behandelende punt M van de mededelingen: Brief van 6 mei 1986 van het wijkcomité Schieringen betreffende de verkeersproblema tiek in en rond deze wijk, overwegende dat: - de afsluiting voor doorgaand snelverkeer door de Egelantier straat en Esdoornstraat altijd afhankelijk is gesteld van de rea lisering van de verlengde Kanaalweg; - de verlengde Kanaalweg eind dit jaar gereed zal komen, besluit onderhavige brief voor preadvies in handen van het colle ge van b. en w. te stellen, zodat het college op de kortst mogelij ke termijn kan aangeven op welke wijze, bij het gereedkomen van de verlengde Kanaalweg, het doorgaand snelverkeer uit de wijk Schieringen zal worden geweerd." De motie is mede-ondertekend door de heer Duijvendak. (De Voorzitter: De motie is vol doende ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen.) Ik wil nu dus geen in houdelijke discussie over de vraag op welke manier de maatregel van het weren van door gaand snelverkeer uit de wijk Schieringen moet worden uitgevoerd, want dat moet in de commissies worden besproken. Wel wil ik vasthouden aan het toetsmoment, namelijk dat het moment van afsluiting gekoppeld is aan de aanleg van de verlengde Kanaalweg. Die belofte is ook altijd in vele toonaarden geuit. De heer Timmermans (weth.): Mevrouw Jongedijk heeft een vraag gesteld over de ter mijn waarbinnen de rapporten, waarover in punt M van de mededelingen wordt gesproken, klaar zijn. Het eerste rapport betreft de doormeting van de verkeerscapaciteit van de rondweg. Uit de laatste berichten die mij hebben bereikt blijkt dat in de tweede helft van dit jaar de prognoses opnieuw zijn bijgesteld. Op basis daarvan kunnen vrij snel de con sequenties voor onze rondweg worden doorgemeten. Ik zeg „vrij snel" omdat het immers niet zo zal zijn dat er een totaal nieuw verkeerscirculatieplan voor onze stad tot stand zal worden gebracht, maar dat er veel meer sprake is van een actualisering/bijstelling van het huidige systeem. Knelpunten zullen worden geanalyseerd en concrete voorstellen zul len in dat kader moeten worden opgesteld. Het tweede rapport gaat over de 30 km-zones. Het was aanvankelijk de bedoeling en ook de wens om voor de zomervakantie in de raad tot besluitvorming over deze zaak te komen, maar dat zal niet lukken. Er is mij wel toegezegd dat het in ieder geval mogelijk is om in september de raad een standpunt te laten bepalen over de vraag waar en op welke wijze 30 km-zones kunnen worden gerealiseerd en met welke financiële consequen ties dat gepaard zal gaan. De heer Van der Wal geeft aan dat het toetsmoment, aan de hand waarvan wij tege moet gaan komen aan de uitspraak die de raad in het verleden heeft gedaan, toch vol strekt duidelijk is, namelijk het moment waarop de Kanaalweg wordt aangesloten op de rondweg. Hij heeft wat dat betreft gelijk, maar wij betrekken daarbij wel het feit dat die aansluiting niet meer is dan een tijdelijke oplossing. Het heeft namelijk altijd in de bedoe ling gelegen om tegelijk met de afronding van de Kanaalweg de aantakking van die weg op de Archipelweg uit te voeren. Wij hebben die maatregel, gelet op het zojuist door mij al genoemde onderzoek over de verkeerscapaciteit van de rondweg, uitgesteld. Het ligt dan ook volstrekt in de lijn van de uitspraken van de raad in het verleden dat de aan takking van de Kanaalweg met het op capaciteit brengen van het kruispunt het moment is waarop aan de toezegging tegemoet zal worden gekomen. Ik heb dan ook geen behoefte aan de motie. De heer Van der Wal: De wethouder draait nu toch weg voor het toetsmoment dat ja renlang en keer op keer aan de wijk is beloofd: wanneer de verlengde Kanaalweg klaar is zal Schieringen van het doorgaand snelverkeer worden verlost. Nu zegt de wethouder dat er wat moeilijkheden zijn met een aantakking. Datzelfde probleem speelt zich misschien wel in versterkte mate af ten aanzien van de aantakking van de Egelantierstraat. Ik weet niet of de wethouder wel eens geprobeerd heeft met de auto de rondweg op te komen, maar dat is een heidens karwei. De capaciteit van de rondweg zal zeker niet hoger zijn dan die van de aantakkingen van de Kanaalweg. Dus dat is geen argument om nu niet voortva rend en tegelijkertijd de meermalen herhaalde toezegging aan de wijk na te komen. Er moeten geen nieuwe argumenten als de capaciteit van de rondweg en dergelijke worden ingebracht, want die hebben niets of nauwelijks iets te maken met de aan de orde zijnde zaak. Het gaat hoogstens om verkeer tussen de wijk Cambuur en de wijk Schieringen, maar dat verkeer is er nu ook al en dat zal er blijven. Voor de rest wordt het verkeer naar andere en in de nabije toekomst beter te regelen kruispunten gebracht. Ik vind het geen goede zaak om nu weer een nieuw argument in te brengen waardoor de realisering van het weren van doorgaand verkeer wordt opgeschort - dat is niet voor de eerste keer -, want daar komt het toch weer op neer. Ik heb hiermee het doel van onze motie aangegeven en handhaaf die dan ook met volle overtuiging. 