8 Uit het jaarverslag 1984 van de Districtsgeneeskundige- en Gezondheidsdienst Friesland- Noord (DGGDblijkt dat het ziekteverzuim bij sommige diensten en afdelingen erg laag en bij andere erg hoog is. De vraag rijst wat het college in overleg met de Bedrijfsgezondheids dienst (BGD) met deze cijfers doet. In hoeverre spelen arbeidsomstandigheden een rol? u gewaagt in het beleidsplan van psychische druk bij een deel van het ambtelijk apparaat. Is deze druk zodanig dat er tengevolge daarvan ziekteverzuim ontstaat? Wij hebben waardering voor hetgeen door toedoen van het college recentelijk ten behoeve van de centrumfunctie van Leeuwarden tot stand is gekomen en op stapel staat. Wij noemen in dit verband de Aegon-vestiging, het besluit ten aanzien van de Oostergoweg en rijksweg 32, de status stadsgewest, het project Valeriuskwartier en andere terugploegregelingen, de ontwikkelingen ten aanzien van het hbo, de bouw van een nieuwe gevangenis en de renova tie van de bestaande. De werkgelegenheidseffecten hiervan zijn uitermate belangrijk. Ook moeten wij bij de rijksoverheid blijven aandringen om de toezeggingen op het terrein van de spreiding van de rijksdiensten gestand te doen. Ik kom nu tot de onderscheiden begrotingshoofdstukken. Algemeen bestuur. Over het personeelsbeleid sprak ik in de inleiding van mijn beschouwingen. Ik wil bij dit hoofdstuk kort ingaan op het hoofdstuk public relations. U geeft daarbij twee facetten aan, het voorlichtingsbeleid en het acquisitiebeleid. Twee facetten die duidelijk met elkaar te maken hebben, maar niet hetzelfde gericht zijn. In het begin van deze raadsperiode is reeds afgesproken dat het voorlichtingsbeleid nader zou worden omschreven. Mede door de activiteiten voor Leeuwarden 700 is dit in de tijd opgeschoven. Op zich te billijken; er moeten prioriteiten worden gesteld. In de lijst van toezeggingen gaat het over een notitie acquisitiebeleid. Praten wij over een of twee notities? Reeds enige jaren geleden is er over gesproken - ik meen dat er ook afspraken over zijn gemaakt - dat er één brievenbus voor het bedrijfsleven zou zijn en wel de afd. EBO. Bij de onderhandelingen met de Aegon hebt u, wat de ambtelijke ondersteuning betreft, deze ge- tocusd via EBO en dat heeft als zodanig, gezien uw verslag over de onderhandelingen, goed gewerkt. Wordt dit aspect meegenomen in de notitie die er aan staat te komen? Anders de vraag of EBO voldoende functioneert als brievenbus voor het bedrijfsleven. Is dit loket vol doende bekend bij het bedrijfsleven? Worden vragen bij andere afdelingen of diensten, waar onder het Grondbedrijf, doorgestuurd naar EBO? Elk jaar wordt weer afgewogen hoeveel middelen we in het acquisitiebeleid kunnen stop pen. De wethouder van Financiën was niet de meest scheutige; die van werkgelegenheid vroeg niet méér. Met waardering las ik in een verslag van een thema-avond van de PvdA in de krant dat wethouder Kessler vindt dat Leeuwarden zich beter moet verkopen. Wij zien de voorstellen in die richting en de financiële mogelijkheden daartoe gaarne tegemoet. Ook aan de andere voornemens - zo mag ik de kritiek toch benaderen - als niet zelfgenoegzaam achteroverleunen, zich cliëntvriendelijk opstellen, onnodige irritaties voorkomen, houd ik hem, Openbare orde en veiligheid. Een democratische samenleving staat en valt met een aantal spelregels en normen die gehand haafd moeten worden, ook om de meest kwetsbaren te beschermen. De rechtsorde is een zaak van burgers, bestuur en politie. De politie verricht daarbij een aantal essentiële taken in onze samenleving. Het politiebeleid moet dan ook mede gedragen worden door de burgers. Dat beleid moet zowel intern voor de politieman zelf als naar de burgers toe duidelijk zijn. De betrokkenheid van de burgers kan verbeterd worden door het politiewerk meer zicht baar te maken. Dit kan onder meer door voorlichting over het werk van de politie en door het "instituut" wijkagent, zoals wij dat in onze gemeente al kennen. Het gevoel van onveiligheid dat er is kan worden verminderd door het herkenbaar aan wezig zijn van de politie. Het nieuwe beleidsplan zal aanzetten hiertoe moeten geven. Er wordt vaak geklaagd over een grote hoeveelheid administratief werk. Biedt automati sering een oplossing? Wij hebben goede nota genomen van de tijdens de behandeling in de afdeling gedane mede deling dat de geraamde stelpost voor 1986 hard is. Verkeer, vervoer en waterstaat. Een probleem blijft het functioneren van de rondweg. Afgewacht moet worden welk soulaas de mogelijkheden via de weg over het industrieterrein naar de zuidtangent biedt. Wij zien met belangstelling uit naar de nieuwe verkeersprognose 1995 en de eventuele alternatieve oplossingen als die nodig zijn. Dan zal ook aan de orde moeten komen of het ver- keerstructuurplan eventueel zal moeten worden herzien. Tot de verlaging van het investeringsvolume voor civiel-technische werken is vorig jaar 9 besloten. Dit paste bij de beleidskeuzes