34
I.8 Algemeen gemeentelijk personeelsbeleid.
Het college acht het niet verantwoord de huidige 36 uur thans in benedenwaartse richting
bij te stellen. Akkoord. Nu werft de rijksoverheid jeugdigen voor maximaal 32 uur per week
gekoppeld aan een opleidingsprogramma. Hoewel dit enigszins tegentrijdig lijkt is mijn vraag:
Zijn hier mogelijkheden of is Leeuwarden hier te klein voor?
Het opstellen van beleidsnota's is tijdrovend. Is er een overzicht van wat er in 1986 op de
raad afkomt? Is er sprake van stelselmatige herzieningen c.q. bijstellingen of zijn het groten
deels ad hoe onderwerpen?
II.0 Algemeen bestuur.
De omvang en redenen van vertrek van vrouwen uit gemeentelijke dienst zullen nader wor
den bestudeerde De instroom en uitstroom worden kennelijk zeer actueel en belangrijk ge
acht. De hieraan te besteden werkuren spelen geen rol. En wij maar bezorgd zijn over de
ambtenaren dat zij overspannen raken vanwege de werkdruk! Op pagina 1-15 van het beleids
plan wordt immers gezegd dat de rek uit de ambtelijke capaciteit is gehaald en de psychische
druk groter is geworden. Hoe dit ook met elkaar te rijmen valt - of niet te rijmen wij
wensen de betrokken ambtenaren veel wijsheid toe bij het samenstellen van de statistiek en
hopen nu maar dat de raad te zijner tijd - dit tijdstip mag, wat ons betrefteen wijds karak
ter hebben - niet tot de conclusie zal moeten komen dat een en ander weinig zin heeft gehad
en derhalve de hieraan bestede tijd nuttiger besteed had kunnen worden. Maar wanneer de
waarde van deze statistiek tegenvalt kan natuurlijk - ook weer te zijner tijd - gevraagd
worden de zaak te evalueren
11.002.07 Public-relations.
Het streven zal er in 1986 op gericht zijn, aldus het college, de positieve effecten van Leeu-
warden-700 te continueren. Volmaakt mee eens, aannemende dat die positieve effecten er
zijn. 700 jaar lang, slechts onderbroken door enige donkere perioden, was het in Leeuwarden
goed toeven, waarbij ieder in vrijheid mocht leven. Een vrijheid die uiteraard naast rechten
ook plichten met zich mee brengt. Laten wij ervoor ijveren dat aan rechten niet wordt ge
tornd en de burgerij voorhouden dat daarbij plichtsbetrachting niet kan worden gemist.
Het gebruik van gemeentelijk materiaal door brandweerpersoneel voor eigen doeleinden past
hier bepaald niet in; joyriding is nog steeds strafbaar.
Ook een bedrijfsvriendelijk klimaat is bevorderlijk voor het aantrekken van werkgelegen
heid. Niet "De Bijenkorf heeft het", maar "Leeuwarden heeft het" verdient te worden door
getrokken naar de toekomst
11.140 Overige beschermende maatregelen.
In een van de afdelingsvergaderingen is meegedeeld dat het bestuur van de Sportclub
Cambuur erop toeziet dat gedurende een half uur vóór aanvang van de wedstrijd geen alco
holische drank wordt verkochtWellicht is het college bereid met genoemd bestuur te over
leggen dat vóór de wedstrijd in het geheel geen alcoholica te koop worden aangeboden.
11.110 Politie.
Het is opmerkelijk dat een andereons welgevallige en van betere aanpak getuigendewind
is gaan waaien bij de politie. Beheerst optreden dient samen te gaan met vastberadenheid.
De politie mag zich overtuigd weten van onze steun en sympathie. Zij die herrie willen
schoppen en vernielingen willen aanrichten moeten weten dat de politie niet wijkt voor ge
weld en anarchie. De politie moet zichtbaar zijn in de samenleving. Wanneer dit beleid - een
eerste aanpak hebben wij onder ogen gehad in de vorm van het concept-beleidsplan - wordt
voortgezet, gaat het de goede kant op. Wanneer mijn fractie kritiek levert, dient dit steeds
in opbouwende zin te worden verstaan.
De arbeidsduurverkorting en de nieuwe inconveniëntenregeling werken op een funeste
wijze door op de korpssterkte. Het is in feite melken in een mandje gebleken. Wij erkennen
dat de politie voor grote opgaven staat, maar - zoals ook door haar is gemeld - het werk zal
met het beschikbare potentieel moeten worden geklaard. Voorkoming en bestrijding van
kleine criminaliteit - leesmassale criminaliteit - vooral door de jongerenverdient de
grootst mogelijke aandacht. Normen vervagen. Aan het eind van de weg doemt zware crimina
liteit op.
Ik wil nog wel even ingaan op enkele antwoorden van de burgemeester op de door mij
onlangs gestelde vragen. In de eerste plaats is onder meer gevraagd: Wat doet de politie aan
35
helingbestrijding? Antwoord: De bestrijding van heling maakt deel uit van de normale taak
uitoefening van de politie. Dat zal waar wezen, maar ik heb gevraagd: Wat doet de politie
aan helingbestrijding? Ik begrijp de moeite bij de beantwoording wel. Het antwoord had mijns
inziens, afgaande op mijn informatie, moeten luiden: NIETS! In de tweede plaats is gevraagd:
De politie maakt niet van alle aangiften proces-verbaal op. Wordt er wel proces-verbaal op
gemaakt, dan worden niet alle zaken doorgezonden aan de Officier van Justitie ter afdoening.