5 Mevrouw Jongedijk-WellesHet antwoord van de wethouder geeft mij geen aanleiding tot het stellen van andere vragen. Ik wil nog wel even reageren op de motie van de heer Van der Wal. Wij vinden het beter om te wachten op de definitieve aansluiting op de rondweg - op dat moment kunnen wij een beslissing nemen die consequenties heeft voor het totale gebied -, dan nu te kie zen voor een tussenoplossing. De heer Burg: Ook de VVD-fraetie vindt het verstandiger om te wachten tot er een definitieve oplossing is gevonden voor de aantakking van de Kanaalweg. Wij hebben dan ook geen behoefte aan de motie van PAL. De heer Ybema: D66 volgt de redenering van de wethouder en heeft op dit moment geen behoefte aan de motie van PAL. De heer Sijbesma: Ik wil een stemverklaring afleggen. Wij hebben inderdaad toezeg gingen gedaan aan de wijk, maar ik ben het met de wethouder eens dat niet alleen de aanleg van de verlengde Kanaalweg maar uiteraard ook de aansluiting op de rondweg on derdeel van de nieuwe situatie moeten worden. Wij hebben dan ook geen behoefte aan de motie van PAL. De heer Timmermans (weth.): Ik wil nog even ingaan op de suggestie van de heer Van der Wal alsof wij voor de zoveelste keer de realisering van de afsluiting van de Ege lantierstraat opschorten. Dat beeld'komt ook uit andere stukken naar voren, maar ik vind dat niet juist. Wij hebben altijd heel duidelijk gezegd dat de aftakking van de Egelantier straat op de rondweg althans voor wat betreft het verkeer uit Camminghaburen pas gere aliseerd kan worden op het moment dat de situatie op de Kanaalweg met het kruispunt af doende is opgelost. Dat dat lang geduurd heeft is op zich zelf correct, maar wij hebben in de richting van de wijk nooit de suggestie willen of kunnen wekken dat een en ander al veel eerder plaats had kunnen vinden. Wij doen wat dat betreft nog steeds precies datgene wat wij met de wijk hebben afgesproken. (De heer Van der Wal: Ik zal een citaat voorlezen uit een brief die b. en w. op 10 april 1980 aan het wijkcomité hebben geschre ven: „...zal de door u gewenste beslotenverklaring in werking treden zodra de Kanaal weg is aangesloten op de Anne Vondelingweg. Er bestaat geen aanleiding thans een ander standpunt in te nemen." Die opmerking is zo helder als glas. Het verhaal over de aan sluiting op de rondweg komt daar niet eens in voor. Het gaat om de aansluiting op de Anne Vondelingweg.) Het lijkt mij goed om het beeld wat aan te scherpen. Als gesproken wordt over de ontsluiting van Camminghaburen naar de binnenstad dan zullen - dat heeft de heer Van der Wal in eerste instantie ook opgemerkt - de ontsluitingsroutes zijn Groningerstraatweg- Vrijheidsplein en Kanaalweg-Willem Lodewijkstraat. Wij hoeven daar niet over te discussië ren, want het door de heer Van der Wal aangehaalde citaat is in wezen een verlengde van die mening. De heer Van der Wal heeft terecht geconstateerd dat het kruispunt Egelantierstraat rondweg een hopeloos kruispunt is. Hij stelt voor om bij de Kanaalweg een enkelvoudige aansluiting op de rondweg te realiseren, op een plek overigens die aanzienlijk gecompli ceerder is dan de plek waar nu de Egelantierstraat op de rondweg uitkomt. Het gaat niet zozeer om de capaciteit van de rondweg zelf, maar veel meer om de mogelijkheden voor de mensen uit Camminghaburen om van de Kanaalweg af te komen. Ik ben ervan overtuigd dat op het moment dat de Kanaalweg wordt aangesloten, vooralsnog op een eenvoudige manier, daardoor een stuk capaciteitsprobleem in de Egelantierstraat en ook de Esdoorn straat zal worden weggenomen. Het is mijns inziens dan ook alleszins gerechtvaardigd te wachten met de definitieve besluitvorming tot het moment waarop wij meer weten op de vraag hoe de capaciteit van het kruispunt het beste kan worden gerealiseerd. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Ik breng eerst de motie in stemming. De motie van de heren Van der Wal en Duijvendak wordt verworpen met 28 tegen 3 stemmen. (Voor de motie stemmen de leden van de PAL-fractie. De Voorzitter: Dan is nu aan de orde de stemming over het voorstel van het college. De heer Van der Wal: Onze fractie gaat akkoord met het gedeelte van het voorgestel de antwoord dat betrekking heeft op de invoering van een 30 km-zone. Wij willen echter aantekening dat wij wensen te worden geacht te hebben gestemd tegen het voorgestelde antwoord met betrekking tot de oplossing van de verkeersproblematiek in en rond de wijk Schieringen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1986 | | pagina 3