14 zal worden betrokken. De door mij ingediende motie is dan ook niet nodig, want b. en w. hebben die in feite overgenomen. (De heer Heere (weth.): U hebt de motie van ons overge nomen.) Als dat zo zou zijn, dan had er in de Beleidsnota Stadsvernieuwing wel gestaan dat binnenkort de Accommodatie-nota wordt herzien en dat deze zaak dan nader kan worden af gewogen. Maar in de spiksplinternieuwe Beleidsnota Stadsvernieuwing staat daarover hele maal niets in. Wij hebben ter zake dus een toezegging en gaan een en ander het komende najaar goed afwegen. Ons voorstel heeft zijn doel dus bereikt en daar ging het ons om. Wij trekken de motie in. De heer Sterk: Ik ben blij met de toezegging van het college naar aanleiding van mijn vragen. Ook namens onze fractie wil ik dank zeggen aan de werkgroep voor de samenstelling van de nota. De motie van PAL is inmiddels ingetrokken. Wij hoeven daar dus geen aandacht meer aan te besteden. De heer Timmermans (weth.): Ik heb in eerste instantie aangegeven waarom wij niet voornemens zijn in stadsvernieuwingsgebieden en met name in Welgelegen en de Indische Buurt een nieuwe sociaal-culturele accommodatie te realiseren. Ik heb de Accommodatie-nota niet bij de hand, maar wil daarom even wijzen op een zinsnede in de raadsbrief: "De wijk Welgelegen en de Indische Buurt behoren tot hetzelfde sociaal-cultureel werkgebied." Het is gebruikelijk dat men zich in zo'n geval beperkt tot één sociaal-culturele accommodatie. De heer Van der Wal zegt vervolgens dat je je wel kunt beperken tot de typische oudere stads vernieuwingsgebieden als het gaat om het al dan niet toewijzen en realiseren van nieuwe so ciaal-culturele accommodaties, maar dat je, omdat je grensoverschrijdend bezig bent, het Fonds stadsvernieuwing ook moet gebruiken voor de realisatie van noodzakelijke accommoda ties in de jongere naoorlogse wijken, ook stadsvernieuwingsgebieden zijnde. Het lijkt mij goed even in de geschiedenis te duiken. Aanvankelijk werden de sociaal- culturele accommodaties niet ten laste gebracht van het Fonds stadsvernieuwing. In het ka der van de Interim Saldoregeling voor stadsvernieuwingsgebieden was het mogelijk om de accommodaties voor 100% te financieren. In het kader van de nieuwe Wet op de stads- en dorpsvernieuwing heeft het rijk wat betreft de financiering van het Fonds stadsvernieuwing - dat gebeurt door storting van de budgetten die behoren bij vroegere subsidieregelingen - de storting ten behoeve van sociaal-culturele accommodaties afgebouwd. Derhalve is er in feite in het Fonds stadsvernieuwing geen geld meer beschikbaar om nieuwe accommodaties te financieren. Wij moeten dan ook uiterst voorzichtig zijn om ons Fonds stadsvernieuwing als een soort totaalpot te blijven erkennen, terwijl de storting daarin in feite beperkt blijft tot een aantal regelingen. Om een inflatie van het gebruik van dit fonds te voorkomen is het de bedoeling om, buiten de door mij genoemde buurten, niet meer te praten over sociaal-cultu rele accommodaties in stadsvernieuwingsgebieden. De heer Heere (weth.): De heer Van der Wal heeft gezegd een toezegging van het colle ge te hebben ontvangen. Ik heb geen idee waaruit hij dat afleidt. Als ik te horen zou heb ben gekregen dat ik een motie had ingediend die een open deur intrapt en derhalve overbo dig is, dan zou ik die conclusie niet hebben durven trekken. De raad heeft in december vo rig jaar ter zake het Sociaal-cultureel Plan en de herziening daarvan een besluit genomen. Dat feit illustreert nog eens de overbodigheid van deze toezegging, die ik overigens niet gedaan heb. De heer Van der Wal spreekt, wat betreft het tijdstip waarop hij meent de stukken tegemoet te kunnen zien, van na de zomer. Ik heb dat woord met opzet niet ge bruikt, omdat het in dit land nooit vaststaat of er wel een zomer zal komen. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 15 (bijlage nr. 60). De Voorzitter: Dit punt luidt: Vaststelling Verdeelbesluit 1986. De heer Van der WalOnze fractie heeft meerdere malen betoogd dat met name in de binnenstad teveel 19e eeuwse bebouwing tegen de grond gaat en wordt vervangen door toch vrij steriele nieuwbouw, ondanks alle goede bedoelingen van architecten. De pot onrendabe le toppen is de pot waarmee je met name 19e eeuwse panden zou kunnen behouden. Een goed voorbeeld is de renovatie van het complex Pussycat, om het gemakshalve maar even zo te noemen, die uit deze pot is betaald. Wij vinden dat er minder geld moet worden uitgegeven aan sloop en meer aan het herstel van de bestaande bebouwing. Vandaar dat ik de volgende motie indien. „De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag, 17 februari 1986, behandelende vaststelling Verdeelbesluit 1986 (bijlage nr. 60), besluit de post onder I.A.5. sloopkosten te verlagen tot 15 885.000,en de post onder I.A.10. onrendabele toppen te verho gen tot f 800.000, De motie is mede-ondertekend door de heer Niemeijer. (De Voorzitter: De motie is voldoende ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen.) Mevrouw De Jong: De motie van de heer Van der Wal is mij uit