12
Mevrouw De Jong: In de raadsbrief wordt gezegd dat op grond van recent gehouden
peilingen enz. Wel, dat is niet helemaal juist. Ik wil er op wijzen dat ik twee jaar geleden al
heb gesteld dat de diepte van Het Nieuwe Kanaal op sommige plaatsen niet meer dan één
meter bedroeg. Zo recent zijn de peilingen dus ook weer niet. Ik ben uiteraard blij dat er
gebaggerd wordtwant daar heb ik al verschillende keren voor gepleit
Wat ik eigenlijk naar voren wil brengen, mijnheer de voorzitter, is het volgende. Kort
geleden is er gebaggerd in de Kalkhaven en de Wirdumervaartwaarvoor een behoorlijk
bedrag is uitgetrokken. Peilingen van schippers hebben echter uitgewezen dat de ondiepten
nog steeds bestaan. Ik hoop niet dat wij met betrekking tot de Zuiderstadsgracht en Het
Nieuwe Kanaal na verloop van tijd een dergelijke situatie zullen krijgen.
De heer Timmermans (weth.): Mevrouw De Jong heeft gememoreerd dat zij enige tijd ge
leden al kennis heeft gegeven van het feit dat er peilingen zijn verricht. Dat sluit natuurlijk
niet uit dat er anderszins ook opnieuw peilingen hebben plaatsgevonden. Ik neem aan dat
de raadsbrief daarop doelt
Mevrouw De Jong spreekt voorts uit dat zij voorstandster is van baggeren. Zij verwijst
ook naar het overigens door haar onderschreven baggeren van de Kalkhaven en de Wirdumer
vaart en constateert dat dat blijkbaar niet afdoende is gebeurd. (Mevrouw De Jong: Er zijn
nog steeds ondiepten.) Het is mij niet bekend of er nog ondiepten zijn in de Kalkhaven en
de Wirdumervaart, maar dat signaal zal zeker worden nagegaan. Het zal duidelijk zijn dat
het niet onze bedoeling is zodanig slecht te baggeren dat dat binnenkort weer moet gebeuren.
Wij zullen er zeer nauwlettend op toezien dat inderdaad datgene wordt gebaggerd wat wij
ons voorstellen te baggeren.
Mevrouw De Jong: Ik ben blij dat er alsnog op deze kwestie wordt terug gekomen. Mis
schien kan het werk alsnog goed worden uitgevoerd, want uiteindelijk is daar meen ik
f. 120.000,— voor betaald. Wellicht wil de wethouder een en ander nog eens nagaan.
De Voorzitter: Heeft wethouder Timmermans nog behoefte aan een slotwoord? (De heer
Timmermans (weth.): Nee, mijnheer de voorzitter).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
De heer Niemeijer: Ik zou willen voorstellen de agendapunten 15 en 16 tegelijk te behan
delen, omdat onze benadering van beide punten gelijk is. Bovendien voorkomt dat dubbel
spreken
Punten 15 en 16 (bijlagen nrs. 14 en 5).
De Voorzitter: Punt 15 luidt: Beschikbaar stellen voorbereidingskrediet ten behoeve
van aanleg gedeelte noordtangent. Punt 16 luidt: Reconstructie kruispunt Dammelaan-Luch-
tenrek-Rengerslaan. Wethouder Timmermans zal over de redactie van de raadsbrief, nummer
5, eerst een mededeling doen.
De heer Timmermans (weth.): Het is gewenst dat ik vooraf een paar opmerkingen maak
over de raadsbrief, nummer 5, met betrekking tot de reconstructie van het kruispunt
Dammelaan-Luchtenrek-Rengerslaan. De eerste zin van de raadsbrief is namelijk niet juist
althans die zou verkeerd kunnen worden uitgelegd. Er staat namelijk: "Overeenkomstig het
verkeersstructuurplan streven wij naar het dubbelbaans maken van de ringweg." Dat is niet
juist en wel om twee redenen. In de eerste plaats is nimmer afgesproken dat er sprake zal
zijn van een verdubbeling van de gehele rondweg; dat zou uit die zin kunnen worden op
gemaakt. In de tweede plaats heeft het verkeerscirculatieplan zich nooit uitgesproken voor
een verdubbeling. Expliciete c.qimpliciete besluitvorming door de raad in mei 1978 over de
verdubbeling van de rondweg - en dan met name het stuk waar wij het nu over hebben tus
sen het Valeriusplein en het Vrijheidsplein - heeft niet plaatsgevonden.
