18
de consequenties zijn voor met name de parkeervoorziening in het noordoostelijk deel van de
binnenstad?
Het Oldehoofsterkerkhofmet Pieter Jelles als parkeerwachter, want dat zal hij op den
duur wel worden. Op 21 april heeft D66 zich uitdrukkelijk uitgesproken tegen de dure oplos
sing met het kelderdek; ik heb dat zopas al gememoreerd. De voorlopige berekeningen die in
het Plan van aanpak zijn opgenomen op bladzijde 36 onder punt 6.4 leren dat de kosten voor
de 170 extra parkeerplaatsen die daarmee worden gecreëerd ruim f. 56.000,per plaats zul
len bedragen. Je weet niet wat je ziet als je die berekening maakt. Wij vinden dat die oplos
sing, gelet op de financiële consequenties, buiten alle proporties is. De ontwikkelingen op
dat punt moeten onzes inziens in een andere richting worden geleid. Om daaraan vorm te
geven heb ik een motie gemaakt, die ik graag wil voorleggen.
Motie 11
"De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op
23 juni 1986,
behandelende het Plan van aanpak parkeervoorzieningen
overwegende dat
- een voorlopige cijferopstelling leert dat een kelderdek op het 01-
dehoofsterkerkhof ruim f. 9.500.000,kost;
- hiermee op het Oldehoofsterkerkhof 170 parkeerplaatsen extra
worden geschapen;
- de kosten per te scheppen parkeerplaats dus ruim f. 56.000,
bedragen
- deze oplossing veel te duur is,
draagt het college van b. en w. op bij het realiseren van voldoende
definitieve parkeergelegenheid in het noordwestelijk deel van de
binnenstad bij de planvorming zich primair te richten op de moge
lijkheden op de begane grond van het Oldehoofsterkerkhof in com
binatie met de mogelijkheden middels herinrichting van de Groene-
weg,
en gaat over tot de orde van de dag."
Ook deze motie is mede-ondertekend door de heer Van der Wal.
Ik heb nog een paar korte afsluitende opmerkingen. Allereerst iets over het Wilhelmi-
naplein. Wij kunnen er mee instemmen dat het Wilhelminaplein achter de hand wordt gehou
den voor het ontstaan van acute noodsituaties. Dan mag in onze visie gebruik worden ge
maakt van de parkeermogelijkheden die dit terrein biedt. Wij verzetten ons echter heftig
tegen een combinatie, die door de heer Ten Hoeve is genoemd, met bijvoorbeeld een verklei
ning van het gebied Tulpenburg, waardoor een tijdelijk gebruik van het Wilhelminaplein
noodzakelijk is. Wij vinden dat daardoor onaanvaardbare verkeerssituaties ontstaan in de
binnenstad van Leeuwarden, hetgeen de aantrekkelijkheid van onze stad zeker niet ten goe
de zal komen.
In de discussie is ook naar voren gebracht dat, als de planvorming iets is gevorderd,
het goed zou zijn ook eens te kijken naar het realiseren van een zogenaamd parkeergelei-
dingssysteemDie suggestie zouden wij graag willen volgen. Het lijkt ons goed dat in de ko
mende jaren, als er wat meer duidelijkheid is over de diverse voorzieningen en de tijdelijke
realisering daarvan vordert, het idee van het parkeergeleidingssysteem nadrukkelijk wordt
bekeken op zijn toepasbaarheid.
Dan het punt van de totale kosten van dit Plan van aanpak, die zo tussen de 20 en 22
miljoen gulden schommelen, zo leren de voorlopige berekeningen. Wij hechten er aan - de wet
houder heeft overigens in de commissie al een toezegging gedaan - dat wij zeer binnenkort
het totale financiële plaatje krijgen, zodat wij ook die kant van de zaak in beeld hebben. Ik
denk namelijk dat het erg belangrijk is om toch enig financieel kompas te hebben voor de
komende jaren.
Mijn laatste opmerking. Het is mijns inziens goed dat de uitvoering van dit Plan van
aanpak zeer regelmatig in detail in de Commissie voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisves
ting aan de orde wordt gesteld. Ik zou er dan ook voor willen pleiten dat deze commissie
zeer regelmatig wordt geïnformeerd over de voortgang.
Voor het overige kunnen wij akkoord gaan met het Plan van aanpak parkeervoorzie
ningen.
De Voorzitter schorst, om 21.00 uur, de vergadering voor de eerste pauze.
De Voorzitter heropent, om 21.15 uur, de vergadering.
19
De Voorzitter; Ik heropen de vergadering. Aan de orde is de voortgezette behandeling
van punt 16, eerste termijn, gecombineerd met punt O van de mededelingen.
De heer Buurman: Het is niet zo eenvoudig, gezien het vele commentaar, zicht te krijgen
en te houden op de gehele operatie Plan van aanpak parkeervoorzieningen.
