Punt omschrijving bijlage blz.
Hofstraat 8 te Leeuwarden, een perceel aan de Weidumerdyk te Wyt-
gaard en een perceel aan de Techumerdyk te Goutum99 6
12. Uitvoering werkzaamheden in de ruilverkaveling Tietjerksteradeel
binnen de gemeente Leeuwarden. 112 7
13. Buitengewoon lidmaatschap Vestin. 110 7
14. Distributie van compostvaten. 109 7
15. Ligplaatsenbeleid. 84 7
16. Vaststellen Nota Kunstbeleid. 98 10
17. Subsidiëring Stichting Sportclub Cambuur. 108 24
18. Uitbreiding c.q. reconstructie van diverse sportparken. 105 29
19. Reconstructie van een voetbal- en trainingsveld op het sportpark de
Magere Weide. 96 29
20. Stichten van een nieuw schoolgebouw ten behoeve van de openbare
LOM-school, de Prof. Grewelschool. 104 29
21. Notitie De toekomst van het voortgezet onderwijs in Leeuwarden. 90 29
22. Verzoeken om medewerking ingevolge artikel 74 van de Wet op het
basisonderwijs en artikel E 31 van de Overgangswet Interimwet op
het speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs. 86 29
22aWijziging benaming Muziek Pedagogische Akademie in Conservatori
um. 116 29
22b. Aangaan van een overeenkomst tot overdracht van de gemeentelijke
scholen voor hoger beroepsonderwijs aan het te vormen bestuur van
de beoogde multisectorale cluster te Leeuwarden. 117 30
23. Activiteitenprogramma 1986 in het kader van de Nota Werkgelegen
heid. 95 36
24. Vaststellen begroting 1986 van het Centrum voor Beroepsoriëntatie
en Beroepsoefening (CBB). 106 38
25. Aanzet tot een gemeentelijk promotie- en acquisitiebeleid. 100 38
26. Wijziging Verordening Kunstuitleen Friesland. 114 38
27. Wijziging Piter Jelles Priis Reglement. 113 38
28. Wijziging Instellingsverordening Commissie voor Sport en Recreatie. 111 38
29. Vaststelling van de Verordening beheersbevoegdheden Commissie
voor Openbare Werken en Milieu. 83 38
30. Wijziging van de Verordening raadsadviescommissies. 94 38
31. Intrekking van instellingsbesluiten Commissies van advies en bij
stand aan burgemeester en wethouders van de Verordening, rege
lende de beheersbevoegdheden van de Commissie voor het Grondbe
drijf. 93 38
32. Instelling van een Commissie voor het Marktwezen en de Friesland
hal. 92 38
33. Wijziging Verordening Commissies van advies en bijstand aan burge
meester en wethouders. 91 38
3
punt omschrijving bijlage blz.
34. Wijzigen van de gemeentebegroting en van de begrotingen van de
Dienst Stadsontwikkeling, de Dienst voor Sport en Recreatie, de
Dienst voor Reiniging en Brandweer en het Woningbedrijf voor het
dienstjaar 1986. 115 38
De Voorzitter: Ik open de vergadering. Er is bericht van verhindering van de dames De
Jong en Wielinga-Graansma en de heren Burg, Buurman en Ten Hoeve. Wij zijn verheugd
dat mevrouw Van Dijk weer hersteld in de raad is teruggekeerd. Ik heb nog een paar mede
delingen.
In de mededelingenlijst is een storende fout geslopen. Op pagina 6, onder Voor de
raadsleden ter inzage gelegd, staat: „Brief van 2 februari 1986 aan het Frysk Anti Faksisme
Komitee met het verzoek een standplaatsvergunning te verlenen..." Deze zin moet echter
luiden: „Brief van 2 februari 1986 van het Frysk Anti Faksisme Komitee met het verzoek
geen standplaatsvergunning te verlenen..."