Wat bedoeld is te zeggen is dat er, mede gelet op de vraagtekens die de raad heeft gezet
ten aanzien van de aanleg van de noordtangent, de afgelopen jaren aan de hand van verschil
lende besluiten is gekozen voor een geleidelijke verdubbeling van het wegvak Valeriusplein-
Vrijheidsplein. Met andere woorden, wat er in de eerste zin van de raadsbrief, nummer 5,
staat is niet juist. Het is wel zo dat er in de loop der jaren, sinds 1978, impliciet aan de hand
van verschillende besluiten, mede in relatie tot de aanleg van de noordtangent, is gekozen
voor een geleidelijke verdubbeling van genoemd weggedeelte.
De heer Niemeijer: De reden waarom ik beide agendapunten gelijktijdig aan de orde wil
stellen is dat beiden een beroep doen op de stelpost civieltechnische werken. De wethouder
heeft al opgemerkt dat de interpretatie van de raad met betrekking tot de verdubbeling van
13
de rondweg toch wat anders is dan in de raadsbrief, nummer 5, wordt gesuggereerd. Overi
gens lijkt het mij best zinvol die discussie nog een keer aan te gaanmaar dat moet dan wel
gebeuren voordat wij besluiten, zoals nu wordt voorgesteld, tot kredietverlening. Ik vind
dat wij nu op een verkeerd spoor worden gezet. Ik heb echter een principiëlere benadering
van de stelpost civieltechnische werken en wil die eerst maar naar voren brengen.
Ik heb in de betreffende afdelingsvergadering in 1985 de omvang van de stelpost civiel
technische werken aan de orde gesteld en gevraagd om een nieuwe uitgebreidere meerjaren
raming ter zake vanwege een aantal nieuwe recente ontwikkelingen. Ik verwijs naar de ver
plichtingen die wij zijn aangegaan bij de verkoop aan de Aegon van het Oude Veemarktter
rein en de verplichtingen, die nog niet voor ons te overzien zijn, ten aanzien van de Ooster-
gowegEr is overigens sterk bezuinigd op de stelpost civieltechnische werken. Het leek ons
zinvol om daarover eens goed te praten; de wethouder heeft dat ook toegezegd.
Ik moet wel even zeggen dat er een globale planning bestond. De kosten van de uitbrei
ding en hertracering van het kruispunt Dammelaan-rondweg stonden half genoemd. In een
ooit gemaakte lijst waren deze kosten geraamd op 1,3 miljoen gulden. Momenteel praten wij
over een investering van 2,3 miljoen. Vandaar dat ik over "half" praat. De andere post,
f. 50.000,-- als voorbereidingskrediet ten behoeve van de aanleg gedeelte noordtangent,
stond niet in de planning.
In de vergadering van december 1985 van de Commissie voor Openbare Werken heeft de
wethouder een toelichting gegeven op het beleid van de gemeente ten aanzien van de invul
ling en oesteding van de stelpost civieltechnische werken. Dat verhaal leek mij heel redelijk,
maar ik kon op dat moment de consequenties daarvan niet overzien. Het lijkt mij zinvol dat
dat verhaal op papier wordt gezet en samen met de toegezegde uitgebreidere meerjarenplan
ning wat betreft deze stelpost wordt gebruikt ten behoeve van een zinvolle discussie over
de besteding van de gelden in het kader van deze stelpost. Ik heb in de commissie ook ge
zegd dat het zinvol is dat wij eens met elkaar moeten bespreken in hoeverre wij de wensen van het
college steunen en in hoeverre er zicht is op mogelijke subsidies van de rijksoverheid voor
diverse civieltechnische werken. In genoemde commissievergadering zijn de thans aan de
orde zijnde voorstellen ook besproken. Ik heb toen gevraagd om deze voorstellen terug te
nemenomdat wij nog nader met elkaar moeten pratenEdochde voorstellen staan toch op
de agenda en ik zal daarop reageren.