Kunt u meedelen hoe groot hier in Leeuwarden het politie-sepot is? Hoe groot is het ophelde
ringspercentage van de wel bij de politie aangegeven misdrijven? Antwoord: Van het zoge
naamde politie-sepot zijn geen gegevens beschikbaar. Ik moet zeggen dat ik daar niets van
begrijp. Zonder een simpele registratie in de prullebak? En wat het ophelderingspercentage
betreft: Dit is nu ook weer niet om over naar huis te schrijven. Het scoort niet hoger dan
het landelijk gemiddeldewaarin immers de grote steden AmsterdamRotterdamDen Haag
en Utrecht zijn begrepen. En hoe moet ik in dit verband de oproep van de politie zien om
aangifte van diefstal te doen?
Op 21 november jl overleed een inwoner van Leeuwarden, die tot een hoog ambt was ge
roepen, de heer mr. H. Niemeijer, in leven advocaat-generaal bij het gerechtshof te Leeuwar
den. Enige tijd geleden schreef hij een lezenswaardige artikelenreeks in het Nederlands Dag
blad onder de titel: Problemen rondom de huidige strafrechtspleging. Hij besloot genoemde
reeks met de volgende epiloog: "Ik heb begrepen dat de minister van mening is dat de
sociale controle aangescherpt moet worden, wil de criminaliteit omlaag gaan. De burger moet
zich betrokken voelen bij de handhaving van de rechtsorde. Ik verwacht ook daarvan niet
veel, omdat het irreëel is. De werkelijkheid is namelijk dat de burger niet aangiftebereid is,
omdat hij niet gelooft dat zijn aangifte effect zal sorterenBehalve danals hij het wel doet
hij er ernstig rekening mee moet houden dat er represailles tegen zijn lichaam of zijn goede
ren (woning, auto enzovoort) zullen worden ondernomen. Bovendien, niet de burger is be
last met de handhaving van de rechtsorde, doch de overheid. De vice-president van de
rechtbank te Amsterdam verbood een GSD-ambtenaar zelfs aan de dienst door te geven wat
hij als burger waarnam! De harde werkelijkheid is wel dat de overheid niet het hart van de
mens kan veranderen. De overheid maakt geen mens beter."
11.2 Verkeer, vervoer en waterstaat 1. 0 verkeersveiligheid)
Mijn fractie hanteert onder meer als doelstelling dat het gemeentebestuur in zijn verkeers-
en vervoersbeleid de bevordering van de verkeersveiligheid tot uitgangspunt neemt. Als
de gemeente de verkeersonveiligheid serieus wil aanpakken bestaan er verrassend veel
mogelijkheden, uiteenlopend van maatregelen op het gebied van de weginrichting tot maat
regelen op het gebied van het verkeersgedrag (verkeerseducatievoorlichting en wets
handhaving, om enkele voorbeelden te noemen). Dit blijkt onder andere uit verschillende
landelijke publikaties van de Directie Verkeersveiligheid in Den Haag, maar ook uit activi
teiten van bijvoorbeeld de gemeente Gasselte. Deze gemeente heeft een jaarlijks verkeers-
veiligheidsprogramwaarin onder andere ontwikkelingen van de verkeersveiligheid, activi
teiten en aandachtspunten de revue passeren. Een concrete aanpak van de verkeersonveilig
heid is van groot belang, reden waarom wij de totstandkoming van een jaarlijks verkeers-
veiligheidsprogram onder de aandacht van het college brengen.
In oktober van vorig jaar is een rapport van de DSO verschenen waarin de resultaten
zijn beschreven van een onderzoek naar mogelijkheden voor het invoeren van 30 km per uur
zone's in de verschillende wijken en dorpskernen. In dit rapport was tevens een prioriteiten
lijst opgenomen van de wijken en kernen die in aanmerking kwamen voor herinrichting tot
een verkeersluw karakter. Een onderzoek van de afdeling verkeer van de DSO heeft inmid
dels uitgewezen dat deze invoering voor heel Leeuwarden zeker f. 20.000.000,kost. De
gemeente trekt echter niet meer uit dan f. 400.000,per jaar. Dit is toch niet serieus te
nemen? Dit houdt immers in dat er circa 50 jaar over heen gaat voor alle in het rapport ge
noemde gebieden heringericht zijn. Het college komt, zoals gemeld, zo spoedig mogelijk met
voorstellen. Concrete plannen voor realisering op korte termijn zijn er dus nog niet, afgezien
van Heechterp, maar daar is een forse BREV-subsidie (Beschikking Rijksbijdragen Experi
menten in Verblijfsgebieden) voor ontvangen. Wij betreuren het ten zeerste dat verhoging
van het jaarlijks te besteden budget kennelijk niet leeft bij het college. Het is immers zaak
te proberen zo veel mogelijk en zo vlug mogelijk deze gebieden opnieuw in te richten. Ver
keersonveiligheid is niet in geld uit te drukken. Het klinkt paradoxaal, maar is het niet. Is
overigens een gefaseerde aanpak niet te overwegen door eerst het doorgaande verkeer te
weren of te beperken en later snelheidsremmende maatregelen toe te passen?
Voorts is te denken aan het meer en meer realiseren van een verkeersinfrastructuur die
ook gebruiksvriendelijk is voor mensen met een handicap, door het wegnemen van de belem
meringen die deze mensen ondervinden bij het deelnemen aan het maatschappelijk verkeer,
zoals uitbreiding van akoestische signalering (zogenaamde rateltikkers) bij voet ganger sover-
steeklichten en rubberen en gegolfde tegels in de trottoirs.