20
gaat om een calamiteit. De heer Bijkersma heeft dat ook al aangegeven. Het is overigens niet
zo dat de risicoreserve altijd uitsluitend in neerwaartse richting wordt bijgesteld, er zijn
jaarlijks ook bijstellingen ten gunste. Het college heeft op basis van uiterst pragmatische
redenen gezegd dat wij de pijn zo enigszins mogelijk moeten verdelen over de stelpost civiel
technische werken en de risicoreserve. Voor beide zaken zijn op zich zelf argumenten te ge
ven. Dit is tegelijk een antwoord op de vraag van de heer Buurman. Je kunt inderdaad
schuiven, maar dat doen wij ieder jaar opnieuw bij de vaststelling van de begroting.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de
leden van de fracties van PAL en GPV/RPF/SGP wensen te worden geacht te hebben ge
stemd tegen de dekking ten laste van de algemene risicoreserve.
Punten 18, 19 en 20 (bijlagen nrs. 55, 52 en 77).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 21 (bijlage nr. 71).
De Voorzitter: Dit punt luidt: Garanderen van geldleningen voor de financiering van de
bouw van c.q. verbouw tot woningen door respectievelijk de Stichting Woningbouw St. Jo
seph en de Vereniging voor Volkshuisvesting. In besluit nr. 1890 staat een fout. Het in de
eerste overweging genoemde bedrag van 1.198.749,moet worden gewijzigd in
1.169.075,—
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. met inachtneming van
de mondeling door de voorzitter aangebrachte wijziging in besluit nr. 1890.
Punt 22 (bijlage nr. 80).
De Voorzitter: Dit punt luidt: Regionaal inzamelsysteem voor klein chemisch afval. Er is
met betrekking tot dit punt een brief binnengekomen van de Regio Friesland-Noord. Wet
houder Miedema geeft vooraf een toelichting.
De heer Miedema (weth.): In de raadsbrief wordt op bladzijde 3 onderaan gesteld: „Wij
zijn van oordeel dat het door het Regio-bestuur voorgestelde inzamelmodel in beginsel posi
tief kan worden benaderd." Het woord „in beginsel" slaat op de totale hoeveelheid klein
chemisch afval die gratis door de bedrijven kan worden ingeleverd. In het oorspronkelijke
model van de regioraad - de betreffende brief heeft ter inzage gelegen - wordt wat dat be
treft een hoeveelheid genoemd van 200 kg. Het college van b. en w. van Leeuwarden vindt
die hoeveelheid op de lange duur te veel en wilde daarom duidelijkheid waar wij met deze
zaak naar toegaan. In dat kader is er overleg gepleegd. In de brief van de Regio Friesland-
Noord, die vanavond op uw tafels is neergelegd, staat dat ten aanzien van het inleveren van
klein chemisch afval door bedrijven aan de regioraad zal worden voorgesteld het volgende
standpunt in te nemen: 1986, gratis tot 25 kg per maand en 200 kg per jaar; 1987, gratis tot
10 kg per maand en 100 kg per jaar; 1988, alles betalen. Het college vindt dit een aanvaard
baar model. Wij stellen de raad dan ook voor in het besluit de woorden „in principe" te
schrappen. De raad neemt dan ook geen principe-besluit, maar een definitief besluit.
Mevrouw Jongedijk-WellesIn grote lijnen kunnen wij instemmen met het regionaal inza
melsysteem voor klein chemisch afval. Wij hechten erg veel waarde aan het feit dat op alle
mogelijke manieren wordt voorkomen dat probleem stoffen in het afval terechtkomen. De tot
nu toe behaalde resultaten zijn voor ons dan ook volstrekt onder de maat. Het nu voorge
stelde systeem komt in ieder geval meer naar de burger toe. Belangrijk bij zo'n systeem is
dat mensen weten wat het doel is, welke effecten ermee bereikt worden en wat hun rol daar
in is. Voorlichting speelt hierbij een belangrijke zo niet een doorslaggevende rol. De pro
vincie neemt die voorlichting voor een groot deel op zich. Wij vinden dit echter niet genoeg.
Gezien het belang dat wij hechten aan het welslagen van dit voorstel en de rol die een goede
en regelmatig herhaalde voorlichting daarbij speelt, zou ik de wethouder willen vragen om
ook als gemeente de introductie van het inzamelsysteem via een gerichte voorlichting te be
geleiden en te stimuleren.
Dan nog een ander punt. Binnenkort zal de raad een uitspraak moeten doen over de in
voering van compostbakken. Ik zou mij kunnen voorstellen dat het inzamelen van probleem-
stoffen en de invoering van compostbakken regelmatig aandacht krijgen in bijvoorbeeld Aan
de Grote Klok. Verder zou overwogen kunnen worden een en ander in de verschillende wijk-
bladen onder de aandacht van het publiek te brengen. Ook de op het gebied van het milieu
werkzame organisaties, zoals het Instituut voor Natuurbeschermingseducatie (IVN), de Frie
se Milieuraad en de plaatselijke afdeling van de Vereniging Milieudefensie, kan gevraagd
worden hieraan een bijdrage te leveren, bijvoorbeeld door middel van publikaties en derge
lijke.
21
Kortom, wij vinden dat alle mogelijke middelen aangewend moeten worden om dit voorstel
te laten slagen. Niet alleen omdat al die enge stoffen niet meer in het afval moeten komen,
maar ook omdat een goede aanpak het milieu-besef bij burgers kan bevorderen, waardoor
ook andere misschien offersvragende maatregelen op milieugebied eerder geaccepteerd zullen
worden.
