse BREV-subsidie (Beschikking Rijksbijdragen Experi menten in Verblijfsgebieden) voor ontvangen. Wij betreuren het ten zeerste dat verhoging van het jaarlijks te besteden budget kennelijk niet leeft bij het college. Het is immers zaak te proberen zo veel mogelijk en zo vlug mogelijk deze gebieden opnieuw in te richten. Ver keersonveiligheid is niet in geld uit te drukken. Het klinkt paradoxaal, maar is het niet. Is overigens een gefaseerde aanpak niet te overwegen door eerst het doorgaande verkeer te weren of te beperken en later snelheidsremmende maatregelen toe te passen? Voorts is te denken aan het meer en meer realiseren van een verkeersinfrastructuur die ook gebruiksvriendelijk is voor mensen met een handicap, door het wegnemen van de belem meringen die deze mensen ondervinden bij het deelnemen aan het maatschappelijk verkeer, zoals uitbreiding van akoestische signalering (zogenaamde rateltikkers) bij voet ganger sover- steeklichten en rubberen en gegolfde tegels in de trottoirs.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1985 | | pagina 18