Er is met betrekking tot agendapunt 16 een brief binnengekomen van de Leeuwarder
kunstenaars van de Vrije Markt. Deze brief is op uw tafels neergelegd en kan in de be
schouwingen worden betrokken.
Tenslotte een mededeling bij agendapunt 17, de subsidiëring van de Stichting Sportclub
Cambuur. Naar aanleiding van het besprokene in de commissie is het besluit, punt II, als
volgt gewijzigd. De zin: „De subsidiëring van S.C. Cambuur na afloop van het seizoen 1988-
1989 te evalueren...", wordt: „De subsidiëring van S.C. Cambuur in de loop van het seizoen
1988-1989 te evalueren..." Ik zal straks bij de behandeling van dit agendapunt uw aandacht
hierop nog wel even vestigen.
Punt 1.
Rondgezonden mededelingen.
Sub A t.e.m. F.
De berichten, de rapporten en de brieven worden voor kennisgeving aangenomen.
Sub G.
De Voorzitter: Dit punt luidt: Brief van 5 februari 1986 van de staatssecretaris van So
ciale Zaken en Werkgelegenheid, waarin hij reageert op de motie van de gemeenteraad inzake
de volumebeperking in de sociale werkvoorziening.
De hear Jansma: Wy hawwe de ófrüne tiid ferskate kearen de minister fan Sosjale Saken
en Wurkgelegenheid, de steatssiktaris en Keamerleden, sawol op gearkomsten fan it CDA as
op oare gearkomsten - ik tink bygelyks oan septimber ferline jier doe't der yn it ramt fan
Ljouwert-700 nochal wat aktiviteiten wienen -, üs grutte soargen hearre litten oer de stel-
selwiziging sosjale fersekering. Wy binne einliks net sa lokkich mei it antwurd dat de steats
siktaris üs op 5 febrewaris stjoerd hat. Ik achtsje it fan grut belang hjir mei te dielen dat
de CDA-fraksje yn in brief fan 7 maart oan de CDA-Keamerleden frege hat om harren yn-
floed üt te oefenjen, sadat itjinge yn de moasje ütsteld is dochs noch trochgean kin.
De heer Meijerhof: Een positief punt vind ik dat wij antwoord hebben gekregen van de
staatssecretaris, want dat krijgen wij niet altijd als wij moties versturen. Ik moet wel zeggen
dat moties die wij in het algemeen bij de behandeling van het beleidsplan aannemen en ver
sturen vaak meer succes hebben gehad dan deze motie.
Ik heb de indruk dat hetgeen destijds in de motie is gesteld aan het eind van het ant
woord van de staatssecretaris wordt toegespitst op het feit dat geprobeerd moet worden ont
heffing te krijgen. Het college heeft dat blijkens het antwoord ook gedaan. Gebleken is dat
de demografische ontwikkelingen binnen de gemeente Leeuwarden niet zodanig zijn dat met
enige kans op succes een beroep kan worden gedaan op de staatssecretaris van Sociale Za
ken en Werkgelegenheid om de landelijk geldende volumemaatregel voor de gemeente Leeu
warden te verzachten. Ik vind het antwoord van de staatssecretaris vrij duidelijk.
Toch heb ik ook wel kritiek. Er wordt gezegd dat de overheidsuitgaven aanzienlijk moe
ten worden beperkt en dat de belangen van verschillende groepen tegen elkaar zijn afgewo
gen. Geconcludeerd wordt vervolgens dat ook op het terrein van de sociale werkvoorziening
bezuinigd moet worden. Ik hoef dacht ik niet te vertellen welke groepen mensen gebruik ma
ken van deze voorziening. Het gaat bijvoorbeeld om mensen die tot de kansarme groepen be
horen. Als je daar dan tegenover zet de discussie over de WIR-premie (Wet Investeringsre
kening), een overheidsuitgave, en het gebruik daarvan - overheidsinstellingen maken via
een gekunstelde constructie van bijvoorbeeld een leasemaatschappij ook gebruik van deze