die wij hebben gedaan ten aanzien van de herwaar dering, het vastgesteld nieuw beleid en het uitgangspunt: pas als het niet anders kan be lastingverhoging. Uw voorstel deze verlaging ook te continueren voor 1990 zullen wij ook nu volgen. Maar wij bedenken ons daarbij wel dat hierbij zeer nadrukkelijk de verkeersveilig heid in het geding is en in het gedrang kan komen. Het gaat hierbij om een verantwoordelijk heid die niet aan anderen kan worden overgedragen. Dit punt zal onze aandacht moeten blij ven houden. Overigens vereisen knelpunten in het wegennet ook onze aandacht vanwege hun belemmerende werking op economische ontwikkelingen. In het ISP overleg is gesproken over de aansluitingen op de te verdubbelen rijksweg 32 en de kruising van de spoorlijn. Van vitaal belang is daarbij dat niet delen van de gemeente onderling onbereikbaar zijn. Zo moet er een directe verbinding blijven tussen Wijtgaard en Wirdum. Wij geven dit het college mee als een voor onze fractie vaststaand uitgangspunt bij de verdere onderhandelingen. Economische zaken. Ten aanzien van de voorwaardenscheppende taak van de gemeente heb ik in het voorgaande opmerkingen gemaakt over de infrastructuur èn het acquisitiebeleid. Nog één opmerking over deze sector. Wij hebben besloten Leeuwarden een nieuwe oppepper te geven in de vorm van een plein afsluitend gebouw met daarin een upgrading centrum. De besluitvorming gaat daarbij ook wat de raad betreft stap voor stap. Wij hebben in maart een model goedgekeurd waarmee het college verder kon. In de afdelingsvergaderingen is hier uitvoerig over gesproken. Wij heb ben goede nota genomen van de toezegging van de wethouder dat, wanneer er een voor b. en w. aanvaardbaar plaatje tot stand is gekomen, dit in de daarvoor geëigende commissies aan de orde zal worden gesteld. Wat betreft de elektriciteits- en gasvoorziening merken wij het volgende op. De door de rijksoverheid beoogde concentratie van nutsbedrijven heeft een dezer dagen geleid tot het indienen van het wetsontwerp tot reorganisatie van de elektriciteitsproduktie Het ontwerp beoogt het aantal bedrijven - landelijk - terug te brengen tot drie. Hoewel het in dit stadium te vroeg is om conclusies te trekken moet twijfel worden uitgesproken over de voorgestelde schaalvergroting. Bovendien rijst de vraag in welke mate politieke controle geweld zal worden aangedaan. Wij nemen aan dat deze facetten in de overlegorganen en ook tijdens de parlementaire behandeling de nodige aandacht zullen krijgen. In dit verband mag worden herinnerd aan de conclusies en aanbevelingen uit het onlangs uitgebrachte rapport van de commissie Brandsma over de toekomstige organisatie van de distributie van elektrici teit en gas. Ook in dit rapport is duidelijk afstand genomen van de toepassing van de in deze sector wenselijk geachte schaal omtrent het aantal aansluitingen. Onderwijs. Het afgelopen jaar kenmerkte zich door spanningen in het onderwijs als gevolg van tal van maatregelen van rijkswege. Geconstateerd moet worden dat door de invoering van de Wet op het Basisonderwijs het primair onderwijs in een rustiger vaarwater is terecht gekomen. Zijn met de nieuwe bekostigingsregeling de tekorten op dit onderwijs voltooid verleden tijd? De achterstand die ons land heeft op het gebied van de informatica wordt allerwege er kend. Omdat de ministeriële aandacht zich tot heden voornamelijk heeft gericht op het voort gezet onderwijs, ontlokt dit de vraag hoe het college staat tegenover de rapportage van de advies- en overleggroep "informatica in het onderwijs", beogende computergebruik in het basisonderwijs en het speciaal onderwijs in Leeuwarden. Op grond van persberichten rijst de vraag of er nog van enig optimisme mag worden ge sproken inzake aanwijzing van voorrangsgebied. Is het het college bekend of de gemeente Leeuwarden voldoet aan de onderwijsvoorrangsscore op voet van de "ontwerp-regeling aan wijzing onderwijsvoorrangsgebieden 1986, en normen bekostiging"? In hoeverre speelt het aantal cumi-leerlingenkinderen van culturele minderheden, mee? Met belangstelling wachten wij het resultaat van de onderhandelingen tussen de gemeente en het GCO af. Verder stellen wij met voldoening vast dat ontwikkelingen binnen het hbo een belang rijke injectie krijgen door toewijzing van twee belangrijke instituten, te weten de Hogere Bestuurs Akademie en de Hogere Hotel- en Recreatieschool. Is de huisvesting van deze op leidingen voor de korte termijn al geregeld? Zo ja, hoe? Pogingen tot stichting van een multisectorale instelling voor algemeen hoger beroeps onderwijs in Friesland blijken volgens recente persberichten te worden doorkruist door een koerswijziging van lerarenopleiding Ubbo Emmius, die toetreding tot een Groningse hoge school wenst open te houden. Hoe zijn de vooruitzichten voor de betrokken Leeuwarder in stellingen inclusief de gemeentelijke PABO te Drachten?

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1985 | | pagina 5