het hart gegrepen. Ik heb in de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening al gezegd dat ik het idee heb dat de pos ten zijn omgedraaid althans dat het verkeerde bedrag achter de verkeerde post staat. Dat bleek echter niet het geval te zijn. Maar ik ondersteun de motie van de heer Van der Wal van harte, want ook ik ben van mening dat er veel te veel wordt gesloopt en dat er meer geld moet naar de pot onrendabele toppen. De heer Timmermans (weth.): Dit is niet de eerste keer dat de heer Van der Wal dit verhaal houdt. Ik herinner mij dat bij de behandeling vorig jaar van het beleidsplan precies hetzelfde verhaal is gehouden. In de besloten en openbare zitting van de commissie is dit verhaal ook weer gedaan. Ik heb toen meerdere malen als antwoord gegeven, net als mijn voorganger dat altijd heeft gedaan, dat het beeld dat hier geschetst wordt wat al te eenvou dig is: er wordt te veel gesloopt want er is een groot bedrag voor opgenomen. Wij moeten ons wat afstandig opstellen tegenover zo'n benadering. De bedragen die in het verdeelbe sluit worden genoemd zijn samengesteld uit concrete projecten. Het gaat hier om posten, met uitzondering van de stelpost voor naoorlogse wijken, die zijn opgebouwd uit heel concrete projecten. Als wij praten over een bedrag aan sloopkosten voor 1986 van ongeveer 1,3 mil joen gulden, dan betekent dat dat daar een aantal benoemde elementen in zit. Ik wil er op wijzen dat door de raad besluitvorming heeft plaatsgevonden onder meer ten aanzien van een aantal delen van het Vijzelblok en het Schoolstraatgebied, op basis van het model dat door de raad is vastgesteld en waarin het overgrote gedeelte van de bebouwing gehandhaafd blijft. Ik wil er ook nog op wijzen dat voor 1987 blijkbaar het ongelimiteerde sloopgeweld van de gemeente plotseling dreigt af te nemen, want voor dat jaar is een bedrag opgenomen van ongeveer 300.000,Voor onrendabele toppen is voor 1987 een bedrag van 400.000,op genomen. Het gaat dus om heel concrete bedragen. Mocht het zo zijn - dat heb ik trouwens ook al in de commissies aangegeven - dat om welke reden ook sloop niet door kan gaan of dat er behoefte is aan het verhogen van de post voor onrendabele toppen, dan kan de raad in september opnieuw zijn mening geven over de vraag of het verstandig is om tot herschikking van de gelden over te gaan. Ik denk dan ook, mijnheer de voorzitter, dat de motie van de heer Van der Wal, die overigens is onder steund door mevrouw De Jong, overbodig is. De heer Van der Wal: Heb ik goed gehoord dat u de motie overbodig vindt? (De heer Timmermans (weth.): Ik zou de motie willen ontraden.) Ik vraag mij zo langzamerhand af wat voor zin het eigenlijk heeft - er is alleen een formele reden voor - om het verdeelbe sluit in de raad ter discussie te stellen. Iedere keer namelijk als je echt een politieke daad wilt stellen door verschuivingen binnen de totaalpost aan te brengen wordt er gezegd dat dat niet nodig is, omdat wij in september wel zien of een en ander mee of tegenvalt. Ik neem aan dat de bedoeling van het verdeelbesluit is dat wij in de raad afspreken hoe wij het geld globaal willen verdelen. Er is een bepaald bedrag opgenomen voor sloopkosten. Overigens wil ik er op wijzen dat ik niet gezegd heb dat Leeuwarden ongelimiteerd sloopt. Ik vind wel dat er teveel gesloopt wordt. Die discussie - ik wil die nu niet herhalen - hebben wij inder daad ten aanzien van de Schoolstraat gehad. Met het bedrag dat nu in het verdeelbesluit is opgenomen voor sloopkosten worden uit stekende 19e eeuwse beeldbepalende gebouwen gesloopt, die naar onze mening behouden moeten blijven. Er ontstaat dan wel een onrendabele top die gedekt moet worden. Vandaar ons voorstel om te verschuiven. Ik zie het overbodige daarvan niet in. Want als je een der gelijke verschuiving van sloop naar herstel wilt bereiken, dan moet je dat via het verdeelbe sluit doen en niet zeggen dat wij het besluit nu vaststellen en in september wel weer verder zien. Het kan best zijn dat er dan nog meer gesloopt moet worden. De post sloopkosten zal dan verhoogd moeten worden, welk bedrag wij dan wel uit de post onrendabele toppen kun nen halen, om de filosofie van de wethouder even door te trekken. Als dat zo is kunnen wij dit verdeelbesluit voor kennisgeving aannemen omdat het helemaal geen kracht heeft. Toch worden de kredieten er wel uit afgeleid. Dat klopt dus ook weer niet. Met andere woorden, de opmerking van de wethouder dat de motie wordt ontraden omdat die overbodig is klopt niet. Wij handhaven dientengevolge onze motie. De heer Timmermans (weth.): De heer Van der Wal heeft het over een politieke daad stellen als je kiest voor een andere verschuiving. Ik heb toch vrij duidelijk aangegeven dat de opgenomen cijfers niet zo maar een gevoelsmatige achtergrond hebben, integendeel. Als je gaat schuiven in deze bedragen dan betekent dat in feite dat je gaat schuiven in door de raad genomen besluiten over het blok Vijzelstraat en de Schoolstraat. Er is dus geen sprake

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1986 | | pagina 8