Als al ooit besloten is tot verdubbeling van de rondweg, dan is daarbij nooit gezegd
wanneer dat zou gebeuren. "Ooit besloten" betekent een principe-keus. Je zult op een ge
geven ogenblik moeten praten in het kader van prioriteiten. Wel, er worden met betrekking
tot de reconstructie van het kruispunt Dammelaan-Luchtenrek-Rengerslaan twee prioriteiten
genoemd. In de eerste plaats de doorstroming. Onze fractie is altijd wat gemakkelijk akkoord
gegaan, gelet op Leeuwarden-stadsgewest, met het af en toe in het spitsuur stagneren van het
verkeer en de langere rijen auto's die dan meer voorkomen dan daarbuiten. Dat de proble
men als zodanig wel wat meevallen blijkt uit een zeer lezenswaardig artikel in Intermediair,
nummer 49, over Friesland en de stad Leeuwarden. In dat artikel wordt onze stad benijd om
de zo geringe omvang van de verkeersproblemen. Je kunt dat artikel geloven of niet, maar
je zou eruit kunnen afleiden dat het met de doorstroming weieens mee zou kunnen vallen.
Principiëler echter is het punt dat de raad ongeveer een half jaar geleden besloten heeft om
een verkeersonderzoek uit te laten voeren. Er is toen gediscussieerd over de wenselijkheid
en de noodzaak daarvan en wat er precies mee gebeurt. Onze fractie verbaast zich erover
datterwijl dat onderzoek zal worden verrichtnu twee investeringen worden gepleegd die
zeker niet in die omvang, nooit op de stelpost civieltechnische werken hebben gestaan. Het
verkeersonderzoek zal zich toch in sterke mate richten op de rondweg. De uitslag daarvan
is nog niet eens bekend. Is het dan wel logisch om nu tot besluitvorming over te gaan met
betrekking tot deze twee raadsvoorstellen?
In de tweede plaats de verkeersveiligheid, een argument waarvoor onze fractie - dat
hebben wij al vaker gezegd - gevoelig is. Maar dan weet ik nog wel meer plaatsen te noemen
in onze stad waar wat dat betreft de nodige aandacht weieens op gericht zou kunnen worden.
Ook dat punt lijkt mij bij de discussie over de stelpost civieltechnische werken de moeite van
het bespreken waard.
Een ander punt dat ik hier aan de orde wil stellen is de discussie over de 30 km-zones,
waarover tot nu toe in diverse commissies is gesproken. Daarbij is de wens geuit om tot uit
voering daarvan te komen. Bovendien is er vanuit de commissie meerdere malen gevraagd,
ook door mij, om eens een overzicht te maken wat het instellen van een 30 km-zone per
straat/oppervlakte/eenheid, gaat kosten, zodat wij zicht krijgen op haalbaarheden en moge
lijkheden. Een en ander heeft zich in het afgelopen jaar afgespeeld en wij hebben gezegd
dat het hier om een belangrijk iets gaat. De heer Buurman heeft deze zaak bij de laatste
begrotingsbehandeling nog aan de orde gesteld en geconstateerd dat wij er met de vier ton die
wij hiervoor jaarlijks op de stelpost civieltechnische werken hebben gereserveerd bij lange
na niet komen. Wij hebben die vier ton opgenomen, omdat wij een bedrag wilden noemen.
Maar wij wisten niet wat de kostenpost zou zijn ten aanzien van de invoering van de 30 km-
zones. Wij hebben ontdekt dat er het afgelopen jaar grote waarde is gehecht aan de 30 km-