Ik begin maar met het Fonteinland. De verzekeringsmaatschappijen FBTOOTOS en
OBF verzoeken de raad een voorbereidingsbesluit te nemen ex artikel 21 van de Wet op de
ruimtelijke ordening met betrekking tot het Oude Veemarktterrein. Wij merken op dat dit be
sluit uiteraard vanavond niet kan worden genomen, aangezien de voorbereiding van de zijde
van het college nog moet plaatsvinden. De grenzen zullen overwogen moeten worden getrok
ken. Toch is de wens van deze belanghebbenden gerechtvaardigd, daar voor hen mogelijk
heden worden geschapen die tegemoet komen aan billijke wensen. Enerzijds voor de gemeente
om ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan en anderzijds om directe belanghebbenden de
nodige rechtszekerheid te bieden. Bij de voltooiing van de bouwplannen van de Aegon kan
dan een bezwarenprocedure ex artikel 50, lid 8, van de Woningwet worden gevoerd.
Mijn fractie acht het voorstel van MKV om parkeerplaatsen te projecteren langs de Ja
cob Catsstraat en de Tesselschadestraat belemmerend voor de verdere toekomstige ontwikke
ling van het plan van de gemeente: a. het parkeren van 200 auto's, b. de uitbreiding van
de hts en de vestiging van kantoren. Ik sluit mij dus aan bij hetgeen de heer Ten Hoeve
hierover heeft gezegd. Aan het alternatieve plan van MKV kleven ook technische bezwaren.
Daar de gemeente er, gezien de tijd, alle belang bij heeft op te schieten, moet de verplaat
sing van MKV als een gegeven worden aangemerkt. Waar deze voetbalvereniging uiteindelijk
een plaats zal verkrijgen dient in verder overleg met de direct betrokken sportverenigingen
te worden besproken en zal overeenstemming moeten worden bereikt. Wij achten het van be
hoorlijk bestuur te getuigen wanneer het college bedoeld overleg op korte termijn voortzet en
tot een bevredigend einde brengt. Wij begrijpen overigens deksels goed dat het college alles
in het werk zal stellen om te komen tot het bundelen van sportaccommodaties, gelet op onder
houd en beheer.
Wanneer de bouw van het kelderdek op het Oldehoofsterkerkhof zal worden uitgevoerd,
zal tijdelijk op de Groeneweg een parkeervoorziening worden aangelegd. Bij de herprofile
ring van de Groeneweg geeft mijn fractie in overweging om direct te komen tot het planten
van bomen aan weerszijden van deze weg. Hiermee wordt beoogd een stap verder te gaan
dan alleen het aangeven van parkeerplaatsen op de fietsstroken, om zodoende een fraaie
overgang van de stedelijke structuur naar de groenstructuur van onder andere de Prinsen
tuin te realiseren.
Op bladzijde 25 van het Plan van aanpak wordt vermeld dat na verwerving het voorma
lige St. Josefcomplex onmiddellijk moet worden afgebroken en dat het vrijkomende terrein
tijdelijk moet worden ingericht als parkeerterrein voor ca 110 parkeerplaatsen. Wij geven het
college in overweging, nu het in onderhandeling is met de eigenaar, aan de inrichting geen
tijdelijk karakter te geven, doch de bouw van een parkeergarage in deze straat nu te be
werkstelligen teneinde verdere verpaupering tegen te gaan en kostenbesparend bezig te zijn.
Het college heeft begrepen dat ik in grote lijnen akkoord ga met het voorstel. Rest mij
nog te benadrukken de parkeerlokaties te voorzien van duidelijke verwijsborden c.q. een
"vol" signaleersysteem aan te brengen.
De heer Van der Wal; Na de behandeling in deze raad van het rapport Studie vervan
gende parkeervoorzieningen Oude Veemarkt op 21 april jl. is uitzonderlijk snel het Plan van
aanpak parkeervoorzieningen gekomen. De snelheid is op zich een gunstig iets, er kleven
edoch toch wel enkele bezwaren aan het plan. Ik kom daar zo meteen op terug. Hoewel wij
ons op 21 april ook al hebben verzet tegen het eenzijdige uitgangspunt van de nota - er
wordt voorbijgegaan aan het langzaam verkeer en het openbaar vervoer -, toen ook al heb
ben gesteld dat voor ons de prognoses waarvan wordt uitgegaan niet heilig zijn en vinden
dat er moet worden onderzocht in hoeverre het rendement van de bestaande parkeervoorzie
ningen kan worden verhoogd, is PAL toch akkoord gegaan met de Studie vervangende par
keervoorzieningen Oude Veemarkt. Een en ander echter wel onder voorbehoud van een aan
tal expliciete voorwaarden. De eerste is de financiële onderbouwing c.q. dekking van de he
le operatie, de tweede is de problematiek en dan met name de financiële problematiek van de
parkeerkelder op het Oldehoofsterkerkhof en de stedebouwkundige invulling van het parke
ren in twee lagen aan de Amelandsstraat. De financiële dekking ontbreekt. Al bij de raads-
behandeling van de verkoop van de Oude Veemarkt aan de Aegon hebben wij het gebrek aan
een financieel plaatje benadrukt. Hoe pakt dit uit? Een en ander was niet voorhanden. Bij
de Studie vervangende parkeervoorzieningen Oude Veemarkt hebben wij dit herhaald, maar
ons werd gezegd dat het financiële plaatje bij het Plan van aanpak gegeven zou worden. Nu
ligt dit plan er, maar er is nog geen financiële dekking gegeven. In de commissievergade
ring vermeldde de wethouder dat dat kwam door ziekte van ambtenaren. De financiële con
sequenties van dit plan zijn niet mis. Als ik de getallen uit het Plan van aanpak gebruik,