Wij besluiten nu alleen over de invoering van een regionale aanpak voor het inzamelen
van klein chemisch afval. In de raadsbrief wordt echter ook gesproken over een verhoging
van de afvalstoffenheffing. Wij gaan er vanuit dat een eventuele verhoging een apart punt
wordt, waar wij alsdan over kunnen beslissen. Ik wil hiermee zeggen dat wij bij dit voorstel
niet automatisch instemmen met een verhoging van de afvalstoffenheffing.
Tot slot nog voor alle duidelijkheid. Wij gaan er vanuit dat de detailhandel niet hoeft te
betalen voor de ingezamelde probleemstoffen.
De heer Burg: Het punt met betrekking tot een regionaal inzamelsysteem voor klein che
misch afval is al diverse keren aan de orde geweest in de Commissie voor de Dienst voor
Reiniging en Brandweer. Wij zouden dan ook graag akkoord gaan met deze raadsbrief, mede
gelet op de opmerking daarin dat de mate waarin tot op heden gebruik is gemaakt van de in-
levermogelijkheid voor klein chemisch afval teleurstellend is te noemen. Er ligt vanavond
echter een brief van de Regio Friesland-Noord op tafel waar de wethouder een toelichting op
heeft gegeven. In deze brief staat onder meer: ..zal aan de Regioraad worden voorgesteld
het volgende standpunt in te nemen:..." Wethouder Miedema zegt dat b. en w. dit voorstel
kunnen volgen. Het lijkt mij logischer dat dit voorstel van de Regio Friesland-Noord alsnog
in de eerstvolgende vergadering van de Commissie voor de Dienst Reiniging en Brandweer
wordt besproken omdat er sprake is van een geheel nieuw gegeven, waarover ook niet in de
raadsbrief wordt gesproken. In genoemde brief van de Regio Friesland-Noord wordt gespro
ken over de jaren 1986, 1987 en 1988 en de kosten die het bedrijfsleven voor wat betreft de
inzameling zal moeten dragen. Het lijkt mij logischer dit nieuwe punt eerst in de commissie te
bespreken voordat er door de gemeente een definitief standpunt over wordt ingenomen.
De heer Niemeijer: Tijdens de behandeling van het beleidsplan 1983 diende onze fractie
twee moties in. In een van de moties werd gepleit voor het gescheiden inzamelen van klein
chemisch afval. Onze fractie wees op de milieuproblemen die ontstaan als de probleemstoffen
niet uit het gewone huisafval worden gehaald en noemde het een taak van de overheid om
deze inzameling apart te doen plaatsvinden om die milieuproblemen op te heffen. Mede daar
door ontstond het depot klein chemisch afval. Wij hebben daarmee ingestemd, maar hadden
van meet af aan zorgen over het functioneren. Er was alleen sprake van een inleverdepot op
een relatief grote afstand van de plaats waar mensen wonen. Het was ook wel erg veel ge
vraagd om met je blikje verf onder de snelbinder van je fiets naar het depot te fietsen. Het
depot bleek dus niet te functioneren. Onze fractie heeft er diverse keren op aangedrongen
die situatie te veranderen. In de alternatieve dekkingsplannen die wij de afgelopen jaren
hebben ingediend hebben wij altijd geprobeerd ruimte te reserveren om een wervender be
leid, betreffende deze inzameling, te voeren gebaseerd op een inzameling bij de mensen en
niet op een inleveren door de mensen. Ander afval wordt ook opgehaald, waarom dit klein
chemisch afval dan niet. Het voorstel dat nu op tafel ligt zit er wat tussen in en is, gezien
de financiële ruimte die de gemeente heeft om dit beleid te voeren, ook wel reëel. Het voor
stel is op dit moment het meest haalbare, ofschoon wij er behoefte aan hebben om het func
tioneren van het systeem kritisch te blijven volgen. Het gaat ons er namelijk uiteindelijk om
dat de probleemstoffen, die ook in de raadsbrief worden genoemd, buiten het normale huis
vuil blijven en dat wij wat dat betreft al het mogelijke doen om dat te realiseren. Wij gaan
akkoord met het voorstel van b. en w., maar hebben nog wel een paar opmerkingen.
Het lijkt mij voor de gemeente erg belangrijk dat zij kritisch blijft volgen dat de ingeza
melde afvalstoffen terechtkomen op de plaats waar dat hoort. Dat betekent hoofdzakelijk en
voor zover mogelijk binnen de recycling-cirkel.
Wat de tarieven betreft het volgende. Ons is een voorstel voorgelegd over tarieven voor
het bedrijfsleven - mevrouw Jongedijk heeft daar ook op gewezen -, maar ik kan dat op dit
moment niet helemaal beoordelen. Voor zover ik het begrijp is het de bedoeling van b. en w.
om het bedrijfsleven in te schakelen bij de inzameling van zaken die het met name zelf ver
koopt, bijvoorbeeld batterijen. Onze fractie is van mening dat in dat geval de detailhandel
geen kosten in rekening gebracht mag worden. Dat lijkt mij een redelijke optie. Het lijkt mij
heel redelijk om bedrijven die produceren financieel aan te spreken wanneer bij de produktie
chemisch afval vrijkomt. Ik weet niet in hoeverre dat helemaal gedekt wordt door wat er nu
op het laatste moment op onze tafels is gelegd. Maar ik heb er eigenlijk ook geen behoefte
aan om mij daarover uit te spreken. De financiering van het geheel moet ons in een voorstel
worden gepresenteerd dat beter te beoordelen is. Onze fractie gaat ook niet akkoord met de
verhoging van de huisvuilrechten. Wij zien graag een financieel plaatje tegemoet waar wij
definitief ja tegen kunnen zeggen. Zoals de zaak nu wordt aangedragen zijn wij daar niet toe
in staat.